En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Educació
Infància
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Moments en família
Espai de suport familiar a la petita infància
Moments en Família és un servei municipal d'atenció a la petita infància obert a totes les famílies amb infants d'entre 0 a 3 anys, dinamitzat per professionals qualificats on les famílies comparteixen dubtes i inquietuds sobre la criança dels seus fills/es. És un espai d'intercanvi d'experiències en la criança, d'escolta i acompanyament respectuós on el joc es converteix en l'essència de la descoberta i el creixement conjunt.
El servei ofereix dues propostes d'atenció: Moments de descoberta, adreçat a infants d'entre 0 i 12 mesos, on les famílies poden compartir dubtes i inquietuds sobre la criança dels infants, i descobrir noves possibilitats de comunicació amb els nadons a través de l'estimulació sensorial i utilitzant la diversitat de llenguatges no verbals que els infants són capaços d'identificar i Moments d'expressió, adreçat a infants d'entre 12 i 36 mesos on infants i famílies comparteixen jocs, música, moments de diàleg i expressió corporal. El fil conductor és el joc com a eina de descoberta i expressió, a partir del diàleg i els llenguatges no verbals que estimulen i incentiven els infants a crear moments lúdics i plens de riquesa expressiva. En marxa des del curs 2015/2016, les sessions tenen lloc a l'Escola Bressol Municipal Colobrers.
Àmbit:
Educació
Subàmbit:
Infància
Data d'inici:
01/10/2016
Data de finalització:
01/06/2017
Província:
Barcelona
Municipi:
Castellar del Vallès
Nombre d'habitants:
23363
Nombre de visites:
1551
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Núria Altimira
Càrrec:
Cap d'Educació
Ens:
Ajuntament de Castellar del Vallès
Lloc web:
Adreça electrònica:
educacio@castellarvalles.cat
Telèfon / Fax:
937144040
Adreça:
Carrer Portugal 2C. Espai Tolrà. 08211, Castellar del Vallès
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L'Ajuntament de Castellar del Vallès, a través de la Regidoria de Benestar Social, va iniciar l'espai familiar l'any 1999 amb la voluntat d'impulsar polítiques de suport a les famílies centrades en la petita infància. Formava part de les activitats incloses dins del Programa Integral d'Atenció a Infants de 0-3 anys de Castellar del Vallès, on participaven diferents professionals vinculats l'àmbit educatiu, sanitari, social i cultural del municipi i on es portaven a terme activitats com: “PARLEM DE...” (Xerrades informatives, formatives i d'assessorament per adults), la Guia didàctica, actuacions de caràcter sanitari com “Ensenya'l a Menjar”, “Per què ens vacunem?”, “Esmorzar Saludable”, etc. Des del seu inici, el servei va anant augmentant en criteris de qualitat que es va traduir en alguns cursos en més hores d'atenció directa, incrementant de 2 a 3 dies a la setmana durant el matí, obrint-lo una tarda a la setmana i allargant la seva durada fins el mes de juliol.
Atenent la situació de dificultat econòmica de l'administració pública i de la desaparició de les diferents subvencions rebudes d'altres administracions supralocals, al llarg dels darrers anys es va veure la necessitat de reorganitzar el seu funcionament, fent grans esforços per part de tots per poder mantenir i consolidar el servei fins arribar a l'actual “MOMENTS EN FAMÍLIA”.
Objectius de la pràctica
General:
- Facilitar la trobada entre famílies en un lloc integrador i respectuós que promou estils de vida saludables, i una comunicació natural i espontània.
- Oferir espais de relació on poder compartir experiències i relacionar-se en un clima distès de confiança i acompanyament a través del joc.
- Fomentar l'observació i la reflexió sobre els canvis, l'evolució i desenvolupament dels infants.
- Possibilitar xarxes de relacions socials en la comunitat entre famílies per conèixer, compartir, comunicar-se i conviure, aprenent de les diferències culturals.
- Treballar de manera grupal aquells temes relacionats amb l'evolució de l'infant.
- Facilitar un espai d'escolta i contenció emocional per a famílies i infants.
- Promoure la participació i coordinació en la xarxa social, educativa i sanitària del municipi.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Serveis Socials de la Diputació de Barcelona
Mixta
No Participativa
Administració local

Aquest recurs va rebre el suport tècnic del Projecte Marc de “LA CASA DELS PETITS”, elaborat per l'àrea de Serveis Socials de la Diputació de Barcelona.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Famílies amb infants de 0 a 3 anys.

