En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Habitatge
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Vilafranca Inclusió
Plans d'ocupació per a la rehabilitació d'habitatges socials
El programa Vilafranca Inclusió aborda una doble problemàtica: d'una banda, el reaprofitament d'habitatges buits, i de l'altra banda, la dinamització laboral de persones en situació d'atur o en risc d'exclusió social a través de plans de formació ocupacional que impliquin les tasques de rehabilitació dels pisos. En aquesta pràctica hi intervenen diferents actors, que treballen en xarxa: l'Ajuntament de Vilafranca del Penedès, la cooperativa d'inserció Nou Set i Cáritas Sant Feliu, a banda dels propietaris privats que cedeixen els habitatges i dels usuaris participants.
El llarg recorregut de Vilafranca Inclusió, implementat el 1992, ha permès la seva adaptació als canvis propiciats per l'actual context de crisi econòmica. En els seus inicis, es va orientar cap a la rehabilitació dels habitatges més que no pas a la inserció sociolaboral de persones i famílies en risc d'exclusió social, situació que es va revertir a partir de l'any 2012.
Àmbit:
Habitatge
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/1992
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Vilafranca del Penedès
Nombre d'habitants:
39035
Nombre de visites:
1418
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Jordi Cuyàs
Càrrec:
Coordinador de Projectes Estratègics
Ens:
Ajuntament de Vilafranca del Penedès
Lloc web:
Adreça electrònica:
jcuyas@vilafranca.org
Telèfon / Fax:
699 42 00 07
Adreça:
Carrer de la Cort, 14, 08720, Vilafranca del Penedès
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L'actual context de crisi econòmica i progressiva reducció de partides destinades a despesa social per part de l'administració estatal ha traslladat la responsabilitat als governs locals, que cerquen alternatives per a reduir el risc d'exclusió social i l'extensió de la pobresa entre la ciutadania. Seguint la tendència general, a Vilafranca ha augmentat el nombre de persones en atur i, com a conseqüència, les rendes dels nuclis familiars s'han vist afectades negativament. Cada vegada són més les famílies del municipi en les quals tots els seus membres es troben a l'atur.
Tot i que aquesta situació s'ha agreujat en els darrers anys, Vilafranca aborda la problemàtica descrita des d'una perspectiva integrada ja des d'inicis de la dècada dels noranta. El Programa de Rehabilitació d'Habitatges amb Finalitat Social va sorgir a partir del plantejament de la Unitat Tècnica d'Habitatge, que aleshores projectava, dirigia, gestionava i administrava les intervencions municipals de rehabilitació dels habitatges que l'Ajuntament considerés oportú per atendre les necessitats més urgents de caràcter social. Tot això lligat amb la detecció d'un important nombre d'habitatges buits al centre de la vila i d'una forta demanda d'habitatge social.
Objectius de la pràctica
General:
- Rehabilitar habitatges buits i reutilitzar-los amb finalitat social.
- Fer servir el procés de rehabilitació per la formació ocupacional i la dinamització laboral de persones en situació d'atur.
- Subministrar habitatges a famílies i/o persones amb baixos recursos i en situació d'emergència residencial.
Específic:
- Millora de parc d'habitatges construït: evitar la degradació progressiva d'edificis i sectors de la ciutat.
- Reducció del parc d'habitatges buits.
- Fer servir l'habitatge com a eina per al treball socio-educatiu.
- Promoure la inserció laboral.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament de Vilafranca del Penedès
Interna
Participativa
Administració local

Després de detectar i llistar els habitatges buits del municipi, es van realitzar entrevistes individuals amb els propietaris per a valorar la viabilitat del projecte i considerar-ne la implicació dels actors.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Persones o nuclis familiars amb poques possibilitats d'inserció social i manca de recursos.

