En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Joventut
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Ciclocarrers
Cap a una mobilitat sostenible i justa
La xarxa secundària de Viladecans, que representa la major part dels vials de la ciutat, s'ha redefinit com a ciclocarrers. En aquests, on la velocitat màxima és de 30 km/h, s'ha senyalitzat horitzontal i verticalment aquesta categoria, s'ha pintat un carril de 1 m d'ample, de línies discontinues cada 5 metres, just al centre de tots els carrers secundaris. Les bicicletes i patinets i altres VMP han de circular per ordenança municipal pel centre d'aquests ciclocarrers. El cotxe de combustió i les bicis, patinets elèctrics i VMP han de compartir espai, alliberant així les voreres i deixant-les en exclusiva pels vianants. La mesura posa de manifest la igualtat de dret de circulació per la xarxa secundària de Viladecans i pretén fomentar una mobilitat sostenible i una alternativa a la mobilitat del cotxe dins de la ciutat.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
Joventut
Data d'inici:
01/08/2019
Data de finalització:
21/11/2019
Província:
Barcelona
Municipi:
Viladecans
Nombre d'habitants:
65188
Nombre de visites:
1190
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Julian Massó
Càrrec:
Responsable de Mobilitat
Ens:
Ajuntament de Viladecans
Lloc web:
Adreça electrònica:
jmassog@viladecans.cat
Telèfon / Fax:
93 635 18 01 (Ext. 8488)
Adreça:
Crta. De la Vila, 12-18
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L' urbanisme de ciutats com Viladecans, amb una gran part de carrers d'un sol sentit de circulació, amb estacionament, no permet desenvolupar carrils bicis segregats, raó per la qual la única opció per a fomentar una mobilitat dels Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) i bicicletes, és compartir espai. En aquest context sorgeix la necessitat d'implementar els denominats ciclocarrers com a alternativa per afavorir la mobilitat de bicicletes i dels nous VMP com els patinets elèctrics. Així també es pretén evitar la situació actual en la que alguns d'aquests vehicles circulen per les voreres posant en perill la seguretat dels vianants.
Objectius de la pràctica
General:
- Fomentar una mobilitat sostenible i una alternativa a la mobilitat del cotxe dins la ciutat.
- Posar de manifest la igualtat de dret de circulació per la xarxa secundària de Viladecans.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Empresa de serveis de mobilitat, desenvolupament i enginyeria.
Externa
Participativa
Empresa

Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: conductors de cotxes, bicicletes, patinets, altres VMP i en general, veïns de Viladecans.

Territori: xarxa secundària de Viladecans.
Vinculació amb altres programes o actuacions
La pràctica està vinculada al altres plans municipals de mobilitat i ordenació del territori.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El projecte es va desenvolupar principalment a l'any 2019. Abans es va realitzar una diagnosi per part d'una empresa especialitzada per analitzar la viabilitat dels carrils proposats i una prova pilot a uns barris. Així doncs, aquestes són les fases principals d'implantació del projecte:

• Estiu-tardor 2018: Els ciclocarrers es van implantar com a prova pilot als barris de Sales i Torre-Vermella. El seu bon acolliment ha fet que ara arribin a més barris de tots els districtes.

• Estiu 2019: Implantació a altres 8 barris de Viladecans.

• Diumenge 22 de setembre 2019 amb motiu de la Setmana Europea de la Mobilitat, l'Ajuntament va organitzar un passeig popular de bicis i patinets elèctrics per a donar a conèixer aquests ciclocarrers, i en el qual van participar unes 200 persones.

• Any 2020: es preveu acabar la implantació als barris que queden pendents, completant així la xarxa de ciclocarrers del municipi.

