En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Convivència
Informació i sensibilització
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Gavà t'ajuda
Servei d'assistència i voluntariat durant la pandèmia
El servei “Gavà t'ajuda” és una iniciativa que té com a objectiu donar suport a persones que no podien sortir al carrer o era convenient que no ho sortissin durant la pandèmia, especialment durant la primera etapa, marcada per confinament domiciliari gairebé total. Des de l'Ajuntament de Gavà es va oferir un telèfon on les persones que tinguessin necessitats materials (menjar, medicaments, productes bàsics) poguessin rebre atenció per part de voluntaris que els poguessin prestar aquests serveis. Amb el pas de les setmanes i degut al seu bon funcionament, es van poder anar incorporant i coordinant amb el servei altres prestacions, com per exemple un servei de reparacions a domicili, o un mecanisme de trucades de suport emocional.
Àmbit:
Convivència
Subàmbit:
Informació i sensibilització
Data d'inici:
16/03/2020
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Gavà
Nombre d'habitants:
46488
Nombre de visites:
676
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Carme Esquirol
Càrrec:
Assessora de Benestar, Igualtat i Serveis a les persones
Ens:
Ajuntament de Gavà
Lloc web:
Adreça electrònica:
mcesquirol@gava.cat
Telèfon / Fax:
932 63 91 55
Adreça:
Plaça de Jaume Balmes, s/n. 08850 Gavà (Barcelona)
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
La idea d'organitzar un servei d'aquestes característiques va sorgir al poc temps de la declaració de l'estat d'alarma i el confinament domiciliari complet, sorgint d'una preocupació de cara a que persones grans o amb problemes de mobilitat i salut poguessin quedar desateses. D'entrada es va dissenyar com a base un servei que permetia portar al domicili aliments, medicaments i productes d'higiene. De forma menys freqüent també va servir per fer petits encàrrecs a aquestes persones, com per exemple, portar la bateria del mòbil a un familiar hospitalitzat, recollida de medicaments al CAP o hospital, llençar escombraries, etc. A través d'aquest punt de partida, al llarg dels mesos de pandèmia el servei es va anar reforçant amb altres prestacions.
Objectius de la pràctica
General:
- Cobrir les necessitats d'aliments, productes d'higiene i medecines que tenien persones que no podien sortir al carrer o que era preferible que no sortissin, com per exemple gent gran, persones o famílies amb COVID o confinades.
- Canalitzar la voluntat de part de la ciutadania de Gavà d'ajudar a altres persones.
- Conèixer quines eren les necessitats de les persones a qui s'atenia.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Població general

Territori: Gavà
Vinculació amb altres programes o actuacions
La pràctica es vincula amb el programa de voluntariat de l'ajuntament, “El punt de voluntariat” on els ciutadans de Gavà que s'ofereixen com a voluntaris són coordinats amb entitats de la ciutat. També es fa una crida a aquest voluntariat en cas de campanyes o actuacions, com la de Gavà t'Ajuda. També està vinculada als bancs d'aliments de la ciutat i als ajuts d'urgència social de serveis socials.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
La primera actuació va ser la genèrica d'aportar aliments i altres productes a la gent que no podia comprar-los per ella mateixa. Posteriorment es van afegir els següents serveis:

- Servei de reparacions Urgents a Domicili: per avaries o incidències a la llar.
- Servei d'atenció en temes d'habitatge: per qualsevol consulta sobre lloguer, hipoteca o ajudes en temes d'habitatge
- Servei de cerca de persones treballadores per a residències
- Servei de suport emocional: per oferir acompanyament a persones que no poden gestionar per si mateixes les emocions de por o angoixa que els provoca la COVID 19 (confinament, malaltia o mort de familiars,...)
- Servei d'acompanyament a persones amb problemes de salut mental
- Serveis de suport a les entrades i sortides de les escoles: per fer complir les normes de distanciament i mascaretes en aquests moments.


Totes aquests serveis s'activaven trucant al telèfon de Gavà t'ajuda. En funció de la demanda realitza es derivava als equips que atenien els diferents serveis. Els horaris d'atenció van ser de dilluns a diumenge de 9 a 20 h. A partir de les 20 h la trucada l'agafava la policia. Si era una urgència es posava en contacte amb la cap de Serveis Socials, sinó la derivava als equips de Gavà t'ajuda perquè la gestionessin el dia següents.

