En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Convivència
Esports
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
L'agent tutor
Prevenció d'hàbits de risc als centres educatius
L'Agent Tutor és un projecte que neix l'any 2009 amb l'objectiu de prevenir hàbits de risc en els centres educatius de la ciutat. El projecte es duu a terme mitjançant la presència i col·laboració activa de la figura de l'agent tutor (un policia local) amb la comunitat educativa, les famílies i l'alumnat. Entre les funcions centrals de l'agent tutor es troba impartir xerrades de sensibilització i prevenció o col·laborar en la mediació de la resolució de conflictes, entre d'altres. En aquest darrer cas, pràcticament la totalitat de les demandes fetes pels joves i els centres educatius es resolen satisfactòriament. La comunicació de l'alumnat amb l'agent tutor es pot fer a través d'una bústia, missatgeria instantània, un app de seguretat, o correu electrònic. Aquesta pràctica destaca per la col·laboració entre diferents agents del municipi d'Esplugues, que conformen un equip interdisciplinar de professionals dels àmbits dels Serveis Socials, Joventut i Educació, que donen suport a la figura de l'agent.
Àmbit:
Convivència
Subàmbit:
Esports
Data d'inici:
01/06/2009
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Esplugues de Llobregat
Nombre d'habitants:
46726
Nombre de visites:
1593
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Juan Antonio González Leyva
Càrrec:
Director de la Policía Local de Esplugues
Ens:
Policia Local
Lloc web:
Adreça electrònica:
jagonzalez@esplugues.cat
Telèfon / Fax:
93.371.66.66
Adreça:
Carrer Manuel de Falla, 24
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
La acció tutorial es fonamenta en el desenvolupament i educació d'actituds i valors de l'alumnat de tolerància i respecte davant de tothom. Aquest projecte neix com a una figura de caràcter preventiu i de suport als serveis de mediació dels propis centres educatius. Inicialment es va anomenar: "Agent de prevenció en hàbits de risc".
Objectius de la pràctica
General:
- Educar als joves per a prevenir hàbits de risc, conflictes i conductes violentes entre el conjunt de l'alumnat dels centres educatius d'Esplugues de Llobregat.
- Donar capacitat als professors i directius dels centres educatius per imposar sancions amb el recolzament de la policia, de manera que tinguin més autoritat i que això proporcioni més seguretat davant dels joves.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
La població objectiva d'aquest projecte és en primer lloc el conjunt educatiu, és a dir, el professorat, directors dels centres, etc.; en segon lloc, els propis pares dels alumnes; i per últim el conjunt de l'alumnat dels centres educatius d'Esplugues de Llobregat.
Vinculació amb altres programes o actuacions
"L'Agent Tutor" està vinculat a les accions efectuades per les àrees de Serveis Socials, Joventut i Educació de l'Ajuntament d'Esplugues de Llobregat.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
L'implementació de la figura de l'agent tutor es va fer seguint el següent procediment:

En primer lloc, es va escollir a la figura policial del cos que millor s'adaptés al perfil del lloc de treball, en funció de la seva titulació i habilitats professionals i de comprensió per relacionar-se amb els joves.

En segon lloc, es van definir els objectius que es pretenien aconseguir així com l'estructura que hauria de tenir el servei. Es va crear un correu i un telèfon per tal de que els joves es poguessin posar en contacte amb l'agent tutor. En aquest moment, es va aprofitar per presentar el projecte en un acte formal, on es va donar a conèixer públicament la implementació de la figura de l'agent tutor.

En tercer lloc, l'agent tutor va anar a tots els centres educatius per donar una xerrada de presentació, per tal de que tots els joves coneguessin la seva existència així com les seves funcions. També van posar cartells i bústies de contacte a tots els centres educatius per difondre el projecte.

Actualment, l'agent tutor va a les escoles públiques d'Esplugues un cop a la setmana (IES la Mallola, Escola Utmar, IES Severo Ochoa i al Centre d'estudis Isoveri). No obstant, si els centres educatius privats es posen en contacte amb ell, també acudeix a resoldre el problema.

