En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Participació ciutadana
Inclusió Social
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Mesa d'Ocupació i Promoció Econòmica
Treball en xarxa per a la millora de l'ocupabilitat a Castellar del Vallès
Castellar del Vallès va crear el 2014 la Mesa d'Ocupació i Promoció Econòmica; un òrgan que treballa de forma col·laborativa els temes relacionats amb l'ocupació municipal. L'integren tècnics de diferents àrees de l'Ajuntament, representants dels partits polítics legalment constituïts a Castellar i els representants de les institucions i entitats lligades directa o indirectament al desenvolupament econòmic i/o la cohesió social municipal. S'organitza en Ple i Comissions, que es reuneixen periòdicament per a intercanviar opinions i treballar conjuntament, amb l'objectiu de millorar l'ocupabilitat de Castellar.

La idea de la Mesa no és original de Castellar, sinó que es basa en una pràctica semblant que es realitzava en un altre municipi. Emperò, l'aspecte innovador que li aporta Castellar és la divisió del projecte en quatre comissions que treballen temes concrets en relació a l'economia i l'ocupabilitat del municipi.
Àmbit:
Participació ciutadana
Subàmbit:
Inclusió Social
Data d'inici:
16/12/2014
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Castellar del Vallès
Nombre d'habitants:
23363
Nombre de visites:
1600
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Carme Guirao
Càrrec:
Tècnica de programes transversals d'educació, formació i ocupació
Ens:
Ajunatment de Castellar del Vallès
Lloc web:
Adreça electrònica:
cguirao@castellarvalles.cat
Telèfon / Fax:
937144040
Adreça:
Carrer Portugal, 2 B
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Dins un context econòmic i social marcat per la crisi econòmica global, Castellar del Vallès ha decidit apostar per un model de Promoció Econòmica que té com a objectiu clau la millora de l'ocupabilitat dels seus veïns i veïnes, així com l'òptim rendiment de les empreses del municipi i el territori. Dins aquesta línea, el Ple de l'Ajuntament de Castellar del Vallès va aprovar la creació d'un nou òrgan: la Mesa per a l'Ocupació i la Promoció Econòmica.

Abans de la creació de la Mesa d'Ocupació, el municipi ja comptava amb el Servei Local d'Ocupació, un òrgan municipal que s'ocupava i ocupa de d'ajudar a buscar feina a les persones en situació d'atur de la vila, fent d'intermediari entre el ciutadà i l'empresa, principalment. Emperò, la Mesa d'Ocupació esdevé com un nou òrgan que pretén donar resposta a les necessitats sociolaborals del muncipi partint de treballs i iniciatives que també s'hagin desenvolupat a nivells supramunicipals amb el suport de les diferents administracions. Amb aquesta intenció de sumar esforços, la Mesa esdevé un eficient marc de treball on s'unifiquin tots els esforços per posar en primer terme la recerca de la millora de la qualitat de l'ocupació, la cohesió social i la igualtat d'oportunitats. La constitució d'una Mesa per a promocionar l'economia i reduir l'atur no és una idea original de l'Ajuntament de Castellar, sinó que es basen en una Mesa ja constituida en un altre municipi català.

Els membres de la Mesa per a l'Ocupació i la Promoció Econòmica de Castellar del Vallès són coneixedors i coneixedores de les característiques i potencialitats de la vila i de les necessitats sociolaborals de la població. D'aquesta manera es podrà incidir en les polítiques actives d'ocupació, el foment de mecanismes de confluència participativa pel seguiment d'aquestes polítiques, el suport a emprenedors i emprenedores, la revitalització de la indústria, el comerç i els serveis i en general del conjunt de l'estructura econòmica. En aquest sentit, la Mesa establirà una sèrie d'objectius estratègics, mesures i acords per donar compliment en els termes establerts. Els membres de la Mesa contribuiran amb les seves aportacions a la promoció econòmica de la vila amb actuacions que permetin avançar en la cohesió social del territori i la igualtat d'oportunitats, desplegant un model de desenvolupament socioeconòmic que consolidi el nostre municipi dins el territori, no només de la comarca del Vallès Occidental sinó dins l'Àmbit de la B30. Així, es donarà prioritat a les accions que donin resposta a les necessitats laborals de les persones, afavoreixi la creació d'ocupació, el foment de l'emprenedoria, l'enfortiment de les pimes i les empreses locals i el desenvolupament i consolidació d'un comerç de proximitat de qualitat i competitiu.

