En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Pla de passos de vianants
Millora de la seguretat viària
El Pla de millora dels passos de vianants té com a objectiu millorar la seguretat viària en els passos de vianants de Sant Just Desvern i, més concretament, pel que fa a la visibilitat d'aquests. Per una banda, el pla està centrat en l'anàlisi de l'estat dels passos de vianants actuals i la seva tipologia, així com la seva georeferenciació. Per altra banda, també estableix una sèrie d'actuacions a realitzar a partir la creació d'un ordre de prioritats on la principal és la millora de la visibilitat. Així doncs, tot i que encara no s'han portat a la pràctica les actuacions contemplades al pla, aquest ha permès conèixer des d'un punt de vista objectiu com actuar en relació als passos de vianants quan es fan obres de millora o repintat a la via pública. Fins el moment, s'han realitzat tres proves pilot de millora de visibilitat de passos de vianants.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/12/2016
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Just Desvern
Nombre d'habitants:
15874
Nombre de visites:
1396
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Jordi Tornay Gómez
Càrrec:
Cap de via pública i infrastructures
Ens:
Ajuntament de Sant Just Desvern
Lloc web:
Adreça electrònica:
tornaygj@santjust.cat
Telèfon / Fax:
934804800
Adreça:
Pl. Verdaguer, 2 Sant Just Desvern
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Tot i que durant els darrers anys s'ha produït una tendència a la baixa en el nombre de morts i ferits en els accidents de trànsit, aquesta no s'ha produït en la seguretat viària en l'àmbit urbà i especialment en la seguretat viaria dels vianants. També és important destacar que la mobilitat a peu és el mitjà de transport majoritari i que el vianant és l'usuari de la via més vulnerable i, per tant, cal maximitzar les mesures per a protegir-ne la seva seguretat. Segons dades de l'Anuari de seguretat viària del Servei Català de Transit del 2015 el 40% dels accidents en àmbit urbà es produeixen en alguna cruïlla, sent la falta de visibilitat un dels factors de més risc.

Una altra observació important d'aquest mateix Anuari és que els municipis on més s'incrementa l'accidentalitat dels vianants és en els municipis mitjans d'entre 10.000 i 50.000 habitants. Aquest és el cas de la ciutat de Sant Just Desvern, on pel seu volum d'habitants, ja té un important volum de trànsit de vehicles, però que disposa de recursos tècnics i econòmics limitats per a poder desenvolupar i aplicar plans de millora de la seguretat viària de manera integral.

Concretament en el cas de Sant Just Desvern, segons les dades del Pla Local de Seguretat Viària (PLSV) elaborat l'any 2008, les dades de la seguretat viària en l'àmbit urbà segueixen una tendència similar o una mica millor que a la de la resta de Catalunya.

Fins el moment no hi havia cap normativa clara que regulés com ha de ser aquest disseny en l'àmbit urbà. Així, l'Ajuntament de Sant Just es va plantejar desenvolupar una estratègia de millora de la seguretat viària en els passos de vianants del seu municipi i, més concretament, pel que fa a la visibilitat d'aquests.
Objectius de la pràctica
General:
- Millorar la seguretat dels vianants remodelant o creant passos de vianants segurs.
- Creació d'uns escenaris d'actuació que siguin sostenibles des del punt de vista econòmic buscant l'equilibri amb la seguretat.
Específic:
- Conèixer l'estat dels passos de vianants actuals (senyalització horitzontal, visibilitat i accessibilitat.
- Tenir georeferenciat els passos de vianants i la seva tipologia des del mateix ajuntament.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Estudis projectes i mobilitat (Epim)
Externa
No Participativa
Empresa

Ha estat una diagnosi de la situació dels passos de vianants a Sant Just Desvern, realitzada per una empresa consultora externa, dedicada a la planificació i a la gestió de la mobilitat urbana i interurbana.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Tota la ciutadania de Sant Just Desvern.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Aquest Pla s'integra en el plantejament del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS), un document marc de la planificació de la mobilitat a Sant Just Desvern.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
En primer lloc, l'Ajuntament de Sant Just Desvern va encarregar un pla per analitzar l'estat dels passos de vianants del municipi. Planificació i priorització, amb un pla clarament orientat a la seva execució i una priorització de les accions en funció del pressupost. L'Ajuntament de Sant Just va plantejar una diagnosi que permetés fer el treball de camp de manera ràpida i molt focalitzada als problemes de visibilitat que es volien abordar.

A partir d'aquestes circumstàncies es va redactar el Pla de millora dels passos de vianants de Sant Just Desvern. Que va tenir en compte:

• Existència del pas de vianants.
• Accessibilitat del gual d'accés.
• Visibilitat del pas de vianants.

A partir d'aquesta classificació es van inventariar un total de 639 cruïlles i un total de 402 passos de vianants. A partir d'aquest inventari es van establir un seguit de prioritats per tal d'anar actuant a la xarxa viària en funció d'aquells aspectes més urgents. D'aquesta manera els criteris de priorització es van establir en aquest ordre:

1. Visibilitat:
1. Adequar la visibilitat als passos de vianants existents de la xarxa viaria principal
2. Adequar la visibilitat als passos de vianants existents de la resta de xarxa viaria.

