En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Convivència
Esports
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Projecte Inter 12/90
Un projecte intergeneracional i intercultural
Inter 12/90 és un programa intercultural i intergeneracional que relaciona les persones majors de 70 anys que viuen soles a la comarca del Pla de l'Estany amb infants de 12 anys de l'escola Pla de l'Ametller de Banyoles. A través de sessions conjuntes tracten temes diversos per transmetre coneixements entre persones de diferents generacions i experiències culturals: infantesa, història de la comarca, temps de lleure i festes tradicionals, relacions interpersonals, geografia i paisatge de la zona, etc. Pel que s'ha pogut constatar, l'impacte ha estat molt positiu entre els participants, sobretot entre la gent gran, sobre qui es percep una millora del seu estat cognitiu i humor, i una major vitalitat. Per part dels infants, la pràctica ha contribuït a trencar estereotips sobre la vellesa. Els diferents agents del territori implicats, en destaquen la cohesió social al territori que la pràctica ha generat.
Àmbit:
Convivència
Subàmbit:
Esports
Data d'inici:
04/02/2014
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Girona
Municipi:
Banyoles
Nombre d'habitants:
19341
Nombre de visites:
1473
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Toni Pérez
Càrrec:
Director de l'Àrea de Benestar Social del Consell Comarcal del Pla de l'Estany
Ens:
Consell Comarcal del Pla de l'Estany
Lloc web:
Adreça electrònica:
tperez@plaestany.cat
Telèfon / Fax:
972 58 03 88
Adreça:
c/Pere Alsius, 12 1r. 17820 Banyoles
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El principal objectiu del programa Fem Companyia de l'Àrea de Benestar Social és la millora de la qualitat de vida de les persones majors de 70 anys que viuen soles mitjançant la prevenció de riscos, la participació i l'atenció a les mancances derivades de les situacions de pèrdua d'autonomia, fomentant el rol actiu de les persones grans mitjançant la participació de la gent gran en (entre altres) activitats lúdiques, socials i culturals i potenciar programes intergeneracionals.

El Pla de Ciutadania i Immigració té entre els seus objectius el de promoure una política global d'integració de les persones immigrants estrangeres establertes a la comarca, en el marc general d'un procés de construcció i manteniment de la cohesió social. La incorporació de persones de diferents orígens a la societat catalana és una de les expressions més visibles de la globalització del món modern. Al la comarca del Pla de l'Estany, el percentatge de persones d'origen immigrant l'any 2010 era del 17,10%, arribant a la ciutat de Banyoles a un 23,47%. La majoria d'aquestes persones formen part de famílies extenses, caracteritzades per tenir un gran nombre de nens i nenes i amb una presència testimonial de persones majors de 70 anys. La figura de l'àvia o l'avi és una figura només present en el record de les persones adultes i en els contes que aquests expliquen als nens i nenes de les famílies immigrants, amb la pèrdua que això comporta, que no és altra que la transmissió de coneixement que aporten les persones grans. Tanmateix, la societat catalana compta amb un 16,39% de persones majors de 65 anys i es preveu que l'any 2030, arribi a un 22,59% segons estimacions de l'INE.

És per això que s'ha implementat el programa Inter 12/90, amb la pretensió d'apropar l'experiència de les persones grans als infants per tal que aquest procés de coneixement mutu sigui alhora un benefici palpable per a la mateixa comunitat.

Objectius de la pràctica
General:
- Facilitar el contacte intergeneracional i intercultural per tal de reduir el grau de desconeixement mutu entre les persones d'edats i orígens culturals diferents.
Específic:
- Posar en contacte a persones grans amb la realitat multicultural de la societat banyolina: Aprendre els uns dels altres i ajudar-se i donar-se suport mútuament.
- Posar de manifest el desconeixement de la diversitat de procedències com a principal element de la formació de prejudicis.
- Apropar les persones que es troben en dos moments diferents del cicle vital per tal que coneguin i comparteixin experiències relacionades amb ambdós moments del desenvolupament humà.
- Mostrar i fer descobrir als infants la importància de la transmissió de l'experiència de les persones grans.
- Evidenciar les diferències/similituds entre la infantesa en dos moments històrics diferents.
- Promoure una sèrie de valors, com els d'igualtat, inclusió, diversitat i la vàlua individual.
- Experimentar i obrir nous espais de relació, col·laboració i convivència més enllà del Projecte Inter 12/90 entre els participants.
- Fomentar el sentiment d'identitat i de vàlua de les persones grans.
- Connectar l'escola amb la comunitat i ajudar a la comunitat a comprendre millor la importància de l'educació.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
El projecte Inter 12/90 s'adreça, en primer lloc, a persones grans de diferents municipis de la comarca del Pla de l'Estany, amb un òptim estat de salut que els permeti participar del projecte.