Territori: Vilafranca del Penedès
Vinculació amb altres programes o actuacions
La pràctica continua amb el programa Vilafranca Inclusió, dut a terme en el període 2013/2015, i té relació directa amb les tasques desenvolupades al C.R.I.T (Centre de Recursos per a la Inclusió i el Treball), dispositiu que articula les polítiques dels Serveis Socials Bàsics amb els del Servei d'Ocupació i Formació, destinades a a les persones en risc d'exclusió.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Períodes del projecte:

- Des del 1993 fins al 2011: S'utilitzen Plans d'Ocupació de l'INEM / SOC i es dóna més importància a la rehabilitació que a la inserció social i laboral.
- A partir del 2012: Fruit de la crisi econòmica, s'anivella la importància entre la rehabilitació i la inserció. Es deixen d'utilitzar els Plans d'Ocupació clàssics, la durada dels quals només és de 6 mesos (no és prou temps per a desenvolupar una formació ni obtenir dret a prestacions). Aquests plans s'acompanyen d'un programa integral amb tota la unitat familiar, finançat per l'Ajuntament, que hi destina diners de la Diputació -principalment atorgats a altres projectes- i gestionat per una cooperativa d'inserció. Per a remarcar el canvi d'accent, el projecte passa a anomenar-se Vilafranca Inclusió.

Fases i línies d'actuació:

El programa té una fase prèvia en la que es treballen 3 línies en paral·lel.
A) Des d'Urbanisme, s'analitza l'habitatge que la propietat vol rehabilitar, es dissenya el projecte i es valora. També fundacions privades, l'ajuntament mateix i les entitats financeres poden subministrar habitatges per a ser inclosos al programa de rehabilitació.
B) Des de Serveis Socials, es seleccionen les persones que hi intervindran i es dissenyen els plans d'ocupació.
C) Des de Formació i Ocupació es fan els itineraris formatius. A partir d'aquí comença la fase d'execució de l'obra i formació dels participants que es fa a través d'una empresa (cooperativa) d'inserció social.

Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Vilafranca del Penedès
Administració local
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
Definició i redacció dels projectes de les obres o serveis d'interès general i comunitari a realitzar.

Identificació i selecció dels 30 nuclis familiars prioritzant aquells que tinguin tots els seus integrants en situació d'atur, amb els quals s'establiran els Compromisos de Participació.

Realització del diagnòstic integrat (social, ocupacional, educatiu) del nucli familiar i dels seus membres.

Selecció de les persones a contractar entre els 30 nuclis familiars identificats, en funció de les necessitats de recursos humans que es deriven dels diferents projectes d'obra o servei.

Execució de les obres o serveis definides per a cada exercici anual.

Atorgament de beques per a l'incentiu de la participació en les accions previstes en els respectius Compromisos de Participació.

Itineraris d'immersió i aprenentatge en context productiu per a les persones del nucli familiar que es determini en el Compromis de Participació.

Itineraris d'orientació socio - laboral per a les persones del nucli familiar que es determini en el Compromis de Participació.

Seguiment del acompliment laboral i formatiu de les persones contractades.

Seguiment socio educatiu del conjunt del nucli familiar beneficiari de l'Acció mitjançant l'avaluació del Compromís de Participació.

Procés d'avaluació global del projecte.

Orientació i acompanyament a la inserció laboral posterior a la contractació en l'Acció Integrada.
Cooperativa Nou Set
Entitats i associacions
Avaluació
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Contractació laboral en la modalitat de Contracte de Formació i Aprenentatge de les persones amb millors perspectives ocupacionals i professionals de cada nucli familiar.

Execució de les obres o serveis definides per a cada exercici anual.

Seguiment del acompliment laboral i formatiu de les persones contractades.

Procés d'avaluació global del projecte.

Orientació i acompanyament a la inserció laboral posterior a la contractació en l'Acció Integrada.
Cáritas Sant Feliu
Entitats i associacions
Diagnòstic
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Identificació i selecció dels 30 nuclis familiars prioritzant aquells que tinguin tots els seus integrants en situació d'atur, amb els quals s'establiran els Compromisos de Participació.