Posteriorment també es va crear un correu electrònic per recollir demandes.

En un primer moment, tota la gestió la feia l'ajuntament, però com no teníem equips de protecció pels voluntaris, es va arribar a un acord amb Creu Roja i ells feien la gestió de voluntaris, mentre que l'ajuntament feia la recepció de la demanda i la prescripció.

També es va establir un sistema de trucades, per part de treballadores socials, a persones més grans de 75 anys que vivien soles. Es tractava de detectar possibles necessitats de serveis i derivar-les correctament.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Centres d'atenció primària i atenció a la slaut mental
Altres
Implementació
Participant
Creu Roja
Entitats i associacions
Implementació
Participant
Sector privat (comerços i empreses de reparació)
Altres
Implementació
Col·laborador
Serveis socials de l'Ajuntament de Gavà
Administració local
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per període
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
La pràctica no ha costat diners, ja que es treballava amb voluntaris. Els productes que es compraven o les reparacions que es feien anaven a càrrec de les persones que sol·licitaven el servei.
Recursos humans
Personal de l'ajuntament: 15 persones.

Voluntaris: 141 persones.
Altres recursos
Equipament de telefonia i formularis per anotar les dades dels demandants i el control de les accions realitzades.
Normes i mecanismes de participació implementats
La pràctica s'ha recolzat en la participació voluntària de la ciutadania, la coordinació amb els serveis socials i sanitaris del municipi, i la col·laboració de negocis i empreses locals.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
El principal producte de l'experiència ha estat la creació del propi servei, que ha consolidat i organitzat tots els recursos de voluntariat del municipi.
Difusió de la pràctica
Difusió feta des de la web del projecte i xarxes socials
Reconeixements i presentacions
Es va presentar l'element de suport emocional del servei a una jornada de Taules de Salut Mental de Catalunya, al 2020.
Impacte
Gràcies al a pràctica s'han pogut atendre:

- Necessitats alimentàries, higièniques i sanitàries: 431
- Suport emocional: 52 persones ateses
- Reparacions: 48 reparacions ateses
- Acompanyament a persones amb problemes de salut mental: 5 persones acompanyades
- Consultes sobre habitatge: 536 demandes ateses.
- Trucades a persones més grans que viuen soles: 7.000
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Gavà
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Arrel de l'experiència amb Gavà t'Ajuda, s'ha realitzat un control més exhaustiu de les persones vulnerables, gent gran, persones sense sostre etc. S'ha intensificat el volum de demanda del Banc Aliments i ha portat al departament a aplicar noves formes de treballar per poder tenir un seguiment de les necessitats de la nostre ciutadania.
Punts forts de la pràctica
- Donar resposta a les necessitats de les persones més fràgils de Gavà que no podien sortir de casa.

- Capacitat d'afegir prestacions al servei a mesura que s'anaven detectant noves necessitats.

- S'han pogut canalitzar les ganes de col·laborar de la ciutadania en el moment del confinament.

- Exemple de col·laboració amb Creu Roja per la gestió del voluntariat.
Punts dèbils de la pràctica
- La manca d'elements de protecció (EPIS) va fer que només uns pocs voluntaris poguessin fer encàrrecs.

- Caldria treballar millor la relació amb les botigues on s'anava a comprar i limitar els productes que es compraven als ciutadans que demanaven el servei.

- L'ajuntament no tenia assegurança dels voluntaris i va ser un dels motius que es va traslladar la seva gestió a la Creu Roja.
Propostes de millora de la pràctica
- Oferir una major seguretat als voluntaris que hagin de fer intervencions en persona, especialment a nivell d'accés a EPIS i assegurança.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
El format d'assistència telefònica combinada amb mobilització de personal voluntari s'ha mostrat efectiva, i és una solució viable a l'hora d'organitzar una resposta d'aquest tipus a situacions d'emergència similars en qualsevol àmbit.
Convivència
39 pràctiques
Els profunds canvis sociodemogràfics i culturals es viuen als carrers i a la vida quotidiana dels municipis. Les polítiques locals han apostat per la convivència mitjançant pràctiques que promouen valors cívics, reconeixen la diversitat i gestionen les diferències mitjançant la mediació.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.