En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Convivència
Salut Pública
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Nits Q Lleida
Intervenció educativa en espais d'oci nocturn
Nits Q Lleida de l'Ajuntament de Lleida és un programa d'intervenció educativa en espais d'oci nocturn amb l'objectiu de crear un espai de diàleg participatiu entre tots els agents implicats en l'oci nocturn de la ciutat (locals d'oci nocturn, joves, entitats juvenils i culturals, cossos de seguretat, associacions de veïns, famílies i institucions) per tal d'aconseguir entorns més segurs, atractius, saludables, creatius i de qualitat per a tothom, per tal de millorar l'oci nocturn a Lleida.

Es va realitzar una diagnosi inicial per a adaptar al màxim el programa Nits Q a la ciutat de Lleida. El programa té tres àmbits d'intervenció principals: la implementació del segell de qualitat “Q de festa!”, la creació de la Plataforma Participativa Nits Q Lleida i la promoció de grups de voluntaris per a la intervenció directa.
Àmbit:
Convivència
Subàmbit:
Salut Pública
Data d'inici:
01/10/2013
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Lleida
Municipi:
Lleida
Nombre d'habitants:
139834
Nombre de visites:
1532
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Marta Escolà
Càrrec:
UT Promoció Salut
Ens:
Ajuntament de Lleida
Lloc web:
Adreça electrònica:
promociosalut@paeria.cat
Telèfon / Fax:
973700631
Adreça:
Rambla Ferran, 13 5a planta
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L'Ajuntament de Lleida, a través de l'àrea de promoció de la salut, fa 25 anys que realitza actuacions i campanyes relacionades amb la millora de la qualitat de l'oci nocturn i prevenció de riscos. Eren accions puntuals adreçades a col·lectius específics i en dates determinades (informació en relació a l'alcohol i les drogues, campanyes de foment de la pràctica del conductor alternatiu Noctur-nos, campanya de Cap d'any, intervenció concretes en festes populars...) etc.

Igualment, la Paeria forma part de la Xarxa Perifèrics on estan representats ens locals i entitats que treballen en l'àmbit de la promoció de la salut i la prevenció en drogodependències amb l'objectiu de compartir experiències i esforços. Fruit d'aquest contacte directe i de l'experiència i aplicació del projecte Nits Q en d'altres ciutats, es va valorar que amb el recolzament de la Generalitat de Catalunya, la ciutat de Lleida també podia incorporar aquest projecte en totes les accions que es duien a terme i fer de paraigua per incidir en la millora de la qualitat de l'oci nocturn a la ciutat i iniciar un projecte de major envergadura.
Objectius de la pràctica
General:
- Vetllar per una bona utilització de l'espai públic i promoure el civisme i la convivència en els espais d'oci nocturn.
- Reduir els riscos associats al consum de substàncies (accidents de trànsit, conflictes...)
- Crear un grup de joves voluntaris com a promotors de la salut i que realitzin accions directes en els espais d'oci a través de la metodologia peer to peer.
- Promoure espais nocturns més segurs, atractius, saludables, creatius i de qualitat per a tothom.
- Millorar la qualitat i la imatge de l'oci nocturn de la ciutat.
- Crear un espai de diàleg participatiu entre tots els agents implicats en l'oci nocturn de la ciutat.
Específic:
- Promoure estratègies conjuntes per tal de donar resposta a aquelles situacions que es detectin en els entorns d'oci a través d'accions vers civisme i la convivència.
- Promoure campanyes de sensibilització dirigides a la ciutadania.
- Fer formació a professionals dels locals d'oci i a persones que estan en barres fent dispensació d'alcohol.
- Promoure l'ús del transport públic.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
SPORA Sinèrgies
Externa
Participativa
Empresa

SPORA Sinèrgies a petició de l'Ajuntament de Lleida i amb la col·laboració de la Subdirecció General de drogodependències del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya.

Es va passar un qüestionari a persones del carrer entre 16 i 35 anys que haguessin sortit de nit per Lleida almenys 1 cop en els darrers 6 mesos. Amb una mostra de 400 persones i entrevistes a 8 agents clau del món de l'oci.

