En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Esport
Inclusió social
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Escola Esportiva Social
Un model social col·laboratiu de valors no competitiu
L'Escola Esportiva Social és un espai i un programa d'activitats esportives extraescolars per a nens i nenes de primària i secundaria. L'objectiu és fomentar la practica de l'esport saludable i de qualitat fora de l'horari lectiu, complementat l'oferta esportiva ja existent a la ciutat. Aquest projecte proposa un model de treball pedagògic i cooperatiu basat en el lleure, l'activitat esportiva i els valors per millorar el comportament social dels ciutadans i ciutadanes. L'Escola es duu a terme en 3 àrees de la ciutat de dilluns a divendres i és una activitat totalment gratuïta si l'infant o jove ja realitza una activitat en una escola o entitat de la ciutat. Des de la implantació del projecte, hi ha hagut un total de 61 participants de primària i 52 de secundària i amb la mirada posada en seguir treballant durant una segona edició el curs vinent.
Àmbit:
Esport
Subàmbit:
Inclusió social
Data d'inici:
02/10/2017
Data de finalització:
21/06/2018
Província:
Barcelona
Municipi:
Cornellà de Llobregat
Nombre d'habitants:
87458
Nombre de visites:
1674
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Abel Rojo Pita
Càrrec:
Coordinador Activitats Esportives
Ens:
Ajuntament de Cornellà de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
arojo@aj-cornella.cat
Telèfon / Fax:
933770212
Adreça:
Carrer Jacint Verdaguer, 16-18
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Ja fa uns anys que l'Ajuntament de Cornellà treballa per crear un model esportiu basat en valors que fomentin la socialització i no tant la competició. Durant l'any 2011 l'ajuntament va elaborar el projecte Cornellà Juga Net, proposant un altre model de competició a nivell Escolar amb doble classificació, puntuant el resultat com puntuant els valors. L'any 2012, el Consell Esportiu del Baix Llobregat va agafar aquesta proposta i va posar en marxa un nou model de competició, el Juga Verd Play, la finalitat del qual és educar en valors a través de diferents esports d'associació i en les categories que corresponen a l'educació infantil fins a Batxillerat. Aquest model, encara vigent, es va estendre a altres municipis de la comarca amb tal èxit que, actualment, s'aplica en esports d'equip en totes les competicions comarcals escolars organitzades pel Consell Esportiu del Baix Llobregat.

Tot i que el Juga Verd Play va esdevenir un model d'èxit (va arribar a reproduir-se dins i fora d'Espanya), des de l'Ajuntament han volgut anar més enllà, plantejant-se un model esportiu alternatiu allunyat de la filosofia de la competició i de l'èxit, que complementi l'oferta esportiva que tenien fins el moment.

Amb el suport d'una consultora externa i amb la col·laboració del Departament d'Esports, d'entitats esportives i de les escoles es va realitzar un anàlisi de l'estat del sistema esportiu de Cornellà, a través del qual van detectar que una part de la població en edat escolar (fins a 18 anys) forma part de clubs o entitats esportives federades i una altra part practica esports sota el model del Juga Verd Play (competició + valors). Aquestes dades van mostrar que la oferta que hi havia, en gran part, estava dedicada als participants que buscaven competició però que hi havia molts infants i joves que quedaven exclosos d'aquesta oferta.

Van concloure que únicament arribaven a aquell sector de la ciutadania interessat en patrons esportius basats en la competició i que, per tant, no connectaven amb aquella part de la ciutadania a qui no li agraden els esports on es rivalitza. L'Escola Esportiva Social ha nascut per ajudar a fomentar l'associacionisme esportiu des d'una perspectiva diferent a com s'havia fet fins ara, tenint en compte les diferents necessitats de la població.
Objectius de la pràctica
General:
- Augmentar / millorar l'autonomia motriu dels escolars. Treballar les diferents habilitats motrius bàsiques per augmentar l'autonomia motriu dels escolars

- Augmentar millorar la capacitat de resolució de problemes i situacions tàctiques. Treballar diferents situacions amb jocs i esport que permetin un procés constant d'aprendre a aprendre, basat en crear situacions que obliguin a la reflexió i avaluació

- Incorporar valors, treballar el comportament dels escolar. Incorporar comportaments entesos com a valors positius i evitar comportaments no desitjats, en l'aprenentatge esportiu.

