En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Infància
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Projecte Hort i Famílies
Enfortiment dels vincles entre famílies i professionals a través del manteniment d'un hort
El projecte consisteix en facilitar la inclusió de famílies en risc d'exclusió social mitjançant el manteniment del hort de l'escola del barri. La comissió Escola i Entorn i els Serveis Socials pretenen afavorir les relacions entre les entitats que formen part del barri; unir esforços i poder intercanviar experiències, reflexionar i poder dur a terme accions educatives des d'una perspectiva comunitària. Des de Serveis Socials fa temps que es busca treballar amb les famílies d'una manera més horitzontal i comunitària. A través de la creació i manteniment del hort de l'escola durant l'estiu s'han complert aquests objectius, apropant els educadors més a la realitat de les famílies, incrementant els vincles socials. Es va programar un calendari de 15 sessions setmanals on es feien diferents activitats més enllà de la cura del hort; com tallers d'alimentació sostenible o promoció de bons hàbits físics. La valoració realitzada és positiva perquè s'han generat xarxes de confiança i suport entres les famílies i els Serveis Socials han pogut conèixer millor les seves necessitats.
Àmbit:
Infància
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/02/2019
Data de finalització:
10/09/2019
Província:
Lleida
Municipi:
Lleida
Nombre d'habitants:
139834
Nombre de visites:
1194
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Adolfo Martínez
Càrrec:
Educador Social Serveis Socials Cappont
Ens:
Ajuntament de Lleida
Lloc web:
Adreça electrònica:
admartinez@paeria.es
Telèfon / Fax:
973700645
Adreça:
Carrer Alfons II, 14. Lleida
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
La idea del projecte va sorgir en detectar que l'hort del CEIP Frederic Godàs es deteriorava cada cop que arribava l'estiu. Per això, la Comissió Escola i Entorn i els Serveis Socials van idear aquest projecte com una eina per afavorir les relacions entre les entitats que formen part del barri de Cappont, unir esforços i poder intercanviar experiències, reflexionar i poder dur a terme accions educatives des d'una perspectiva comunitària. Des de Serveis Socials feia temps que es buscava una manera de treballar amb les famílies del barri d'una forma més horitzontal i comunitària, realitzar el projecte al hort va ser l'excusa per tal d'evitar la rigidesa de treballar als despatxos, fent més fàcil el vincle amb aquestes famílies, augmentant el sentiment de pertinença al barri, creant xarxes de suport i promovent bons hàbits. Els anys anteriors ja s'havien fet intents d'iniciatives amb aquesta perspectiva però aquesta es la que finalment ha aconseguit implementar-se.
Objectius de la pràctica
General:
- Promoure xarxes de suport entre les famílies i l'entorn més proper
- Enfortir les relacions entre els centres educatius i l'entorn compartint un mateix objectiu de treball
Específic:
- Promoure l'hort escolar (cura i manteniment).
- Promoure la parentalitat positiva entre les famílies.
- Fomentar els hàbits saludables i habilitats per la vida.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Comissió Escola i Entorn
Mixta
Administració local

Conjunta entre els Serveis Socials de Cappont i l'escola a través de la Comissió Escola i Entorn.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Famílies en risc d'exclusió social que tenen els seus fills escolaritzats al barri de Cappont, a l'escola Frederic Godàs.

Territori: Barri de Cappont de Lleida
Vinculació amb altres programes o actuacions
La pràctica està vinculada al Pla Educatiu Entorn, finançat i impulsat per la Generalitat de Catalunya. La iniciativa està emmarcada dins aquest pla per donar una resposta integrada i comunitària a les necessitats educatives, coordinant i dinamitzant l'acció educativa en els diferents àmbits de la vida dels infants i joves. També està vinculada amb altres projectes de preservació familiar.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació

Abans de l'inici del projecte es va fer difusió i recerca de famílies que estiguessin interessades i poguessin participar al projecte a través dels Serveis Socials i la Comissió Escola i Entorn. Durant el projecte es van realitzar trobades setmanals al llarg del estiu. Paral·lelament a la cura de l'hort i la seva assistència, es va valorar poder fer activitats de grup i en família per tal de promoure la parentalitat positiva: esmorzars en família a l'estiu o sortida a les piscines. Així doncs, les principals fases son les següents:

1ª Fase: difusió i conscienciació del projecte (març - maig 2019)
Signament d'un compromís educatiu amb les famílies a partir del qual es comprometen a l'assistència regular a l'hort i implicació al projecte, es consensuen normes de funcionament grupal i tasques en família. Paral·lelament, es treballa amb l'escola per donar continuïtat a l'hort i programar el relleu a l'estiu.

2ª Fase: Cura de l'hort ( juny - setembre 2019)
Netejar l'hort: regar i cuidar els cultius, treure males herbes, recollir els fruits. Alhora, es va realitzar treball educatiu amb les famílies per detectar possibles problemes, millorar la convivència, els hàbits de consum i enfortir la parentalitat positiva.