L'estudi l'ha realitzat l'entitat SPORA Sinèrgies, és una consultoria social i que coneix molt bé el projecte de Nits Q i havia realitzat d'altres estudis de la mateixa tipologia en d'altres ciutats on també s'implementa Nits Q.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Conjunt de la població, amb especial atenció als joves, de la ciutat de Lleida.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Aquest projecte està vinculat a d'altres projectes que desenvolupa l'àrea de Promoció de la salut amb l'objectiu de potenciar hàbits saludables entre els joves de la ciutat i fer prevenció de consums i conductes de risc a través de diferents programes educatius en centres escolars (projectes com Max a Escena, Max in Love i Saps de què va? destinats a estudiants de secundària)

També per donar a conèixer el servei d'atenció a joves i famílies, Servei de Salut Jove, al qual poden acudir els joves que vulguin fer alguna consulta amb temes d'alimentació i nutrició, addiccions i per suport psicològic.

Igualment, complementa accions que desenvolupa el programa Som.nit de Creu Roja a la nostra ciutat.

Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El projecte Nits de Qualitat Lleida té l'objectiu de millorar la qualitat i la imatge de l'oci nocturn de la ciutat de Lleida, així com també el de promoure espais nocturns més segurs, atractius, saludables , creatius i de qualitat; compta amb el suport de la Subdirecció General de drogodependències del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya i de la Diputació de Lleida. A més, forma part d'una xarxa de ciutats europees integrades a través del segell Party+.

A l'inici del projecte, l'any 2013, es va realitzar una diagnosi amb el suport tècnic i econòmic de l'esmentada Subdirecció de la Generalitat i amb la col·laboració de la Diputació de Lleida. L'objectiu va ser el de detectar les necessitats a Lleida pel que fa a l'oci nocturn en relació als locals d'oci, les demandes juvenils, les vivències veïnals, els serveis de salut, etc., conjuntament amb enquestes d'opinió a població jove (unes 400 aproximadament) i entrevistes amb agents clau del sector.

L'Ajuntament de Lleida actua amb 3 línies de treball en aquest projecte:

1) La implantació de segells de qualitat: un distintiu de qualitat que reconeix aquells espais d'oci nocturn (discoteques, pubs, festivals, festes majors) que compten amb una sèrie de recursos i serveis relacionats amb la salut, el benestar i la qualitat, i que es atorgat per la Subdirecció General de drogodependències.

Alguns dels requisits per a l'obtenció del distintiu són: disposar d'expositors amb materials informatius de reducció de riscos (alcohol, conducció, drogues, sexualitat, etc), tenir personal format en dispensació responsable de begudes alcohòliques i en mediació i resolució de conflictes, tenir accés gratuït a aigua fresca, disposar d'informació detallada i actualitzada sobre els mitjans de transports públic més propers o l'accés a preservatius.

A més, una trentena de professionals que treball als locals d'oci nocturn han rebut una formació en prevenció i reducció de riscos en espais d'oci nocturn en relació a la salut, les drogues o conductes de risc per tal que puguin tenir vies d'intervenció i puguin aplicar pautes preventives en dispensació responsable d'alcohol, en identificar i anticipar-se correctament a situacions de risc i en conceptes bàsics de primers auxilis. Els assistents a la formació van rebre un certificat acreditatiu de la formació.

També es reconeix als locals d'oci que tenen una implicació activa en el projecte a nivell de ciutat i se'ls hi atorga el Segell Nits Q Lleida com acreditació de la vessant més comunitària del projecte.

2) La creació de la Plataforma Participativa Nits Q Lleida: un espai de participació per a totes les entitats, empreses i institucions implicades en l'oci nocturn per tal d'assolir un pacte ciutadà de millora en la convivència i l'oci nocturn.

L'Ajuntament de Lleida ha adaptat el projecte a la realitat de la ciutat i ha promogut una línia de treball a nivell comunitari per buscar sinèrgies de treball conjuntes i la implicació de tots els agents en l'àmbit del oci nocturn. Els participants signen un document que és el compromís d'adhesió i el compliment d'un seguit de criteris vinculats a la convivència i la seguretat, consum responsable d'alcohol, prevenció i reducció de riscos, promoció de la imatge de l'oci nocturn de la ciutat i la participació activa en el programa. Totes les accions que es duen a terme dins el programa estan acordades i planificades amb els agents de la Plataforma participativa fet que genera una dinàmica molt positiva de treball i l'obtenció de resultats mols satisfactoris per totes les parts implicades.