Territori: Castellar del Vallès.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Des dels seus inicis, "Moments en família" ha estat vinculat a diferents programes municipals com Pluràlia, Programa Sociosanitari, Pla d'Infància (en actualització durant el 2017). D'altra banda, el projecte també va formar part de la Pre-xarxa d'espais familiars de petita infància, impulsada per la Diputació de Barcelona -i presentada oficialment el 29 d'abril de 2000- en la qual es potenciava la participació activa dels professionals i entitats que treballaven en relació als espais de la petita infància.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El servei materno-infantil com a tal porta en funcionament 18 edicions amb les següents modificacions organitzatives fins arribar -a dia d'avui- a "Moments en família":

- Curs 1999-2000 i fins el 2011: Implementació i consolidació de "l'Espai materno-infantil La Casa de les Tres Moreres” durant 12 edicions. El servei estava ubicat a la Ludoteca Municipal Les Tres Moreres. L'any 2005 el servei va passar a formar part de la regidoria d'Educació ja que abans depenia de la regidoria de serveis socials.
- Curs 2011-2012: El servei materno-infantil canvia d'ubicació i s'instal·la a l'Escola Bressol Municipal Colobrers, fins a l'actualitat.
- Curs 2014-2015: El servei materno-infantil canvia la seva denominació i la seva estructura de funcionament i comença la primera edició de “Moments en família”.
- Curs 2015-2016: Segona edició de “Moments en família”.
- Curs 2016-2017: Tercera edició de “Moments en família”.

Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Castellar del Vallès
Administració local
Totes
Totes
Escola Bressol Municipal Colobrers
Altres
Implementació
Participant
Escola Bressol Municipal El Coral
Altres
Implementació
Participant
Psicovallès
Empresa
Implementació
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Empresa de prestació de serveis.
Suara Cooperativa
Empresa
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Concessió del servei de les escoles bressol municipals.
Recursos econòmics
Total euros per període
(No especificat)
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
El recurs es finança amb les quotes de les famílies.
Quota mensual: 18,50 € o Quota trimestral: 51,50 € i l'aportació econòmica dins el capítol econòmic de la Regidoria d'Educació de l'Ajuntament de Castellar del Vallès.
Recursos humans
Atenció directa:
- 2 professionals (1 mestre i 1 psicòloga)
- Personal especialista extern: infermera pediàtrica, especialista en ioga, professionals de diferents entitats municipals.

Personal col·laborador en el seguiment individual i col·lectiu d'algunes famílies participants en el projecte (treballadores socials d'Atenció Primària que realitzen el seguiment social de les famílies i la coordinació amb professionals de l'àmbit social de les famílies derivades al servei).

Personal col·laborador del Centre d'Atenció Primària de Castellar del Vallès, que realitzen el seguiment social i sanitari així com la derivació al projecte d'algunes famílies: (Pediatra, Infermera de pediatria, Treballadora Social) i el CDIAP (Centre de desenvolupament infantil i atenció precoç).
Altres recursos
Instal·lacions de l'Escola Bressol Municipal Colobrers.
Normes i mecanismes de participació implementats
La programació del projecte està dissenyada atenent les propostes dels participants, de les demandes dels adults que han participat durant els diferents anys i de la prospecció de les necessitats observades pels professionals que intervenen.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Durant un curs, la mitjana de participants setmanal ronda els 17 participants entre famílies i infants. Les activitats que es realitzen són:

- Ioga (10 sessions): Sessions de ioga trimestrals per a cada grup, a càrrec d'una especialista. Les sessions combinen exercicis per fer de forma individual i d'altres conjunta entre mare o pare/infant.
- Contes musicals i moixaines (8 sessions): Explicació de narracions amb música per tal d'introduir a l'infant en el món del conte i ajudar-lo a desenvolupar la seva imaginació.
- Activitats experimentals (12 sessions): Activitats amb farina, gelatina, joc heurístic i psicomotricitat.
- Xerrades sobre alimentació (2 sessions): A càrrec de la infermera pediàtrica del CAP de salut.
- Visites dins la Guia didàctica (5 sessions): Visita als pessebres, a la ludoteca municipal, al Parc de Bombers, als gegants i als horts de Cal Botafoc.
- Sortides Parc Colobrers (2 sessions)


D'altra banda, les sessions realitzades a l'Escola Bressol Municipal Colobrers es desenvolupen de la següent manera:

- Espai de rebuda, benvinguda i acollida de les famílies, per crear un clima de confiança distès.
- Espai de relació i joc espontani compartit, inici de la sessió amb les propostes corresponents.
- Temps de trobada “Fem un cafè?”: els adults referents, conjuntament amb els professionals, comparteixen opinions, inquietuds o simplement converses, mentre els infants gaudeixen del plaer de compartir amb altres iguals.
- Ordenar i recollir l'espai entre tots els assistents.
- Comiat conjunt de l'equip,famílies i infants, a través d'algun joc o cançó.

