En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Habitatge
Inclusió Social
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Santa Coloma Renovem els Barris
Millora de les Condicions d'Habitabilitat dels Edificis Residencials Antics
Es tracta d'un nou model per la millora de les condicions d'habitabilitat dels edificis residencials anteriors a 1980 amb deficiències de conservació i manteniment, mitjançant la col·laboració publicoprivada entre l'Ajuntament i les comunitats de propietaris i residents. El consistori actua com a promotor i mediador amb els veïns, adjudicant els projectes tècnics i vetllant pel correcte desenvolupament dels treballs. També assumeix el pagament inicial i ofereix facilitats de desembossament, una de les grans claus per superar la reticència veïnal a escometre les obres. El projecte declara una àrea de conservació i rehabilitació, integrant una trentena d'edificis per optar a ofertes més competitives i reduir costos, i el consistori assumeix a més el cost dels projectes tècnics a la prova pilot i posteriorment també serà assumit pels propietaris. L'ajuntament avança el pagament de les certificacions d'obra al contractista i els propietaris abonen el cost proporcionalment mitjançant quotes. La pràctica s'ha iniciat amb una Prova Pilot a l'Àrea de Conservació i Rehabilitació del carrer Pirineus (ACR Pirineus). A partir de la metodologia de la prova pilot esta en elaboració el Pla Santa Coloma Renovem els Barris.
Àmbit:
Habitatge
Subàmbit:
Inclusió Social
Data d'inici:
01/01/2013
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Santa Coloma de Gramenet
Nombre d'habitants:
120593
Nombre de visites:
1409
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Joan Manel Gonzalez Duran
Càrrec:
Ens:
Ajuntament de Sata Coloma de Grammanet
Lloc web:
Adreça electrònica:
gonzalezdjm@gramenet.cat
Telèfon / Fax:
93.462.40.00 ext 3552
Adreça:
Plaça Olimpo, num 3, baixos
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Santa Coloma de Gramenet és una ciutat amb una alta densitat de població (119.000 habitants en un territori urbà de 4 km2) i un parc edificatori eminentment residencial i força envellit. Hi ha àmbits de la ciutat on les comunitats de veïns i veïnes estan poc estructurades per diferents causes, com els processos de moviment poblacional dels últims quinze anys i l'arrelament de la crisi econòmica, la qual cosa situa aquests barris en situacions de dificultats socials i econòmiques, resultant també que són els barris on els edificis són de baixa qualitat constructiva i es conserven pitjor.
algunes limitacions que tenen els veïns son:
- Els veïns i les veïnes han de posar-se d'acord, recollir dels diners, abonar els pagaments d'obra per avançat i les subvencions públiques es reben després;
- Escollir una empresa solvent que faci l'obra i que asseguri un bon acabat;
- Es fan les obres per parts, mai s'acaba de fer una rehabilitació de tot allò que necessita l'edifici;

CONCLUSIONS: A les zones que més ho necessiten, perquè el parc residencial està més antiquat i deteriorat, és on menys es rehabilita i on calen reformes urgents

Les zones que presenten més dèficits es concentren a l'àrea sud de la ciutat, als barris de Fondo, Santa Rosa i Raval. El consistori constata que justament les zones que més necessiten renovar el parc residencial per la seva situació de deteriorament és on menys es rehabilita, en bona part per les dificultats econòmiques dels seus veïns.
Objectius de la pràctica
General:
- Ajudar a les comunitats de veïns i veïnes dels barris més afectats per les condicions socio-econòmiques adverses a rehabilitar els seus edificis mitjançant el lideratge públic de tot el procés.
Específic:
- Millorar les condicions de vida i de salut dels veïns i veïnes
Facilitar el pagament de les obres per tal que puguin ser assumits pels propietaris
Reforçar el paisatge urbà i el sentiment de pertinença dels barris
Garantir les condicions d'habitabilitat i seguretat dels edificis i millorar-ne l'eficiència energètica i l'accessibilitat per tal de contribuir al confort residents
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Gabinet d'Acció Territorial del propi Ajuntament
Interna
Participativa
Administració local

El Gabinet d'Acció Territorial del propi Ajuntament va realitzar els estudis previs del parc edificat de Santa Coloma de Gramenet en col·laboració amb la UPC, l'IREC i BR per tal d'elaborar un diagnòstic.
L'Àrea d'urbanisme i habitatge de l'Ajuntament
Mixta
No Participativa
Administració local

L'Àrea d'urbanisme i habitatge de l'Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet amb la participació de tècnics municipals i el suport de tècnics externs han realitzat el diagnòstic de la prova pilot (ACR Pirineus)
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: L'Àrea d'actuació del Pla Santa Coloma Renovem els barris abasta una població aproximada de 60.000 habitants (50% de la població). La prova pilot de l'ACR Pirineus abasta una població de 1.100 habitants.

