En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Programa d'educació viària a Palau-Solità i Plegamans
Realització d'actuacions per a fomentar la utilització de la bicicleta entre els nens i joves com a mitjà de transport quotidià per accedir als centres escolars.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/2008
Data de finalització:
01/01/2009
Província:
Barcelona
Municipi:
Palau-solità i Plegamans
Nombre d'habitants:
14484
Nombre de visites:
1567
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Rafael Reina Ramos
Càrrec:
Caporal de la policia local
Ens:
Ajuntament de Palau-Solità i Plegamans
Lloc web:
Adreça electrònica:
eduviaria@palauplegamans.cat
Telèfon / Fax:
938649696
Adreça:
Plaça de la Vila, 1
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Palau-Solità i Plegamans és un municipi amb una superfície de 15 km2 i un entorn urbà molt disseminat sobre el territori, motiu pel qual una bona part dels ciutadans viuen en zones residencials allunyades dels equipaments municipals. Això fa que nombrosos desplaçaments interns es realitzin en vehicle privat a motor.

Per aquest motiu, des de l'Àrea d'Educació per la Mobilitat Segura de l'Ajuntament es va optar l'any 2008 per a impulsar mesures i bones pràctiques dirigides a difondre i consolidar uns hàbits de mobilitat més sostenibles i segurs. En concret, l'ús de la bicicleta en els desplaçaments diaris per l'interior del municipi.

Neix així el Pla Mou-te en bici, amb l'objectiu estratègic de fomentar la bicicleta com a mitjà de transport per accedir als centres escolars, i d'incidir especialment en tres col•lectius: els nens i joves, els pares/familiars i acompanyants, i els mestres. L'impuls del projecte ha comptat amb el suport de tot l'equip de govern municipal i la implicació directa de les àrees de Medi Ambient i Via Pública de l'Ajuntament, així com dels diversos centres escolars del municipi.

En el context d'aquesta estratègia per a millorar la seguretat de la mobilitat dels nens i nenes del municipi, l'Ajuntament ha mantingut diversos contactes amb la Diputació de Barcelona per a realitzar un estudi sobre camins escolars, el qual es portarà a terme, segons el conveni subscrit, el proper mes de gener de 2010.
Objectius de la pràctica
General:
- Fomentar hàbits de mobilitat sostenible (anar a peu i en bicicleta) entre els infants i adolescents, prioritzant la seguretat viària
- Potenciar, especialment, la seguretat viària en lla mobilitat en bicicleta entre els infants i adolescents
Específic:
- Implicar les escoles en la cultura de la mobilitat sostenible
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Tot el municipi
Vinculació amb altres programes o actuacions
Estudi de camins escolars.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Prèviament a la posada en marxa de l'actuació de foment de la bicicleta a les escoles, l'Ajuntament de Palau-Solità i Plegamans va incorporar diverses bicicletes al parc mòbil de la policia local per tal de difondre els valors d'aquest vehicle sostenible mitjançant l'exemple. En aquest sentit, el Departament de Medi Ambient de l'Ajuntament van signar amb la Diputació de Barcelona un conveni de cessió de dues bicicletes que reuneixen les condicions tècniques i de seguretat recomanades.

Al mateix temps, i per a facilitar la feina als policies locals, es van adquirir uniformes especials adaptats a la bicicleta que els permeten desplaçar-se i realitzar les seves tasques habituals sense cap inconvenient. També es van adquirir 20 cascs de protecció per als nens i nenes a fi de deixar-los en préstec els dies de les sortides i fer-los prendre consciència de la importància de circular de forma segura.

Una vegada la policia local va disposar de tot el material necessari per a desenvolupar l'actuació, es van iniciar els contactes amb les altres àrees municipals per a implicar-los al Pla i treballar de forma conjunta en el desenvolupament d'un nou model de mobilitat.

Estudis tècnics:

El treball entre les diferents àrees de l'Ajuntament es va centrar en dues accions concretes: la creació del carril bici urbà i les connexions entre les rutes de bicicleta de muntanya. Des de l'àrea de Medi Ambient es va contractar l'empresa AIM, SL perquè portés a terme un estudi previ de camp per a definir les possibles rutes i circuits.

Durant aquest procés, i donat que hi ha molts indicadors a tenir em compte, així com les necessitats i característiques urbanístiques del municipi, s'han hagut de fer diverses modificacions, tot i que l'estudi es lliurarà l'estudi en el transcurs del 2009.

Amb l'Àrea de Via Pública s'ha actuat també en matèria de senyalització a fi d'actualitzar-la i adaptar-la a la circulació de bicicletes. Hi ha col•laborat l'empresa Comunical, que ha elaborat el projecte de reordenació circulatòria i actualització de les senyals de trànsit.

