En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Joventut
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Mesures per una mobilitat sostenible a la platja de Gavà
Durant la temporada d'estiu 2017, l'Ajuntament de Gavà va impulsar un seguit de mesures per impulsar un nou model sostenible de mobilitat d'aquelles zones més properes a la platja per intentar mitigar l'impacte que el vehicle privat té sobre el medi i garantir els benestar i la seguretat ciutadana.
Amb el suport tècnic d'altres administracions es van dissenyar, implementar i avaluar un seguit de propostes amb l'objectiu de potenciar l'ús del transport públic i els modes actius en detriment del transport privat motoritzat. Aquestes mesures anaven des de crear nous carrils bici fins garantir la gratuïtat del transport en alguna línia de bus.
Durant tota la temporada, l'equip tècnic de la Unitat de Mobilitat, juntament amb els membres de la Policia Municipal i equips de feina de l'AMB i d'empreses privades expertes en mobilitat i transport, van anar recollint dades per poder analitzar els impactes de les mesures adoptades a través d'una avaluació. Les dades aportades per aquest estudi, van confirmar que, a nivell general, la pràctica havia aconseguit els objectius esperats.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
Joventut
Data d'inici:
10/06/2017
Data de finalització:
24/09/2017
Província:
Barcelona
Municipi:
Gavà
Nombre d'habitants:
46488
Nombre de visites:
1331
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Vanessa Gómez Rivero
Càrrec:
Tècnica i Cap de la Unitat de Mobilitat
Ens:
Ajuntament de Gavà
Lloc web:
Adreça electrònica:
vgomez@gava.cat
Telèfon / Fax:
93 263 91 00
Adreça:
Plaça de Jaume Balmes s/n 08850 Gavà
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El barri de Gavà Mar rep una gran pressió de vehicles durant l'estiu, que s'intensifica els caps de setmana de juny i juliol. Aquesta pressió ha tingut una evolució creixent en els últims anys. Segons dades de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, l'estiu del 2014 van visitar les platges de Gavà més de 999.408 persones, el 87,1% d'aquests en vehicle privat motoritzat. A l'estiu del 2016 els usuaris van ser 1.484.713 amb una taxa d'utilització del vehicle privat del 89.8%.

Ja al 2016 es van realitzar actuacions, bàsicament policials, que tenien per objectiu la reducció de l'aparcament antireglamentari per a mantenir les voreres disponibles per als recorreguts a peu, en garantir l'ús dels guals particulars per permetre la mobilitat dels residents i incrementar la vigilància policial per eradicar altres pràctiques circulatòries que posaven el perill la seguretat i convivència dels diferents usuaris. També es va procedir a realitzar un anàlisis de l'aforament de vehicles per tenir una fotografia de la situació.

Tot i els esforços realitzats, el gran nombre de vehicles que intentaven accedir a la platja (fins a 29.000 vehicles en un dia punta, en un barri amb una disposició de 2.500 places d'aparcament) continuaven generant una saturació total dels vials amb l'impacte ambiental i social associat.

Amb tot, prosseguir amb l'aplicació de noves mesures que continuessin en la direcció de sostenibilitzar la mobilitat resultaven imprescindibles.
Objectius de la pràctica
General:
- Fer un canvi cap a un model sostenible de ciutat a partir de la promoció del transport públic, l'afavoriment de la mobilitat tova, la reducció del nombre de vehicles privats i la millora de la fluïdesa del trànsit.
Específic:
- Augmentar els nivells de seguretat ciutadana.

- Millorar la convivència a les zones de la ciutat més properes a la platja.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: veïns i veïnes del barri Gavà Mar i persones usuàries de les platges de Gavà

Territori: zones properes a les platges de Gavà.
Vinculació amb altres programes o actuacions
La pràctica està vinculada al Pla de Mobilitat Urbana Sostenible.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Abans de iniciar la implementació de les mesures que contempla la pràctica, l'Ajuntament de Gavà va tenir dues presentacions de les mesures amb el veïnatge del barri de Gavà Mar.

