En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Infància
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Projecte Encaixa't
Espais de jocs autogestionats en places i carrers
El Projecte Encaixa't neix amb l'objectiu de millorar la convivència al barri de Montornès Nord, sobretot pel que fa entre les relacions dels adults i els infants que habitualment estan sols a l'espai públic jugant i en especial durant el període de vacances escolar, que fa que aquests nens i nenes estiguin més temps a les places i carrers sense supervisió de l'adult. La solució que aporta el projecte és la disposició de material lúdic atractiu per a jugar en grup, creant així un motiu per a que els infants es relacionin, no només entre ells, sinó també amb els comerços del voltant, que són els encarregats de guardar les capses i de gestionar el préstec als nens i nenes que ho demanin. Tot i que la figura dels adults intervé en aquesta part de l'activitat, és responsabilitat dels infants cuidar el material prestat. A banda, la participació activa dels comerciants afavoreix l'increment de la relació amb les botigues del barri, en primera instància per als més petits però de retruc per a les famílies d'aquests.
L'experiència ha gaudit de molt bona valoració entre els nens i les famílies, posant de manifest la capacitat dels més petits de gestionar els seus propis jocs durant el temps lliure en un entorn poc favorable. La convivència amb les diferents generacions que interactuen a l'espai públic ha millorat i s'ha detectat un major flux de famílies comprant a botigues del barri i una millora en la imatge del col·lectiu d'infants en tant que responsables del material usat per jugar.
Àmbit:
Infància
Subàmbit:
----
Data d'inici:
10/06/2019
Data de finalització:
09/09/2019
Província:
Barcelona
Municipi:
Montornès del Vallès
Nombre d'habitants:
16192
Nombre de visites:
1201
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Anna González
Càrrec:
Cap d'Àrea d'Acció Social
Ens:
Ajuntament de Montornès del Vallès
Lloc web:
Adreça electrònica:
gonzalezla@montornes.cat
Telèfon / Fax:
671001527
Adreça:
Carrer Vallès núm. 4, 08170, Montornès del Vallès
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El projecte Encaixa't ens situa en un entorn concret del municipi de Montornès del Vallès: el barri de Montornès Nord. En l'àmbit social, aquest es caracteritza per una elevada taxa d'atur, una manca de teixit social actiu i viu, una manca d'activitat econòmica i comercial i una forta concentració de població d'origen estranger (amb una taxa d'immigració propera al 40%) que ha comportat dinàmiques de segregació social en la utilització de l'espai públic. Precisament en aquest, es detecten greus dificultats d'accessibilitat, grans espais infrautilitzats, elements comuns d'edificis en mal estat i serveis i equipaments desestructurats.
Tot plegat ha propiciat que els darrers anys el barri hagi sigut objecte d'actuacions d'intervenció integral per tal de millorar les condicions de vida dels veïns i veïnes. Entre d'altres, s'ha dut a terme el procés participatiu per a la millora de l'espai públic “Pla Estel Montornès” (valorat com a Bona Pràctica pel BBP), la rehabilitació d'elements comuns d'edificis, la construcció del Centre cultural Montbarri, programes per a la cohesió social a través de la cultura o per a la inserció laboral, o accions de dinamització del comerç.
Malgrat el reforç positiu d'aquests projectes d'intervenció integral sobre la zona, la organització urbanística és la pròpia d'una estructura urbana dispersa, amb places i parcs envoltats de blocs de pisos i al mateix temps prop d'aquests espais públics carretera per on circulen vehicles. Aquest element, sumat a la gran quantitat de famílies nombroses que viuen al barri, propicia un ús intens de l'espai públic per part dels infants. Des del Departament d'Infància de Montornès del Vallès es va detectar, però, que els nens i nenes juguen molt sols al carrer i que calia treballar sobre els espais de joc disponibles i com adequar-los a les necessitats dels més petits. A més, calia resoldre aquesta qüestió especialment durant els mesos d'estiu, que és quan les educadores de lleure no hi són.
Objectius de la pràctica
General:
- Millorar la convivència al barri de Montornès Nord.
- Disminuir els conflictes al barri en època d'estiu.
- Treballar l'autonomia dels infants del barri.
- Fomentar valors com l'autogestió dels jocs, la cooperació i el saber compartir i respectar.
Específic:
- Fer partícips els diversos comerços del barri en un projecte de millora de la convivència.
- Iniciar un apropament adequat als comerços.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Infants que cursen primària.
Territori: Barri de Montornès Nord (Montornès del Vallès).
Vinculació amb altres programes o actuacions
Tot i pertànyer específicament al Departament d'Infància, la pràctica està vinculada al Projecte d'Intervenció Integral de Montornès Nord, així com als projectes comunitaris de dinamització sociocultural i participatius que es desenvolupen des de l'Oficina del barri. També amb la Dinamització dels Patis i la Comissió de convivència de l'Escola Marinada.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
1a fase.
Previ a la posada en marxa del projecte Encaixa't, es va fer un procés participatiu amb els infants de l'Escola Marinada per a que proposessin els jocs que voldrien trobar-se a la capsa durant l'estiu. Aquesta primera fase va comprendre tres sessions: definició del projecte i recollida de propostes, explicació del funcionament del préstec i prova pilot dins l'escola. Per assegurar el bon funcionament de l'Encaixa't, es va fer un “passa classes” explicant els acords de la capsa i fent un role-playing del funcionament.

