Tipus
Mixta
Ens
Ajuntament, policia local, AMB i empreses externes
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Segons l'enquesta de platges de l'AMB, l'ús dels transport públic (bus) va disminuir del 5,8 al 3,4% del 2014 al 2016. Era totalment necessari superar aquesta tendència a la baixa i apostar i promocionar el transport públic en detriment del vehicle privat. Atenent als increments d'usuaris aconseguits les mesures es consideren molt positives.
Les millores en la freqüència d'ús del transport públic van ser enormes i el cost d'aquestes molt baix per l'ajuntament, conseqüentment es creu han de convertir-se en permanents.
La gratuïtat del GA1 ha comportat també un augment de l'ús d'aquest, promocionant-ne l'ús d'aquest.
Gràcies a les mesures adaptades als carrils bicis i l'alliberament de motos a les voreres, l'espai per als recorreguts dels vianants i ciclistes han millorat.
L'ús dels panells de missatge variable del Servei Català de Trànsit han comportat una reducció en l'entrada de vehicles en els accessos afectats, essent aquesta reducció positiva.
La valoració de la creació de zones taronges es va considerar altament satisfactòria per la pacificació aconseguida als carrers on es va implementar i per la contribució d'aquestes dues zones a la reducció del trànsit d'agitació del conjunt del barri.
Pel que fa a l'ocupació de l'Ecoparc, aquesta va ser baixa, amb ocupacions punta inferiors als 40 vehicles durant el cap de setmana i de molt baix ús durant els dies laborables.
Punts forts de la pràctica
- Promoció de la gratuïtat transport públic (bus): 80% augment en els viatges.
- Zona Taronja: va pacificar la zona. Tot hi haver cotxes, el trànsit, el mal ambient i el soroll es van reduïr durant tota la temporada.
- Voreres sense cotxes.
Punts dèbils de la pràctica
Tot i que no es va fer un procés participatiu, gràcies a la proximitat del regidor de barri i de la iniciativa Alcaldessa als barris, els veïns i veïnes podien expressar la seva opinió respecte les mesures ideades per l'ajuntament. També es van fer enquestes per recollir les opinions dels usuaris.
No obstant això, es va detectar que feia falta més participació per part de les associacions de veïns i veïnes, per exemple, engegant una campanya per aconseguir propostes directament dels ciutadans i ciutadanes, en lloc de presentar-les des de l'ajuntament.
Altrament, la realització de les obres va tenir poc marge de temps, en tant que es van iniciar tard i, per tant, van haver de fer-se en un espai de temps molt ajustat per poder tenir-les enllestides abans del mes de juny.
Propostes de millora de la pràctica
En algun carrer no es va poder solucionar el problema de la congestió, i per tant, caldrà, realitzar alguna mesura addicional.
Caldrà també reajustar el nombre de places disponibles en les dues zones taronges i descentralitzar aquestes per a què la pacificació es difumini en el conjunt del barri.
Malgrat que la mesura de l'ECOPARC es va considerar positiva i encertada per la necessitat d'afavorir els cotxes més eficients, caldrà revisar de cara a la propera temporada els usos d'aquest pàrking i millorar la difusió per tal d'incrementar el nombre de persones usuàries.
Respecte l'abalisament, es va demostrar que les actuacions realitzades van ser positives, però insuficients. Caldrà augmentar l'abalisament definitiu per reduir la possible imatge de precarietat que transmeten els elements provisionals.
Gràcies a l'avaluació que van fer tots els agents, es van detectar grans millores en la mobilitat, però també algunes deficiències en les mesures aplicades. És per això que l'Ajuntament de Gavà ha pres nota i per la temporada d'estiu 2018 aplicarà les modificacions necessàries.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta pràctica suposa l'adopció de mesures molt concretes amb l'objectiu de solucionar problemes específics. Per això, és difícil que les mateixes propostes que s'han fet des de Gavà en matèria de mobilitat, puguin replicar-se al 100% en un altre municipi. De tota manera, els problemes de transport i mobilitat que tenen lloc a Gavà, són semblants a altres municipis de la costa de Barcelona, per tant, idees com la de garantir la gratuïtat dels busos amb destí a la platja o mesures per reduir el nombre de vehicles o per incentivar l'ús de transports sostenibles, sí es poden encabir en pobles o ciutats que tinguin problemes similars a Gavà.
A més, el que també és transferible és la filosofia de col·laboració horitzontal entre diferents agents a l'hora d'aplicar un pla de mobilitat i també la voluntat de tirar endavant una avaluació de les mesures aplicades.