En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Convivència
Esports
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Civisme i convivència a les escoles
Formació de ciutadans responsables
Aquesta pràctica pretén reforçar els continguts transversals del currículum escolar relacionats amb la seguretat i la convivència, per tal de contribuir en la formació de ciutadans responsables, amb plena capacitat per a reconèixer i exercir els seus drets i deures. S'imparteixen classes/tallers amb els alumnes de 5è de primària de les escoles d'Esparraguera, on es treballen temes de civisme, mobilitat, gestió de conflictes, entre d'altres. Destaca la tranversalitat de les accions dutes a terme dins del projecte i l'estabilitat en el temps, ja que s'han realitzat de cinc edicions. Fins el curs 2013-2014, més de 1.000 nois i noies d'Esparreguera(el 5,7% de la població d'entre 10 i 14 anys) han participat a les formacions des del seu inici.
Àmbit:
Convivència
Subàmbit:
Esports
Data d'inici:
01/10/2010
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Esparreguera
Nombre d'habitants:
21856
Nombre de visites:
1499
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Jaume Almirall
Càrrec:
Coordinador del projecte. Sergent de la Policia Local
Ens:
Ajuntament d'Esparraguera
Lloc web:
Adreça electrònica:
almirallgj@esparraguera.cat
Telèfon / Fax:
93 777 55 77
Adreça:
c/ Jocs Olímpics, 11. 08292 Esparreguera
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El civisme i la convivència són conceptes íntimament lligats a la seguretat i una necessitat instrumental per a poder fer ús dels drets individuals i col·lectius amb total llibertat. Les relacions entre uns i altres i els usos dels espais comuns estan regits per unes normes de convivència definides i assumides de forma col·lectiva pels mateixos protagonistes. Tanmateix, el civisme constitueix el conjunt de qualitats i valors comuns que faciliten la convivència i permeten viure en comunitat. Per assolir uns nivells òptims de seguretat cal l'impuls de les administracions així com la implicació efectiva de la ciutadania com a agents actius de la seva auto protecció i no només com a consumidors de drets.

En aquest sentit, l'escola és un dels escenaris bàsics per a la formació de les persones i la Policia Local, amb la voluntat de treballar per, amb i des la comunitat, pot esdevenir un element de reforç en la interiorització de valors i normes de conducta dels infants. Per tal de dur a terme aquesta tasca, fan falta estratègies transversals, coordinades amb la comunitat educativa juntament amb altres àmbits de l'administració, com és el cas del projecte “Civisme i convivència a les escoles”, en el qual intervenen les regidories de Nous Catalans i d'Ensenyament de l'Ajuntament d'Esparraguera.
Objectius de la pràctica
General:
- Reforçar els continguts transversals del currículum escolar relacionats amb la seguretat i la convivència, per tal de contribuir formació dels alumnes d'Esparraguera com a ciutadans responsables, amb plena capacitat per a reconèixer i exercir els seus drets i deures.
- Aportar estratègies per gestionar i resoldre conflictes entre iguals.
- Implicar els destinataris en el compromís amb la bona gestió de l'espai públic comú i amb la promoció del civisme i la convivència.
Específic:
- Reforçar la interiorització d'hàbits i d'actituds en els usos de l'espai públic comú.
- Analitzar les conductes de risc en l'ús de les vies públiques com a vianants i com a ciclistes.
- Fomentar la comprensió de les normes i perquè cal que siguin respectades.
- Desenvolupar l'esperit crític vers les actituds incíviques i la capacitat de percebre'n les conseqüències.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Les sessions formatives s'adrecen als nois i a les noies de 5è curs de primària dels centres d'ensenyament d'Esparreguera, públics i privats. Aquesta franja d'edat, suposa una etapa especialment sensible i receptiva en la conscienciació, consolidació i reforç de conceptes, valors, hàbits i actituds positives i en la qual s'inicia una etapa vital amb una major independència per posar en pràctica aquests conceptes.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Una de les principals característiques del projecte "Civisme i convivència per a les escoles" és la transversilitat de les seves accions, ja que s'implementa a partir de la coordinació entre la Policia Local, la Regidoria de Nous Catalans i la Regidoria d'Ensenyament de l'Ajuntament d'Esparraguera.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El projecte consta de tres sessions que es desenvolupen en diferents espais: l'escola, l'espai públic i la caserna de la Policia Local. Les tres sessions tenen el següent programa:

- La primera sessió, “Civisme a l'espai públic”: Aquesta primera sessió ocupa tot un matí i es du a terme a l'espai habilitat de la caserna de la Policia Local. El desenvolupament d'aquesta sessió s'inicia amb una xerrada a l'escola de l'agent de la Policia que exposa els objectius del taller i com es desenvoluparà. A continuació, es fa el recorregut fins la caserna i durant el camí, l'agent els ajuda a detectar actes i actituds incíviques i cíviques, pròpies o d'altres vilatans. Un cop a la caserna, es fa una visita a les instal·lacions i s'exposa als alumnes el contingut de l'Ordenança Municipal del Civisme i la Convivència d'Esparreguera i s'intenta conscienciar els nens i les nenes de com fer un ús correcte dels espais públics, carrers i places de la vila, prevenir actituds i conductes inadequades i mostrar com determinades accions poden ajudar a millorar la convivència. Es tracten temes concrets com els excrements de gos, les deixalles al terra, les pintades a les parets... entre d'altres. La sessió es desenvolupa a partir d'una classe guiada amb diapositives. (El contingut complet de la sessió es pot consultar en documentació adjunta).

- La segona sessió, “Convivència i gestió de conflictes”: Aquesta sessió té tres hores de durada amb treball previ del grup amb el tutor o la tutora. Planteja, mitjançant dinàmiques de grup, conceptes bàsics de convivència i tolerància amb la finalitat de fomentar el reconeixement i el respecte vers les altres persones i la construcció positiva de la pròpia identitat. Es treballen els conceptes transversals de la consciència de la pròpia identitat . de l'acceptació de l'altre i de la pertinença i contribució a la societat que ajuden en la construcció d'una identitat autònoma i que faciliten les relacions positives. Per l'especificitat de la matèria, aquesta sessió la imparteixen tècniques de les regidories de Nous Catalans i d'Ensenyament de l'Ajuntament d'Esparreguera. En la imatge adjunta, es pot veure una diapositiva que correspon a les dinàmiques grupals d'aquesta segona sessió que es duu a terme amb el suport del material del Kit de Convivència de l'Obra Social de "La Caixa".

- La tercera sessió, “El civisme en la mobilitat”: Aquesta última sessió té una durada d'hora i mitja i es du a terme a l'aula de l'escola. S'incideix en la utilització de l'espai públic des del punt de vista de la mobilitat. Aborda els usos de les vies públiques que fan els infants, com a vianants i com a ciclistes, amb la finalitat d'identificar i minimitzar el risc i d'adequar les conductes a les normes, amb respecte cap a la resta d'usuaris i usuàries. En aquest sentit, es repassen les principals normes de circulació així com els errors i les infraccions més corrents que es cometen, els riscos inherents que comporten i com minimitzar-ho amb conductes de caràcter preventiu.

Un cop acabades les sessions, es lliure als alumnes un carnet acreditatiu anomenat "Policia Infantil" que s'adjunta a la documentació.

El contingut complet de les sessions es pot consultar en documentació adjunta.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament d'Esparreguera
Administració local
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
Regidoria de Nous Catalans i Regidoria d'Ensenyament
Centres educatius públics i privats d'Esparraguera
Entitats i associacions
Implementació
Participant
Policia Local
Administració local
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per període
-
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Les instal·lacions i els recursos són els propis de l'administració. El material imprès com carnet de policia infantil, el retallable de cotxe de policia i les avaluacions que es lliuren als alumnes s'assumeixen dins el general de material d'oficina del funcionament del servei.
Recursos humans
L'equip de formadors el formen dos agents de la Policia Local, la tècnica de la Regidoria de Nous Catalans i dues tècniques de la Regidoria d'Ensenyament; tots amb una elevada predisposició i voluntat de servei públic i formació en les matèries que es tracten.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
En total, 1250 noies i noies d'Esparreguera (5,7% de la població) que tenen entre 10 i 14 anys han participat a les formacions des del seu inici. Aquests joves, alguns ja adolescents, tenen majoritàriament una visió propera de la Policia Local que alhora es transmet a les persones del seu entorn familiar i relacional.