Al maig del 2017, un cop comunicades les mesures definitives, van iniciar-se les obres i les modificacions en l'espai públic i en el transport i, per quan va arribar la temporada d'estiu, (juny, juliol, agost i setembre), totes les propostes definides ja estaven implementades.

Passat l'estiu, des de la Unitat de Mobilitat es va realitzar una avaluació tècnica de les mesures adoptades per tal d'analitzar els efectes produïts per aquestes i per detectar propostes de millora de cara l'estiu del 2018. Aquesta avaluació es va fer amb el suport de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, de la Policia Municipal i d'empreses expertes en mobilitat i transport públic.

Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Gavà
Administració local
Totes
Totes
Doymo
Empresa
Avaluació
--------
Mohn (Baixbus)
Empresa
Avaluació
--------
Policia Municipal
Administració local
Més d'una fase
Col·laborador
Unitat de Mobilitat
Administració local
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
Unitat de l'ajuntament encarregada del projecte.
Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB)
Administració local
Més d'una fase
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Assessorament tècnic
Recursos econòmics
Total euros per període
54.000
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
- Promoció del transport públics: 22.152,16 €

Millora de la freqüència: 4000,00 €
Gratuïtat del GA1: 18.152,16 €
Millora de la freqüència de la L94: 0 €

- Per l'afavoriment de la mobilitat tova: 14.067,98 €

Retirada de motos de la Vela: 99,22 €
Creació carril bici en calçada: 11.648,59 €
Senyalització voreres Avinguda del Mar: 2.320,17 €

- Per la reducció del nombre de vehicles privats: 3.467,83 €

Canvi de sentits circulatoris: 566,74 €
Implantació senyalització zones taronges: 2901,09 €

- Per la millora de la fluïdesa del trànsit: 6.709,94 €

Actuacions en les interseccions: 2091,36 €
Línia groga: 254,1 €
Subministrament de pilones tipus H-75: 1738,04 €
Execució de la conificació i abalisament provisional: 3554,5 €

- Comunicació i difusió: 3.950,59 €

Lones de la campanya: 308,55 €
Lones de l'Ecoparc: 123,56 €
Repartiment Ajuntament informa: 180 €
Contractació informadors ambientals: 3338,48 €

-Aforament de vehicles: 4.405,61 €
Recursos humans
- Tècnics i tècniques de la Unitat de Mobilitat.
- Informadors ambientals.
- Brigada municipal.
- Brigada de pintura.
- Equip de l'empres Mohn.
- Equip de la consultora Doymo.
- Policia Municipal.
- Diputació de Barcelona: assessorament tècnic.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- Nou tram de carril bici en calçada a l'Av. del Mar.
- Millora de la senyalització i abalisament existent.
- Reunions prèvies amb les comunitats de veïns i veïnes del barri de Gavà Mar.
- Nova normativa: decrets d'Alcaldia constituïts per poder realitzar algunes de les mesures.
- Totes les accions de difusió: publicacions, tríptics, lones, etc.

En el marc del Pla de mobilitat sostenible estiu 2017 acotat temporalment entre el 10 de juny i el 24 de setembre es van executar les següents mesures:

1. Mesures per a la promoció del transport públic:

a. Millora de la freqüència del GA1 i gratuïtat del servei: es van millorar les freqüències del caps de setmana en l'horari d'estiu del GA1, passant de 30' a 20'. La freqüència és doncs de 20', tots els dies de la setmana del 10 de juny al 6 d'agost. A més, els caps de setmana d'aquest període el servei ha estat gratuït.

b. Millora del servei de la línia L-94 per part de Amb: l'AMB va millorar la freqüència de la línia L94 de 20 a 15' en el període comprés entre el 1 de juny i l'11 de setembre. Addicionalment, Mohn va informar que la L94 ha fet part del recorregut de la línia L95 en sentit Barcelona (Av. Europa entre Av. del Mar i Begur) quan es detectava que la L95 no podia assumir el passatge.