Paral·lelament, les DIPA (Dinamitzadores de Patis) van parlar amb tres comerços que serien els encarregats de guardar el material -un cada mes de l'estiu: juny, juliol i agost- i recollir acta dels infants que “lloguen” els jocs. En aquest sentit, els comerços implicats assumien la responsabilitat de fer el seguiment del projecte.

2a fase.
Amb el ventall de jocs proposats per part dels mateixos infants, les DIPA (Dinamitzadores de Patis) van seleccionar, finalment, 11 jocs diferents entre cartes d'habilitat visual, memòria i habilitat cognitiva, jocs tradicionals, guixos... Mensualment, visitaven el comerç responsable de la capsa per canviar-la d'ubicació i fer un feedback amb el comerciant sobre com havia anat el mes i de la quantitat d'infants que havien fet ús de la capsa.

3a fase.
A finals d'estiu, es va recollir la capsa amb el material de l'últim comerç responsable, així com el registre d'infants, i es va fer l'avaluació del projecte. Només es va haver de registrar la pèrdua d'una peça d'un dels 11 jocs.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Comerços locals
Empresa
Implementació
Col·laborador
Àrea d'Acció Social. Departament d'Infància (Ajuntament de Montornès del Vallès)
Administració local
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
Equip educatiu del Centre Infantil La Peixera (integradora social, mediadora, logopeda, i dues pedagogues).
Recursos econòmics
Total euros per període
300€
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Departament d'Infància de l'Ajuntament de Montornès del Vallès
Fons propis
Indefinida
Indefinida
300€
Recursos humans
En aquesta experiència hi intervenen les DIPA (Dinamitzadores de Patis), monitors/es del Centre La Peixera i el personal dels comerços que guarden la caixa dels jocs.
Altres recursos
Els recursos materials utilitzats són els jocs i la capsa que els inclou. El desenvolupament de l'activitat es realitza a l'espai públic.
Normes i mecanismes de participació implementats
Un dels aspectes destacables del projecte Encaixa't és el procés participatiu a partir del qual els propis nens i nenes van poder decidir els jocs que estarien disponibles per al seu gaudi. D'aquesta manera, els infants són part activa del desenvolupament del projecte que se'ls dedica. És significant l'activitat de role-playing realitzada a l'escola a mode de prova pilot per a que els nens coneguin el paper dels actors implicats, en especial, dels comerciants. Precisament aquests també tenen un paper destacat per la relació bidireccional de seguiment que estableixen, per una banda, amb les DIPA i, per l'altra, amb els nens.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
El principal resultat de l'experiència Encaixa't és una capsa que inclou 11 jocs, principalment de cartes, que promouen l'habilitat visual, la memòria i l'habilitat cognitiva, i també jocs tradicionals, guixos i una llibreta per a que els infants escriguin tot allò que senten o valorin del projecte, i que resta guardada als comerços del barri de Montornès Nord respectivament segons uns dies estipulats. És fàcilment transportable per infants i ajuda a potenciar l'autonomia dels propis nens i nenes respecte la gestió d'aquest material compartit.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Projecte "Encaixa't"
Projecte
Indefinida
Consultar ens
Projecte Encaixa't.docx
Difusió de la pràctica

