En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Joventut
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Transport adaptat per a persones grans i/o amb mobilitat reduïda
L'Ajuntament de Sant Hilari ha posat en marxa un servei de transport adaptat destinat a persones grans i/o amb mobilitat reduïda per a facilitar els desplaçaments als centres sanitaris de la demarcació. L'estudi de la situació de les persones grans del municipi i l'orografia del mateix aconsellaven la creació d'aquest servei. Per a dur-lo a terme, des del consistori s'ha dissenyat un reglament específic per a regular les condicions d'ús del vehicle adaptat, incloent els possibles desplaçaments, els horaris i el sistema de tarifació. Aquest servei a demanda ha facilitat la mobilitat i l'accés als centres de salut per al col·lectiu de gent gran i per a persones amb autonomia o mobilitat reduïda a Sant Hilari.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
Joventut
Data d'inici:
01/01/2016
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Girona
Municipi:
Sant Hilari Sacalm
Nombre d'habitants:
5753
Nombre de visites:
1349
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Jordi Moragas
Càrrec:
Regidor
Ens:
Ajuntament de Sant Hilari
Lloc web:
Adreça electrònica:
jordi.moragas@santhilari.cat
Telèfon / Fax:
609156318
Adreça:
c/ Rectoria, 17 - 17403 Sant Hilari Sacalm
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Sant Hilari és un municipi que per la seva orografia presenta certes dificultats per a la mobilitat i accessibilitat per a persones amb mobilitat reduïda i gent gran.

A partir d'un projecte del Servei d'Ocupació de Catalunya i el Consell Comarcal de la Selva que realitzava un estudi de la situació de la població de més de 75 anys del municipi, es va detectar la demanda d'un servei que facilités la mobilitat a la gent gran, almenys per accedir als centres de salut. Des de l'Ajuntament, era un aspecte que ja estava en consideració.

A més, el Consell Comarcal va deixar de prestar un servei que permetia a les persones amb deficiències psíquiques desplaçar-se a centres especialitzats.

Així, aquests elements reforcen la necessitat que l'Ajuntament proporcioni un servei de transport adaptat.
Objectius de la pràctica
General:
- Facilitar l'accés als centres sanitaris a la gent gran i a les persones amb capacitat de mobilitat i autonomia reduïda.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Gent gran i persones amb mobilitat o autonomia reduïda.

Territori: Sant Hilari Sacalm.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Un cop detectada la necessitat de mobilitat de la gent gran de Sant Hilari i les persones amb autonomia reduïda, l'Ajuntament decideix implantar el sistema de transport adaptat. El vehicle i mitjans personals per a la prestació del servei eren ja de titularitat municipal, i prestaven servei als usuaris de la Residència i Centre de dia de la gent gran de Sant Hilari. El servei està gestionat per SUMAR, Empresa d'Acció Social SL.

El servei que es donava a la residència segueix actiu i es realitza els dimecres de 8h a 13h del matí. De la mateixa manera, els desplaçaments al centre de dia es realitzen de dilluns a divendres de 8h a 10h i de 17.30h a 20h.

Per a la creació del nou servei, es va elaborar un reglament que regula el servei públic municipal de transport adaptat i estableix les condicions i regulacions que el regeixen.

Amb la implantació del transport adaptat, el vehicle està disponible la resta d'hores de la setmana, incloent la nit i els caps de setmana. El servei consisteix exclusivament en el transport de les persones, i, en conseqüència, es presta únicament de porta a porta, sense incloure acompanyament dins els domicilis o les instal·lacions d'origen ni de destinació.

Els trajectes que preveu la prestació del servei són per a desplaçaments a centres hospitalaris. Concretament, el servei s'ofereix per a les següents destinacions:

a) D'origen en el municipi al CAP de Sant Hilari i retorn (per a visites d'atenció primària)
b) D'origen en el municipi al Centre de Salut Mental de Santa Coloma de Farners i retorn (per a visites d'especialitat mèdica)
c) D'origen en el municipi als CAP Güell o Hospitals Dr. Josep Trueta i Santa Caterina i retorn (per a visites d'especialitat mèdica o proves diagnòstiques)
d) D'origen en el municipi a altres destinacions mèdiques prèvia petició del metge de capçalera i retorn.
e) Altres trajectes especials justificats amb alguna necessitat social, per exemple, resultants de convenis amb altres Administracions públiques.
f) Altres destinacions especials (serveis personals), subjectes a disponibilitat residual respecte de les demés destinacions, sempre justificada amb alguna necessitat social i/o de mobilitat limitada.

