En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Joventut
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Servei de bus a demanda entre zones extenses de l'Aeroport de Barcelona-El Prat
El propòsit d'aquesta prova pilot és proporcionar transport públic en unes extenses zones de l'aeroport de Barcelona-El Prat, mitjançant el que s'anomena autobús a la demanda. El sistema permet avisar amb temps suficient als conductors d'autobusos per tal que aquest arribi o vagi a recollir als passatgers a la zona aeroportuària. Aquest sistema serveix per donar servei a zones amb una demanda escassa o molt concentrada en alguns moments del dia, però que necessiten estar connectades amb transport públic. D'aquesta manera s'ha dotat de transport públic una zona extensa, que realment funciona quan és necessari, evitant que els autobusos facin recorregut en buit.
La iniciativa forma part del projecte europeu “D-air” en el qual l'Ajuntament d'El Prat de Llobregat participa des de fa 2 anys juntament amb 8 ciutats europees més. Es pretén buscar bones pràctiques en la reducció de la petjada de carboni a les regions amb aeroports.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
Joventut
Data d'inici:
01/05/2016
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Prat de Llobregat (El)
Nombre d'habitants:
63162
Nombre de visites:
1616
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Maite Giralt
Càrrec:
Tècnica de mobilitat
Ens:
Ajuntament El Prat de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
giralt@elprat.cat
Telèfon / Fax:
933790050 ext 2328
Adreça:
Carrer Major 2-4 El Prat de Llobregat
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Sistemes de servei d'autobusos a la demanda ja existeixen, però sempre els usuaris interessats han de posar-se en contacte amb l'empresa que presta el servei regular de transport de viatgers per telèfon i en moltes ocasions avisant amb un dia d'antelació i en moltes ocasions els usuaris han d'estar registrats i no poden utilitzar el servei cap persona que hagi requerit el servei de manera estipulada.

El projecte del bus a la demanda es una prova pilot que s'emmarca dins del projecte europeu D-air en el qual l'Ajuntament participa des de fa 2 anys juntament amb 8 ciutats europees més. Es pretén buscar bones practiques en la reducció de la petjada de carboni en les regions amb aeroports.
Objectius de la pràctica
General:
- L'objectiu d'aquest projecte és aprofitar els actuals serveis de transport públic urbà per a proporcionar una solució de transport públic a una zona de potencial demanda de usuaris, que actualment només poden accedir en transport privat.
- - Permetre optimitzar els recursos, fent arribar la línia només quan hagi demanda. A més, el sistema permet avisar amb temps suficient als conductors d'autobusos per tal que aquest arribi o vagi a recollir als passatgers a la zona aeroportuària, evitant que els autobusos facin recorregut en buit. En definitiva, es tracta d'un sistema innovador i sostenible, sent un dels objectius la reduccció de les emissions de diòxid de carboni (CO2) a l'atmosfera.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
hi ha diagnosis; teniu documentació???
Externa
Administració autonòmica

Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
El Prat de Llobregat fins al tanatori i/o fins la zona de l'hangar d'Iberia o ambós lloc.
Vinculació amb altres programes o actuacions
El fet d'unificar les línies PR2 i PR3 representa una millora de les freqüències a 30 minuts, en lloc de 60 minuts i, només, en cas d'existir demanda, millorant d'aquesta manera el servei al tanatori.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El sistema demanda, esta compost per un sistema de geolocalització de vehicles, configuració de línies, rutes i parades a demanda, configuració de vehicles a demanda i sistema en el núvol per estalvi de costos. Les parades que s'han situat a la zona del parc de serveis aeronàutics de l'aeroport o al tanatori incorpora la tecnologia necessària per comunicar en temps real amb l'operador del servei de transport públic, el conductor de l'autobús, automàticament.

El sistema consta de tres parades que estan equipades amb el pal de parada adequat i els sistemes d'embarcament per dins de tres autobusos, es tracta d'un sistema innovador i sostenible. Aquestes parades funcionen amb energia solar, de tal manera que son autònoms respecte a la xarxa elèctrica ja que s'abasteixen energèticament mitjançant una placa solar fotovoltaica, amb suficient autonomia i mínim consum.

Mitjançant el sistema instal·lat a la parada l'usuari avisa de la seva necessitat d'autobús (el sistema permet també avisar mitjançant la pagina web). Des del mateix monòlit, els ciutadans que vulguin agafar l'autobús per desplaçar-se fins al centre de la ciutat i l'estació només cal que pitgin un botó per avisar.

