En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Infància
Inclusió Social
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Grup Aula
Alternatives a la promoció personal
El projecte Grup Aula de l'EAIA de L'Hospitalet és un espai d'intervenció educativa grupal adreçat a infants i adolescents entre els 6 i els 17 anys atesos al servei. El projecte neix amb una dimensió inclusiva, oferint un canvi de mirada i un nou lloc als infants que permeti trencar amb els significants negatius amb els quals arriben.
El grup esdevé per a ells i elles un lloc de referència pel que fa els aprenentatges, així com un espai de promoció on es realitza el seguiment del seu procés formatiu, sosteniment de la formació, accés a nous camps de la cultura, i on poden explicitar dificultats, realitzar demandes i trobar sortides als seus interessos i motivacions.
Al Grup Aula s'utilitza el reforç escolar com a eina que possibilita l'acceptació de la intervenció educativa per part dels adults referents.
Àmbit:
Infància
Subàmbit:
Inclusió Social
Data d'inici:
01/01/2006
Data de finalització:
01/01/2014
Província:
Barcelona
Municipi:
Hospitalet de Llobregat (L')
Nombre d'habitants:
257057
Nombre de visites:
1411
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
José Antonio Souto Pacheco
Càrrec:
Coordinador EAIA L'Hospitalet
Ens:
EAIA L'Hospitalet
Lloc web:
Adreça electrònica:
jasouto@l-h.cat
Telèfon / Fax:
93-260-01-60
Adreça:
C. Juan de Toledo 22
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
La “Llei dels Drets i Oportunitats de la Infància i l'Adolescència" (14/2010) dóna cabuda a aquest projecte tot i que va néixer amb anterioritat. En el seu article 104, de Mesures d'atenció social i educativa davant situacions de risc, recull entre d'altres, els programes formatius per adolescents que han abandonat el sistema escolar i l' acompanyament dels infants i adolescents als centres educatius o a altres activitats, o al suport psicològic o ajuts a l'estudi.

A més, el present projecte dona continuïtat i introdueix millores als duts a terme des de que va ser creat l'any 2006. En un inici, va néixer per ampliar les possibilitats d'atenció dels nois/es anant més enllà del treball individual dels educadors, alhora que permetia d'optimitzar recursos humans ampliant les hores d'atenció.
Objectius de la pràctica
General:
- Mantenir el seguiment de l' infant i adolescent en funció de les seves necessitats i poder anar reduint progressivament l'atenció individual. D'alguna manera es continua sostenint l'aposta que permet mantenir els canvis dels significants amb els que van arribar i que han de permetre la seva promoció. Alhora possibilita anar establint i consolidant la xarxa externa que permeti la seva autonomia i la finalització de la intervenció educativa en funció dels temps i les particularitat de cada cas. El treball es centra en posar-los en circulació dins la xarxa, i reforçar la formació com a element de promoció.
- Oferir un espai de grup, on es tenen presents les particularitats individuals, cosa que permet augmentar el temps d'atenció, combinant grup i atenció individual. En aquests casos, el treball es centra en anar introduint rutines que faciliten la reincorporació i/o adaptació a un context escolar del que s'han exclòs, i en facilitar aprenentatges bàsics. El grup esdevé un element més en la creació d'un lloc diferent i acollidor.
Específic:
- Esdevenir adults de referència pels nois/es en el seu procés formatiu i de promoció.
- Oferir un nou lloc de vinculació social i cultural pels nois/es, des d'una vessant formativa i d'aprenentatge.
- Facilitar l'accés i la millora pel que fa als aprenentatges.
- Facilitar i potenciar nous itineraris de promoció social i cultural.
- Prevenir l'aparició de noves situacions de risc en aquests menors.
- Treballar per la millora dels resultats acadèmics.
- Propiciar l'augment de l'autoestima com a resultat de la millora de resultats acadèmics.
- Trencar els significants negatius amb els quals molts dels nois/es arriben des de diverses instàncies (família, escola, etc).
- Oferir un espai fix, obert i estructurat de treball en relació als continguts escolars per a infants i adolescents.
- Oferir un espai de suport personal en els aprenentatges escolars i actituds personals.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
El projecte va adreçat a aquells infants i adolescents amb edats compreses entre els 6 i 17 anys, que es troben en situació d'estudi per part de l'EAIA o que ja es troben en fase de seguiment (tutelats o no per la DGAIA) i que d'una manera o una altra presenten dificultats en el seu procés d'adquisició d'aprenentatges i/o formatiu (ja sigui reglat o no reglat).
Vinculació amb altres programes o actuacions
No està vinculat a altres programes, però si cal dir que és una pràctica pensada per donar qualitat al treball educatiu de l'EAIA i facilitar la tasca dels altres membres de l'equip que intervenen amb les famílies.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
S'estableixen, principalment, quatre punts per tal de desenvolupar el projecte. Cal remarcar que aquests no són lineals ni cronològics, sinó que s'adapten a la particularitat de cada cas i al ritme dels nois/es i llurs famílies. Treballen de manera transversal. Els diferents pasos són:

a. Temps pel treball amb l'equip:

Correspon a l'equip d'educadors mantenir informats a la resta de l'equip de la disposició de places, de l'evolució dels nens, dels compromisos presos amb les famílies i/o de les incidències importants.