L'agent tutor, per la seva condició de policia, pot imposar sancions per incompliment de l'ordenança de civisme. Però tot i així, el que el projecte preveu es que siguin els diferents centres escolars els que imposin les sancions, ja que l'objectiu és educar. Aquesta potestat sancionadora per a la direcció del centre -amb el suport policial- és també una forma més de que el professorat i la direcció de l'escola disposin de més autoritat.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Cap de la Policia Local
Administració local
Implementació
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
El cap de la Policia Local es la figura de l'agent tutor.
Regidoria d'Educació
Administració local
Més d'una fase
Participant
Regidoria de Joventut
Administració local
Més d'una fase
Col·laborador
Serveis Socials
Administració local
Més d'una fase
Col·laborador
Recursos econòmics
Total euros per període
33.000,00€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
El cost del projecte de l'any passat va ser el sou gairebé integre del cap de policia (28.000 € aprox.), i el cost de manteniment del servei 500€ (cartells, telèfon...)
Recursos humans
- EL cap de la policia (agent tutor).

- Els alumnes dels centres educatius.

- Els equips de professors.

- Els pares dels alumnes.

- Els serveis socials.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
El balanç del curs 2010-2011 és el següent:

- L'agent tutor va treballar amb un total de 180 alumnes, ha intervingut en 46 conflictes i ha resolt satisfactòriament el 100% dels casos demandats per els joves i els centres educatius.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
L'agent tutor
Revista
Indefinida
Sí disponible
La Vanguardia.pdf
L'agent tutor
Revista
Indefinida
Sí disponible
VAN agent tutor2.pdf
L'agent tutor
Revista
Indefinida
Sí disponible
elpont_203.pdf
L'agent tutor
Revista
Indefinida
Sí disponible
VAN agent tutor1.pdf
L'agent tutor
Revista
Indefinida
Sí disponible
el pont 175.pdf
Difusió de la pràctica
El projecte es va difondre a través de:

- Xerrades de presentació als centres educatius.

- Publicació de la notícia al diari local (El Pont d'Esplugues).

- Publicació de la notícia al diari del Baix Llobregat (El Far).

- Diferents notícies al diari (la Vanguardia).
Impacte
L'impacte de la figura de l'agent tutor entre els joves ha sigut molt positiu, ja que ha reduït i previngut que hi hagin conductes agressives i violentes entre els joves.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
La valoració de la figura de l'agent tutor per part dels equips directius dels diferents centres educatius és molt positiva i qualifiquen la seva tasca com a molt útil, educativa, preventiva i resolutiva.
Punts forts de la pràctica
- Emfatitza molt el treball de proximitat.

- Bona acollida per part de la comunitat educativa.

- Transversalitat del projecte, ja que sorgeix de diverses àrees de l'Ajuntament d'Esplugues de Llobregat.

- L'experiència ha tingut continuïtat al llarg del temps.
Punts dèbils de la pràctica
- No s'observa cap tipus d'avaluació de l'implementació de l'Agent Tutor.
Propostes de millora de la pràctica
Una de les propostes de millora de cara a les pròximes edicions, és incorporar una figura femenina com a agent tutor perquè les joves també puguin tenir una major facilitat de comunicació.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquest projecte es podria exportar a qualsevol municipi o àmbit territorial, indiferentment de les seves característiques poblacionals. Es podria dur a terme en un municipi que tingués un perfil d'estudiants més conflictiu per tal de reduir les conductes violentes, o bé un altre com el cas d'Esplugues, que només fos com una figura de prevenció.
Convivència
45 pràctiques
Els profunds canvis sociodemogràfics i culturals es viuen als carrers i a la vida quotidiana dels municipis. Les polítiques locals han apostat per la convivència mitjançant pràctiques que promouen valors cívics, reconeixen la diversitat i gestionen les diferències mitjançant la mediació.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.