En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Joventut
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Valoració del risc de reincidència en delictes viaris
Informes criminològics
La Policia Local de Salt, en coordinació amb la fiscalia de seguretat viària de Girona, ha posat en marxa un projecte pilot pioner a Espanya sobre l'avaluació del risc de reincidència en delictes viaris. S'ha dissenyat i implementat un mètode científic que permet avaluar el risc de cometre nous delictes al volant en els infractors. A partir de l'estudi individualitzat de certs casos de risc, es confecciona un informe criminològic en el qual s'emet un dictamen d'avaluació de risc i una proposta penològica.
El mètode està basat principalment en el model de Triple Risc Delictiu (TRD), però també s'inclouen altres variables tradicionalment associades a un major risc de reiteració de conductes delictives al volant (formació acadèmica de l'infractor, situació laboral i familiar, nivell d'antecedents policials, infraccions de trànsit prèvies, potencial perillositat del vehicle utilitzat, consum habitual d'alcohol i tòxics, nivell de dependència del vehicle, entre d'altres).
La novetat d'aquesta experiència és que permet posar a disposició del tribunal enjudiciador una major quantitat d'informació sobre el fet i el subjecte que d'altra manera no seria possible obtenir durant la fase d'instrucció. Així, es facilita la presa de decisions garantint una valoració adequada del fet delictiu, una millor individualització de la pena, i s'ofereix també una resposta més eficaç a la víctima del delicte si n'hi ha.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
Joventut
Data d'inici:
01/02/2017
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Girona
Municipi:
Salt
Nombre d'habitants:
30146
Nombre de visites:
1361
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Daniel Bruns
Càrrec:
Agent
Ens:
Policia Local de Salt
Lloc web:
Adreça electrònica:
dbruns@salt.cat
Telèfon / Fax:
972 24 91 92
Adreça:
Carrer del Pla de Salt, 2, 17190 Salt
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
A començaments de l'any 2016 el govern català anunciava la creació d'un grup de treball per trobar mesures específiques i realment dissuasives contra la conducta del que considera un col·lectiu realment perillós: els conductors infractors reincidents. Precisament, una de les mesures que va anticipar la seva directora, Eugenia Domènech, va ser l'estudi del perfil delictiu d'aquests conductors, amb l'objectiu d'avaluar el risc de reiteració de conductes delictives.
Des de la Policia Local de Salt ja es tenia constància d'alguns estudis i pràctiques relacionades en aquesta línia, que s'havien dut a terme a la resta de l'Estat espanyol, però al cos policial li va resultar especialment interessant el projecte pilot pioner d'avaluació de risc en delictes viaris que la policia local de Múrcia havia posat en funcionament l'any 2014, en coordinació amb la fiscalia de la mateixa comunitat autònoma. En aquest context, la Policia Local de Salt va optar per adaptar la idea de Múrcia i crear un projecte propi des de l'Oficina d'Atenció al Ciutadà (Unitat Instructora d'Atestats).
Objectius de la pràctica
General:
- Avaluar el risc de reiteració de conductes delictives al volant.
- Explorar l'opinió de la Judicatura sobre els informes sobre el risc de reincidència
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Persones que hagin comès algun delicte viari.
Territori: Salt.
Vinculació amb altres programes o actuacions
La pràctica s'inspira en una experiència similar a la Comunitat Autònoma de Múrcia.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Gener 2017: Posada en marxa del projecte i realització d'un primer informe de valoració de reincidència.

En cometre's un delicte contra la seguretat del trànsit (de qualsevol naturalesa), i detectar-se que l'infractor acumula en el seu historial altres infraccions penals contra la seguretat viària, es realitza l'informe criminològic en el que es posen de relleu totes aquelles característiques individuals, socials, familiars, etc. que poden resultar indicadores d'un possible risc de reiteració de conductes delictives en un futur. En el mateix informe també s'inclou una proposta de pena adreçada al jutge o tribunal, amb la intenció de facilitar la tasca enjudiciadora. A més dels casos on s'aprecia reiteració delictiva (s'utilitza el criteri de 3 o més delictes contra la seguretat del trànsit en un termini de 5 anys), també es fan els informes en casos d'especial gravetat, per exemple, quan un conductor comet un delicte contra el trànsit amb resultat d'un ferit greu o mort; quan algun conductor irromp amb el vehicle en una zona especialment concorreguda provocant perill; o quan un infractor comet tres delictes contra el trànsit a la vegada (alcoholèmia, drogues i conducció temerària). Aquests delictes en la majoria dels casos segueixen el procediment de Judici Immediat, i el tribunal disposa d'una informació molt escassa respecte el fet i els subjecte que de vegades dificulta la presa de decisions sobre el cas. Amb l'eina creada, s'ofereix una informació molt útil al tribunal que li facilita la tasca enjudiciadora.