D'altre banda, s'adreça a un nombrós grup de nenes i nens de 12 anys que cursen 6è de primària a l'escola que col·labora amb el projecte, concretament l'escola el Pla de l'Ametller de Banyoles. Aquesta escola és el centre amb més presència d'alumnes nouvinguts de totes les escoles del Pla de l'Estany, amb un 43,6%.
Vinculació amb altres programes o actuacions
De la pràctica del treball interprofessional i transversal de l'Àrea de Benestar Social neix la proposta entre el Pla de Ciutadania i Immigració i el Servei de Prevenció de les Dependències Fem Companyia d' un Programa Intergeneracional que aporti valor a les persones grans, de més de 70 anys, que viuen soles al Pla de l'Estany i els grups d'infants, de les escoles de primària amb una forta presència de menors d'origen divers i que tingui com a resultat un major grau de coneixement de realitats diferents, d'acceptació de la diversitat i de fomentar vincles emocionals que de pas, aportin cohesió social i reforç a la comunitat.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El projecte Inter 12/90 s'ha desenvolupat en dues fases.

1. Planificació i programació.

En aquesta fase es defineixen els continguts del projecte i cada una de les sessions. Es fa el contacte amb les persones grans que participaran del programa. Els aspirants a formar part d'Inter 12/90 han de complir els següents requisits:

- Tenir motivació i interès.
- Ganes de cooperar amb altres persones.
- Nivell de funcions cognitives que permetin la seva participació.
- Altres aspectes de salut, com per exemple la mobilitat.

En aquesta fase també es produeix el contacte amb l'escola participant per tal d'adequar els horaris (de les 11 del matí a la una del migdia, un cop a la setmana), l'espai, el pla i el programa de l'alumnat durant les 6 setmanes de vida del projecte. Per últim, en aquesta fase es contacten voluntaris/es i mediadors/es per tal de preparar la seva tasca de suport al projecte, així com fer una previsió del transport que es necessitarà.

2. Implementació del projecte.

En aquesta fase tenen lloc reunions per establir la coordinació entre el servei “Fem Companyia” i el Pla de Ciutadania i Immigració per tal de preparar i valorar les sessions. Es prepara cada sessió de manera diferenciada, depenent de la dinamitzadora i de les persones de suport del projecte. Pel que fa al desenvolupament de les sessions, la tasca principal pertany a la dinamitzadora, tot i que disposa d'un esquema bàsic a seguir. El transport de les persones grans esdevé un element important degut a la seva edat, ja que necessiten un transport organitzat, amb unes condicions adequades i amb temps d'antelació suficient per preparar la sessió de torn.

Un cop elaborada la metodologia de les sessions, el programa Inter 12/90 es concreta en 6 o 7 sessions amb 12 persones grans, dividides en dos grups de 6 per tal de participar en les dues classes de sisè curs de primària de l'escola l'Ametller de Banyoles (26 alumnes a cada aula). Les sessions es duen a terme de manera simultània a cada grup i duren aproximadament una hora, en la qual els primers 15 minuts es dediquen al repàs del tema i continguts a tractar per part de la dinamitzadora i la resta de temps consisteix en diverses dinàmiques participatives dirigides a la totalitat de la classe per tal de treballar els continguts preparats anteriorment. Pel que fa a les dinàmiques participatives, es divideixen les 6 persones grans en tres parelles, cada una de les quals es fa càrrec d'un grup de nou alumnes.

En les fins ara cinc edicions del projecte, s'ha seguit la següent programació:

- Primera sessió: Acollida i presentació. Es fan servir dinàmiques de presentació i representació d'allò que a un li agrada fer mitjançant gestos. També es fa servir la dinàmica “el pas del temps”, on s'ensenyen imatges de les persones grans participants quan eren infants, amb l'objectiu que els alumnes els identifiquin. En aquesta primera sessió es presenta l'”arbre dels anys”, un mural on es penja el resum del que es fa a cada sessió.

- Segona sessió:Infantesa. Els continguts d'aquesta sessió són: obligacions i responsabilitats: escola i ajut a casa; relació amb les mares i pares; es comenten, en grups reduïts, les diferències de la intervenció didàctica entre abans i ara; i per últim, es comenten els hàbits de consum, el què i quan es comprava abans i què i quan es compra ara.

- Tercera sessió: Història de la comarca. Els continguts que es treballen en aquesta sessió són: Territori: com ha canviat el territori de la nostra comarca?; Densitat de població: quanta gent vivia a la nostra comarca i quanta hi viu ara?; reconèixer els carrers d'abans en imatges; Construccions: com són les cases ara i com eren abans; Transport: quins mitjans de transport (no) s'utilitzaven abans?; Comerços: com eren abans i com són ara; i Mercat: importància del mercat a la vida social, abans i ara.

