En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Noves tecnologies
Participació ciutadana
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Cinephone Kids
Aprendre a fer cinema des del mòbil
Formació i preparació a alumnes d'entre 11 i 16 anys en matèria de comunicació audiovisual perquè puguin elaborar un curtmetratge des de zero amb el mòbil. Aquest projecte s'emmarca dins del festival Cinephone Kids, vinculat a Cinephone Festival Internacional de Curtmetratges fets amb Smartphone.

L'alumnat adquireix diferents coneixements i habilitats sobre llenguatge audiovisual per tal de que pugui rodar un curt des d'un smartphone i presentar-lo en el festival Cinephone. Cadascun dels nens i nenes aprèn a ser director/a, guionista, especialista en llums, actor/a i editor per la realització del seu vídeo.

S'han realitzat dues edicions d'aquesta iniciativa i actualment s'està preparant una tercera gràcies al tàndem generat entre Torre Barrina, l'Escola Pere Llistart i l'Escola Margarida Xirgu de l'Hospitalet de Llobregat. Fins ara han pogut participar 347 alumnes de 5è i 6è de Primària i 1r de la ESO.
Àmbit:
Noves tecnologies
Subàmbit:
Participació ciutadana
Data d'inici:
01/01/2018
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Hospitalet de Llobregat (L')
Nombre d'habitants:
257057
Nombre de visites:
1214
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Oscar J. Cuartero
Càrrec:
Director de Cinephone
Ens:
Cinephone
Lloc web:
Adreça electrònica:
ojcuartero@cinephone.es
Telèfon / Fax:
695 211 564
Adreça:
Ateneu d'entitats Pau Picasso, Carrer Sant Ramon, 2, 08840 Viladecans, Barcelona.
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa

Des de Torre Barrina es va fer una primera aproximació al llenguatge audiovisual amb els alumnes de 6è de Primària de l'Escola Pere Lliscart, durant el curs 2016/17 on van participar 51 alumnes. En aquell moment es van realitzar les activitats amb personal propi de Torre Barrina i per les gravacions es van utilitzar càmeres fotogràfiques normals.
Al següent any, amb l'entrada i participació de Cinephone, el Festival Internacional de Curtmetratges fets amb Smartphones, l'activitat es va agilitzar molt més, especialment a l'hora de començar a utilitzar mòbils i no càmeres fotogràfiques i també pel suport de la plataforma internacional de Cinephone Kids.
Objectius de la pràctica
General:
- Crear cinema des de zero mitjançant dispositius mòbils.
- Introduir-se en el món del llenguatge audiovisual.
- Posar-se en els diferents papers del món del cinema: director, actor, especialista en llums, guionista o editor.
- Treballar en equip amb els companys/es de la seva classe.
- Perdre la vergonya.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)

Població: Alumnes d'entre 11 i 16 anys d'escoles i instituts.

Territori: L'Hospitalet de Llobregat.
Vinculació amb altres programes o actuacions

La pràctica es troba vinculada al Festival Cinephone, concurs Internacional de Curtmetratges rodats exclusivament amb Smartphones, que té la seva edició per a nens/es de Cinephone Kids. Cinephone Internacional amb 9 anys d'antiguitat es un festival pioner en la seva temàtica i també molt important internacionalment dins del cercle d'aquest tipus de festivals.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
- Primera fase: quan comença el curs escolar, en el mes de Setembre, es realitza una primera reunió entre els principals encarregats del projecte per planificar l'activitat.

- Segona fase, execució de l'activitat:

Els alumnes es divideixen en grups, cada grup rep 4 hores de cada una de les fases d'execució de l'activitat.

Les diferents classes i activitats s'adapten al calendari acadèmic dels alumnes i les necessitats de cada centre educatiu, per això els mesos poden variar en cada edició.

o A principis d'any, normalment cap a Febrer, es duen a terme les classes de presentació i conceptualització del curtmetratge, on els alumnes comencen a pensar en la creació del seu curt, desenvolupen un guió i escollen una temàtica. Aquestes classes serveixen perquè aprenguin a rodar com un professional. Aquest primer bloc té lloc en el centre educatiu.
o Durant els mesos de Febrer i Març, s'enregistren i es roden els curtmetratges des de cada un dels centres escolars, amb els mòbils que s'han repartit entre els alumnes. Es prepara l'espai, s'enquadra i es grava. Aquest segon bloc es fa també des de l'escola.
o I finalment, durant els mesos de Març i Maig, s'editen i es munten els vídeos a Torre Barrina, en les aules d'edició de vídeo amb premiere, amb l'ajuda dels professors i tècnics especialistes de Cinephone.

- Tercera fase: es duu a terme la festa final de Cinephone Kids, on té lloc el visionat dels curtmetratges dels nens i nenes que han participat i presentat el seu curtmetratge en cada una de les escoles. Aquest dia també té lloc la votació, on els alumnes decideixen quins han sigut els millors curtmetratges del curs i de la seva escola. Normalment es realitza cap a final de curs (Juny).

- Quarta fase: es fa una reunió final entre els professionals i els encarregats del projecte per tal de fer balanç de l'activitat i comentar aspectes que es podrien millorar o modificar de cara al curs vinent. Habitualment s'aprofita el mateix dia de les projeccions de Cinephone Kids per realitzar la reunió final de tancament. Durant el curs també es fan altres reunions de seguiment per avaluar com va el projecte i per estudiar si cal fer algun canvi d'horari.

