En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Joventut
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Bus Nit 2.0
Servei de transport nocturn i segur a zones d'oci per a joves
Bus Nit 2.0 és un servei de transport de bus nocturn cardioprotegit i monitoritzat entre Premià de Dalt i Mataró per facilitar l'oci nocturn dels i les joves de la ciutat. El servei posa en confluència la mobilitat d'aquests joves, l'oci nocturn, la seguretat i la pedagogia pel que fa al consum responsable i la prevenció de conductes de risc. El servei va néixer com a prova pilot a l'any 2015 a petició dels joves de Premià de Dalt i donat l'èxit del servei, s'ha mantingut el 2016 i el 2017. El servei connecta diferents zones de la localitat i realitza el trajecte fins a la zona d'oci del Pla d'en Boet, amb l'objectiu de promoure el desplaçaments segurs des de Premià de Dalt a la capital del Maresme. Per incentivar el seu ús, els joves que en facin servei tenen accés preferent a la discoteca. El bus disposa d'un monitor que acompanya els joves durant el trajecte i està cardioprotegit, en tant que és un vehicle d'una companyia especialitzada en transports sociosanitaris. En alguns dels trajectes, s'ofereixen xerrades en relació a la prevenció de riscos, aprofitant la concentració de joves al bus.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
Joventut
Data d'inici:
01/01/2016
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Premià de Dalt
Nombre d'habitants:
10289
Nombre de visites:
1336
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Mònica Farré
Càrrec:
Cap de Gabinet i de Comunicació
Ens:
Ajuntament de Premià de Dalt
Lloc web:
Adreça electrònica:
farresm@premiadedalt.cat
Telèfon / Fax:
936931502
Adreça:
Plaça de la Fàbrica, 1; 08338 Premià de Dalt
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Moltes de les ciutats del Maresme miren cap a Mataró, la capital, quan es tracta d'oci. També és el cas de l'oci nocturn: cada cap de setmana molts joves de Premià de Dalt agafen el cotxe per anar de festa a Mataró, amb el risc que això comporta a la carretera donat el consum d'alcohol de les circumstàncies.
Davant aquesta problemàtica, i a petició de joves de la ciutat, l'Ajuntament decideix impulsar aquest servei per connectar Premià de Dalt amb Mataró les nits de divendres i dissabte amb un servei de bus. Del 17 juliol a 17 octubre 2015 va haver-hi una prova pilot, i donat l'èxit del servei, aquest s'ha mantingut el 2016 i el 2017, mantenint només les nits de divendres.
Objectius de la pràctica
General:
- El Bus Nit de Premià de Dalt té per objectiu promoure els desplaçaments a la zona d'oci de la capital del Maresme amb seguretat, oferint una alternativa al cotxe/moto i un servei a qui no disposa de vehicle.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament de Premià de Dalt
Interna
No Participativa
Administració local

L'Equip de Govern realitza un seguit d'entrevistes i trobades amb diversa gent del municipi prèviament a les eleccions locals. Des de diferents sectors juvenils, es fa arribar la demanda de transport públic nocturn per anar a Mataró de festa, i les famílies ho secunden.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Joves de Premià de Dalt.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
En un primer moment l'Equip de Govern realitza un seguit d'entrevistes i trobades amb diversa gent del municipi prèviament a les eleccions locals. Des de diferents sectors juvenils, es fa arribar la demanda de transport públic nocturn per anar a Mataró de festa, i les famílies ho secunden. D'aquesta manera s'engega una prova pilot (17 juliol a 17 octubre 2015), encapçalada per la Regidoria de Transport. La Regidoria de Comunicació és qui s'encarrega de la gestió online (creació del formulari i l'espai a la web de l'Ajuntament), la imatge gràfica i la gestió de les dades (validar les dades i atorgar les places de transport als sol·licitants).

