- Cobrir les necessitats d'aliments, productes d'higiene i medecines que tenien persones que no podien sortir al carrer o que era preferible que no sortissin, com per exemple gent gran, persones o famÃlies amb COVID o confinades.
- Canalitzar la voluntat de part de la ciutadania de Gavà d'ajudar a altres persones.
- Conèixer quines eren les necessitats de les persones a qui s'atenia.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
La primera actuació va ser la genèrica d'aportar aliments i altres productes a la gent que no podia comprar-los per ella mateixa. Posteriorment es van afegir els següents serveis:
- Servei de reparacions Urgents a Domicili: per avaries o incidències a la llar.
- Servei d'atenció en temes d'habitatge: per qualsevol consulta sobre lloguer, hipoteca o ajudes en temes d'habitatge
- Servei de cerca de persones treballadores per a residències
- Servei de suport emocional: per oferir acompanyament a persones que no poden gestionar per si mateixes les emocions de por o angoixa que els provoca la COVID 19 (confinament, malaltia o mort de familiars,...)
- Servei d'acompanyament a persones amb problemes de salut mental
- Serveis de suport a les entrades i sortides de les escoles: per fer complir les normes de distanciament i mascaretes en aquests moments.
Totes aquests serveis s'activaven trucant al telèfon de Gavà t'ajuda. En funció de la demanda realitza es derivava als equips que atenien els diferents serveis. Els horaris d'atenció van ser de dilluns a diumenge de 9 a 20 h. A partir de les 20 h la trucada l'agafava la policia. Si era una urgència es posava en contacte amb la cap de Serveis Socials, sinó la derivava als equips de Gavà t'ajuda perquè la gestionessin el dia següents.
En un primer moment, tota la gestió la feia l'ajuntament, però com no tenÃem equips de protecció pels voluntaris, es va arribar a un acord amb Creu Roja i ells feien la gestió de voluntaris, mentre que l'ajuntament feia la recepció de la demanda i la prescripció.
Centres d'atenció primà ria i atenció a la slaut mental
Altres
Implementació
Participant
Creu Roja
Entitats i associacions
Implementació
Participant
Sector privat (comerços i empreses de reparació)
Altres
Implementació
Col·laborador
Serveis socials de l'Ajuntament de GavÃ
Administració local
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per perÃode
CaracterÃstiques generals del finançament (perÃodes, tipus...):
La prà ctica no ha costat diners, ja que es treballava amb voluntaris. Els productes que es compraven o les reparacions que es feien anaven a cà rrec de les persones que sol·licitaven el servei.
Recursos humans
Personal de l'ajuntament: 15 persones.
Voluntaris: 141 persones.
Altres recursos
Equipament de telefonia i formularis per anotar les dades dels demandants i el control de les accions realitzades.
Normes i mecanismes de participació implementats
La prà ctica s'ha recolzat en la participació voluntà ria de la ciutadania, la coordinació amb els serveis socials i sanitaris del municipi, i la col·laboració de negocis i empreses locals.
Resultats
Descripció dels productes assolits
El principal producte de l'experiència ha estat la creació del propi servei, que ha consolidat i organitzat tots els recursos de voluntariat del municipi.
- Caldria treballar millor la relació amb les botigues on s'anava a comprar i limitar els productes que es compraven als ciutadans que demanaven el servei.
- L'ajuntament no tenia assegurança dels voluntaris i va ser un dels motius que es va traslladar la seva gestió a la Creu Roja.
Els profunds canvis sociodemogrà fics i culturals es viuen als carrers i a la vida quotidiana dels municipis. Les polÃtiques locals han apostat per la convivència mitjançant prà ctiques que promouen valors cÃvics, reconeixen la diversitat i gestionen les diferències mitjançant la mediació.