L'acord de govern prioritza de manera clara la promoció econòmica i l'ocupació. D'aquesta manera, les polítiques municipals que es treballen busquen ajudar a que el desenvolupament econòmic de la vila es transformi en un augment quantitatiu i qualitatiu de les oportunitats per als seus convilatans i convilatanes. Així es fomenta el desenvolupament sostenible que cal cercar com a mode òptim de treball. En aquest àmbit, la gestió de la complexitat i diversitat social, juntament amb la integració dels col·lectius que es troben amb més dificultats en el sistema econòmic, formatiu i del mercat laboral és i ha de ser un element prioritari per garantir la cohesió social de la societat castellarenca. La creació de la Mesa per a l'Ocupació i la Promoció Econòmica pretén donar resposta col·laborativa a les necessitats sociolaborals del municipi.
Objectius de la pràctica
General:
- Millorar les condicions d'ocupabilitat del veïns i les veïnes del municipi.
Específic:
- Afavorir la igualtat d'oportunitats i la inclusió social de totes les persones, especialment aquelles que tenen una dificultat afegida per accedir ai mercat laboral.
- Afavorir la qualificació, la innovació, la potenciació del mercat intern i la plena incorporació de les TIC en el teixit existent, així com als emprenedors i emprenedores que vulguin crear la seva empresa tot recolzant les iniciatives en el camp de l'economia social, i de les entitats que formen part del tercer sector.
- Diagnosticar les necessitats de priorització, planificació, redefinició i qualificació de les infraestructures i dels serveis de recolzament a l'activitat econòmica en aquest pol de dinamisme econòmic i de cohesió social.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Veïns i veïnes del municipi de Castellar del Vallès.
Territori: Terme municipal de Castellar del Vallès.
Vinculació amb altres programes o actuacions
La pràctica no està vinculada amb altres programes de la Corporació local.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
La Mesa d'Ocupació és un ens que s'organitza en Ple i Comissions.

Va ser constituïda pel Ple de la Corporació Local el 25 de març de 2015, en una reunió plenària, en la que es varen nomenar els seus integrants i es va descriure quin seria el seu desenvolupament posterior.

Posteriorment, amb la voluntat de ser més eficient i fer més àgil es seu funcionament, el 22 de juliol de 2015, el Ple de la Corporació local va decidir crear quatre comissions de treball
per a respondre a necessitats concretes del projecte que es van duent a terme. Aquestes comissions Estan integrades pels representants de les associacions i entitats relacionades directament amb els objectius que es pretenen aconseguir. Les seva funció principal rau en la redacció d'informes i propostes sobre un tema concret.

Un cop en marxa el funcionament de les comissions, es preveu que la Mesa es reuneixi un o dos cops a l'any, com a mínim. La primera d'aquestes reunions es va dur a terme el 23 de novembre de 2016, en la que es va informar sobre les línies estratègiques que segueix cada comissió i de les activitats que fins al moment s'han dut a terme.

Igualment, les Comissions es reuneixen amb una periodicitat de dos o tres mesos.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Castellar del Vallès
Administració local
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
L'Ajuntament de Castellar del Vallès és el principal impulsor de la Mesa d'Ocupació i Promoció Econòmica. També és qui la gestiona i financia. A més hi participa activament a través dels seus representants: l'Alcalde/essa, els regidors/es de Promoció Econòmica, Comerç, Educació i Serveis Socials i dos integrants de cada grup polític amb representació al Ple Municipal designats pel mateix grup.
Institucions i entitats lligades al desenvolupament econòmic i/o a la cohesió social
Entitats i associacions
Implementació
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Catorze representants de diferents institucions i entitats lligades directa o indirectament al desenvolupament econòmic i/o la cohesió social, de cada una de la resta d'institucions i entitats següents:
- ASEMCA
- Associació d'Empresaris de Castellar, que compta amb tres representants. Aquesta associació transmet alhora l'opinió de les patronals/associacions d'empresaris amb presència al territori (CIESC, CECOT, PIMEC, Cambra de Comerç).
- També hi participen tres representants del Comerç Castellar, vehiculant alhora l'opinió d'altres col·lectius comercials (Paradistes Mercat, representants d'eixos comercials...).
- Un representant del Sindicat CCOO.
- Un representant del Sindicat UGT.
- I, finalment, sumen els catorze representants esmentats, aquells que donen veu a persones en situació d'atur: una persona de l'Associació RAF Castellar del Vallès per a la recerca activa de feina, una persona de la Creu Roja, un representant de Via Solidària/Càritas Diocesana, una persona del Centre Especial de Treball; una del Consell Comarcal del Vallès Occidental i, finalment, un representant dels Instituts Castellar.
Partits polítics sense representació al consistori.
Administració local
Implementació
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Un integrant de cada formació representa al seu partit en la Mesa.
Secretari/a
Administració local
Implementació
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
També integra la Mesa un secretari/a, amb veu i sense vot. Generalment, és el mateix secretari/a de l'Ajuntament.
Tècnics Municipals
Administració local
Implementació
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Tres tècnics/es participen en la Mesa, amb veu i sense vot.
Recursos econòmics
Total euros per període
0'00
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
La Mesa no suposa cap cost extraordinari. El Personal de l'Ajuntament hi treballa dins el seu horari laboral i incorpora les accions d'aquesta pràctica a les seves tasques habituals.
Recursos humans
Aquest projecte es desenvolupa amb els actors ja esmentats en el quadre anterior. No necessita d'altres recursos humans per al seu funcionament.
Altres recursos
Diferents instal·lacions municipals de l'Ajuntament acullen les reunions del Ple de la Mesa i les quatre comissions.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
El resultat més visible des de la constitució de la Mesa per a l'Ocupació i la Promoció Econòmica de Castellar del Vallès és que, de forma intrínseca a la constitució de la Mesa, s'han creat quatre Comissions de Treball:

- Comissió d'activitat econòmica, que engloba els temes de dinamització, innovació, emprenedoria i comerç.
- Comissió social, que abasta els temes d'orientació laboral, formació i tercer sector.
- Comissió de polígons d'activitat econòmica.
- Comissió de seguiment de subvencions a empreses, que controla les subvencions aprovades per la Mesa per a activar l'economia municipal.

Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Reglament
Normativa
01/12/2014
Sí disponible
Reglament.pdf
Impacte
Els impactes produïts per la creació de la Mesa no són directes, sinó indirectes. Per exemple, es destacable que l'atur va quedar fixat el mes d'abril 2016 en una taxa de 12'53%, el que equival a un total de 1.373 persones en situació d'atur. Aquest percentatge és inferior a la mitjana catalana (14,05%) i de la comarca (14,98%), i suposa un descens interanual del 13,8%. Quan es va crear la Mesa d'Ocupació, el desembre de 2014, la xifra de persones aturades era de 1713, mentre que el mes d'abril de 2016 era de 1373. Per tant, des de la creació de la Mesa d'Ocupació fins dades recents, el nombre de persones en situació d'atur disminueix en 340.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Punts forts de la pràctica
Entre les fortaleses de la pràctica, el fet de que la Mesa esdevingui en un òrgan basat en la col·laboració de diferents agents coneixedors de les necessitats laborals de diferents àrees permet que es doni una resposta molt més eficient i concreta a cada problema. Igualment, es crea un clima de confiança entre els agents que facilita col·laboracions futures.

Com ja s'ha esmentat, la Mesa no és una idea original del municipi de Castellar del Vallès. S'agafa la idea d'altres municipis on ja existia una mesa d'aquestes característiques. Emperò, la fortalesa de la mesa que li dóna el punt innovador és la seva organització pràctica; és a dir, la creació de diferents comissions pel seu funcionament intern.
Punts dèbils de la pràctica
El punt feble de la pràctica és la necessitat de temps i dedicació que comporta i les dificultats de gestió i coordinació de tots els membres participants, donada la seva diversitat.
Propostes de millora de la pràctica
Per tant, un repte futur seria la implementació d'un sistema de coordinació i gestió de les reunions més eficients, que superés les dificultats esmentades en el punt anterior.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Pel que fa a la transferibilitat, la pràctica és fàcilment realitzable a altres municipis. El seu cost econòmic i els pocs recursos materials que necessita fan que es pugui realitzar a qualsevol municipi. S'ha de tenir en compte que necessita de la col·laboració de les entitats i associacions del món econòmic i laboral del municipi. També és important establir un mecanisme de participació que permeti que tots els agents es puguin reunir periòdicament, ja que és la informació recollida a les reunions la que facilita la generació de programes i projectes.
Participació ciutadana
85 pràctiques
Any rere any els municipis catalans implementen múltiples estratègies per a garantir i promoure la participació ciutadana. Les pràctiques recollides s'ocupen de temes fonamentals com els pressupostos participatius, els processos participatius de millora urbana i l'impuls de diferents mecanismes de deliberació. També hi ha actuacions centrades en enfortir la cultura democràtica, les xarxes socials i la coresponsabilitat ciutadana amb la millora de les relacions entre ciutadans i autoritats.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.