En el procés de disseny de la pràctica s'estableix que el transport ha de ser cardioprotegit i que ha de disposar d'un/a monitor/a. Per altra banda, es detecta que Cocoa és una de les discoteques més freqüentades, i que alhora disposa d'una empresa sanitaria contractada, La Pau, que treballa amb la discoteca. En paral·lel, s'obre un procés de licitació per el servei de transport i el guanya La Pau, que també realitza transports sanitaris i pot oferir vehicles cardioprotegits amb personal sanitari al voltant, i la presència d'un/a monitora, que forma part del servei. D'aquesta manera s'acaba creant un acord amb Cocoa: els i les joves que facin servir el transport que ofereix l'Ajuntament de Premià de Mar tindràn accés preferent a la discoteca (per evitar cues i situacions de 'perillositat' a l'exterior de la discoteca).

La prova pilot té èxit i es manté des de llavors fins ara, amb la mateixa empresa en el servei.

Per obtindre plaça cal reservar a través d'internet (formulari adjuntat al final), i un cop al bus cal identificar-se per validar la identitat. Si una persona acumula absències, no se li permetrà fer ús del servei. En els trajectes d'anada, per altra banda, s'aprofita la presència de joves en l'espai per fer campanyes de consum responsable i de prevenció entre els usuaris. Les xerrades són realitzades per professionals mèdics i/o professionals d'altres àmbits però especialitzats en temes de salut, consum, etc. Són professionals sense ànim de lucre que ho fan de forma voluntària. El Grup La Pau hi destina un autocar de 42 places amb un conductor Tècnic en Transport Sanitari (TTS) o Tècnic en Emergències Sanitàries (TES) i un ajudant Tècnic en Transport Sanitari (TTS) o Tècnic en Emergències Sanitàries (TES) amb formació en Suport Vital Bàsic (SVB). El vehicle està cardioprotegit amb un Desfibril·lador Extern Automàtic (DEA) per a qualsevol urgència.

Cal destacar que el transport gratuït per a tothom, i el seu cost és assumit per l'Ajuntament de la ciutat.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Cocoa
Empresa
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Discoteca que realitza el tracte amb l'Ajuntament de Premià de Dalt i ofereix accés preferent als i les joves que fan servir el transport nocturn.
La Pau
Empresa
Implementació
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Realitza els transports i la contractació del/la monitor/a.
Regidoria de Comunicació
Administració local
Més d'una fase
Organitzador
Descripció de l'actuació en la práctica::
S'encarrega de crear i gestionar els espais a la xarxa de gestió de les places del bus. També s'encarrega de la difusió i de la línia gràfica.
Regidoria de Transport
Administració local
Més d'una fase
Organitzador
Descripció de l'actuació en la práctica::
S'encarrega de les negociacions amb Cocoa i de crear la licitació. També aporta la partida pressupostària anual.
Recursos econòmics
Total euros per període
17.463'6€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
El cost total del projecte pel 2017 és de 17.463'6€, contant que cada trajecte d'anada i tornada realitzat (anada i tornada) costa 324€ + IVA (356'4€), i s'han realitzat 49 trajectes. és assumit en la seva totalitat per la Regidoria de Transport.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Premià de Dalt (Regidoria de Transport)
Fons propis
01/01/2017
31/12/2017
17.463,6€
Recursos humans
El treball de disseny i organització de la pràctica s'ha emmarcat en les tasques realitzades pel personal dels serveis de l'administració implicats. El/la monitor/a i el/la conductor/a del bus, que efectivament s'han contractat, entren en el preu de cada viatge.
Normes i mecanismes de participació implementats
No hi ha hagut exactament mecanismes de participació, però el projecte respon a les demandes de joves i famílies en el marc de les consultes formulades per l'Equip de Govern prèvies a les eleccions. La tècnica de comunicació s'encarrega de realitzar la coordinació dels diferents agents,i la regidoria de mobilitat s'encarrega de les negociacions amb les empreses i la licitació del servei.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Un servei de transport de bus nocturn cardioprotegit i monitoritzat entre Premià de Dalt i Mataró per facilitar l'oci nocturn dels i les joves de la ciutat. El servei posa en confluència la mobilitat dels i les joves, l'oci nocturn, la seguretat i la pedagogia pel que fa al consum responsable i la prevenció de conductes de risc. Entre el 13/01/2017 i el 16/02/2018 el bus ha ofert servei a 2.117 viatgers/es, permetent a molts/es joves de Premià de Dalt disposar de l'autonomia per moure's fins a Mataró per disposar d'un espai d'oci, i alhora oferint a les famílies la tranquilitat de la seguretat en el transport, evitant l'esforç d'haver anar a acompanyar i a buscar a les joves a Mataró.