- Adquirir hàbits de vida saludable. Adquirir diferents hàbits de vida saludable i evitar disminuir hàbits de vida no saludable.
Específic:
- - Potenciar l'associacionisme entre les entitats esportives, les AMPAS i la ciutadania.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Atlas Sport Consulting
Mixta
Participativa
Empresa

Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: alumnes de primària i de secundària inscrits o no en alguna activitats extraescolar de l'AMPA i/o Club Esportiu de Cornellà.

Territori: Cornellà de Llobregat, concretament 3 àrees esportives de la ciutat:

1. Àrea Esportiva Abat Oliva, formada per: CEIP Abat Oliva, Pista d'Atletisme, Camp Municipal de Cornellà, Centre de Tennis de Cornellà.

2. Àrea Esportiva Ignasi Iglesias, formada per: CEIP Ignasi Iglesias, Pavelló Can Carbonell.

3. Àrea Esportiva Torre de la Miranda, formada per: CEIP Torre de la Miranda, Camp de Futbol Sant Ildefons.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Està vinculada al PAM 2016-2019 (Pla d'Actuació Municipal), concretament amb l'acció estratègica 5.11 de l'eix 5 (Vetllar per la salut, el medi ambient i el consum responsable): Fomentar la iniciació a l'activitat física i l'esport mitjançant l'adquisició d'hàbits i conductes saludables com a mitjà per assolir el gaudiment de l'esport amb valors educatius.

Alhora, guarda relació amb el programa “Esport Escolar” i amb el programa “Vine a Fer Esport Salut!”.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
L'Ajuntament de Cornellà fa força anys que treballa per poder implantar un model com el de l'Escola Esportiva Social, amb la col·laboració d'entitats esportives, d'escoles i part del professorat d'educació física. Es tracta d'un model que ha anat prenent forma mica en mica, arrel de contactes, reunions i xerrades entre els diferents agents i tècnics interns que conformen el sistema esportiu de la ciutat.

Gràcies a la visió de tots aquests agents i a la col·laboració d'Atlas Sport Consulting, es va efectuar un anàlisis de l'oferta esportiva de Cornellà amb la voluntat d'identificar les seves dinàmiques de funcionament, així com conèixer les necessitats dels més joves, relacionant-ho tot plegat amb la voluntat d'establir una proposta que vinculi l'esport amb la didàctica, la pedagogia i una estructura de valors. Un cop detectat que calia reforçar l'associacionisme esportiu no competitiu, es van definir els objectius d'aprenentatge de l'Escola Esportiva Social.

Per assolir aquests grans objectius es va crear una metodologia d'aprenentatge dels esports i l'educació física per tal d'articular un model basat en els següents principis:

- Activitat: Model centrat en l'activitat física i esport com element central d'aprenentatge.
- Competència: Model centrat en el desenvolupament de competències dels diferents esportistes/ alumnes.
- Diversitat: Model que fomenta els aprenentatges dels 4 models esportius: oposició-col·laboració, només oposició, només col·laboració, sense oposició ni col·laboració.
- Educació: Model que prioritza el principi d'aprendre a aprendre.
- Centralitat de la persona: Model centrat en l'augment de l'atenció personalitzada.
- Autonomia: Model centrat en la implantació progressiva de diferents estils d'ensenyament on de forma successiva als escolars augmenten el seu rol d'executors de l'activitat a planificadors i avaluadors de la mateixa.
- Autnticitat: Aprenentatge centrat en un entorn real i proper als escolars.