El vehicle té una capacitat (exclòs el conductor) de 5 places, una d'elles amb cadira de rodes.

El servei s'estableix per als següents usuaris: persones empadronades en el municipi i familiars d'aquestes que temporalment hi resideixin i que es trobin en alguna de les dues circumstàncies següents: Tenir 65 anys o més, manca d'autonomia personal i que no disposin de transport, o bé menors de 65 anys amb un grau de disminució igual o superior al 33%, o amb limitació transitòria de la mobilitat.

Hi ha definides les aportacions econòmiques de cooperació per part dels usuaris per als trajectes que realitzen. L'objectiu és intentar arribar a cobrir els costos del servei, a més de donar valor al transport ofert. La tarifació distingeix entre trajectes per a serveis de salut i serveis especials. Les aportacions són des de 2€ anada i 2€ tornada per trajectes fins al CAP de Sant Hilari, de 16€ fins a Santa Coloma de Farners i de 30€ fins a Girona. En cas de transportar també acompanyant, se li aplicarà el 50% d'aquestes quantitats. Per a serveis especials (no sanitaris) les aportacions seran exactament el doble d'aquests.

Per a fer ús del servei, l'usuari interessat ha de demanar-lo a través del telèfon o a les oficines de l'Ajuntament amb 48 hores d'antelació i se li confirmarà el servei en funció de la disponibilitat, a més d'informar-lo de l'aportació corresponent, que s'ha d'abonar just abans d'iniciar el servei.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Sant Hilari
Administració local
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per període
-
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
L'Ajuntament és propietari del vehicle i no ha calgut inversió en aquest sentit. S'han calculat els costs del sou del conductor, el desgast del vehicle, el carburant, etc. i s'ha repercutit en el donatiu que es rep per cada trajecte. Si no es cobreix el total de la despesa, se'n farà càrrec l'ajuntament.
Recursos humans
- Conductor
- Administrativa que gestiona la disponibilitat i reserves del servei.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
El principal resultat és l'establiment del servei de transport adaptat a Sant Hilari.

A més, la pràctica ha produït el reglament del servei de transport adaptat i un conveni de col·laboració amb l'Ajuntament d'Arbúcies per a l'ús del servei inclòs al mateix document.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Conveni
Conveni
01/01/2016
Sí disponible
conveni.pdf
Reglament
Normativa
01/01/2016
Sí disponible
reglament.pdf
Fitxa informativa
Fitxa
01/01/2016
Sí disponible
descripció.pdf
Difusió de la pràctica
S'ha elaborat un folletó-díptic amb informació del servei i s'ha realitzat difusió a centres mèdics, farmàcies, llars d'avis, residències, etc.

També s'ha fet difusió a través del web de l'Ajuntament.
Impacte
El servei de transport adaptat funciona adequadament i s'ha rebut positivament pels col·lectius que se'n beneficien. Els usuaris mostren satisfacció amb el servei i en repeteixen l'ús. A més, ha facilitat la mobilitat i l'accés als serveis sanitaris de la gent gran i persones amb problemes de mobilitat a Sant Hilari.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
El servei ha assolit les expectatives i objectius establerts a l'inici, ja que la seva proposta provenia d'una demanda d'un col·lectiu concret i, finalment, s'ha resolt la manca de mobilitat per a la gent gran.
Punts forts de la pràctica
És un servei que s'adequa molt bé a la demanda que hi ha a Sant Hilari Sacalm. La seva disponibilitat durant les 24 hores dóna valor al servei.

Les condicions d'ús i petició del servei estan ben pautades i en faciliten l'accés a l'usuari.
Punts dèbils de la pràctica
El fet d'usar el vehicle per a usos habituals de la residència a banda del transport a centres sanitaris podria suposar alguna restricció. Tot i això, no es tracta d'un servei substitut d'un transport d'emergència així que els desplaçaments es poden planificar i adequar segons la disponibilitat.
Mobilitat
35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.