Una empresa adjuntaria va ser la responsable de realitzar els canvis als carrers, la senyalització horitzontal i vertical. Des de l'Ajuntament es va fer difusió dels canvis i una bicicletada per donar a conèixer els nous ciclocarrers.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Doymo
Empresa
Diagnòstic
Presta el servei (gestor)
Empresa adjudicatària
Empresa
Implementació
Presta el servei (gestor)
Àrea d'Espai Públic de l'Ajuntament de Viladecans
Administració local
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per període
45.834,80 € amb IVA
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Per pagar a la empresa adjudicatària del projecte.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Viladecans
Fons propis
01/08/2019
21/11/2019
45.834,80
Recursos humans
Empresa adjudicatària contractada per realitzar les obres necessàries de senyalització. La resta de recursos humans són propis del consistori: tècnics de mobilitat, comunicació.
Altres recursos
Maquinària i eines per implantar els canvis als carrers a través de la senyalització horitzontal i vertical.
Normes i mecanismes de participació implementats
En la implementació de la pràctica han participat dues empreses adjudicatàries contractades per l'Ajuntament de Viladecans, des de l'Àrea d'Espai Públic s'ha impulsat i dissenyat el projecte.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
En total s'han implementat un total de 16,5 km. de ciclocarrers, aquests són vials de la trama urbana secundària del Municipi on l'espai en calçada existent es comparteix entre els vehicles motoritzats i les bicicletes de manera segura i on el vianant i la bicicleta tenen preferència, un per vorera i l'altre en calçada. És un carrer on bicicletes, els VMP i els vehicles motoritzats poden coexistir amb condicions de seguretat.
Criteris d'implantació:

• Carrers d'un sol sentit de circulació.
• Carrers d'un sol carril de circulació.
• Carrers que no siguin xarxa bàsica del vehicle privat.
• Carrers on no hi circuli el bus.
• Carrers on no existeixi xarxa bàsica de carril bici.
• Carrers que no pertanyin a les zones industrials.
• Carrers amb velocitat màxima 30 km/h.

La senyalització horitzontal d'un carril amb línies discontínues en el centre de la calçada busca reforçar la seguretat de bicis i altres vehicles de mobilitat personal. A aquests usuaris els suggereix que no s'apartin a la vora de la calçada perquè els avancin altres vehicles, i a aquests últims els recorda que estan en carrers de velocitat reduïda on han de respectar la circulació dels altres per la calçada. A l'entrada de cada ciclocarrer també hi ha senyalització vertical indicativa. La idea és anar ampliant aquesta xarxa uns cinc quilòmetres més l'any que 2020, sempre en vies secundàries i de zones no industrials.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Detalls dels ciclocarrers
Normativa
01/01/2019
Sí disponible
Ciclocarril_DETALLS.pdf
Presentació projecte
Presentació
01/01/2019
Sí disponible
Ciclocarrers_bones practiques.ppt
Difusió de la pràctica
• Noticia a la web
• Premsa local
• Passeig popular amb motiu de la Setmana Europea de la Mobilitat.
• Difusió a les xarxes socials dels canvis implantats.
Impacte
Encara no s'han pogut mesurar impactes concrets però s'espera que es redueixi el nombre d'accidents de les bicicletes i dels nous vehicles de mobilitat personal. També una disminució de l'ús del cotxe com a mitjà de transport i l'impuls cap a una mobilitat sostenible.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
La pràctica aborda una problemàtica actual que moltes ciutats han de fer front: l'adaptació de la regulació de circulació a les noves formes de mobilitat urbanes. L'augment dels MVP, com els patinets elèctrics, i de la bicicleta com a usos alternatius al cotxe de combustió afavoreix la creació d'una mobilitat cada cop més sostenible.
Punts forts de la pràctica
La pràctica aborda una problemàtica actual que moltes ciutats han de fer front: l'adaptació de la regulació de circulació a les noves formes de mobilitat urbanes. L'augment dels MVP, com els patinets elèctrics, i de la bicicleta com a usos alternatius al cotxe de combustió afavoreix la creació d'una mobilitat cada cop més sostenible.
Punts dèbils de la pràctica
L'ordenança de circulació no contemplava la creació dels ciclocarrers però el finalment es va aprovar en ple la seva adaptació.
Propostes de millora de la pràctica
El marc legal municipal ha d'avançar-se als canvis i adaptar-se. Les normatives municipals de circulació i urbanisme han de recollir aquests elements per impulsar des dels plans municipals la sostenibilitat.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta mesura pot ser aplicada a municipis amb un urbanisme similar al de Viladecans.
Mobilitat
35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.