El gruix del programa el porten un grup d'educadors socials, recuperant la figura de l'educador de carrer, que mitjançant la intervenció i mediació contacten amb els joves en els centres educatius i en els seus punts de trobada habituals al carrer. Els mateixos educadors socials s'encarreguen de l'acompanyament dels joves en les activitats realitzades en el marc del programa.
Des del Departament de Joventut es treballa amb el lleure com a marc metodològic, considerant que el lleure ha de tenir un rol central en els projectes adreçats al jovent, com una eina primordial per a la intervenció educativa i pels processos de socialització.
Objectius de la prà ctica
General:
- Aconseguir la participació activa de joves d'origen immigrant en les activitats de lleure organitzades pel Departament de Joventut de l'Ajuntament de Lleida.
- Crear espais d'interacció entre joves d'origen immigrant i joves autòctons
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Joves immigrants entre 14 i 30 anys amb riscos socials determinats. S'ha treballat amb joves de la República Dominicana, el Marroc, Algèria, Senegal, Gà mbia, Camerun, Guinea Equatorial, Colòmbia, Veneçuela, BolÃvia, Equador, Perú, Brasil, Romania, Ucraïna, Lituà nia i la Xina.
1. Contacte inicial amb els joves: els educadors visiten regularment els espais públics de trobada on s'estableix el primer contacte amb els joves susceptibles de participar en el programa.
a. Orientació laboral. Es treballa coordinadament amb el Servei d'Informació Juvenil de la Regidoria de Joventut, que s'encarrega d'informar i derivar als joves als recursos que siguin necessaris.
b. Formació en el lleure. Obtenció d'una titulació oficial de monitors. Una part dels participants estan vinculats al projecte d'intervenció a l'espai públic mentre altres són joves vinculats als educadors de serveis socials (centres oberts, educadors d'entorn). Com a contrapartida a la formació, els joves participen en projectes d'aprenentatge i servei adreçats a infants i adolescents i fan de voluntaris en projectes educatius als barris.
c. Grup de suport i orientació per a mares joves. Treballa diferents habilitats i conèixer recursos per a una maternitat/paternitat responsable.
Aquestes activitats es desenvolupen anualment seguint el següent calendari:
- Març - juny: activitats al carres i detecció de grups de joves.
- Juliol - setembre: activitats al carrer evitant les hores de mà xima exposició al sol.
- Octubre – febrer: activitats al carrer quan el temps ho permet, en cas contrari les activitats es fan en equipaments municipals.
Presència de les activitats del projecte en mitjans de comunicació local.
Reconeixements i presentacions
Reconeguda en el portal de Bones Prà ctiques en l'Àmbit de la Joventut de l'Associació Catalana de Professionals de les PolÃtiques de Joventut.
Impacte
La continuïtat de la prà ctica iniciada el 2007 demostra com els objectius establerts han donat resultats i s'han observat millores en el grup objectiu. En aquest sentit s'han reduït els casos de violència en els espais freqüentats, ha disminuït l'alarma social que provocava certs comportaments en l'espai públic, i s'ha millorat la comprensió i la tolerà ncia vers a aquest col•lectiu de joves.
Per altra banda s'ha aconseguit que l'ús dels recursos normalitzats de la regidoria de joventut per part d'aquest joves que prèviament no accedien; recursos com l'assessoria laboral, educativa o psicoconsulta jove. Aixà mateix, en aquest col•lectiu s'ha incrementat la recerca de recursos per a l'ocupació juvenil, demostrant la reintegració d'aquests joves.
Un altra impacte significatiu ha estat la coordinació i implicació de diversos actors locals, de la societat civil (associacions d'immigrants, de veïns, esportives, artÃstiques, culturals), i l'administració pública (cossos de seguretat, regidories de l'Ajuntament de Lleida).
Avaluació
Tipus
Interna
Ens
Regidoria de les Polítiques per als Drets de les persones. Departament de Joventut
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Es fa una supervisió setmanal continuada en que participen el Cap de la Unitat tècnica de lleure i cultura juvenil (coordinador de l'equip) i els 3 educadors socials. Es porta un registre de les activitats que s'avaluen a nivell quantitatiu i qualitatiu, i un seguiment individualitzat dels casos. De forma paral·lela es fa una avaluació anual amb els següents indicadors:
Indicadors d'avaluació (2015):
Objectiu 1: Aconseguir una participació d'entre 200 i 300 joves de diferents nacionalitats en les activitats proposades.
Indicadors:
- Nombre de participants
- Nombre de participants per activitat
- Percentatge de joves autòctons i estrangers
Objectiu 2: Desenvolupar totes les activitats programades.
Indicadors.
- Nombre d'activitats realitzades
Objectiu 3: Aconseguir una presència activa dels educadors a l'espai públic.
Indicadors.
- Nombre de grups detectats a l'espai públic
- Itineraris de carrer realitzats setmanalment pels educadors
- Registres al mapa de carrer
Objectiu 4: Potenciar la presència de participants de sexe femenà d'origen estranger.
Indicadors.
- Nombre de dones estrangeres participants i percentatges respecte al total de dones.
Objectiu 5: Assolir una mitjana d'edat de 20 anys.
Indicadors.
- Mitjana d'edat dels participants
Objectiu 6: Realitzar una atenció integral dels joves en funció de les seves necessitats.
Indicadors.
- Nombre de joves amb els que s'ha realitzat un PEI (projecte educatiu individualitzat)
- Nombre d'acompanyaments individualitats (treball, salut, formació...)
- Nombre d'acompanyaments grupals amb experts en diversos à mbits
Punts forts de la prà ctica
- La recuperació de la figura de l'educador de carrer. Revaloritza el professional que treballa directament en el medi, que permet el treball preventiu, el contacte directe amb els joves i el coneixement de primera mà de la seva realitat.
- Receptivitat dels joves i implicació en les activitats.
- La implicació i col·laboració en xarxa dels diversos actors socials de la ciutat i els altres departaments de l'ajuntament.
- Recorregut històric de la prà ctica que permet mostrar els resultats positius del programa i la seva incorporació a la gestió de les polÃtiques de joventut de l'ajuntament.
- El treball intensiu amb noies en risc de situacions masclistes i embarassos no desitjats.
- El coneixement de primera mà de la realitat social i possibles riscos dels joves immigrants del municipi.
- L'ús de l'espai públic de manera planificada i organitzada.
Punts dèbils de la prà ctica
- Dificultat per aconseguir relació entre els joves d'orÃgens diferents durant les activitats.
- Dificultat per ala inserció laboral i de continuïtat amb els estudis per manca de recursos.
Els profunds canvis sociodemogrà fics i culturals es viuen als carrers i a la vida quotidiana dels municipis. Les polÃtiques locals han apostat per la convivència mitjançant prà ctiques que promouen valors cÃvics, reconeixen la diversitat i gestionen les diferències mitjançant la mediació.