En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Infància
Inclusió Social
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Preservació Familiar
Desenvolupament de la parentalitat positiva
El programa Preservació Familiar és una eina d'intervenció amb famílies que té com a objectiu principal promoure la parentalitat positiva. Aquest és un concepte que intenta captar el paper positiu que exerceixen les relacions familiars en el control i la prevenció de problemes emocionals i de comportament infantil. El programa es planteja com una eina per a desenvolupar les competències necessàries per avançar i millorar en la convivència familiar, a través de la proposta de promoure i recolzar les habilitats parentals i així també, el bon desenvolupament i benestar dels infants.
El projecte està format per tres programes de suport parental a les famílies segons les edats dels infants o adolescents. Aquestes accions tenen com a objectiu capacitar i reforçar als pares i mares en el seu rol educatiu, fent de la seva experiència una vivència positiva i proporcionant als fills/es un entorn protector segur que garanteixi el seu bon desenvolupament.
Àmbit:
Infància
Subàmbit:
Inclusió Social
Data d'inici:
01/02/2010
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Lleida
Municipi:
Lleida
Nombre d'habitants:
139834
Nombre de visites:
1427
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Isabel Prats Corretgé
Càrrec:
Cap UT infància i família.
Ens:
Ajuntament de Lleida
Lloc web:
Adreça electrònica:
iprats@paeria.cat
Telèfon / Fax:
973700624
Adreça:
Rambla Ferran 13, planta 5
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
En el context de crisi actual, el nombre de famílies en situació de vulnerabilitat social han augmentat de manera exponencial. Per a resoldre la problemàtica, un dels serveis locals que més hi treballa és el dels serveis socials.

A través del primer informe que va realitzar l'Observatori de la Infància i l'Adolescència de Lleida, es va fer explicita la necessitat expressa d'incidir amb els infants i adolescents en risc i les seves famílies oferint una atenció educativa forta. Aquesta havia de ser no només dirigida als infants directament, sinó complementant-la a escala familiar i potenciant mecanismes de treball en l'àmbit grupal, per així treballar directament amb necessitats explícites de les famílies creant un entorn favorable pel desenvolupament de la parentalitat positiva.
Objectius de la pràctica
General:
- Les intervencions s'orienten a facilitar formació, recursos i serveis a les famílies, especialment a aquelles més que més ho necessiten; tenint com a objectiu final la preservació familiar i la millora de les seves competències parentals, així com assegurar a l'infant el desenvolupament en un ambient familiar favorable.
- Prevenció en l'espai de la primera infància per reforçar les relacions intrafamiliars i detectar situacions de risc i aïllament social.
Específic:
- Poder proporcionar als nens i nenes un entorn segur que garanteixi el seu desenvolupament, afavorint, d'aquesta manera, els factors familiars personals de protecció i adquisició d'habilitats parentals.
- Potenciar les capacitats parentals capacitant i reforçant els pares i mares en el seu rol educatiu, l'ambient familiar i el desenvolupament dels fills i filles, fent de la seva experiència una vivència positiva.
- Oferir el recurs/ajut socioeconòmic necessari a aquelles famílies amb dificultats a fi de que els seus fills/es puguin participar a les activitats de lleure
normalitzades i organitzades per les diferents institucions o entitats ciutadanes, afavorint així la seva integració social.
- Crear un espai de convivència i d'intercanvi d'experiències entre pares i mares amb fills d'edats similars.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Famílies amb infants (0 a 12 anys) i adolescents derivats dels professionals dels serveis socials de la ciutat de Lleida.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Actualment el projecte està vinculat al Pla local per la infància de Lleida 2014 – 2018 que marca les línies de treball per assegurar la visibilitat i el benestar de la infància.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Des de la Regidoria de Polítiques pels drets de les persones de l'Ajuntament de Lleida es posa en marxa des de l'any 2009 l'aplicació d'aquest programa de preservació familiar, el qual ha girat entorn de la realització d'una sèrie de tallers duts a terme per barris, on cada un dels equips d'atenció primària amb els seus educadors treballen a partir de diferents programes parentals.

Les famílies usuàries assisteixen als tallers derivades directament pels serveis socials de cada equip d'atenció primària. Els tallers són gestionats pels mateixos mediadors (educadors i treballadors socials) de cada equip de serveis socials de cada territori. El seu objectiu és dinamitzar les sessions i facilitar els processos de canvi en els pares i mares assistents. Aquests tallers es realitzen a través de tres programes els quals han estat creats, estudiats i testats per diferents universitats.

Així doncs, amb el suport de la Universitat de la Laguna i la Universitat de Las Palmas de Gran Canaria, l'any 2009 es posa en marxa l'experiència amb l'aplicació de dos programes de preservació familiar:

• "Créixer feliços en família", adreçat a famílies amb fills/es de 0 a 5 anys.
• "Viure l'adolescència en família", adreçat a famílies amb fills/es adolescents.

Es tracta de dos programes, d'una sessió grupal d'una hora i mitja setmanal durant 5 mesos, que permeten capacitar i reforçar als pares i mares en el seu rol educatiu.

A aquests programes, s'hi suma l'any 2012, un nou programa amb el suport de l'Obra Social la Caixa:

• "Aprendre junts – créixer en família" adreçat a infants de 6 a 12 anys i als seus pares i mares.

Seguint amb els mateixos objectius, es tracta d'un programa de dues hores setmanals en què s'intervé tant amb els infants d'entre 6 i 12 anys com amb les seves famílies de manera conjunta.

A part, i seguint amb la mateixa línia i metodologia de treball, alguns grups continuen el treball fet i el consoliden adaptant-ne els continguts de treball; així, s'han creat també a Lleida el que s'han anomenat grups pilot.