El disseny i la metodologia de les activitats es va realitzar en col·laboració amb la Fundació Marcet (empresa de monitoratge) i un cop van enllestir les fitxes i la programació de les activitats, Atlas Sport Consulting (consultora externa), es va encarregar de validar-les, és a dir, de determinar si encaixaven amb el model proposat: si la pràctica de les activitats encaixava amb els valors a transmetre. Les activitats que es realitzen en diferents dies de la setmana son múltiples, com per exemple: multiesport i zumba, escalada, bàsquet, futbol, tennis, rugby, esgrima, arts marcials, atletisme, patinatge, etc.

Les activitats estan basades en diferents principis i amb l'objectiu que els infants i joves que les practiquin aconsegueixen ses següents competències:

- Competència motriu: desenvolupament de les capacitat vinculades amb la millora tècnica de les diferents habilitats motrius bàsiques.
- Competències físiques: desenvolupament de les capacitats físiques bàsiques.
- Competència tàctica: capacitat de resolució de problemes motrius amb oposició. Utilització de diferents solucions motrius per assolir una situació d'avantatge en el joc.
- Competència estratègica: capacitat de planificació i implantació dels recursos (tècnics, tàctics, materials, personals, tecnològics,..) necessaris per l'assoliment dels objectius esportius.
- Valors: capacitat d'assolir els comportaments establerts com a model.

Un cop ideat i validat el model, així com la proposta d'activitats, els tècnics de l'Ajuntament es van adreçar a les AMPAs i als clubs esportius per explica'ls-hi el projecte i per convidar-los a col·laborar, doncs el seu paper és clau per poder acomplir amb els objectius que es proposa la pràctica. L'Ajuntament es va encarregar de contractar als monitors/es, de la implementació i de l'avaluació de les activitats.

Les inscripcions es fan a través del web (també hi ha opció a inscriure's a una AMPA o club esportiu). La ciutadania disposa de tres àrees esportives per poder practicar les diferents activitats. Si un infant o jove ja està inscrit a alguna activitat d'AMPA o d'algun club esportiu, accedir a l'Escola Esportiva Social li surt gratis, en canvi, si no participa de l'oferta municipal, se li cobra el servei. Les activitats (iniciades a l'octubre i amb finalització al juny) es porten a terme durant dues hores (de 16:30 a 17:30h i de 17:30 a 18:30h) de dilluns a divendres i els participants poden optar a inscriure's a més d'una activitat. Hi ha un màxim de 12 participants per activitats i de 2 grups per hora en funció de les edats inscrites. Les activitats estan dirigides per monitors/es de la Fundació Marcet contractats directament per l'Ajuntament.

Finalment, es crea un sistema d'avaluació trimestral que permet mesurar l'evolució de l'aprenentatge dels esportistes per part dels monitors/es. El model identifica una rúbrica, és a dir, un sistema basat en continguts i objectius a assolir que permetin la millora en l'aprenentatge esportiu dels infants i joves. Cada trimestre l'Ajuntament fa informes de seguiment per determinar el volum de participació a cada àrea esportiva i a cada activitat, per conèixer l'opinió dels monitors/es i també la dels usuaris/es amb l'objectiu d'adaptar-se millor a la realitat i a les necessitats de les persones usuàries.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament
Administració local
Totes
Totes
Atlas Esports Consulting
Empresa
Diagnòstic
Organitzador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Diagnosi, auditoria i assessorament
Consell Esportiu del Baix Llobregat
Administració local
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Gestiona la Plataforma Neo
Diputació de Barcelona
Administració local
Avaluació
Recursos financers (finançador)
Entitats i federacions esportives
Entitats i associacions
Implementació
Participant
Escoles – AMPA
Altres
Implementació
Participant
Fundació Marcet
Empresa
Disseny
Organitzador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Servei de monitoratge + disseny i metodologia d'activitats
Monitors/es i entrenadors/es
Administració local
Implementació
Participant
Recursos econòmics
Total euros per període
80.000
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Gestió directa de l'Ajuntament + contractació consultoria externa + contractació monitoratge.

