En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Infància
Inclusió Social
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Xarxa d'atenció a famílies i infants del Raval (XAFIR)
El projecte XAFIR és una xarxa integrada per serveis i entitats públiques i privades que busca millorar la qualitat de vida dels infants i les famílies del Raval, millorant la coordinació, cooperació i comunicació entre el col·lectiu de professionals de diferents àmbits que treballen en aquest territori. El projecte es desenvolupa a partir de la metodologia de treball en xarxa, que incorpora la transversalitat així com la integralitat de les intervencions.

Es fonamenta en tres aspectes claus: la millora de la intervenció sobre les situacions familiars, la formació continuada del col·lectiu de professionals i el desenvolupament d'estructures i espais de treball adaptables (comissions de treball) que faciliten la confiança i la corresponsabilització de les persones. Aquest equilibri s'aconsegueix mitjançant una bona gestió de la complexitat entre els serveis públics i les entitats socials. El projecte vincula la voluntat de detecció, atenció i prevenció de problemàtiques familiars complexes a la promoció de la col·laboració, complementació i el consens entre els diferents agents implicats en la intervenció.
Àmbit:
Infància
Subàmbit:
Inclusió Social
Data d'inici:
01/01/2007
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Barcelona
Nombre d'habitants:
1620943
Nombre de visites:
1482
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Matilde Sanuy Jorda
Càrrec:
Professional/tècnic referent
Ens:
Serveis Socials de Raval i EAIA Raval
Lloc web:
Adreça electrònica:
msanuy@bcn.cat
Telèfon / Fax:
932564779
Adreça:
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El projecte XAFIR parteix d'una necessitat expressada pels diferents serves d'atenció a famílies a Ciutat Vella, i particularment al barri del Raval. El mes de desembre de 2005 es constitueix un grup motor que desenvolupa un diagnòstic de la xarxa de serveis socials. Basat en una metodologia inductiva i participativa, el diagnòstic identifica un gran nombre d'iniciatives, amb diferents nivells de responsabilitat, especialització i cultures institucionals. Aquest context propicia una atenció lineal, segmentada i poc coordinada, que no afavoreix la transversalitat de les actuacions i pot comportar en determinats moments conflictes i solapaments entre els diferents agents. Finalment, el caràcter parcial de la comprensió de les situacions familiars resta eficàcia i incideix negativament en la resolució de les problemàtiques. Per donar resposta a aquest diagnòstic, el projecte s'inicia formalment l'any 2007, després de l'elaboració de les bases d'actuació i amb l'adhesió de diverses entitats públiques i privades de diferents àmbits.
Objectius de la pràctica
General:
- 1. Millorar la qualitat d'intervenció dels diferents serveis
- 3. Desenvolupar la formació dels professionals en l'àmbit del treball en xarxa i altres temàtiques específiques, mitjançant cursos de formació compartida, i per tal d'unificar el coneixement i desenvolupar un llenguatge comú
- 2. Identificar i formular propostes de creació de nous recursos que permetin donar resposta a les noves necessitats
Específic:
- 1.1 Millorar la coordinació entre els serveis, amb la finalitat de consensuar criteris d'anàlisi, actuació i avaluació.
1.2 Crear plans d'actuació unitaris d'intervenció, a partir dels consens de tots els serveis de la xarxa.
- 2.1 Donar a conèixer i fer arribar a l'àmbit institucional les noves necessitats detectades i generar propostes de millora.
- 3.1 Desenvolupar un seminari periòdic de coneixement i actualització dels serveis.
3.2 Crear i mantenir la web de la xarxa, en tant que punt de trobada i intercanvi de la informació generada.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Pel que fa al col·lectiu destinatari, el projecte està dirigit als serveis i professionals de la xarxa d'atenció a la infància i les famílies –entitats públiques i privades- del barri del Raval. Els destinataris indirectes són, d'una banda, les famílies amb infants en situació d'alta vulnerabilitat, i de l'altra, les institucions que reben l'anàlisi i seguiment de la situació de la infància i les famílies del barri. L'abast territorial del projecte comprèn el nivell de districte, específicament el cas de Ciutat Vella i el barri del Raval.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Una vegada desenvolupat l'esmentat diagnòstic i la redacció de les bases de la iniciativa, el projecte XAFIR inicia la seva implementació el 2007 amb la participació de 25 serveis públics i privats.

CONSTITUCIÓ I INTERVENCIÓ

1) Constitució de l'estructura de funcionament general: coordinació i equip tècnic.
2) Inici del treball de casos: constitució d'equips de casos i designació de dues persones referents.
3) Sessions de formació, tant per a la temàtica de treball en xarxa com àmbits específics d'infància i família.
4) Pàgina web: construcció i adaptació contínua.

SEGUIMENT I AVALUACIÓ

5) Seguiment: informes i reunions institucionals.
6) Avaluació d'impacte general del projecte en el col·lectiu professional (qüestionari).
7) Avaluació de l'equip de cas: valoració individual i conjunta (fitxa).
8) Avaluació dels espais de formació que ofereix el projecte (qüestionari