• "Grups pilot": grups dinamitzats per educadors de referència del grup que decideixen seguir una metodologia específica i adaptada per donar resposta a unes necessitats concertes que poden variar segons el grup.

A més cada mes de maig (amb motiu del Dia Internacional de la Família) s'organitza un acte de cerimònia de cloenda dels grups, en què es fa l'entrega de diplomes als participants com a reconeixement.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Educadors
Administració autonòmica
Implementació
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Realitzen els tallers dins dels diferents programes.
Obra Social La Caixa
Entitats i associacions
Disseny
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Col·laborador en l'elaboració del programa “Aprendre junts –créixer en família”.
Regidoria de Polítiques pels drets de les persones
Administració local
Més d'una fase
Impulsor
Universitat de Lleida
Universitat
Disseny
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Elaboració del programa “Aprendre junts –créixer en família”.
Universitat de la Laguna
Universitat
Disseny
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Elaboració dels programes de “Créixer feliços en família” i “Viure l'adolescència en família”.
Recursos econòmics
Total euros per període
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
No s'utilitzen recursos econòmics específics pel projecte ja que l'única despesa d'aquest servei són els sous dels educadors que estan inclosos en els pressupostos dels Serveis Socials de la ciutat de Lleida.
Recursos humans
Els recursos humans utilitzats són 13 educadors dels Serveis Socials de cada un dels equips d'atenció primària dels territoris de la ciutat.
Altres recursos
Les instal·lacions que s'utilitzen per donar el servei són els diferents centres cívics de cada barri de la ciutat, 5 dels centres oberts municipals i 1 servei maternoinfantil municipal.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Des que es van posar en marxa l'any 2009 el projecte "Preservació familiar", hi han pres part 77 grups amb uns 949 pares i mares i uns 1.689 infants o adolescents.

Els programes de preservació familiar també han permès ampliar les activitats i el camp d'actuació amb infància i família a la ciutat. Les famílies han pogut establir vincles relacionals i xarxes informals que s'han vist reforçats a partir de la participació dels grups en diferents activitats educatives familiars a escala comunitària.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Memoria 2015 INFANCIA
Memòria
01/01/2015
Sí disponible
Memoria 2015 INFANCIA.pdf
Difusió de la pràctica
Per aquesta pràctica no s'ha fet difusió externa, ja que la derivació de les participants es fa a través de Serveis d'atenció primària.
Impacte
El projecte ha aportat beneficis directes a les famílies beneficiàries dels programes. S'han detectat canvis significatius en la disminució de l'estrès parental, del maneig de les emocions negatives, de l'afirmació de poder, de la interacció disfuncional entre pares/mares i fills/es. També ha augmentat la negociació, la supervisió educativa, l'empatia dels participants i la satisfacció amb el rol parental.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
L'Ajuntament de Lleida, concretament la Regidoria de Polítiques pels drets de les persones.
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
En general s'han assolit força els objectius inicials de la pràctica i amb un impacte significatiu en les relacions familiars dels usuaris. S'ha aconseguit donar eines als pares i mares per una parentalitat positiva. A més eines que han anat completament lligades a les necessitats de cada família donat el tracte personalitzat dels educadors en cada grup de famílies, afavorint els factors de protecció, mitjançant l'increment del suport social i la satisfacció de les necessitats dels pares i mares a múltiples nivells.



Per altra banda, també s'ha aconseguit l'objectiu de crear un entorn estable per aquelles famílies que normalment estan en situacions més d'aïllament social. Se'ls hi ha proporcionat un entorn favorable per la comunicació dels problemes i la formació en aspectes no només educatius. També ha permès treballar coneixements i destreses de les famílies, fer intercanvi d'experiències i la formulació de nous projectes d'acord als grups creats.
Punts forts de la pràctica
Aquesta és una pràctica innovadora, ja que es treballa les competències parentals des del punt de vista de les capacitats de les persones en el seu rol de pares, a través del debat i la reflexió. També és important remarcar la seva continuïtat al llarg del temps i que està completament inclosa en la política local, tenint presencia constant en el Pla local per la infància de Lleida, tant en l'actual així com en l'anterior.



Per altra banda, com s'ha esmentat anteriorment l'èxit d'aquesta experiència està totalment lligat a l'assoliment dels objectius plantejats inicialment. Concretament, un dels punts més forts és la creació de grups de treball. La qual cosa ha permès la creació d'entorns favorables per crear grups de cohesió social compostos de famílies que normalment es troben en situació de vulnerabilitat social.

Punts dèbils de la pràctica
Un dels punts febles de la pràctica també gira entorn del perfil de famílies i alguna dificultat en adquirir compromisos, assistència continuada, acompliment horaris, etc.
Propostes de millora de la pràctica
Per tal de millorar la pràctica i fomentar el seguiment de les normes dels grups de treball, en el futur s'han d'establir vincles de confiança més forts amb les famílies i afermar el servei entre els usuaris.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquest és un programa totalment transferible i replicat a la pràctica en qualsevol territori que tingui característiques poblacionals similars. Tot i així, per replicar aquesta experiència és necessari disposar d'un bon equip de serveis socials en els centres d'atenció primària.
Infància
52 pràctiques
Les polítiques municipals de la protecció i promoció de la infància, promouen accions que atenen a les necessitats d'estimulació educativa, de vinculació social i de desenvolupament de drets. La parentalitat positiva, els suports educatius, les estratègies per a conciliar la vida laboral i familiar i el reforçament de les xarxes socials són alguns dels àmbits més reconeguts a les pràctiques del BBP.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.