La Unitat de Mobilitat Segura de l'Ajuntament ha estat present en la presa de decisions i en potser la coordinació d'ambdós estudis per evitar que hi hagi discordances o incompatibilitats.


Itineraris segurs:

Paral•lelament s'ha portat a terme el procés de difusió del Pla i de les actuacions previstes -en especial, del projecte d'educació viària- entre els agents i sectors socials implicats.

El projecte, els recursos disponibles i les actuacions previstes es va presentar el desembre de 2008 a tots els directors i caps d'estudis dels centres escolars. Durant les visites i sessions formatives , es va introduir progressivament la bicicleta en la rutina diària d'anar a l'escola. Aquestes sessions es van portar a terme els mesos de febrer i març, en les que hi van participar uns 2.900 escolars de les escoles bressol, primària i secundària, de les escoles publiques i concertades. Els monitors d'educació viària s'hi van desplaçar diàriament en bicicleta per a donar exemple.

Per a cada centre escolar s'ha definit un recorregut segur, els quals estan connectats per a facilitar el desplaçament entre els centres i també amb altres equipaments del municipi: ajuntament, biblioteca, centre d'atenció primària, etc. Cada itinerari té diverses parades -anomenats Punts de Control- on, durant les sortides, es donen indicacions i explicacions als nens i nenes sobre la forma segura de circular i sobre senyalització.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Palau-Solità i Plegamans
Administració local
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per període
12.000 € (aproximat)
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Durant el curs 2008-09, uns 260 alumnes de cinquè i sisè de primària han realitzat 15 sortides, amb una durada total d'unes 30 hores aproximadament. La implicació dels pares i escoles ha superat totes les expectatives, donat que la majoria dels nens han portat les seves bicicletes i cascs, i les escoles han habilitat espais per a les entrades i sortides i per a l'estacionament de les bicicletes.

Paral•lelament, s'ha començat a elaborar el projecte de l'any escolar 2009/2010, i ja s'han confirmat col•laboracions amb diferents organismes i institucions, com el RACC, l'Institut Guttman, l'Instituto de Seguridad Vial Honda, l'entitat Stop Accidents, l'empresa Jané, etc. També s'ha establert el calendari per la visita a les escoles i s'estan perfilant les primeres sessions.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Punts forts de la pràctica
  • El programa d'educació viària ha tingut com a objectiu desenvolupar hàbits de conducta de mobilitat segura entre els joves, tenint en compte les necessitats específiques de cada grup d'edat.

  • La participació ha estat molt elevada, ja que la dedicació de la policia ha permès arribat a gairebé 2.300 alumnes dels diferents nivells educatius, des de les escoles bressol fins a quart d' ESO.

  • El material pedagògic -fitxes didàctiques- ha estat elaborat de forma coordinada amb el departament d'ensenyament del propi municipi, i s'ha cedit a totes les escoles.

  • El programa ha incorporat sessions organitzades en col·laboració amb altres institucions, empreses i entitats que actuen en l'àmbit de la seguretat viària i la salut: Institut Guttman, Fundació Racc, Empresa Jané i Fundació Audi.

  • A la finalització del programa s'ha realitzat la Festa de l'educació viària, amb la participació dels bombers de la Generalitat, els Mossos d'esquadra, Protecció Civil i una unitat del Servei d'Emergències Mèdiques.

  • El municipi ha portat a terme també una actuació per a fomentar la utilització de la bicicleta, de forma segura, entre els escolars (Mou-te en bici).
  • Punts dèbils de la pràctica
    Caldria fomentar la participació més activa dels pares i mares dels nens en el programa, a l'objecte de consolidar en les famílies els hàbits de mobilitat segura i sostenible.
    Propostes de millora de la pràctica
    Projecte de futur: el parc infantil de trànsit

    L'Àrea d'Educació per la Mobilitat Segura de la Policia Local està impulsant la construcció d'un parc infantil de trànsit al municipi. Aquest equipament s'ha considerat la culminació de l'estratègia formativa dels escolars del municipi pel que fa a la mobilitat segura. L'objectiu funcional és que el parc esdevingui un referent a la comarca, i que pugui ser utilitzat pels municipis de l'àrea d'influència que ho desitgin. De la mateixa manera, l'objectiu estratègic és generar un espai de debat, recerca i reflexió sobre els temes de mobilitat segura.
    Aquesta experiència es va publicar al Banc de Bones Pràctiques
    de la Fundació Carles Pi i Sunyer i la Diputació de Barcelona al any 2010.
    Mobilitat
    35 pràctiques
    L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
    Proposa una bona pràctica
    Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
    Proposa una bona pràctica
    Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.