En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Camino escolar seguro en Cabrera de Mar
Creación de un camino escolar para mejorar la seguridad vial de los niños y niñas de la Escuela Sant Feliu con la participación de voluntarios.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/2008
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Cabrera de Mar
Nombre d'habitants:
4532
Nombre de visites:
1494
Valoració:
No actualitzada
Més informació
Persona de contacte:
Jordi Mir i Boix
Càrrec:
Regidor de Obras, Servicios Públicos y Medio Ambiente
Ens:
Ayuntamiento de Cabrera de Mar
Lloc web:
Adreça electrònica:
jmir@cabrerademar.cat
Telèfon / Fax:
937590091
Adreça:
Plaza Ayuntamiento, 5
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Per la seva ubicació a la part alta del centre urbà, l'entrada i sortida de l'escola Sant Feliu causava diàriament, abans de portar a terme l'actuació, importants col•lapses de trànsit en el centre del poble. Aquest fet donava lloc a situacions innecessàries i evitables de risc viari, alhora que comportava un nivell d'emissions i soroll que afectava la qualitat ambiental de la zona.

Donat que hi ha una manca de places d'aparcament als voltants de l'escola, però sí que és fàcil aparcar al casc urbà del municipi (situat a uns 500 metres de l'escola), es va dissenyar un itinerari per als nens i nenes que cobria aquesta distància de forma segura i que, alhora, permetia aconseguir els següents objectius:

- reduir el nombre de vehicles que accedeixin a l'escola per tal descongestionar els voltants del centre
- generar una mobilitat pel centre urbà més còmoda i fluida,
- reduir les emissions de CO2,
- i promoure que els nens i nenes s'habituen a desplaçar-se a peu pel poble.

Objectius de la pràctica
General:
- Fomentar els hàbits de mobilitat sostenible (a peu, bicicleta, transport públic) entre els alumnes de l'escola i els seus pares i mares.
Específic:
- Millorar la seguretat viària dels nens i nenes que accedeixen a l'escola a peu o en bicicleta
- Difondre els valors de la mobilitat sostenible com una activitat pedagògica més que es realitza dins l'escola
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Pares, mares, alumnes i professors del centre escolar
Entorn urbà de l'escola
Vinculació amb altres programes o actuacions
Pla de mobilitat de Cabrera de Mar
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El camí escolar de l'Escola Sant Feliu transcorre, des de la plaça Nova, per l'Avinguda Pare Jaume Català i la Pujada de les Monges fins a l'entrada del darrere del centre. Per a reduir el nombre de vehicles que accedeixen a l'escola s'ha definit una zona concreta d'aparcament escolar, separada de l'escola, situada al començament de l'avinguda Pare Jaume Català, a la Plaça de la fàbrica.

Per a reforçar la seguretat de tot l'itinerari, impedint el contacte entre els vehicles i els vianants, s'han realitzat les següents accions:

- implantació d'un cordó de voluntaris i policies que vetllen pel control,
- senyalització d'avís de camí escolar a les cruïlles,
- instal•lació de reductors de velocitat abans dels passos de vianants per on transcorre el camí, i de barreres de seguretat per a protegir la vorera dels vehicles que hi aparquen,
- col•locació d'indicacions al terra (peus dibuixats de colors) per a la correcta ordenació dels escolars.
- informació a tots els establiments comercials perquè estiguin atents durant les hores d'entrada i sortida de l'escola.

Els nens i nenes es poden deixar a qualsevol tram dels camí escolar o aparcar el cotxe i acompanyar-los a peu. Tant els voluntaris (n'hi ha un mínim de tres) com els policies són presents al llarg de tot el carrer i expliquen als nens i nenes els avantatges del camí. Tots els voluntaris porten unes armilles, i reparteixen uns adhesius als nens amb el text "A peu a l'escola".
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
AMPA Escola Sant Feliu
Entitats i associacions
Totes
Col·laborador
Ajuntament de Cabrera de Mar
Administració local
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per període
4.665 €
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Després de vuit mesos de funcionament del camí escolar, el nombre de vehicles s'ha reduït en un 26%, i ha passat d'una mitjana de 155 a 115 vehicles diaris. La mitjana de nens i nenes que fan servir el camí escolar és de 150 (125 pel matí i 175 per la tarda). Cal tenir en compte que hi ha diferents rutes per a accedir a l'escola i per a sortir cap a la part alta del poble.

Amb motiu de la implantació del camí, s'ha realitzat un estudi d'avaluació de la reducció de les emissions de CO2. Prèviament, els vehicles s'ha classificat segons el seu promig d'emissions:

- vehicles Land rovers o similars: 30%
- vehicles automòbils d'emissions de promix de 270g/km : 30%
- vehicles automòbils d'emissions de promix de 165g/km : 40%

També s'ha calculat la longitud dels diferents itineraris per arribar a l'escola des de la Plaça de la Fàbrica:
- fins a la plaça del poble: 600 m (anar i tornar)
- fins a la porta de l'escola: 1.060 m (anar i tornar)
- fins a la zona de la farmàcia: 920 m (anar i tornar)

Fets aquests càlculs, la reducció anual de les emissions de CO2 amb la implantació del camí escolar s'ha avaluat en, aproximadament, 4.400 kg de CO2.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Punts forts de la pràctica

  • L'actuació ha tingut una doble vessant: dissenyar un itinerari segur per als nens i reduir el nombre de vehicles privats que arriben fins a l'escola.

  • S'ha creat una zona d'aparcament temporal de vehicles, separada de l'escola i situada al començament de l'itinerari escolar.

  • Un cordó de voluntaris -pares i mares, avis...- i policies vetllen per la seguretat dels nens al llarg del recorregut i durant les hores d'entrada i sortida de l'escola.

  • El camí escolar està senyalitzat a les cruïlles i té un seguit d'indicadors situats al terra (petjades).

  • Per a millorar la seguretat dels nens s'han instal•lat reductors de velocitat abans dels passos de vianants per on transcorre el camí, així com barreres de seguretat per a separar i protegir la vorera dels vehicles que hi aparquen.

  • Per a donar a conèixer l'actuació a la ciutadania, s'ha informat a tots els establiments comercials sobre els horaris d'entrada i sortida de l'escola, i s'han editat fullets divulgatius.

  • Arran de la reducció del nombre de vehicles privats, s'ha realitzat un estudi per estimar la reducció de les emissions de CO2.

  • Aquest tipus d'actuacions estenen els valors de la mobilitat sostenible entre els ciutadans, i posen en valor la seguretat dels vianants per davant de la comoditat dels usuaris dels vehicles privats.
Punts dèbils de la pràctica
  • Dificultats a l'hora de consolidar el canvi d'hàbits entre els familiars que es desplacen en vehicle privat.

  • Dificultats a l'hora d'aconseguir una àmplia col•laboració per part dels familiars i mantenir-la al llarg de tot el curs escolar.
  • Aquesta experiència es va publicar al Banc de Bones Pràctiques
    de la Fundació Carles Pi i Sunyer i la Diputació de Barcelona al any 2010.
    Mobilitat
    35 pràctiques
    L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
    Proposa una bona pràctica
    Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
    Proposa una bona pràctica
    Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.