2. Mesures per l'afavoriment de la mobilitat tova:

a. Millores per a la mobilitat a peu: S'ha millorat l'espai pels vianants en les zones més concorregudes i s'ha garantit l'accessibilitat dels itineraris mitjançant: la retirada a calçada de les places d'aparcament de motos, la creació d'un carril bici en calçada i el manteniment de la conificació i vigilància policial que es va iniciar l'any 2016.

b. Millores per a la mobilitat en bicicleta: es va crear un nou carril bici segregat en calçada al tram d'Av. Del Mar entre l'Av. Europa i el c/Tellinaires. Aquest lliura als ciclistes dels conflictes amb els vianants. També es va disposar d'un mòdul de Bicibox temporal al passeig marítim a l'alçada del carrer Sitges.

3. Mesures per a la reducció del nombre de vehicles privats:

a. Creació de dues zones taronges: per a la desincentivació de l'ús del vehicle privat van funcionar dues zones taronges els caps de setmana i festius del 10 de juny al 24 de setembre en horari de 9:00 a 19:00h. Es van habilitar 480 places d'aparcament de les 2.500 totals.

b. Canvi de sentits circulatoris de forma permanent: per facilitar el control de la zona taronja, contribuir a la pacificació del trànsit i solventar els problemes existents de retencions.

c. Conversió de l'aparcament provisional creat el 2016 en ECOPARC: L'aparcament d'Avinguda Europa 36, es va reconvertir en zona d'aparcament taronja i vehicles ecològics que disposin dels distintius “ECO “ i “CERO” de la Direcció General de Trànsit.

d. Utilització dels panells de la C-31 i la C-32 del SCT per informar de l'aparcament a Gavà complet i altres: La policia va poder activar, mitjançant trucada telefònica al SCT (Servei Català de Trànsit), els panells amb la informació d'aparcament complet al municipi els caps de setmana i festius dins el període del pla. Addicionalment, la policia va disposar de 5 tanques amb senyalització informant d'aparcament exhaurit en calçada en diferents punts.

e. Senyalització de l'aparcament de Barnasud com a dissuasiu: coincidint amb els dies de gratuïtat del GA1 es va senyalitzar, amb senyalització provisional, l'itinerari entre la rotonda d'Av. del mar amb el camí de la Pava (sortida C-31) i el Centre Comercial Barnasud i la connexió gratuïta d'aquest mitjançant el Gavà Bus.

4. Per a la millora de la fluïdesa del trànsit:

a. Actuacions en les interseccions: es van crear xinxetes a l'entrada i sortida de la C-31 amb la Avinguda Europa i també una graella de gir al carrer Blanes per facilitar el sentit. També es van disposar aparcaments de motos i se'n van restringir en algunes zones per millora la fluïdesa d'algunes interseccions.

b. Actuacions de millores puntuals de la senyalització i abalisament existent per evitar l'aparcament il.legal: es va reforçar la senyalització horitzontal i vertical contra l'aparcament il·legal; es van col·locar un total de 60 pilons en calçada per reforçar la senyalització i es va incrementar la senyalització de prohibició per a vehicles pesats.

c. Abalisaments provisionals: es van ampliar mesures de conificació del 2016, es van habilitar unes tanques i cinta als voltants dels accessos de la C-31; es van habilitar quatre reserves per l'estacionament de vehicles d'emergència i de serveis policials i una nova zona de càrrega i descàrrega.

d. Tancament de camins: dins la campanya contra la prostitució es van encadenar alguns camins, que també servien com a bosses d'aparcament il·legal.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Dossier premsa
Retolació i publicitat
Indefinida
No disponible
Pla de Mobilitat
Pla
Indefinida
Sí disponible
180305-PlaMobilitatPlatja2016.pdf
Memòria
Memòria
Indefinida
No disponible
Díptic
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
430_propuesta1.pdf
Difusió de la pràctica
Per a donar a conèixer a la ciutadania el Pla de Mobilitat va posar en marxa una campanya de comunicació, que entre d'altres incloïa:

- Presentació de la campanya als mitjans gràfics. Dels quals, almenys van publicar al respecte La Vanguardia, el Periódico, el Bruguers, el Llobregat i Gavà Televisió.

- Presentació de la campanya amb els veïns en dues sessions diferents.

- La contractació d'Informadors ambientals que van treballar in-situ els tres primers caps de setmana del període del pla.