Així, quan, durant la tasca policia habitual, es detecta algun dels supòsits esmentats, el conductor es sotmet a una breu entrevista amb l'objectiu de recollir la informació necessària per emetre l'informe. També s'exploten altres fonts com les bases de dades policials (antecedents policials, infraccions de trànsit,..), o la informació que els policies actuants puguin aportar sobre el fet. Tota aquesta informació es condensa en un model d'informe propi, d'entre 3 o 4 pàgines. Per la recollida de dades s'utilitza una fitxa de recollida també de disseny propi, i adaptada als protocols de Salt. A partir dels factors detectats, es realitza un avaluació de risc utilitzant com a guia el model del Triple Risc Delictiu. S'estableix una classificació de risc molt baix, baix, mitjà, alt o molt alt, en funció de la puntuació assolida en cada cas. Una vegada realitzat l'informe criminològic, aquest s'adjunta a l'atestat policial que es remetrà al jutjat de guàrdia que coneix el cas.

Els factors analitzats són aquells que, segons la literatura criminològica, es troben relacionats amb la reincidència delictiva en general, i la reincidència en delictes contra la seguretat del trànsit de forma més especifica. L'estat civil, el nivell de formació/estudis, hàbits de consum de tòxics i medicaments, càrregues familiars, estabilitat laboral, recolzament prosocial, nivell de dependència del vehicle, comportament de l'infractor durant els fets, antecedents policials/penals, etc.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Fiscalia de Girona
Administració local
Avaluació
Col·laborador
Policia Local de Salt
Administració local
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per període
-
Recursos humans
1 agent de la Policia Local de Salt.
Normes i mecanismes de participació implementats
Tot i que la pràctica correspon exclusivament al departament de la Policia Local de Salt, s'ha generat una relació de col·laboració amb els Jutjats de Girona, i s'ha creat una Xarxa Nacional de Valoració del Risc de Reincidència en Delictes Vials, en la qual s'intercanvien experiències d'altres territoris a través de jornades.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- Creació d'un model d'informe criminològic de valoració del risc de reincidència en els delictes vials.

- D'ençà de la posada en marxa del projecte, entre els mesos de febrer i octubre de 2017, s'han realitzat tres informes que han estat adreçats al Jutjat d'Instrucció en Funcions de Guàrdia de Girona.

- Creació de la Xarxa Nacional de Valoració del Risc de Reincidència en Delictes Vials.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Cartell Jornada "Criminología y evalución de riesgos en materia de tráfico. La red española"
Foto
Indefinida
Sí disponible
cartel-definitivo.jpg
Fitxa recollida de dades
Fitxa
Indefinida
Consultar ens
FITXA RECOLLIDA DE DADES DEFINITIVA.doc (2).pdf
Model d'informe
Fitxa
Indefinida
Consultar ens
Model d'Informe.pdf
Difusió de la pràctica
Alerta als mals conductors: la policia de Salt et vigila – Diari de Girona
http://www.diaridegirona.cat/comarques/2017/03/13/policia-salt-engega-projecte-evitar/834231.html

Associació Catalana de Crimonòlegs
http://criminologos-acc.blogspot.com.es/2017/02/informes-criminologics-de-valoracio-de.html
Reconeixements i presentacions
L'organització coordinada entre els municipis membres de la Xarxa Nacional de Valoració del Risc de Reincidència en Delictes Vials de la Jornada “Criminologia y evaluación de riesgos en materia de trafico. La red española” del 20 de febrer de 2018 amb la presentació de les diferents experiències és en sí un reconeixement.
https://criminologiajornadasdelincuenciavial.wordpress.com/
Impacte
Es té constància que l'experiència gaudeix de molt bona acceptació per part de la judicatura i, fins i tot, s'ha aconseguit crear un grup de treball a mode de xarxa a nivell nacional espanyol.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
La pràctica dels informes d'avaluació de risc de reincidència en delictes viaris engegada a Salt forma part d'una experiència pionera a Catalunya. Queda palès però l'interès per la potenciació d'aquest tipus d'estudis, i en aquests moments, són diversos els cossos policials i institucions arreu del territori espanyol que s'estan sumant a aquestes experiències, sota l'impuls i la coordinació de la Fiscalia.
Punts forts de la pràctica
Els informes criminològics representen una eina decisòria molt útil per als jutges i magistrats, aporten una informació extra molt valuosa que els facilita la seva tasca, independentment de que es realitzi o no l'avaluació de risc i la proposta penològica.
Punts dèbils de la pràctica
Aquest mètode d'avaluació de risc en delictes contra la seguretat del trànsit proposat no està validat científicament. Ofereix únicament una estimació sobre el risc futur de reincidència.
Propostes de millora de la pràctica
Com a propostes de millora, es planteja, d'una banda, recopilar la informació necessària que permeti contrastar empíricament aquest mètode, i de l'altra, cercar la implicació d'altres organismes (com ara la DGT o els Jutjats de Girona) per tal d'accedir més fàcilment a informació rellevant per a l'elaboració dels informes.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Com s'ha comentat a les observacions generals, la pràctica és fàcilment replicable en municipis que cerquin conèixer el risc de reincidència en els delictes vials alhora que abordar el treball en xarxa aquesta qüestió.
El procés de selecció i publicació d'aquesta experiència ha comptat
amb el suport econòmic de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.
Mobilitat
35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.