Xerrades periòdiques en els trajectes d'anada sobre consum de drogues i alcohol i prevenció de conductes de risc.

Creació d'un espai web a través del qual reservar la plaça en el bus. Enllaç de reserva de plaça al bus:
http://www.premiadedalt.cat/formulari.php?id=5311

Cartells informatius del bus, horaris, parades i funcionament, distribuïts a través de la xarxa i als butlletins de l'Ajuntament.

Un procés de licitació, amb la conseqüent contractació, d'una empresa de transport.

S'han creat també qüestionaris de valoració del servei que l'empresa de transport distribueix en els mateixos trajectes. Aquesta informació es comparteix amb l'Ajuntament i d'aquí en surt una valoració.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Butlletí 2
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
lapinassa107 portada.pdf
Cartell Difusió 2
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
389_propuesta2.pdf
Butlleti
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
lapinassa107 pàg3.pdf
Butlletí 3
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
lapinassa115portada.pdf
Cartell Difusió
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
389_propuesta1.jpg
Difusió de la pràctica
L'Ajuntament de Premià de Dalt va obrir una convocatòriaa través de la Diputació de Barcelona per decidir la licitació del servei:
http://cido.diba.cat/contractacio/6685523/posta-en-marxa-dun-servei-de-bus-nit-fins-a-la-zona-doci-de-mataro-dirigit-als-joves-ajuntament-de-premia-de-dalt

Pel que fa a la campanya de difusió, més enllà de la distribució de cartells, la revista municipal ha destinat tres planes a l'explicació del bus (dos planes amb el cartell, i una plana amb una breu explicació).

Per altra banda, podem trobar un ampli ventall de notícies sobre el servei de bus: des del portal web de l'Ajuntament de Premià de Dalt fins a La Vanguardia passant per diaris locals o blogs.

http://www.premiadedalt.cat/document.php?id=5518

https://www.youtube.com/watch?v=68bOMgZWxwI Premià de Dalt Media
El Punt Avui: http://www.elpuntavui.cat/territori/article/13-serveis/1034799-els-joves-de-premia-de-dalt-tindran-bus-de-nit-gratuit-els-divendres-de-tot-l-any.html

El Capgros http://www.capgros.com/cultura/oci-1/el-bus-nit-de-premia-de-dalt-a-les-discoteques-de-mataro-tot-un-exit_707638_102.html

http://laclau.cat/bus-nit-2-0-des-de-premia-de-dalt-reserva-de-placa/

http://www.premiadedalt.cat/4363

http://www.premiadedalt.cat/document.php?id=4369

http://www.capgros.com/cultura/oci-1/el-bus-nit-de-premia-de-dalt-a-les-discoteques-de-mataro-tot-un-exit_707638_102.html

http://diarimaresme.com/2016/arrenca-el-nit-bus-entre-premia-de-dalt-i-mataro/

http://www.elpuntavui.cat/article/1-territori/13-serveis/1014970-lexit-del-bus-nit-20-de-premia-de-dalt-fa-que-es-vulgui-mantenir-tot-lany.html?piwik_campaign=rss&piwik_kwd=nacional&utm_source=rss&utm_medium=nacional&utm_campaign=rss&f=El+Punt+Avui

http://www.lavanguardia.com/local/maresme/20161021/411196946646/premia-de-dalt-bus-nocturno.html