3) La promoció de grups de voluntaris per a la intervenció en promoció de la salut, prevenció i reducció de riscos en l'oci nocturn. Principalment, l'equip de joves voluntaris realitzen accions de carrer perquè siguin els joves que facin de transmissors de coneixement al seu grup d'iguals. Es procura que aquestes intervencions tinguin un element de diversió i modernitat per tal que tinguin una millor rebuda.

Des de la Plataforma Participativa Nits Q Lleida i amb la col·laboració dels grups de voluntaris, es realitzen campanyes i accions especialment en dates assenyalades en què hi ha un augment de participació en l'oci nocturn. Així, es realitzen actuacions per les festes de Nadal o la nit de Sant Joan. A tall d'exemple, durant les festes es va impulsar la campanya “Viu unes Bones Festes amb Q” i es va realitzar un cartell específic per a l'ocasió, es va repartir un cotilló “Kit dels sentits” amb informació del Servei de Salut Jove municipal, de transport públic i de prevenció, entre d'altres. Fins a 25 locals d'oci nocturn van participar en la campanya.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Diputació de Lleida
Administració autonòmica
Avaluació
Recursos financers (finançador)
Entitats juvenils
Entitats i associacions
Disseny
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Disseny, implementació i avaluació.
Entitats socials
Entitats i associacions
Disseny
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Disseny, implementació i avaluació.
Generalitat de Catalunya
Administració autonòmica
Disseny
Impulsor
Descripció de l'actuació en la práctica::
Col·laboració en la diagnosi i el disseny.
Gremi del sector de l'oci
Administració autonòmica
Disseny
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Participació en el diagnòstic, disseny i implementació.
Guàrdia Urbana
Administració local
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Detecció de zones i situacions a abordar.
Locals d'oci
Empresa
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Diagnosi i implementació.
Mossos d'Esquadra
Administració autonòmica
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Detecció de zones i situacions a abordar.
Serveis d'urgències
Administració local
Implementació
Col·laborador
Recursos econòmics
Total euros per període
33.000 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
El finançament del projecte ve donat per l'aportació que fa la Diputació de Lleida a través de la convocatòria d'ajuts que fa per a entitats locals i que serveixen per cobrir el contracte del personal extern i el material de difusió del projecte. L'Ajuntament aporta el cost del personal propi destinat al projecte.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Diputació de Lleida
Subvencions públiques
01/01/2016
01/01/2016
18.000
Ajuntament de Lleida
Fons propis
01/01/2016
01/01/2016
15.000
Recursos humans
Persones que dirigeixen el projecte:
- 2 Tècniques municipals (funcionaris i personal laboral).

Persona contractada:
- 1 Tècnic extern que dedica 10h setmanals al projecte.

Persones voluntàries encarregats de fer les accions directes en espais i festes d'oci.
- Alumnes universitaris que obtenen crèdits a través d'una assignatura transversal.
- Voluntaris/es de la borsa jove de la Regidoria de Joventut.
- Joves de la ciutat que els hi ha interessat el projecte.
Altres recursos
Les reunions i les trobades amb la Plataforma Participativa es fan en dependències municipals i també en alguna ocasió en la seu d'entitats veïnals.
Normes i mecanismes de participació implementats
L'òrgan màxim de participació és la Plataforma Participativa que es convoca 2-3 cops a l'any i reuneix unes 40-50 persones aprox. També es realitzen d'altres reunions més directes amb agents implicats.

En la diagnosi es van realitzar 400 entrevistes a persones que sortien per la ciutat de Lleida i a 8 agents clau del món de l'oci de la ciutat.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
El principal producte del projecte és la creació de la Plataforma Participativa Nits Q Lleida, un espai de participació per a totes les entitats, empreses i institucions implicades en l'oci nocturn per tal d'assolir un pacte ciutadà de millora en la convivència i l'oci nocturn. La Plataforma participa activament en les activitats i actuacions del programa i realitza trobades anuals per impulsar un treball transversal i participatiu entre els col·lectius i les entitats involucrades.