- Publicació de la informació a la web de l'Ajuntament i les xarxes socials.

- Producció de tríptics informatius del pla que van estar disponibles a la OAC, Recepció del Departament de MMAA, en el punt d'informació turística de la Vela i en el punt d'informació del centre comercial Barnasud.

- Publicació i repartiment a les bústies dels veïns de Gavà Mar d'un Ajuntament Informa.

- Publicació a la web de Baixbus de la informació relativa al GA1. Aquesta informació també es va mostrar en les marquesines (en paper i en els PIUS de les parades) i en les expedicions.

- La producció de lones informatives del pla a l'Av. Europa en les interseccions amb l'Av. Del Mar i Begur.

- Altres suports com el panell informatiu electrònic del carrer Sant Pere.

- Els departaments de MMAA, Seguretat Ciutadana i l'OAC van atendre a aquelles persones que van demanar informació respecte del pla.
Impacte
a) Impactes produïts arran de Millora de la freqüència del GA1, gratuïtat del servei i millora del servei de la línea L-94 per part de l'AMB:

El nombre total de viatges realitzat amb el Gavà Bus durant els caps de setmana i festius del període del 10 de juny al 6 d'agost va ser de 37.817. L'any 2016, entre la llançadera gratuïta i el GA1 es van realitzar un total de 21.433 viatges. El que significa que hi ha hagut nous 16.384 viatges, així que l'ús del GA1 s'ha incrementat un 76,44% durant la temporada d'estiu del 2017.

El nombre total de viatges realitzat amb la L94 durant el període del 1 de juny al 11 de setembre (tots els dies de la setmana) va ser de 607.268, essent un 20,89% més que els de l'any anterior. La L95, però, va realitzar un total de 983.282, essent 1,24% inferior als viatges de l'any anterior. En el global de les línies els viatges totals han estat de 1.290.551, el que suposa un augment del 8,06% respecte a l'any 2016.

b) Impactes produïts arran de les mesures per a la mobilitat a peu o en bici:

Les dades de les quals es disposa per a avaluar la mobilitat a peu i en bicicleta són les corresponents a les observacions que els tècnics van anar fent durant la temporada junt amb les dades de l'ús del Bicibox facilitades per l'AMB. No serà fins 2018 que es disposi mitjançant les enquestes de l'AMB d'informació addicional.

Respecte les dades de l'ús dels biciboxs, entre juny i setembre el nombre de bicicletes estacionades al mòdul de la Vela va ser de 914, comparant-les amb les 517 de l'any 2016, això suposa un augment d'ús del 76%. El bicibox ubicat al c/Sitges amb el Passeig Marítim ha tingut un augment sostingut essent el nombre d'aparcaments al 2017 de 120, únicament 5 aparcaments més que al 2016.

c) Impactes arran de les mesures per a la reducció del nombre de vehicles privats:

L'ús de les places de les zones taronges va ser desigual depenent dels caps de setmana, però en general l'ocupació mitjana va ser del 75%, sense haver-se detectat cap dia una ocupació total.

El percentatge de vehicles aparcats sancionats es va estabilitzar durant la temporada en el 10%.

El nombre de sol·licituds de canvi de domicili de vehicles des que va començar la zona taronja ha estat de 254.

d) Impactes arran de les mesures per a la millora de la fluïdesa del trànsit:

Les noves rotondes, les graelles de gir i els tancament del cul de sac del carrer Begur van contribuir a la millora de la fluïdesa durant la temporada d'estiu.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Mixta
Ens
Ajuntament, policia local, AMB i empreses externes
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Segons l'enquesta de platges de l'AMB, l'ús dels transport públic (bus) va disminuir del 5,8 al 3,4% del 2014 al 2016. Era totalment necessari superar aquesta tendència a la baixa i apostar i promocionar el transport públic en detriment del vehicle privat. Atenent als increments d'usuaris aconseguits les mesures es consideren molt positives.