El conductor del bus rep l'avís i l'accepta. Immediatament l'usuari rep una contesta confirmant-li la petició i el sistema l'avisarà de l'hora de pas prevista perquè l'autobús de la línia es desviï i s'aturi a la zona.

De tornada, el viatger ha d'avisar al conductor de l'autobús perquè pari a la zona del Hangar. El sistema de comunicació que incorpora la parada posa en contacte l'usuari que vol agafar el bus amb el conductor de la línia d'autobús, aquest valida la petició rebuda i el sistema automàticament avisa a l'usuari del temps d'arribada de l'autobús. Aquest sistema pioner de transport a demanda està pensat per parades amb pocs usuaris i permet ampliar el servei a un cost reduït, optimitzant els recursos d'una línia regular.

Les peticions també es poden fer per Internet, ja que un sistema informàtic gestiona tot el procés.
A l'estiu, aquest servei només funcionarà per a la zona de l'hangar, ja que el tanatori quedarà cobert per l'autobús de la platja.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
BAixBus
Empresa
Avaluació
--------
Descripció de l'actuació en la práctica::
Definició del funcionament del servei i posada en practica
Ajuntament de El Prat
Administració local
Totes
Impulsor
Construcciones y Mantenimiento Capmar
Empresa
Implementació
--------
Descripció de l'actuació en la práctica::
Subministrament i manteniment
Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB)
Administració local
Totes
Col·laborador
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Aquest projecte està subvencionat per fons europeus.
Posteriorment el manteniment de les parades i tot el sistema de bus a la demanda es assumit per l'AMB, una vegada l'experiència pilot ha estat valorada de forma positiva.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
???
Fons privats
Indefinida
Indefinida
??? ???
???
Recursos humans
???
Altres recursos
???
Normes i mecanismes de participació implementats
- Projecte europeu D-air
- Conveni signat entre l'AMB i aquest Ajuntament amb motiu d'establir les característiques i finançament de les línies PR1, PR2 i PR3 de transport urbà.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Els estalvis d'aquest servei en les línies de busos, han estat estimats per l'AMB, per l'any 2015, en uns 25.850 km, 11.320 € d'aportació econòmica i 27.244,95 kg de CO2, 2,07 kg de PM i 118,13 kg de NOx pel que fa a emissions contaminants. Les dades de passatgers portats durant el 2014 va ser de 305.033 (dades facilitades per l'AMB), durant el 2015 i fins el mes de novembre ha portat 304.867 (dades facilitades per BaixBus).
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
- Notícia a la web de l'AMB relatiu a les millores de mobilitat a l'aeroport en bicicleta i bus
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
- Plànol parades PR2 i PR3 a la demanda
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
Noticia diari La Vanguardia
--------
Indefinida
Sí disponible
lavanguardia.pdf
- Notícia a la web de Baixbus relatiu al nou servei bus a la demanda
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
- Folletó divulgació
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
BusDemandaFulletoB.pdf
- European Aviaton Environmental Report 2016
Revista
Indefinida
Sí disponible
- Recorreguts PR2 i PR3 del bus a la demanda
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
-Fulls informatius del bus a la demanda
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
Informacio parades v5.pdf
Difusió de la pràctica
???
Reconeixements i presentacions
Informe ambiental de la aviación europea 2016, elaborado por la Comisión Europea, la Agencia Europea de Seguridad Aérea (AESA), la Agencia Europea de Medio Ambiente (Aema) y Eurocontrol, presenta como una buena práctica el sistema del bus a la demanda.

http://ec.europa.eu/transport/modes/air/aviation-strategy/documents/european-aviation-environmental-report-2016-72dpi.pdf
Impacte
La prova pilot a la zona del tanatori i de la ciutat aeroportuària, ha permès oferir un servei d'autobús a un cost reduït.

S'han eliminat quilometres en buit de la línia i només accedeix quan hi ha demanda.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Externa
Ens
l'AMB, Area Metropolitana de Barcelona
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
La practica ha servit per millorar la freqüència de la línia de bus al tanatori, que abans era de 60 minuts i ara passa a ser de 30 minuts.

Aquesta millora per la ciutadania no ha suposat un increment de quilometres, ja que no sempre hi ha demanda. Només va fins al tanatori quan hi ha demanda.
Punts forts de la pràctica
???
Punts dèbils de la pràctica
???
Propostes de millora de la pràctica
???
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
???
Mobilitat
35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.