3ª Fase: Recollida de l'estiu, avaluació i propostes (setembre 2019)
Recollida de la resta de fruits, traspàs del hort a l'escola. També es va fer l'avaluació de la iniciativa i la recollida de propostes de millora pel següent estiu.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Regidoria de les Polítiques per als Drets Socials
Administració local
Totes
Totes
CEIP Frederic Godàs
Altres
Més d'una fase
Col·laborador
Comissió Escola i entorn
Entitats i associacions
Més d'una fase
Col·laborador
Serveis Socials del Ajuntament
Administració local
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per període
1.000€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
La Generalitat paga la instal·lació del rec i altres factures relacionades amb infraestructura necessària. L'ajuntament ha pagat les eines i materials necessaris pel desenvolupament del hort. L'escola aporta els seus recursos propis ja disponibles.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Lleida
Fons propis
01/02/2019
10/09/2019
495€
Generalitat de Catalunya
Subvencions públiques
01/02/2019
10/09/2019
505€
Recursos humans
Quatre educadors dels Serveis Socials de Cappont.
Responsable de l'escola amb qui es coordina el projecte.
Altres recursos
Eines: carretes, armaris, pales, guants.
Espai: hort de la pròpia escola.
Altres: Llavors i planter.
Normes i mecanismes de participació implementats
Detecció de famílies per part dels Serveis Socials i voluntat de les famílies de participar-hi mitjançant un compromís signat. Aquestes famílies tenen els fills escolaritzats en una de les escoles del barri, essent la Frederic Godàs la principal per ser on s'ubica l'hort.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Un total de 6 famílies han estat les beneficiades i una persona a títol individual. Això suposa un total de 9 pares o mares a més dels seus fills. Cal esmentar que la participació va ser irregular al llarg del projecte, on hi havia dies amb més participants i altres amb menys.

S'han realitzat un total de 15 sessions celebrades els dimecres de 9h. a 12h a l'hort de l'escola al llarg del estiu. A cadascuna d'aquestes sessions s'han programat diferents activitats:

• Conscienciació: explicació de projecte, objectius, compromís signat, distribució de feines.
• Plantació: herbes aromàtiques,llavors, flors.
• Alimentació saludable: com cuinar els aliments, receptes.
• Manteniment del hort: realitzat a llarg de totes les sessions, cura de totes les plantes, neteja de la terra.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Calendari Estiu
Pla
01/06/2019
Sí disponible
PLANIFICACIO ESTIU.docx
Projecte Hort i Famílies
Fitxa
Indefinida
Sí disponible
Concreció projecte Horts i famílies.docx
Difusió de la pràctica
• Recull de Premsa del Ajuntament

• Lleida.com

• La Manyana

• Segre.com

• Notícia al informatiu comarcal de TV3
Impacte
Durant la realització de tot el projecte s'ha pogut enfortir el vincle de les famílies entre si ja que el fet de realitzar l'activitat conjunta ha afavorit aquest fet. A més, també s'ha millorat el vincle dels professionals amb les famílies, ja que s'ha treballat en aspectes més espontanis que no poden sorgir en un espai controlat com pot ser un despatx de serveis socials. També s'han creat relacions entre les famílies que han participat ja que moltes no es coneixien entre elles i han sorgit noves activitats no programades com esmorzars o sortides a la piscina.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Responsables del projecte, serveis socials.
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
S'han complert els objectius inicials del projecte, incrementant els vincles entre les famílies i els propis treballadors. Aquesta nova dinàmica i canvi d'escenari dels serveis socials els ha permès aproximar-se a les realitats de les famílies participants en un lloc diferent a oficines de serveis socials. A més, aquest treball els ha donat la oportunitat de tenir un contacte més directe amb aquestes famílies i infants.
Punts forts de la pràctica
A partir de les activitats programades dins el calendari, van anar sorgint noves accions espontànies i no esperades que els educadors van aprofitar. Per exemple, van organitzar esmorzar conjunts entre totes les famílies i sortides d'oci a altres punts com la piscina municipal. D'aquesta manera es va crear una confiança entre les famílies i els propis educadors afavorint la cohesió social.
Punts dèbils de la pràctica
Les principals activitats van ser desenvolupades a l'estiu, per tant es una època complicada per assegurar la disponibilitat dels treballadors i la assistència regular de les famílies a totes les sessions programades.
Propostes de millora de la pràctica
Millorar la coordinació dels treballadors a l'estiu amb anterioritat per assegurar el correcte manteniment del hort així com la assistència regular de les famílies que van signar el compromís.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta pràctica es transferible a altres barris o municipis que disposin d'un escenari similar. Moltes escoles tenen horts que a l'estiu s'abandonen per falta de manteniment i personal. Molts d'aquests centres educatius estan ubicats a barris on el teixit social es baix i on existeixen famílies en risc d'exclusió social. Aquests dos factors es poden trobar a molts municipis, i per tant, la pràctica ser replicable a aquests barris.
Infància
52 pràctiques
Les polítiques municipals de la protecció i promoció de la infància, promouen accions que atenen a les necessitats d'estimulació educativa, de vinculació social i de desenvolupament de drets. La parentalitat positiva, els suports educatius, les estratègies per a conciliar la vida laboral i familiar i el reforçament de les xarxes socials són alguns dels àmbits més reconeguts a les pràctiques del BBP.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.