RENDICIÓ DE COMPTES

9) Informes anuals i memòries triennals dirigides al Districte de Ciutat Vella, a l'Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) i a l'Àrea de Drets Socials.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Comissió plenària
Administració local
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
Es tracta d'un espai de participació on es desenvolupen les formacions. Està integrada per tots els professionals que participen en el projecte. S'encarrega del seguiment del projecte, l'elaboració de propostes i l'avaluació final.
Coordinació
Altres
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
Està constituït per dos coordinadores amb funcions de representativitat i referència. Les seves funcions són organitzar i seguiment del projecte, Coordinació de l'Equip Tècnic, elaboració de la memòria i el pressupost anual, preparació de les sessions formatives/informatives, participació en les jornades de treball en xarxa i difusió del Projecte, i finalment, vetllar pel manteniment i continuïtat del Projecte en Xarxa en el seu dia a dia.
Equip tècnic
Entitats i associacions
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
Format per un representant de cada servei públic i quatre representants d'entitats privades. Espai d'identificació de necessitats, acord d'objectius, seguiment metodològic i avaluació. S'encarrega d'acordar els objectius anuals i les línies de treball, del seguiment i l'avaluació dels espais de treball que es generen en el XAFIR, de decidir sobre la inclusió dels casos proposats, de recollir les necessitats i interessos dels membres de XAFIR, de representar els diferents Serveis Públics i, finalment, de participar en jornades de treball en xarxa i fer difusió del Projecte.
Recursos econòmics
Total euros per període
3000€/any
Recursos humans
Pel que fa a les persones, el projecte és fonamental en la dedicació de determinades hores de les dues responsables tècniques de la coordinació més la participació dels serveis i entitats públiques i privades en els espais esmentats.
Altres recursos
Els recursos materials s'utilitzen principalment per al desenvolupament de la pàgina web (http://www.xafir.org/) i per a l'organització de les formacions, en aquest cas amb la col·laboració del Districte de Ciutat Vella i l'Institut Municipal de Serveis Socials.
Normes i mecanismes de participació implementats
- La Comissió plenària es reuneix com a mínim un cop a l'any i es convocada per l'Equip Tècnic. En aquest espai és on es realitzen les sessions de Formació i d'Informació.
- La Coordinació està integrada per dues persones coordinadores que lideren el desenvolupament de les tasques, amb funcions de representativitat i referència.
- L'Equip Tècnic està format per representants dels Serveis Públics i entitats que participen al Projecte. Es reuneix un cop cada mes.
Resultats
Detalles ficha
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Projecte inicial XAFIR 2007
Projecte
05/11/2017
Consultar ens
Memòria XAFIR 2010-2013
Memòria
05/05/2014
Consultar ens
Metodologia de treball en famílies
--------
14/03/2011
Consultar ens
Memòria XAFIR 2007-2009
Memòria
18/01/2010
Consultar ens
Difusió de la pràctica
Impacte
L'impacte en relació a les necessitats identificades s'evidencia en la millora de la coordinació, els circuits d'intercanvi d'informació i en general la comunicació entre els serveis i entitats implicades. El coneixement de les funcions i responsabilitats de les persones i serveis, la co-responsabilització i el desenvolupament de criteris compartits reverteixen en la cura dels professionals, tot reduint la pressió que poden experimentar davant les situacions detectades i treballades.

Com a conseqüència d'aquest primer tipus d'impacte, el projecte ha tingut efectes en l'entorn territorial. La metodologia de treball ha contribuït a millorar la comprensió dels casos abordats i l'eficàcia i qualitat de la intervenció, des d'una perspectiva integral i cohesionada que permet donar resposta transversal a les problemàtiques familiars complexes i multicausals. Tot això ha facilitat els canvis en les situacions familiars i en la qualitat de vida de les persones. Finalment, pel que fa al funcionament de l'organització municipal, el projecte XAFIR ha treballat en base a la feina de l'equip tècnic i la implicació de les persones que l'integren. Això inclou no només la participació dels serveis públics sinó també entitats privades.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Principals conclusions
Punts forts de la pràctica
Entre les fortaleses del projecte XAFIR, cal esmentar la participació i motivació dels col·lectius implicats, a partir del desenvolupament de la confiança entre els professionals i el reconeixement de la interdependència entre serveis. Un dels elements claus en aquest sentit és l'oferta de formació desenvolupada pel projecte, tot considerant les demandes detectades i els perfils professionals així com la necessitat de desenvolupar espais de relació i intercanvi. Destaca també la cura de la confidencialitat de les dades i el desenvolupament d'un lideratge participatiu.
Punts dèbils de la pràctica
Per la seva banda, una de les dificultats més importants que ha experimentat el projecte és el nivell de rotació i canvi en el col·lectiu de professionals, fet que pot comportar certa inestabilitat en les dinàmiques de treballs i els compromisos generats a la xarxa.
Propostes de millora de la pràctica
Aprofundir en l'avaluació del treball en xarxa es planteja com a repte per poder donar resposta a aquest tipus de dificultats. Un altre repte de XAFIR és aprofundir en la comunicació del projecte, per tal de visualitzar i difondre la tasca desenvolupada. La seva pàgina web s'ha consolidat com a instrument per als diferents serveis que participen de la xarxa, encara que, tenint en compte els recursos disponibles, l'actualització dels continguts pot presentar dificultats
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Finalment, pel que fa a la transferibilitat, el projecte XAFIR es fonamenta en elements claus com la realització d'un procés de diagnòstic col·laboratiu, el desenvolupament d'estructures i espais de treball adaptables (comissions) que faciliten la corresponsabilització de les persones implicades i, en definitiva, l'aplicació d'una metodologia de treball en xarxa basada en la transversalitat així com en la integralitat de les intervencions.
Pràctica seleccionada pel Banc d'Experiències i Bones Pràctiques.
Àrea de Drets socials. Ajuntament de Barcelona
Infància
52 pràctiques
Les polítiques municipals de la protecció i promoció de la infància, promouen accions que atenen a les necessitats d'estimulació educativa, de vinculació social i de desenvolupament de drets. La parentalitat positiva, els suports educatius, les estratègies per a conciliar la vida laboral i familiar i el reforçament de les xarxes socials són alguns dels àmbits més reconeguts a les pràctiques del BBP.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.