El curs 2013/2014 ha estat la cinquena edició i hi han assistit els 285 alumnes de 5è de totes les escoles de la vila.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Carnet Policia Infantil
--------
01/01/2014
Sí disponible
carnet infantil.pdf
Cotxe de Policia retallable
--------
01/01/2014
Sí disponible
cotxe poli retallable.pdf
Projecte "Civisme i convivència a les escoles"
Projecte
Indefinida
Sí disponible
Projecte.pdf
Difusió de la pràctica
La difusió de la pràctica es duu a terme a nivell local:

- Notícia a l'inici i al final de curs que es publica al web municipal: http://www.esparreguera.cat/actualitat/noticies/

- Difusió i ampliació de la notícia a l'inici de curs a l'emissora municipal Ràdio Esparreguera amb entrevista al coordinador o als formadors

- Publicació del projecte al web municipal, a l'apartat de la Policia Local: http://www.esparreguera.cat/policia/civisme_i_convivencia.html
Impacte
El civisme i el seu conseqüent impacte sobre la convivència, depèn de molts factors i el fet que la Policia Local es posicioni i es manifesti en altres aspectes que el merament repressiu ha de facilitar que, en els propers anys, amb els nois d'ara ja adolescents i adults, les actuacions policials relacionades amb els problemes de convivència a conseqüència d'actituds incíviques o de conflictes pels usos dels espais públics es resolguin amb més facilitat.

Per altra banda, aquesta pràctica facilita el contacte i la confiança amb els equips docents i de direcció de les escoles, el que permet unes dinàmiques de treball conjunt en altres àmbits.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
La pràctica s'avalua mitjançant un qüestionari que planteja als mestres/tutors del grup classe 7 ítems a valorar (en total 21 ítems en les tres sessions), un cop acabada cada sessió. En aquest sentit, es destaca que en el curs 2013-2014, el projecte s'ha valorat com a Molt Positiu en el 81% dels casos i com a Positiu en el 19% restant.

A banda, cada alumne participant omple el qüestionari en el qual es recull l'experiència i aprenantatge adquirit amb el taller.
Punts forts de la pràctica
- S'incideix en la part pràctica dels continguts, que el que transmeten els formadors sigui proper als alumnes i ho coneguin: els parcs i espais públics concrets i coneguts de la vila i l'entorn de la pròpia escola.

- S'apropa la Policia Local, les persones que hi treballen i les instal·lacions als joves.

- La transversalitat i coordinació amb altres regidores de l'Ajuntament afavoreix la relació entre departaments.

- Estabilitat en el temps, ja que el projecte s'ha dut a terme en cinc edicions.
Punts dèbils de la pràctica
- Els formadors no coneixen com i en quin abast s'han tractat els temes de civisme i convivència a les aules amb els mestres i tutors prèviament a les sessions.

- Els recursos humans disponibles només permeten fer les sessions a un nivell escolar (5è). Seria desitjable assolir altres nivells educatius superiors.
Propostes de millora de la pràctica
- En el proper curs s'intentarà mantenir un contacte previ del formador amb el mestre o tutor per tal de saber el nivell de coneixement del grup-classe sobre cadascuna de les sessions.

- A mig termini s'intentarà arribar al nivell de 1r d'ESO, tant bon punt els recursos humans ho permetin.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta pràctica és fàcilment transferible a qualsevol municipi independentment de les seves característiques poblacionals.
Convivència
45 pràctiques
Els profunds canvis sociodemogràfics i culturals es viuen als carrers i a la vida quotidiana dels municipis. Les polítiques locals han apostat per la convivència mitjançant pràctiques que promouen valors cívics, reconeixen la diversitat i gestionen les diferències mitjançant la mediació.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.