És per tot plegat que, a l'hora d'incloure un infant al projecte, la proposta passarà per l'equip d'educadors que, en darrera instància, valorarà la idoneïtat del recurs per aquest infant. Es prioritzaran els casos d'estudi o en seguiment per l'EAIA, en detriment d'aquells que estiguin en mesura d'acolliment en família extensa o, sobretot, aquells on existeixi una mesura de caràcter residencial. Tot i així, la participació d'un infant al projecte aula sempre tindrà en compte: la idoneïtat del que s'ofereix, la possibilitat d'aprofitament, la necessitat detectada i la tipologia de grup existent en aquest moment.

b. Temps pel treball amb la família:

El projecte s'ofereix com un suport pels infants i les seves famílies. Per tal que l'infant pugui formar part del projecte aula, cal comptar prèviament amb el consentiment i/o implicació de la seva família, fet que possibilitarà l'inici de l'acció educativa.

Durant la participació dels infants en el projecte, el referent del grup i/o l'educador referent del cas, manté informada a la família del procés de l'infant (assistència, coordinacions escolars, tasques a fer durant la setmana, organització d'agenda, progressos realitzats....) i facilita l'accés a altres recursos de la xarxa.

Metodològicament, s'estableixen tres moments de coordinació amb els referents del cas a l'EAIA i amb les famílies dels nens:

- Inici de curs amb l'objectiu de situar l'acció educativa.
- Final de curs amb l'objectiu de tancar l'acció educativa o obrir la continuïtat de cara al curs següent.
- Durant el curs amb l'objectiu de realitzar seguiment, resituar la dinàmica o obrir noves vies d'acció.

c. Temps per la incorporació i adaptació al grup:

Abans d'incorporar un infant al Grup Aula, es treballa en sessions individuals per tal de conèixer al noi, poder generar cert vincle i tenir en compte la seva manera de situar-se davant l'oferta que se li fa. El número de sessions individuals les pacten amb l'infant i la família i ve marcat per les particularitats de cada cas. Respecte a això, es pot parlar de dues tipologies de casos: els que només assisteixen al Grup Aula i els que assisteixen al grup com a complement a l'acció educativa individualitzada. En el primer cas, el referent educatiu serà l'educador referent del projecte Grup Aula i, en el segon, ho serà l'educador referent.

Per a l'adaptació al grup, serà molt important la coordinació amb el tutor escolar del nen. S'estableix, com a mínim, una coordinació escolar trimestral. També per la millor adaptació del nen, es dóna especial importància a l'assistència setmanal al grup.

d. Temps per la promoció i socialització:

El trànsit dels nens pel projecte ha de servir per “rellançar-los” cap a altres plataformes més normalitzadores i de major promoció social. Es pretén que durant la seva participació al projecte, els nens puguin millorar la confiança en les seves capacitats i els permeti circular amb més garanties per la xarxa social. Cal sondejar en els interessos i inquietuds del nen per tal de poder apropar-lo a altres recursos de la xarxa on es pugui donar continuïtat al treball engegat al projecte Grup Aula.

El pla d'actuació respon al següent esquema:

a) Organització de l'agenda, planificació del temps i la feina per a la setmana, deures, exàmens, intentant crear un fil conductor de la tasca a realitzar. Prenent acords amb els nois i noies i fent-ne seguiment sessió darrera sessió.

b) Resultats acadèmics obtinguts, seguiment i introducció d'elements per la millora. Anàlisi amb els nois/es dels butlletins trimestrals.

c) Planificació dels estudis (canvi a l' ESO, alternatives escolars, itineraris escolars..).

d) Gestió dels temps lliure, activitats lúdiques...