http://www.cataloniatoday.cat/article/1034799-els-joves-de-premia-de-dalt-tindran-bus-de-nit-gratuit-els-divendres-de-tot-l-any.html

https://pijlafletxa.wordpress.com/2015/07/17/a-partir-daquest-vesprebus-nit-premia-de-dalt-mataro-per-joves-divendres-i-dissabte/

http://ajpremia.semicinternet.com/home-page/bus-nit-2.0

http://joseptriado.cat/fem-realitat-un-dels-nostres-us-impulsos-ja-tenim-aqui-el-bus-nit/
Reconeixements i presentacions
Ha rebut mencions en positiu des de diferents mitjans de comunicació, com s'ha indicat en l'apartat anterior, i per altra banda ha estat adoptada com a pràctica referent per altres municipis del Maresme, com ara Sant Vicenç de Montalt i Vilassar de Mar.
Impacte
Per molt que no es pugui quantificar, el bus implica una reducció de les conductes de risc.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Transports La Pau - Ajuntament de Premià de Dalt
Document adjunt
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Aquesta és una iniciativa que destaca precisament per posar en funcionament un servei que en última instància és bàsic, i que consisteix en facilitar la mobilitat de la població de la ciutat. És, de fet, una pràctica que facilita (quasi fomenta) l'accés a zones d'oci nocturn per a joves, una temàtica que acostuma a estar descuidada per moltes administracions, i ho fa d'una forma segura i, a més, vinculant-hi seguretat i formació en prevenció de riscs. Ha tingut molt bona rebuda per part de les famílies i, especialment, els i les joves de Premià de Dalt, i el servei és utilitzat amb regularitat.
Punts forts de la pràctica
Facilita la comoditat i la tranquil·litat de les famílies.

Ofereix un espai de formació i de transmissió d'informació en relació a salut, sexualitat, consum, etc. en un entorn distès i en un espai col·lectiu d'oci.

És un transport gratuït, de manera que no posa barreres a la mobilitat.

Es presenta com un servei orientat a la reducció de riscs a la carretera en relació a l'oci nocturn i el transport.
Punts dèbils de la pràctica
Els servei ha de servir en part per previndre d'agafar el vehicle però només es posa bus el divendres, que és el dia que menors d'edat poden entrar a Cocoa, i no els dissabtes.

Varis agents han detectat – i han fet arribar a l'Ajuntament – les actituds sexistes de Cocoa (com per exemple no cobrar entrada a les noies). No es valora positivament i l'Ajuntament vol distanciar-se de la idea de «bus Cocoa», ja que hi ha més espais d'oci en l'entorn en que para el bus.
Propostes de millora de la pràctica
En un principi, es detecta que si el bus fa 2 anades i 2 tornades, la majoria van mig plens, de manera que s'aposta per fer tant sols una anada i una tornada. Per altra banda, el bus d'anada només fa una parada, però el bus de tornada en fa dos. Finalment s'aposta per concentrar el servei els divendres, que és el dia que Cocoa deixa entrar menors a partir de 16 anys, ja que els dissabtes els joves majors acostumen a anar-hi a través dels «seus propis mitjans», en paraules del regidor de Transports Públics. Els horaris també s'han adaptat a l'afluència més demanada.

Es vol intentar generar convenis amb altres espais d'oci.

Intentar arribar d'alguna manera a majors d'edat perquè agafin el bus enlloc del seu vehicle.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta és una pràctica fàcilment reproduïble en varis contextos urbans i territorials. La seva lògica és oferir un transport nocturn a zones d'oci, i per tant l'adaptació de la pràctica dependrà de la proximitat respecte zones d'oci territorials. El bus, doncs, s'hauria d'adaptar: transport a una ciutat, recorregut per diversos pobles, bus interurbà cardioprotegit i monitoritzat, etc.
El procés de selecció i publicació d'aquesta experiència ha comptat
amb el suport econòmic de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.
Mobilitat
35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.