Realització del diagnòstic integrat (social, ocupacional, educatiu) del nucli familiar i dels seus membres.

Atorgament de beques per a l'incentiu de la participació en les accions previstes en els respectius Compromisos de Participació.

Itineraris d'immersió i aprenentatge en context productiu per a les persones del nucli familiar que es determini en el Compromis de Participació.

Itineraris d'orientació socio - laboral per a les persones del nucli familiar que es determini en el Compromis de Participació.

Seguiment socio educatiu del conjunt del nucli familiar beneficiari de l'Acció mitjançant l'avaluació del Compromís de Participació.

Procés d'avaluació global del projecte.

Orientació i acompanyament a la inserció laboral posterior a la contractació en l'Acció Integrada.
Diputació de Barcelona
Administració local
Implementació
Recursos financers (finançador)
Recursos econòmics
Total euros per període
500.000
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Dades orientatives per al període 2016/19: En el període 2013/2015, l'Ajuntament de Vilafranca del Penedès va dedicar part dels recursos atorgats per la Diputació de Barcelona al projecte. Es va destinar el 20% dels recursos de Xarxa Barcelona durant 3 anys a finançar el salari d'una persona de cadascuna de les 90 famílies que participaren en el programa.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Vilafranca del Penedès
Fons propis
Indefinida
Indefinida
200.000
Diputació de Barcelona
Subvencions públiques
Indefinida
Indefinida
300.000 Els 300.000 € aportats per la Diputació no són exclusius per aquest projecte, sinó que forma part del paquet de suport econòmic habitual per a l'Ajuntament (tot i que es deixen de destinar a altres programes per a cobrir aquest).
Els 300.000 € aportats per la Diputació no són exclusius per aquest projecte, sinó que forma part del paquet de suport econòmic habitual per a l'Ajuntament (tot i que es deixen de destinar a altres programes per a cobrir aquest).
Recursos humans
Un tècnic de cadascun dels 3 serveis municipals implicats (Urbanisme, Serveis Socials, i Formació i Ocupació) que, a temps parcial, executa la fase de preparació i supervisa la d'execució.
Normes i mecanismes de participació implementats
Entre els actors implicats s'ha teixit una xarxa de col·laboració en la mesura que Càritas dóna suport a la formació de les persones participants al projecte i la cooperativa d'inserció Nou Set les contracta. D'altra banda, l'Ajuntament, a través del C.R.I.T. (Centre de Recursos per a la Inclusió i el Treball) gestiona el programa, finançat parcialment per la Diputació de Barcelona. El treball conjunt passa, també, per la participació activa dels propietaris dels habitatges i dels usuaris. A més, des de les tres línies d'actuació implicades en el projecte (Serveis Socials, Urbanisme i Formació i Ocupació) s'estableixen tasques de desenvolupament paral·lel.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Hi ha dos grans productes:

- Habitatges rehabilitats, que en són uns 250, dels quals l'Ajuntament en gestiona 90 dins la Borsa d'Habitatges Socials, ja que els altres ja s'han retornat a la propietat; i Persones formades, que en són 500, aproximadament. (Dades des de 1992)

- Famílies inserides, que des de l'any 2013, en són unes 50.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Jornada Rehabilitació: De l'habitatge buit a l'habitatge social (novembre 2016)
Presentació
01/11/2016
Sí disponible
Rehabilitació. De l\'habitatge buit a l\'habitatge social.pdf
Presentació del projecte al V Congrés del Tercer Sector Social (juny 2016)
Presentació
01/06/2016
Sí disponible
Vilafranca Inclusió. V Congres Tercer Sector Social.pdf
Difusió de la pràctica
S'ha fet difusió a través de mitjans de comunicació i s'ha presentat el projecte en jornades arreu del territori.
Reconeixements i presentacions
El 1998 el programa va ser considerat "best practice" a Europa i la URSS l'any 1998, i la fitxa descriptiva va ser publicada al Programa HABITAT de les Nacions Unides.