Temes tractats a les xerrades:

- Informació sobre els recursos de la Vila
- El descans: com dormen els nostres fills?
- Els límits
- La salut de l'infant
- La incorporació al món laboral de la mare. Conciliació treball/famílies.
- L'evolució psicomotriu
- Alimentació: de l'alletament a les farinetes
- Autoestima i cura de la mare
- Joc i joguines: la publicitat, el consum i la societat
- Recursos educatius per compartir amb la família
- Les rebequeries
- El xumet i el biberó, fins quan?
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Cartell Moments en família
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
foto-cartell.jpg
Moments en família 0-3 anys
Foto
Indefinida
Consultar ens
IMG_20160126_103959.jpg
Díptic Moments en família
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
FLYER-Moments-en-Família-Castellar-Vallès.pdf
Difusió de la pràctica
- Carta que s'envia al maig a les famílies de Castellar del Vallès amb un infant d'edat compresa entre els 0 i els 3 anys on s'informa de l'activitat.
- Jornades de portes obertes: al setembre es destinen uns dies a les jornades de portes obertes per tal de donar a conèixer el recurs al major nombre de vilatans i realitzar, si s'escau, les inscripcions al servei.
- Cartells i díptics
- Difusió periòdica a través de la premsa municipal, blogs i twitter de les EBM i web municipal.
- Una part molt important dels assistents coneix el servei per recomanació de persones que han participat altres anys.
Reconeixements i presentacions
Presentació d'un cartell del servei d'atenció materno-filial a la III Jornada de Serveis Socials d'Atenció Primària, els dies 6 i 7 d'abril de 2000.
Impacte
El servei ha esdevingut un espai de trobada on des del seu inici i al llarg d'aquests 18 anys ha possibilitat l'intercanvi d'experiències en la criança, el joc i la relació de moltes famílies del municipi on s'ha donat contenció i suport a l'experiència parental/filial i la possibilitat de construir models vàlids per a cada participant.
La vinculació amb altres àrees del municipi com serveis socials i serveis de la vila com el Centre d'Atenció primària ha possibilitat la creació d'una treball coordinat i continuat en el temps on s'han pogut detectar i/o prevenir situacions de vulnerabilitat
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Cooperativa Suara
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Les famílies participants han augmentat el seu nivell d'autoestima ja que viuen el seu rol parental d'una manera més relaxada al poder compartir situacions amb altres famílies i on el recolzament professionals ha estat molt ben valorat.
L'espai ha contribuït a potenciar la interacció entre els infants, afavorint la seva socialització. La relació amb altres adults diferents a la figura parental també és un aspecte positiu que cal remarcar.
Punts forts de la pràctica
- L'estructura del servei facilita múltiples interaccions: l'adult amb el seu infant, l'adult amb altres adults, l'adult amb altres infants, adults i infants amb els professionals del servei i, finalment, els professionals entre ells. Són uns escenaris privilegiats per treballar les relacions vinculars i el procés d'autonomia dels infants.
- La programació és flexible i té en compte al llarg del curs els interessos de les famílies.
- És un espai on s'ajuda a identificar i entendre les necessitats emocionals i cognitives dels infants, juntament amb la importància d'aconseguir un vincle positiu i afavoridor del creixement personal.
- És un espai on es comparteixen dubtes, angoixes, il·lusions i alegries, així com dificultats de desenvolupar els rols parentals i els avenços evolutius de l'infant.
- És un espai on els objectes i materials són comunitaris. S' aprèn a compartir, ordenar, tenir cura, utilitzar i investigar d'una manera conjunta entre l' infant i l'adult.
- És un espai on es comparteixen sabers d'altres cultures familiars. És un lloc integrador i respectuós que promou estils de vida saludables.
- Els professionals ofereixen informació sobre els recursos existents en el territori que poden ajudar a fomentar un creixement saludable i un correcte desenvolupament del nen/a, així com de les diferents activitats que van dirigides a pares i mares.
- És un espai de prevenció primària on es detecten situacions de vulnerabilitat i /o risc.
Punts dèbils de la pràctica
Difusió del servei: Cal millorar les vies de difusió del servei. Tot i que ja fa molts anys que el projecte funciona, aquests espais segueixen sent poc coneguts per la població general.
Propostes de millora de la pràctica
- Ampliar les sessions destinades a la realització d'activitats i propostes relacionades amb els materials manipulatius i d'experimentació.
- Augmentar les activitats de sortides a l'aire lliure.
- Fer difusió periòdica del servei.
- Possibilitat d'oferir el servei un dia a la setmana a la tarda.
Educació
121 pràctiques
El lloc dels ajuntaments en l'àmbit de l'educació s'orienta fonamentalment a garantir oportunitats educatives més enllà dels ensenyaments obligatoris i a consolidar la igualtat d'oportunitats dels sectors més vulnerables. Aquestes estratègies es veuen reflectides en pràctiques que s'ocupen de l'equitat i la innovació educativa, reforçant les competències claus, l'acompanyament a les famílies, la vinculació amb el territori i la promoció dels valors intergeneracionals.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.