e) Aportació a cada una de les sessions grupals material d'interès cultural (llibres relacionats amb tasques escolars, música, cinema,...) aprofitant el fons de la biblioteca. Es dóna especial èmfasi a tots aquells continguts relacionats amb la lecto-escriptura i la comprensió lectora, ja que es parteix de la idea de que la competència en aquesta àrea del coneixement te relació directa amb l'èxit i la promoció escolar. S'utilitza material específic per treballar i motivar respecte a la lectura (confecció d'un diccionari, dossier de lectura, treball amb endevinalles...amb el grup de primària; i construcció de micro-relats, confecció d'un blog, amb el grup de secundària).

f) Convocatòries a les citacions individuals.

g) Implicació de la família o dels adults referents en el procés del noi/a, mantenint-los informats del treball realitzat i, en el cas dels tutors escolars, mantenint coordinacions regulars, amb un mínim de tres durant tot el curs.

h) Coneixement de la biblioteca (prestacions i serveis), incentivant la seva utilització i la tramitació del carnet de préstec a cada un dels nois/es.

i) Conceptes relatius a la responsabilitat individual i de treball en grup.

j) Jocs de caire grupal relacionats amb el coneixement; Sudoku, "ahorcado", endevinalles, etc.

k) Utilització de l'ordinador com a eina didàctica i lúdica.

Al finalitzar cada trimestre, es realitza una activitat no lectiva amb cada grup amb l'objectiu que els participants es puguin conèixer i relacionar d'una forma diferent a l'habitual a l'espai de treball, relacionada sempre amb els aprenentatges i l'accés a la cultura, intentant partir dels interessos del grup.

Les fases de desenvolupament del projecte són dues:

- 1ª. Fase (setembre): 1 hora setmanal de cada educador (coordinacions internes, entrevistes amb els joves i els seus pares, creació del grup, elaboració de la documentació, coordinacions amb IES, ...)

- 2ª. Fase (octubre a juny): 5 h. setmanals per als dos dies del Grup Aula (un Educador de l' EAIA per a cada grup, més el tècnic de Drecera). A part el temps que requereixi cada noi/a per a l'atenció individualitzada i seguiment, inclòs dins del treball individual de casos.


En el document adjunt (91_propuesta1), s'incorporen les diferents eines metodològiques emprades per a la implementació del projecte.


Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Equip educatiu de l'EAIA de l'Hospitalet
Administració local
Totes
Organitzador
Recursos humans
- Dos educadors socials (un durant el primer trimestre), referents del projecte, que globalitzen la dinàmica del grup i l'organització d'agenda i de tasques dels nois i noies.

- Una psicopedagoga, contractada externament, fent tasques de treball específic individual amb els nois i noies.

- Una alumna de pràctiques de la Universitat de Barcelona, fent tasques de suport i acompanyament als alumnes.
Altres recursos
- Aula “Don Quixot” cedida per la Biblioteca Tecla Sala pel Treball Grupal.

- Dependències de l'EAIA de L'Hospitalet.

- Ordinador portàtil (utilitzable a l'EAIA i també a l'espai de la biblioteca i als domicilis, si s'escau).

- Telèfon fix i mòbil.

- Material fungible de treball

Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
El programa ha acollit a 20 nens entre el grup de nens petits i de grans. Respecte de les edats del grup de petits, van contar amb 3 nens de 12 anys, 3 de 9 anys , 2 de 10 anys i 1 d'onze. Tres nenes i sis nens. Pel que fa als cursos escolars, els alumnes provenien des de 4rt a 6è de primària i de 7 escoles diferents del territori.

Respecte a les edats del grup de grans, es va comptar amb dos alumnes de 13 anys, 2 de 14, 4 de 15 i 2 de 16. Respecte al gènere, pel Grup Aula Grans han passat durant aquest curs a 4 noies i 6 nois. Del total d'integrants del grup, 4 alumnes cursaven 1r d' ESO, 2 feien 2n i els 3 restants estudiaven 3r d'educació secundària.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Presentació projecte
Presentació
Indefinida
Sí disponible
115 Sandra Nuñez Pèrez de Tudela Searching.pdf
Proposta
Projecte
Indefinida
Sí disponible
91_propuesta1.doc
Valoració petits
Projecte
Indefinida
Sí disponible
Valoració petits.doc
Presentació projecte
Projecte
Indefinida
Sí disponible
PRESENTACIO+PROJECTE+GRUP+AULA.pdf
Valoració grans
Projecte
Indefinida
Sí disponible
Valoració grans.docx
Reconeixements i presentacions
Aquesta pràctica va ser presentada al 'Congrés Mundial AIEJI XVII', al 2009 a Copenhaguen i a les Jornades de Formació i Debat sobre els Riscos de l'Exclusió Social a la nostra ciutat', l'any 2010 a L'Hospitalet de Llobregat.
Impacte
Sota el paraigua del reforç escolar, el Projecte Grup Aula ha esdevingut un lloc de promoció social i personal pels menors que han anat participant, per tots els aspectes de procés personal, socialització, vinculació als serveis del territori i accés a la cultura que es treballa amb ells paral·lelament al seguiment dels aprenentatges formatius.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Equip d'educadors de l'EAIA de L'Hospitalet
Document adjunt
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
- L'espai s'ha convertit en un lloc de referència respecte a allò escolar per a la majoria dels participants i les seves famílies. En alguns casos, a més, ha servit per a que alguns dels adolescents participant hagin situat la xarxa de biblioteques com a punt essencial pel seus estudis.