- Pressupost monitoratge Escola Esportiva Social Primària curs 2017/18: 42.000€

- Pressupost monitoratge Escola Esportiva Social Secundària curs 2017/18: 18.000€ (disponibilitat de 2 monitors de dilluns a dijous).

- Treball de estudi del sistema esportiu (consultoria externa): 21.000 euros

- Despeses municipals relacionades amb el projecte: despeses complementaries de difusió, neteja de les instal·lacions, llum, aigua, etc.

- Contribució per part de la Diputació de Barcelona.
Recursos humans
- 6 monitors més 1 coordinador cada dia de la setmana per l'Escola Esportiva Social Primària.

- 2 monitors de dilluns a dijous per l'Escola Esportiva Social Secundària.

- Fundació Marcet.

- Grup tècnic de l'àrea d'Esport de l'Ajuntament.

- Empresa Atlas Esport Consulting.
Altres recursos
Les activitats es realitzen a les instal·lacions esportives municipals que tenen com a seu una escola referent.

Pàgina web a través del qual la ciutadania pot informar-se i inscriure's a les activitats esportives.
Normes i mecanismes de participació implementats
La participació entre agents ha estat un element clau per implantar aquest projecte. A través de reunions, trobades a les entitats esportives o a les escoles, el Departament d'Esport de l'Ajuntament ha explicat el model de l'Escola Esportiva Social.

Els contactes amb la consultora i l'empresa de monitoratge, a través de varies trobades i de fer feina plegats, també han estat i segueixen sent de vital importància per assegurar l'èxit del model.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- Activitats extraescolars: activitats multiesportives, Tir amb arc, handbol, Esgrima, futbol, tennis, rugby, escacs, llançaments d'atletisme, korfball, balls, bàsquet, activitats aeròbiques musicals, futbol-sala, patins, arts Marcials, beisbol i voleibol.

- Fitxes de les sessions.

- Fitxes d'avaluació de les sessions.

- Cartells publicitaris de difusió.

- Presentacions i documents de treball.

- Web: web: http://www.escolaesportivasocialcornella.cat/

- Reunions amb AMPAs i entitats esportives.

- Normativa.

- 61 participants a la de l'Escola Esportiva Social de primària i 52 a la de secundària en els espais municipals Ignasi Iglesias, Torre de la Miranda i Abat Oliva.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Normativa
Normativa
01/09/2017
Sí disponible
Aj-Cornellà-Normativa-interna-de-lescola-esportiva-social-v1.pdf
Cartell
--------
Indefinida
Sí disponible
Cartell Escola Esportiva Social.pdf
Difusió de la pràctica
La difussió es realitza través de les escoles i les entitats esportives i de la penjada de cartells a les instal·lacions esportives municipals. També mitjançant el web d'algunes escoles i el de l'Ajuntament. En un primer moment no s'en va fer cap publicitat, sinó que es va conduir a través de la relació dels tècnics i de la comunitat política amb els agents (escoles, AMPAS i clubs/entitats esportives). Ha sigut a partir del mes de gener quan s'han començat a penjar cartells a les escoles i a les instal·lacions esportives municipals i s'ha instat a les AMPAS i als clubs a fer-ne difusió entre els seus usuaris i usuàries. La decisió de fer-ho així ve donada perquè, des de l'Ajuntament, asseguren que fer una campanya de publicitat des dels inicis suposaria concretar i definir molt l'oferta d'activitats de manera que seria molt més costós rectificar i adaptar-se a les necessitats de les persones usuàries.
Impacte
És la primera edició del l'Escola Esportiva Social, per tant, no es disposa de gaires dades en matèria d'impacte. De tota manera, després d'alguns mesos, una part de la ciutadania ha pogut conèixer una altra manera de practicar esport i poc a poc algunes AMPAS i clubs esportius van obrint-se a aquest nou model i, al mateix temps, creen lligams i generen confiança amb l'ajuntament.