Territori: Tot el municipi, però especialment els barris del sector Sud de la ciutat (Fondo, Santa Rosa, Raval i Safaretjos) i Centre-Sud (Can Mariner i Llatí)
Vinculació amb altres programes o actuacions
Està directament relacionada amb el Pla de Convivència i Mediació municipal.
També amb el Programa d'Intervenció Comunitària Intercultural als Barris (ICI) que es troba en procés d'implantació.
Els barris Fondo, Santa Rosa, Raval i Safaretjos van ser àmbits d'intervenció del Pla de Barris de la Serra d'en Mena, d'un Projecte europeu d'Iniciativa Urbana i de Fons Feder.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
“El Projecte es fonamenta en la llei de les 3R (llei 8/2013 de rehabilitació, regeneració i renovació urbanes), actualment refosa al Text Refós de la Llei del Sòl i Rehabilitació Urbana, aprovada pel RDL 7/2015. L'Ajuntament determina l'interès públic del procés rehabilitador mitjançant l'instrument previst a la llei 18/2007 del Dret a l'Habitatge: la declaració d'un àrea de conservació i rehabilitació (ACR). La primera d'elles és Pirineus.

L'Ajuntament intervé de manera integral, en tot el procés:
1. És Mediador amb la comunitat de propietaris (perquè tots els veïns i les veïnes es posin d'acord) i manté contacte durant tot el procès
2. Encarrega els projectes tècnics i encarrega l'obra, adjudica els projectes tècnics i les obres
3. Avança els pagaments i vetlla per la correcta execució de les obres
4. Ofereix facilitats de pagament al veïnat: 3 modalitats

Fases PROVA PILOT ACR PIRINEUS

Any 2013
1. Delimitació d'un àmbit de treball
2. Reconeixement previ de les finques
3. Identificació dels edificis susceptibles d'actuació
4. Informació en relació als habitatges, propietat i ocupants
5. Presa de dades
6. Comunicació i informació als veïns

Any 2014
7. Inspecció inicial dels edificis
8. Estudi econòmic
9. Informació als veïns
10. Declaració de l'ACR
11. Constitució de la Comissió de Seguiment
12. Concurs d'Idees per l'elaboració d'una proposta de Paisatge urbà
13. Contractació dels serveis per a l'elaboració del projecte de rehabilitació
14. Reunió individual amb cadascuna de les comunitats de veïns
15. Aprovació dels projectes

Any 2015
16. Aprovació de les bases reguladores del pagament de la quota
17. Signatura i Aprovació de Convenis amb les comunitats de Propietaris
18. Elecció del sistema de pagament
19. Sol·licitud de subvencions
20. Contractació de les obres
21. Elaboració del Padró tributari
22. Execució de les obres

PLA SANTA COLOMA RENOVEM ELS BARRIS en elaboració a partir de la metodologia de la proba pilot.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
a. Ajuntament: Urbanisme i Habitatge, Convivència i Mediació, Economia i Hisenda, Oficina Local Habitatge
Administració local
Totes
Totes
b. Comunitats propietaris i propietàries
Altres
Implementació
Participant
c. Associació de veïns i veïnes Fondo Alt
Entitats i associacions
Totes
Participant
d. Barcelona Regional
Entitats i associacions
Més d'una fase
Col·laborador
e. Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona (UPC)
Universitat
Diagnòstic
Col·laborador
f. Institut de Recerca Energètica de Catalunya (IREC)
Universitat
Diagnòstic
Col·laborador
g. Empresa Concurs Idees Studio Allegro Architects
Empresa
Disseny
Col·laborador
h. Empresa Contracte Serveis PCG Arquitectura e Ingenieria
Empresa
Implementació
Col·laborador
i. Contractista Obres REHACSA
Empresa
Implementació
Col·laborador
j. Consorci Metropolità de l'Habitatge (AMB)
Administració local
Implementació
Recursos financers (finançador)
k. Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC)
Entitats i associacions
Avaluació
Col·laborador
Recursos econòmics
Total euros per període
2.080.599,70
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
PROVA PILOT
Contracte Serveis: 130.964,37 €
Contracte Obres: 1.806.985,13 €
Altres: 6.650,20 €
Recursos Humans: 136.000,00 €
Total: 2.080.599,70 €

-Distribució de la despesa per anys:
2015 → 144.219,80 € (7%)
2016 → 968.189,95 € (46,5%) (previsió)
2017 → 968.189,95 € (46,5%) (previsió)

Contracte de Serveis: Finançament de l'Ajuntament i subvenció del Consorci Metropolità de l'Habitatge.