- Amb alguna excepció, els infants s'han implicat en el seu propi procés d'aprenentatge.

- En general, les famílies es posicionen davant els aprenentatges del seus fills donant-li molta importància i valorant-los com un aspecte crucial pel seu futur. No obstant, també cal dir que acostumen, en general també, a fer una delegació en tercers (educadors o professorat) no acabant-se d'implicar en el procés educatiu dels seus fills i atorgant-los una certa autonomia pel que respecta a l'organització dels estudis (sobre tot en el grup de grans); mostrant-se, però, més escrutadors pel que fa als resultats acadèmics obtinguts.

- En aquells alumnes que han mantingut continuïtat en la seva assistència al projecte, els resultats acadèmics han estat positius. En la resta de casos, tot i no obtenir uns bons resultats es valoren positivament en relació a les expectatives inicials (dels mateixos nois i de les famílies).
Punts forts de la pràctica
- Permet mantenir el seguiment de l'infant i adolescent en funció de les seves necessitats, i poder anar reduint progressivament l'atenció individual. D'alguna forma continuem mantenint l'aposta que poden mantenir els canvis dels significants amb els que van arribar.

- Permet anar establint i consolidant la xarxa externa que permeti la seva autonomia i la finalització de la intervenció educativa en funció dels temps i les particularitat de cada cas. El treball es centra en posar-los en circulació dins la xarxa, i reforçar la formació com a element de promoció.

- S'ofereix un espai de grup, on es tenen presents les seves particularitats, permetent augmentar el temps d'atenció, combinant grup i atenció individual. En aquests casos, el treball es centra en anar introduint rutines que facilitin la seva reincorporació i/o adaptació a un context escolar del que s'han exclòs, i en facilitar aprenentatges bàsics. El grup esdevé un element mes en la creació d'un lloc diferent i acollidor pel
que fa a les seves particularitats.
Punts dèbils de la pràctica
- Hi ha alumnes que abandonen el programa per manca total d'assistència, per un canvi d'objectius en la intervenció educativa o per manca d'implicació familiar.

- Hi ha poc temps d'atenció per poder fer una valoració de l'impacte en el rendiment escolar dels infants i adolescents a curt termini.

- En el cas dels adolescents, cal enfortir encara més el pont entre el projecte Grup Aula i altres recursos més normalitzats del territori.
Propostes de millora de la pràctica
En quant a les propostes de millora dels nens grans:

- Procurar implicar més als tutors i a les famílies en aquest fet, fent servir l'agenda també com a eina de comunicació. La idea és que això ens pugui ajudar en fer més constants les anotacions dels alumnes i a concretar aspectes de continguts escolars i actitudinals dels mateixos.

- Pensem que cal diferenciar més l'espai de la psicopedagoga, oferint un espai individual a cada adolescent per tal de treballar continguts específics on es valori que té més dificultats o que cal motivar-lo més. Cal poder donar continuïtat a aquest treball, que cada nen sigui conscient dels seus progressos i que pugui connectar les obligacions escolars amb el seu desig particular d'aprendre.

En quant a les propostes de millora dels nens petits:

- Diferenciar més l'espai d'atenció individualitzada.

- Reforçar certs continguts en petits grups, mitjançant metodologies mes diverses com són la comprensió lectora, les taules de multiplicar, etc...

- Donar especial importància al treball de comprensió lectora, expressió oral i escrita i gust per la lectura, donat la relació directa que la millora d'aquests continguts té amb l'èxit escolar.

Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta experiència es pot desenvolupar en qualsevol municipi, independentment de les seves característiques poblacionals.
Infància
52 pràctiques
Les polítiques municipals de la protecció i promoció de la infància, promouen accions que atenen a les necessitats d'estimulació educativa, de vinculació social i de desenvolupament de drets. La parentalitat positiva, els suports educatius, les estratègies per a conciliar la vida laboral i familiar i el reforçament de les xarxes socials són alguns dels àmbits més reconeguts a les pràctiques del BBP.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.