- Quarta sessió: Temps de lleure i festes. En aquesta sessió es treballen continguts com: Setmana Santa, Nadal, Reis i Sant Martirià: tradicions i Costums; Vacances: es viatja(va) per vacances? On?; Caps de setmana, què es feia i que es fa ara els caps de setmana; i Música: quin tipus de música s'escoltava abans.

- Cinquena sessió: Relacions interpersonals. En aquesta sessió es parla sobre la relació amb mares i pares, amb mestres, amb amigues i amics, amb xicots i xicotes, entre d'altres. També es parla sobre els canals de comunicació actuals (mòbils, ordinadors, noves tecnologies...) i sobre la perspectiva de gènere, homes i dones.

- Sisena sessió: Construïm junts i juntes. És una activitat conjunta entre persones grans i alumnes. Es fa una excursió a un lloc d'interès. En una de les edicions es va visitar la casa - museu Can Borrell, on la gent gran va poder explicar la vida d'abans en un espai ambientat i amb els estris d'abans. En aquesta última sessió s'entrega a les persones grans el material didàctic enquadernat, fet per l'alumnat i per l'equip de dinamització.

(Més imatges del material i de les sessions en documentació adjunta).
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Consell Comarcal del Pla de l'Estany
Administració local
Totes
Organitzador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Àrea de Benestar Social, a través del servei "Fem companyia" i el Pla de Ciutadania i Immigració
Escola el Pla de l'Ametller de Banyoles
Entitats i associacions
Implementació
Participant
Recursos econòmics
Total euros per període
2.400 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Es calculen les següents despeses anualment, amb només dos tipus de despeses econòmiques: material fungible per a les sessions i el transport de les persones grans. Les tasques de gestió del projecte i de dinamització de les sessions es poden assumir per professionals de l'entitat que les vulguin dur a terme.

Les despeses a mode desglossat són:

- Despeses de transport de les persones grans, en un taxi adaptat, 8 € cada sessió que inclouen anada i tornada durant 6 sessions: un total de 516 €;

- Despeses de material necessari per a les sessions: 84 €;

- Hores de personal tècnic, 60 hores a 30 €/hora: 1800 €.
Recursos humans
- Tècnica del Pla de Ciutadania i Immigració amb les tasques de contactar amb l'escola i organitzar, coordinar i avaluar el projecte.

- Dinamitzadores del Servei “Fem Companyia” amb les tasques d'organitzar i dinamitzar les sessions i coordinar i avaluar el treball previ amb els voluntaris/es.

- Voluntaris/voluntàries amb les tasques de suport en la preparació i en el desenvolupament de les sessions.

- Eventualment, altres professionals de suport com mediadors interculturals o agents d' acollida, per a la realització de tasques de suport en la preparació i desenvolupament de les sessions.
Altres recursos
Les trobades tenen lloc a la biblioteca de l'escola el Pla de l'Ametller de Banyoles, degut a la seva accessibilitat (prop de l'entrada i a peu pla) i sense barres arquitectòniques, la qual cosa facilita l'accés a les persones grans.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
S'han dut a terme cinc edicions del projecte Inter 12/90, repartides entre els cursos 2009/10, 2010/11, 2011/12, 2012/13 i 2013/14. Per tan, més de 250 alumnes de 6è de primària han participat de les sessions del projecte al llarg d'aquests 5 anys.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Fitxes valoració dels alumnes
Formulari
01/01/2013
Sí disponible
Fitxes avaluació.pdf
Projecte Inter 12/90
Projecte
Indefinida
Sí disponible
Difusió de la pràctica
La informació del projecte Inter 12/90 es pot consultar al portal electrònic del Consorci de Benestar Social del Pla de l'Estany (Banyoles), concretament a: http://www.cbsplaestany.cat/

També es destaca la redacció d'articles sobre al projecte a la revista “l'Ametller” elaborada per l'escola de Banyoles que implementa Inter 12/90.
Reconeixements i presentacions
- El servei “Fem companyia” va presentar Inter 12/90 a la Jornada de Treball: El voluntariat de la gent gran a les comarques gironines. La presentació va ser organització per la Diputació de Girona, concretament pel servei de Participació i va tenir lloc el 3 de maig de 2011.