És molt important el vincle positiu creat entre tots els participants a la Plataforma donat que determina el grau d'implicació i el compromís de treball en el projecte, fet que condiciona l'assoliment dels objectius comuns.

També la creació del grup de joves voluntaris Nits Q Lleida. Són joves universitaris que han rebut una formació en temes de salut i màrqueting social per poder desenvolupar les accions preventives i de sensibilització directament en els espais d'oci i festes populars de la ciutat.

Igualment s'han creat campanyes concretes per poder fer sensibilització a la ciutadania.
- Campanya per a terrasses i locals d'estiu: “NITSHHHH. Practica el SHHHHH”.
- Campanya per les festes de Nadal: “Viu unes bones festes amb Nits Q”.
- Campanya per les festes de la ciutat “Respecta el meu Sí, Respecta el meu NO”.
Difusió de la pràctica
S'ha realitzat difusió a través de la premsa local i la web de l'Ajuntament.

A més, s'ha procurat ser actiu a les xarxes socials a través dels perfils específics de Facebook, Twitter i Instagram.

S'han realitzat diferents cartells i materials per a la difusió de les diferents campanyes del programa.
Impacte
Des de l'Ajuntament, algunes entitats de la Plataforma Participativa i locals d'oci nocturn s'ha detectat una millora en la convivència i civisme a les nits de Lleida i una reducció dels conflictes.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Externa
Ens
SPORA Sinèrgies
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Les actuacions han estat percebudes molt positivament entre les persones que surten per Lleida. De fet, un 85% de les persones que coneixen la iniciativa la consideren molt o bastant útil en enquestes realitzades durant l'any 2016.

El coneixement de l'existència de la intervenció NitsQ ha assolit el 36,1% de les persones que han participat de l'oci nocturn de la ciutat de Lleida.

Pel que fa a la qualitat de les intervencions, un 84,5% dels que han rebut algun tipus d'actuació la consideren de molta o bastanta qualitat i un 83,1% opinen que les intervencions tenien molta o bastanta credibilitat.
Punts forts de la pràctica
La pràctica constitueix una bona estructura de treball per a desenvolupar accions de conscienciació i informació als usuaris d'oci nocturn i per a aglutinar les parts interessades i realitzar un debat i estratègia conjunta.

En aquest sentit, l'elevada participació dels diferents agents en la Plataforma Ciutadana ha estat important per a assolir bons resultats i aconseguir que el programa tingui continuïtat.

La metodologia d'intervenció és a través de les accions entre el grup d'iguals (peer to peer). Són els propis joves qui promouen les accions i llancen el missatge entre els joves que surten de festa. Són intervencions fresques, atractives i no pretenen ser impositives, fet que ajuda a la bona rebuda per part dels ciutadans.
Punts dèbils de la pràctica
Es tracta d'un projecte educatiu i per tant es necessària una continuïtat de les activitats i accions per tal de valorar una incidència positiva en la població usuària d'aquests espais.

Igualment, una dotació pressupostària estable en el projecte també garanteix la qualitat i la continuïtat de les accions.

Nits Q Lleida és un projecte en el qual hi participen molts agents amb diferents interessos que de vegades dificulten poder avançar en el procés. Tot i això, la implicació i el treball continuat afavoreixen poder arribar a acords i respostes conjuntes tal i com s'ha pogut comprovar en aquests tres any d'implementació del projecte.

El fet de no disposar d'un grup de joves estable, donat que cada any són estudiants nous, dificulta poder garantir una estabilitat en les accions que es duen a terme en espais i festes populars.
Propostes de millora de la pràctica
Estabilitats en els equips d'implementació del projecte i d'intervenció en espais d'oci.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La metodologia participativa pot fer-se extensiu en molts altres àmbits d'intervenció. És necessari comptar amb la participació dels diferents agents implicats en cada projecte per tal que sigui viable i efectiu.
Convivència
45 pràctiques
Els profunds canvis sociodemogràfics i culturals es viuen als carrers i a la vida quotidiana dels municipis. Les polítiques locals han apostat per la convivència mitjançant pràctiques que promouen valors cívics, reconeixen la diversitat i gestionen les diferències mitjançant la mediació.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.