2. Implantació de passos de vianants prioritaris:
1. Implantació de passos de vianants prioritaris a la xarxa viaria principal
2. Implantació de passos de vianants prioritaris a la resta de la xarxa viaria

3. Accessibilitat
1. Adequar l'accessibilitat als passos de vianants existents a la xarxa viaria principal
2. Adequar l'accessibilitat als passos de vianants existents a la resta de la xarxa viaria

4. Implantació de passos de vianants no prioritaris
1. Implantació de passos de vianants no prioritaris a la xarxa viària principal
2. Implantació de passos de vianants no prioritaris a la resta de la xarxa viària

5. Passos de vianants no necessaris
1. Passos de vianants no existents que no són necessaris a la xarxa viaria principal
2. Passos de vianants no existents que no són necessaris a la resta de la xarxa viaria


Actualment el projecte es troba en la fase de la prova pilot.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Sant Just Desvern
Administració local
Implementació
Impulsor
Estudis projectes i mobilitat (Epim)
Empresa
Disseny
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Una empresa consultora, dedicada a la planificació i a la gestió de la mobilitat urbana i interurbana, la qual ha dissenyat el Pla de passos de vianants.
Recursos econòmics
Total euros per període
805.142
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Aquest és el total d'euros que es preveu per dur a terme tots els canvis que incorpora el Pla.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Tot i que encara no s'han portat a la pràctica les actuacions contemplades al pla, el resultat obtingut fins ara és la facilitat per conèixer des d'un punt de vista objectiu com actuar en relació als passos de vianants quan es fan obres de millora o repintat a la via pública
Les principals fites assolides en Pla de millora dels passos de vianants de Sant Just Desvern serien les següents:

• La metodologia d'elaboració de la diagnosi de la situació dels passos de vianants de la ciutat va permetre elaborar-la de forma ràpida i efectiva.
• La priorització de les actuacions a realitzar va permetre establir diferents fases d'implantació de les millores als passos de vianants
• El plantejament d'accions de baix cost facilita que es puguin dur a terme actuacions de ràpida execució i que milloren considerablement la seguretat dels passos de vianants.
• El document ofereix un model de pla que s'adapta als PMUS i permet donar continuïtat a les actuacions estratègiques que aquests proposen, permeten una concreció molt més operativa que difícilment podran assolir els PMUS, que són documents més estratègics.
• Les actuacions pilot que s'han realitzat han permès corroborar un doble objectiu assolit. Per una banda es millora la visibilitat dels passos de vianants i, per tant, la seguretat viària dels vianants. Per altra banda, com que es creen noves places d'aparcament de moto i bicicleta, això també permet treure aquests vehicles de les voreres, on també suposen un obstacle per al vianant.
• Malgrat que en alguna ocasió la millora dels passos de vianants significa la pèrdua de places d'aparcament (cosa sempre complicada d'argumentar amb els veïns), la idea de millora la seguretat viària és un argument de pes per a actuar-hi.

Resultats prova pilot: 3 passos de vianants

Com a prova pilot l'Ajuntament de Sant Just ja ha actuat diversos passos de vianants de la ciutat per tal de millorar-ne la visibilitat. En tres carrers diferents de la ciutat, tots ells per millorar la visibilitat (l'aspecte més prioritari segons l'ordre de prioritats).

1. C/ Miquel Reverter: S'ha desplaçat la ubicació dels contenidors i habilitat l'aparcament de motocicletes en aquest punt. D'aquesta manera es guanya més visibilitat al pas de vianants i se suprimeix l'aparcament de motocicletes de la vorera.

2. C/ Creu: Els cotxes aparcats limitaven la visibilitat. S'ha habilitat aquest aparcament per les motos, cosa que fa augmentar la visibilitat i millora la seguretat de l'encreuament dels vianants.

3. C/ Bonavista: Situació similar que a les anteriors. S'ha creat un aparcament de motocicletes i bicicletes al costat del pas de vianants, per tant augmenta la visibilitat. A més, es canvia de banda la línia d'aparcament posterior al pas de vianants, creant un itinerari en ziga-zaga que actua com un element de reducció de la velocitat.

La imatge següent mostra l'exemple de la intervenció de la prova pilot al carrer Miquel Reverter.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Pla de passos de vianants
Pla
14/07/2016
Consultar ens
Pla passos de vianants (14072016).pdf
Reconeixements i presentacions
Aquesta pràctica ha rebut reconeixement com a bona pràctica des de l'Àrea de Territori i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Respecte als resultats de la prova pilot es pot concloure que l'experiència és molt positiva de cara a la seguretat del vianant, atès l'augment de la millora de la visibilitat i donat que facilita l'aparcament de motos a la calçada (traient-les de les voreres). Tot i així, aquestes pràctiques poden crear controvèrsies donat que sovint implica eliminar places d'aparcament de cotxes, que en alguns casos es pot interpretar com a una manca de sensibilització de la ciutadania en relació a la seguretat dels vianants.
Punts forts de la pràctica
No es coneix cap altre estudi similar que incideixi directament sobre com actuar davant els passos de vianants.
Punts dèbils de la pràctica
El punt feble més destacable és que no es poden observar uns resultats clars ja que aquesta experiència encara no s'ha dut a la pràctica més enllà de la prova pilot.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
És perfectament transferible a altres municipis, atès que contempla uns criteris clars d'aplicació per als passos de vianants en general.
Mobilitat
35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.