Contracte d'obres: Finançament dels propietaris mitjançant els sistema de pagament a escollir. Poden optar entre pagar un 50% a l'inici de les obres i l'altra meitat al final, o bé domiciliar el pagament de 60 quotes mensuals durant 5 anys. L'Ajuntament ofereix també la possibilitat als propietaris residents que estan en situació de vulnerabilitat i amb ingressos inferiors a 20.000 €, d'avançar els diners i inscriure la càrrega al registre de la propietat, de manera que no haurà d'abonar-lo fins que l'immoble es transmeti en herència o compra-venda.

Altres (concurs idees, certificats eficiència energètica, etc): Finançament de l'Ajuntament.

Recursos humans (personal propi de l'Ajuntament que ha col·laborat): Finançament de l'Ajuntament.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament Santa Coloma
Fons propis
Indefinida
Indefinida
235.141,84
Propietaris
Fons privats
Indefinida
Indefinida
1.245.328,56 Es preveu que aproximadament un 15% haurà de ser avançat per l'Ajuntament en concepte d'ajuts i/o impagats.
Es preveu que aproximadament un 15% haurà de ser avançat per l'Ajuntament en concepte d'ajuts i/o impagats.
Consorci Metropolità de l'Habitatge
Subvencions públiques
Indefinida
Indefinida
600.129,30
Recursos humans
Personal Municipal:
- un/a arquitecte responsable del projecte (70% de dedicació durant 2 anys)
- un/a lletrat/da (50% de dedicació durant 2 anys)
- un/a administratiu/va (50% de dedicació durant 2 anys)
- un becari (70% de dedicació durant 1 any)
- un delineant (20% de dedicació durant 1 any)
- un mediador (20% de dedicació durant 1 any)

Suport puntual: mediadors del servei de convivència, inspectors i tècnics de disciplina urbanística, personal de l'OLH, personal de serveis econòmics

Contractació Externa de serveis: equip format per un arquitecte, un arquitecte tècnic, un enginyer, un administratiu i un delineant.
Altres recursos
Els recursos convencionals per aquest tipus d'actuació.
Normes i mecanismes de participació implementats
Fase Prèvia (2013/2014): Reunions amb l'Associació de Veïns i presidents de les comunitats per generar complicitats amb el projecte. Presentació de la Prova Pilot per part de l'Alcaldessa el 20 de març de 2014.

Fase Informativa (2014): Creació d'una Comissió de Seguiment amb representants dels veïns i veïnes i de l'Ajuntament. Reunions amb cada comunitat de veïns i veïnes.

Concurs de Paisatge (2014/2015): Procés participatiu per tal de seleccionar la proposta guanyadora

Fase d'Implantació (2015/2017): Licitació d'obres amb assistència de representants de les comunitats a la Mesa de Contractació Pública. Notificació de tots els actes administratius. Signatura de Convenis amb les comunitats. Formació de comissions de seguiment per fases d'execució.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Nova Metodologia per a la Rehabilitació d'edificis, que serà aprovada mitjançant el “Pla de Rehabilitació Santa Coloma renovem els barris” per poder-la aplicar en altres àmbits d'actuació de la ciutat a partir de la Prova Pilot de l'ACR Pirineus. Aquesta metodologia té un caràcter replicable en qualsevol àmbit urbà de característiques similars.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Pla de Rehabilitació Santa Coloma Renovem els barris
Pla
Indefinida
Sí disponible
Projecte de Rehabilitació de l'ACR Pirineus
Projecte
Indefinida
Sí disponible
Delimitació de l'ACR Pirineus
Projecte
Indefinida
Sí disponible
Convenis amb les Comunitats de veïns i veïnes
Conveni
Indefinida
Sí disponible
Certificats d'Eficiència Energètica dels edificis (inicial i final)
Formulari
Indefinida
Sí disponible
Estudis Previs de l'estat del parc edificat de Santa Coloma
Diagnosi
Indefinida
Sí disponible
Manuals de Manteniment i Conservació per a les comunitats de veïns
Normativa
Indefinida
Sí disponible
Proposta de Paisatge Urbà de l'ACR Pirineus
Projecte
Indefinida
Sí disponible
Informe d'Avaluació dels Edificis (ITE)
Memòria
Indefinida
Sí disponible
Difusió de la pràctica
Una part dels documents es poden consultar a través del web municipal www.gramenet.cat/renovemelsbarris i l'altra part està a disposició del públic a les oficines d'urbanisme.