- D'altra banda, destacar que el projecte Inter 12/90 va rebre el premi Internacional “Interage” de programes intergeneracionals en la categoria de bones pràctiques. Aquest premi, va ser lliurat per “Arc Llatí” a Palma de Mallorca el 17 de juny de l'any 2011.
Impacte
Després de 5 anys amb el projectat implementat, es pot parlar d'alguns aspectes beneficiosos per tots els agents socials implicats al programa. Aquests impactes són, per part de les persones grans:

- Augment de la vitalitat i del sentit de l' humor la qual cosa suposa una millora del sentiment de vàlua personal;
- Trencament de l'aïllament social: superació de la inseguretat i timidesa;
- Estima renovada per les pròpies experiències passades;
- Desenvolupament d'afecte cap a persones molt més joves i increment d'autoestima i motivació vital;
- Desenvolupament d'habilitats socials, com la capacitat per transmetre coneixement, tradició, cultura...

Tal i com reconeixen les nenes i nens així com els professionals de l'escola Pla de l'Ametller de Banyoles, es poden constatar els següents impactes:

- Millora de les habilitats socials així com una augment en el sentiment de vàlua i confiança;
- Coneixement més gran i adaptació de models diferents de les persones adultes. S'identifica una percepció més positiva de les persones grans;
- Increment del sentiment cívic i de comunitat tal i com mostra la clara satisfacció per a la participació en el programa;
- Coneixement sobre l'historia i la cultura de la comarca del Pla de l'Estany.

Per últim, des del Programa Inter 12/90, es considera que les activitats tenen un impacte positiu per a la comunitat, ja que les persones que hi participen aporten una sèrie de beneficis:

- Ajut a l'enfortiment de la xarxa social, com la millora del sentiment de comunitat i veïnatge;
- Superació d'estereotips entorn la diversitat, els joves o les persones grans;
- Augment de la cohesió social al territori mitjançant el foment del voluntariat social i solidari;
- Ajuda en general, a la construcció d'una ciutadania responsable.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Tots els actors implicats al projecte Inter 12/90
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
El Programa Inter 12/90 pretén apropar l'experiència de les persones grans als infants per tal que aquest procés de coneixement mutu, sigui alhora un benefici palpable per a la mateixa comunitat. En aquest sentit, es consideren complerts de manera àmplia els objectius inicials, tal i com mostren els impactes senyalats a l'apartat anterior. Es destaca que encara que tothom accepta de bon grat participar del projecte, en un inici no tothom en tenia les mateixes expectatives del programa Inter 12/90; no obstant, un cop acabat els participants contraposen la seva satisfacció a aquesta incertesa inicial.

En aquest sentit, les persones grans valoren de manera molt positiva el projecte, sobretot per la seva vessant d'interactuació amb els infants. Pel que fa l'alumnat, aquest ha apreciat de manera positiva la transmissió d'experiència per part de les persones grans i l'escola, valora molt positivament tot el projecte treballat, tan els seus continguts com les dinàmiques emprades a les sessions i la dinamització de les mateixes.

A nivell tècnic, es considera que s'han assolit els objectius del projecte, que es treballa amb els continguts adequats. També comenten que s'han mostrat flexibles per adaptar-se a diferents canvis proposats per l'escola i s'ha dirigit el projecte en tot moment a guardar les seves característiques principals: interculturalitat i intergeneracionalitat,
Punts forts de la pràctica
- Transversalitat del projecte, que parteix del Consorci de Benestar Social del Pla de l'Estany (actualment Àrea de Benestar Social del Consell Comarcal del Pla de l'Estany).

- Senzillesa del projecte, ja que es fa ús de recursos ja existents al territori.

- Innovació tan del producte final com el procés d'elaboració. S'ha creat un producte nou, amb mitjans i materials mínims i amb un funcionament diferent de tots els projectes, fonamentat amb la interactuació dels individus i en un procés intensiu de transferència de coneixement.

- Estabilitat en el temps, ja que s'han dut a terme 5 edicions.
Punts dèbils de la pràctica
- Entre les persones grans que participen al programa hi ha moltes més dones que homes. Falta engrescar més homes per participar.

- Hi ha persones que participen en el projecte des de l' inici, es a dir fa 5 anys, creiem que seria bo donar-les de baixa per aquesta activitat i donar l'oportunitat que participin altres persones.
Propostes de millora de la pràctica
- En cada edició organitzar alguna sortida conjunta entre les persones grans i l'alumnat participant del programa.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
És una experiència fàcilment transferible a altres territoris indiferentment de les seves característiques poblacionals, ja que la despesa econòmica és mínima.
Convivència
45 pràctiques
Els profunds canvis sociodemogràfics i culturals es viuen als carrers i a la vida quotidiana dels municipis. Les polítiques locals han apostat per la convivència mitjançant pràctiques que promouen valors cívics, reconeixen la diversitat i gestionen les diferències mitjançant la mediació.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.