El 2016, es presenta el projecte al V Congrés del Tercer Sector Social (Barcelona) entre els dies 14 i 17 de juny, sota el nom “Programa de rehabilitació d'habitatges amb finalitats socials a Vilafranca del Penedès” i a càrrec del Cap de Serveis Socials, Roberto Labandera.
Impacte
L'impacte de Vilafranca Inclusió és múltiple i la ciutadania s'ha vist beneficiada arran del canvi produït en la mecànica del programa a partir de l'any 2012, quan -fruit de la crisi econòmica- es posen al mateix nivell rehabilitació i inserció social com a eixos. Des de la seva implantació l'any 1992, s'ha permès que nuclis familiars tinguin ingressos regulars, s'ha normalitzat la situació laboral dels treballadors participants, ha permès formar-los en capacitats professionals i, també, de forma signiticativa, se'ls ha capacitat per a poder trobar feina en les circumstàncies actuals del mercat laboral. Altrament, s'ha obert la participació a membres del nucli familiar que es troben a l'atur.

El perfil de persones participants i ateses ha variat en consonància amb els canvis socials experimentat en les tipologies de famílies: per exemple, durant l'any 2015, es van atendre 84 famílies (un total de 243 persones), de les quals el 49% són famílies monomarentals i el 42% dels usuaris, menors de 16 anys.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Serveis municipals i cooperativa implicats
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Des dels seus inicis, l'any 1992, la pràctica s'ha adaptat al context social actual, caracteritzat per la forta crisi econòmica que ha obligat molts ajuntaments a readaptar la despesa destinada a partides socials. Vilafranca del Penedès va implementar “Vilafranca Inclusió” amb l'objectiu de rehabilitar i reutilitzar els habitatges amb finalitats socials. El 2012 el programa es reorienta i s'enfoca a la inclusió sociolaboral de persones en atur i famílies en risc d'exclusió. L'impacte de la pràctica és satisfactori i la seva incidència en la política i gestió del municipi la consolida.
Punts forts de la pràctica
- Inserció social a través de formació i ocupació.
- Increment de l'oferta formativa ocupacional amb benefici comunitari.
- Treball transversal dels serveis municipals per afavorir l'accés a l'habitatge.
- Millora del parc d'habitatges construït i reducció del parc d'habitatges buits.
- Coordinació i optimització de recursos públics.
Punts dèbils de la pràctica
El principal punt feble no està en el programa "Vilafranca Inclusió" en si mateix sinó en la falta d'una cultura de rehabilitació integral dels habitatges i d'empreses que s'hi dediquin. Això té com a conseqüència que la sortida laboral dels participants es vegi determinada, i no es pugui fer en contextos gaire especialitzats.
Propostes de millora de la pràctica
Amb les necessitats actuals de manca d'habitatges de lloguer social i de requalificació d'aturats de la construcció cap a tasques de rehabilitació, caldria doblar (o més) la incidència del programa, fet que reclama més recursos, ja que de propietaris d'habitatges per a rehabilitar n'hi ha molts però manca treballar socialment la cultura de la rehabilitació integral (inclosa l'energètica).
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La pràctica és replicable per a qualsevol col·lectiu amb potencial de ser exclosa socialment. Per exemple, per a aturats de llarga aturada, dones amb càrregues, joves que abandonen prematurament els estudis o es troben sense graduat ni certificació escolar, immigrants, discapacitats, etc. Tot això, adaptant el programa i la formació ocupacional a les característiques i perfils de cada col·lectiu.
Habitatge
22 pràctiques
Garantir el dret a un habitatge digne ha estat un repte fonamental en els temps de crisi. Novament, els municipis han estat a l'avantguarda de les accions per evitar la pèrdua i garantir l'accés a l'habitatge alhora que s'impulsaven experiències diverses per a la rehabilitació d'habitatges i edificis. També han prestat una major atenció als casos de pobresa energètica per tal d'intentar mitigar-ne les conseqüències.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.