Referència sobre el projecte Encaixa't al web de l'Escola Marinada

I difusió per xarxes socials a Facebook, des de l'Oficina del Barri de Montornès Nord.
Impacte
Segons s'ha pogut valorar, s'ha creat una xarxa positiva de convivència al barri gràcies a la resposta favorable de les parts implicades (famílies i comerciants) i s'han reduït els conflictes durant el període d'estiu, no només entre els infants sinó també entre adults i infants, ja que els més petits estaven entretinguts, disposaven de recursos per a jugar, fer amics i, en definitiva, per a ser nens. Per altra banda, el sentiment de responsabilitat dels infants s'ha potenciat: s'ha fet un bon ús del material de jocs (només ha desaparegut una peça d'un joc).
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Una comissió de tècnics de l'Ajuntament creada per treballar els infants a l'espai públic.
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
En general, s'ha detectat una millora de la convivència entre les diferents generacions, ha augmentat el flux de famílies a les botigues del barri i ha millorat la comunicació entre les famílies i els botiguers. A més, també s'ha positivitzat la imatge dels infants del barri per la seva responsabilitat amb el material lúdic.
Punts forts de la pràctica
La pràctica aborda una qüestió transversal a través del joc dels infants: els usos de l'espai públic, la convivència social i l'enfortiment de valors com l'autonomia, l'autogestió, el saber compartir i el respecte als altres (tant infants com adults). Precisament aquesta transversalitat que caracteritza el projecte propicia la creació d'una xarxa de treball entre l'equip educatiu del barri, els nens/es i les seves famílies i els comerços de la zona.
Uns altres dels punts forts de l'experiència són el seu baix cost i la predisposició dels comerços.
Punts dèbils de la pràctica
S'ha detectat que, tot i que la capsa arribava al públic al qual estava destinada, els infants de 3 a 5 també demanaven poder accedir-hi i, inclús, els familiars més petits de 3 anys que els acompanyaven. Per tant, la dinàmica del projecte es va veure afectada per la manca de recursos en aquestes franges d'edat concretes.
Propostes de millora de la pràctica
Com a propostes de millora, es planteja la continuïtat del projecte de cara als propers estius tenint en compte la demanda dels infants menors de 5 anys i, a més, es potenciaria el projecte fora del barri de Montornès Nord. Cabria la possibilitat d'ampliar la dinamització dels espais públics els caps de setmana -i no només en període de vacances escolars- tot i que això requeriria un compromís sostingut per part de les diferents parts implicades.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
L'experiència de Montornès del Vallès és replicable en aquells municipis que busquin millorar la cohesió social en espais públics d'ús intens però “desorganitzat”.
Infància
52 pràctiques
Les polítiques municipals de la protecció i promoció de la infància, promouen accions que atenen a les necessitats d'estimulació educativa, de vinculació social i de desenvolupament de drets. La parentalitat positiva, els suports educatius, les estratègies per a conciliar la vida laboral i familiar i el reforçament de les xarxes socials són alguns dels àmbits més reconeguts a les pràctiques del BBP.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.