Les millores en la freqüència d'ús del transport públic van ser enormes i el cost d'aquestes molt baix per l'ajuntament, conseqüentment es creu han de convertir-se en permanents.
La gratuïtat del GA1 ha comportat també un augment de l'ús d'aquest, promocionant-ne l'ús d'aquest.

Gràcies a les mesures adaptades als carrils bicis i l'alliberament de motos a les voreres, l'espai per als recorreguts dels vianants i ciclistes han millorat.

L'ús dels panells de missatge variable del Servei Català de Trànsit han comportat una reducció en l'entrada de vehicles en els accessos afectats, essent aquesta reducció positiva.
La valoració de la creació de zones taronges es va considerar altament satisfactòria per la pacificació aconseguida als carrers on es va implementar i per la contribució d'aquestes dues zones a la reducció del trànsit d'agitació del conjunt del barri.
Pel que fa a l'ocupació de l'Ecoparc, aquesta va ser baixa, amb ocupacions punta inferiors als 40 vehicles durant el cap de setmana i de molt baix ús durant els dies laborables.

Punts forts de la pràctica
- Promoció de la gratuïtat transport públic (bus): 80% augment en els viatges.

- Zona Taronja: va pacificar la zona. Tot hi haver cotxes, el trànsit, el mal ambient i el soroll es van reduïr durant tota la temporada.

- Voreres sense cotxes.
Punts dèbils de la pràctica
Tot i que no es va fer un procés participatiu, gràcies a la proximitat del regidor de barri i de la iniciativa “Alcaldessa als barris”, els veïns i veïnes podien expressar la seva opinió respecte les mesures ideades per l'ajuntament. També es van fer enquestes per recollir les opinions dels usuaris.

No obstant això, es va detectar que feia falta més participació per part de les associacions de veïns i veïnes, per exemple, engegant una campanya per aconseguir propostes directament dels ciutadans i ciutadanes, en lloc de presentar-les des de l'ajuntament.

Altrament, la realització de les obres va tenir poc marge de temps, en tant que es van iniciar tard i, per tant, van haver de fer-se en un espai de temps molt ajustat per poder tenir-les enllestides abans del mes de juny.

Propostes de millora de la pràctica
En algun carrer no es va poder solucionar el problema de la congestió, i per tant, caldrà, realitzar alguna mesura addicional.
Caldrà també reajustar el nombre de places disponibles en les dues zones taronges i descentralitzar aquestes per a què la pacificació es difumini en el conjunt del barri.

Malgrat que la mesura de l'ECOPARC es va considerar positiva i encertada per la necessitat d'afavorir els cotxes més eficients, caldrà revisar de cara a la propera temporada els usos d'aquest pàrking i millorar la difusió per tal d'incrementar el nombre de persones usuàries.

Respecte l'abalisament, es va demostrar que les actuacions realitzades van ser positives, però insuficients. Caldrà augmentar l'abalisament definitiu per reduir la possible imatge de precarietat que transmeten els elements provisionals.

Gràcies a l'avaluació que van fer tots els agents, es van detectar grans millores en la mobilitat, però també algunes deficiències en les mesures aplicades. És per això que l'Ajuntament de Gavà ha pres nota i per la temporada d'estiu 2018 aplicarà les modificacions necessàries.

Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta pràctica suposa l'adopció de mesures molt concretes amb l'objectiu de solucionar problemes específics. Per això, és difícil que les mateixes propostes que s'han fet des de Gavà en matèria de mobilitat, puguin replicar-se al 100% en un altre municipi. De tota manera, els problemes de transport i mobilitat que tenen lloc a Gavà, són semblants a altres municipis de la costa de Barcelona, per tant, idees com la de garantir la gratuïtat dels busos amb destí a la platja o mesures per reduir el nombre de vehicles o per incentivar l'ús de transports sostenibles, sí es poden encabir en pobles o ciutats que tinguin problemes similars a Gavà.

A més, el que també és transferible és la filosofia de col·laboració horitzontal entre diferents agents a l'hora d'aplicar un pla de mobilitat i també la voluntat de tirar endavant una avaluació de les mesures aplicades.
El procés de selecció i publicació d'aquesta experiència ha comptat
amb el suport econòmic de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.
Mobilitat
35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.