D'altra banda, es comença a cobrir la necessitat d'aquells infants i joves (encara ha d'augmentar el nombre) que no pretenen competir quan fan esport, doncs han trobat el seu espai per practicar aquella activitat física on es senten còmodes i on gaudeixen d'un esport lúdic, beneficiant-se dels avantatges de fer esport en grup (salut, xarxa social, vinculació amb la ciutat, etc.).

L'impacte pel que fa l'associacionisme, tot i encara ser mínim, pot suposar la constitució d'unes bases sòlides, tant pel que fa a la relació entre les entitats esportives, les AMPAS i la ciutadania, com per les relacions laborals entre entitats esportives, escoles i l'ajuntament, les quals poden iniciar al camí cap a un canvi de cultura de l'esport i la competició.

Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
D'es del mes d'octubre fins al moment, s'ha pogut implantar una nova metodologia d'aprenentatge dels esports i s'ha iniciat la renovació en els models d'aprenentatge dels i l'educació física.
Punts forts de la pràctica
- Oferta complementària a la oferta existent.

- Facilitat i variabilitat a l'accessibilitat de l'oferta (es poden apuntar 1 o tots els dies).

- Eina informàtica (et pots inscriure a través del web).

- Proposta d'un canvi de mentalitat i paradigma a través de l'educació en valors a través dels esports.
Punts dèbils de la pràctica
El projecte ha tingut poca visibilitat de cara a la ciutadania, s'ha fet molta feina interna amb les entitats i les escoles, però no s'ha publicitat gens fora d'aquests espais.

S'han trobat, també, que algunes entitats i AMPES conceben la pràctica com una amenaça a la seva oferta d'activitats, fet que bloqueja la seva col·laboració amb el projecte.

Propostes de millora de la pràctica
Degut a la poca campanya que es va fer en els seus inicis, l'Escola Esportiva Social encara és poc atractiva a ulls de la ciutadania. Des de l'ajuntament van decidir iniciar accions de difusió amb la col·laboració dels clubs esportius i de les escoles amb l'objectiu d'aconseguir més usuaris i usuàries.

D'altra banda, per tal de fer front a la imatge d'amenaça que té per alguns clubs i AMPAS l'Escola Esportiva Social, s'ha de treballar per aconseguir que vegin aquest model com una oportunitat i com un aliat per donar valor a l'associacionisme esportiu de la ciutat. Des de l'ajuntament necessiten la col·laboració d'aquests agent i, per tant, han d'aconseguir que el producte que ofereixen sigui quelcom que els faciliti les coses i que els ajudi a incrementar el seu nombre d'usuaris i usuàries.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Una pràctica com la l'Escola Esportiva Social pot ser transferible a aquells municipis que vulguin implantar un nou model esportiu, un model que prioritzi l'educació en valors, més enllà dels valors esportius. S'ha de tenir present, però, que per poder iniciar un procés com aquest, és necessari fer molta pedagogia, doncs introduir una nova filosofia de l'esport no és una tasca fàcil, tenint en compte que el nostre model habitual, el que apareix als mitjans de comunicació i el que moltes escoles ensenyen, és un model centrat en l'èxit competitiu i en les capacitats físiques i motrius dels infants i dels joves. És per això, que s'ha de treballat mica en mica i durant molt de temps (com han fet des de Cornellà) per aconseguir que bona part de la ciutadania estigui preparada per acceptar aquest model esportiu complementari.
El procés de selecció i publicació d'aquesta experiència ha comptat
amb el suport econòmic de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.
Esport
26 pràctiques
Les pràctiques esportives municipals estan estretament lligades a la salut de les persones i integrades en el procés educatiu. Però les experiències recollides mostren també l'interès dels municipis per millorar la qualitat de la gestió, la promoció de valors i la importància de l'esport en la cohesió social.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.