- Cinquena fase: a principis del següent curs acadèmic, dins del festival internacional de Cinephone que té lloc a l'Hospitalet, es fa la presentació dels curts guanyadors de Cinephone Kids.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat
Administració local
Implementació
Recursos financers (finançador)
Escola Institut Pere Lliscart
Altres
Més d'una fase
Impulsor
Festival Cinephone
Altres
Més d'una fase
Impulsor
Institut Margarida Xirgú
Altres
Més d'una fase
Impulsor
Torre Barrina
Altres
Més d'una fase
Impulsor
Recursos econòmics
Total euros per període
960 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Aquesta quantitat de diners va destinada a facilitar la realització del tàndem entre Torre Barrina i els centres escolars.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de L'Hospitalet de Llobregat (Regidoria d'Educació)
Fons privats
Indefinida
Indefinida
960 € Aquesta quantitat de diners inclou 2 curtmetratges i l'ús d'una aula.
Aquesta quantitat de diners inclou 2 curtmetratges i l'ús d'una aula.
Recursos humans
- Entre 2 i 4 professors especialitzats en comunicació audiovisual.
- 1 persona encarregada d'acompanyar el tàndem (Torre Barrina).
- Professors de cada centre educatiu.
Altres recursos
- 15 mòbils adaptats (oferts per Torre Barrina).
- Material audiovisual com focus, reflectors, claquetes, micros (oferts per Cinephone).
- Aules d'edició de vídeo pel muntatge i post-edició dels curtmetratges (Torre Barrina).
Normes i mecanismes de participació implementats
L'activitat, com a tal, la poden fer tots els centres educatius que tinguin sensibilitat o motivació pel llenguatge audiovisual. Per tant, d'entrada, no hi ha cap condició que limiti la participació de cap escola i/o institut. A Torre Barrina hi ha una limitació de pressupost i amb el pressupost que tenim podem fer els dos tàndems esmentats.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Dues edicions realitzades (Curs 17/18 i 18/19) i preparació d'una tercera pel curs 2019-20:

- Participació de 347 alumnes (Escoles Pere Lliscart i Margarida Xirgu).

- Total de 16 curtmetratges realitzats pels alumnes. En el curs 17/18, es van realitzar 2 curts a l'escola Pere Lliscart i 7 a Margarida Xirgú. En el curs 18/19 es van rodar 4 curts a Pere Lliscart i 7 Margarida Xirgú. També es vàren realitzar 2 "Making Off" a Margarida Xirgú.

Exemples:

"Ajudar a un company" - Youtube Escola Pere Lliscart (13/05/2018)



"Mòbil perdut 2" - Youtube Escola Pere Lliscart (13/05/2018)



- Hi han hagut 2 curtmetratges escollits guanyadors i que s'han presentat al festival Cinephone.
Difusió de la pràctica
Difusió a través de Youtube i altres xarxes socials:

"Cinephone Kids al YoMo (2019)" - Youtube (5/04/2019)


Impacte
Impactes i habilitats adquirides en els nens/es:

- Treball en equip.
- Perdre la vergonya.
- Augment de la seva creativitat i originalitat.
- Augment de la seva autoestima.
- Adquisició de valors socials i col·lectius.
- Adquisició de diferents coneixements informàtics.
- Adquisició d'eines sobre llenguatge audiovisual.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Mixta
Ens
Torre Barrina amb els centres educatius.
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials

Principalment s'ha aconseguit introduir el llenguatge audiovisual en els alumnes, però també s'ha assolit que els nens i nenes aprenguin a treballar en equip, perdre la vergonya, potenciar la seva creativitat i originalitat i utilitzar el mòbil amb responsabilitat i donar-li un bon ús.
Punts forts de la pràctica

Un dels punts forts principals de la pràctica és que aquesta activitat surt de la quotidianitat i la rigidesa de les classes de l'escola. Els nens/es no només gaudeixen molt i aprenen a familiaritzar-se amb el llenguatge audiovisual, sinó que també potencien valors socials, personals i col·lectius.
Punts dèbils de la pràctica

Un dels punts febles d'aquesta pràctica és el poc temps que hi ha per executar els cursos i les activitats programades amb els alumnes, ja que com s'ha de compaginar amb les hores que els nens i nenes fan a l'escola, és difícil fer-ho compatible amb l'horari habitual que ells tenen. Si es disposés de més temps, es podria aprofundir molt més en la temàtica, que els alumnes aprenguessin més i que els grups de nens i nenes fossin més grans.
Propostes de millora de la pràctica

Disposar més temps per a la realització de la pràctica, les activitats i els cursos. També seria molt positiu per als alumnes, que no només es quedessin amb aquesta activitat, sinó que a mesura que ells anessin creixent, poguessin seguir participant en cursos similars de llenguatge audiovisual si ells volguessin, per seguir aprenent.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats

És una activitat que es pot realitzar des de qualsevol centre educatiu. Només cal que el centre tingui interès, motivació i predisposició per introduir el llenguatge audiovisual com a eina vincular d'aprenentatge. El fet d'utilitzar el telèfon mòbil per enregistrar els curtmetratges, fa més fàcil i accessible l'activitat entre els joves. Això sí, després s'ha de disposar d'una maquinària apropiada per editar els vídeos i en aquest sentit, Torre Barrina si que pot oferir aquest servei amb unes aules d'edició de vídeo.
Noves tecnologies
56 pràctiques
Les TICs faciliten les relacions ciutadanes, l'accés a les dades obertes i la disponibilitat d'indicadors de gestió. A més a més, són eines fonamentals d'innovació social que han estat utilitzades en diferents polítiques per a millorar la gestió, impulsar la comptabilitat electrònica i afavorir l'estalvi i l'eficiència energètica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.