Difusió a través del web municipal, el full informatiu, articles i reculls de premsa.

També s'han realitzat ponències en jornades i congressos de rehabilitació (Diputació de Barcelona, Madrid, Santiago de Compostela...).

Actualment s'està impartint un curs de formació de 48 hores a l'Escola Sert del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya
http://www.arquitectes.cat/iframes/escolasert/default2.php?fitxa&idx=1976&lang=C
Impacte
Els efectes de la experiència encara s'han d'avaluar, doncs encara està en període d'implementació. De moment té un impacte social positiu d'acceptació i reconeixement entre els veïns i veïnes residents en l'àmbit d'actuació.

ALTRES ADMINISTRACIÓN INTERESSADES EN EL PROJECTE:
L' Ajuntament de Madrid
La Generalitat de Catalunya
L' Àrea Metropolitana de Barcelona
El Col·legi d'arquitectes
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Punts forts de la pràctica
- La gestió, mediació i comunicació permanent amb les comunitats com a eina essencial per trencar les barreres, aconseguir complicitats i arribar a signar un conveni de col·laboració.
- La declaració de l'Area de Conservació i Rehabilitació habilita l'Ajuntament com a Administració Actuant i defineix el sistema de gestió, fent servir també les noves determinacions recollides a la llei RRR.
- La signatura de convenis habilita l'Ajuntament per sol·licitar les subvencions en nom de les comunitats i realitzar tota la gestió.
- Les actuacions de millora d'aïllament no resolen les situacions de pobresa energètica però sí proporcionen més confort als habitatges.
- L'agrupació d'edificis permet uns preus més competitius i la contractació pública garanteix empreses solvents econòmica i tècnicament.
- La supervisió municipal de tot el procés garanteix un major control.
- El coneixement previ del perfil de les comunitats de veïns i veïnes és tant o més important que el coneixement de l'estat dels edificis.
Punts dèbils de la pràctica
- Els processos de notificació als interessats en compliment de la legislació de procediment administratiu, així com la seva gestió municipal a través d'empreses subcontractades, provoquen terminis molt llargs.
- La col·locació d'ascensors ha de ser prioritària però té un cost elevat i barreres normatives.
- Dificultat per intervenir sobre els elements privats que estan col·locats en la pell de l'edifici.
- Dificultat per intervenir sobre els cossos afegits que constitueixen volum disconforme i no es poden legalitzar però que han prescrit com a infracció urbanística.
- Dificultat per mobilitzar o localitzar a un sector dels interessats que dificulta el procés de notificació i l'elecció del sistema pagament.
Propostes de millora de la pràctica
- Contractació conjunta dels serveis tècnics i la gestió comunitària per obtenir un producte complet i viable, ajustat a la realitat socio-econòmica dels veïns. Cal introduir paràmetres de qualitat en la valoració de les ofertes apart de la baixa econòmica.
- És necessari flexibilitzar els sistemes de finançament per tal de permetre a les comunitat assumir el cost d'instal·lació d'un ascensor i modificar la normativa per tal de permetre la instal·lació d'ascensors no adaptats ni practicables, ajustats a l'espai disponible.
- Determinar les obligacions dels propietaris dels pisos buits dintre de l'ACR en relació a la funció social de l'habitatge, sobretot si són entitats bancàries.
- Establir protocols d'actuació efectius en el cas dels pisos ocupats dintre de l'ACR que donin una solució a les comunitats respecte als problemes de convivència.
- Necessitat d'una nova regulació normativa de la rehabilitació adaptada a la realitat actual: ascensors, paisatge urbà, cromatisme, elements afegits...
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La pràctica és totalment replicable en altres àmbits i municipis, amb les adaptacions i ajustos que cada administració pugui introduir en funció de la seva capacitat de finançament, l'estat i tipologia del seu parc residencial.
Habitatge
22 pràctiques
Garantir el dret a un habitatge digne ha estat un repte fonamental en els temps de crisi. Novament, els municipis han estat a l'avantguarda de les accions per evitar la pèrdua i garantir l'accés a l'habitatge alhora que s'impulsaven experiències diverses per a la rehabilitació d'habitatges i edificis. També han prestat una major atenció als casos de pobresa energètica per tal d'intentar mitigar-ne les conseqüències.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.