En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Joventut
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Jo vaig amb bici
Campanya ciutadana de foment dels desplaçaments en bicicleta
La iniciativa "Jo vaig amb bicicleta" és una campanya informativa que té com a objectiu promoure l'ús de la bicicleta com a mitjà de transport quotidià a la ciutat de Vic. Les accions realitzades per aconseguir-ho són la creació de documents informatius en diversos formats (des de tríptics informatius per repartir fins a cartells grans situats en punts concorreguts de la ciutat, passant per instal·lacions artístiques). L'aspecte més destacat d'aquesta campanya respecte a la innovació és el fet de que l'ajuntament ha actuat com a impulsor i finançador, deixant el procés de disseny i implementació de la campanya en mans d'un grup de ciutadans interessats en l'ús de la bicicleta. Aquests, mitjançant la creació d'un grup de treball anomenat Grup Promotor de la Bicicleta, dins de la Taula de Mobilitat de Vic, s'han anat trobant en diverses sessions de treball en les que s'ha desenvolupat tot el contingut necessari per materialitzar la campanya de difusió.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
Joventut
Data d'inici:
01/06/2019
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Vic
Nombre d'habitants:
41191
Nombre de visites:
1200
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Joana Rodríguez
Càrrec:
Tècnica de Mobilitat
Ens:
Ajuntament de Vic
Lloc web:
Adreça electrònica:
mobilitat@vic.cat
Telèfon / Fax:
938862100
Adreça:
C./ Ciutat, 1; 08500 Vic (Barcelona)
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
La idea d'iniciar una campanya de promoció de l'ús de la Bicicleta a Vic sorgeix a partir del Pla Estratègic de la Bicicleta de Vic. Una de les conclusions que s'extreuen d'aquest informe és que només un 1,4% dels ciutadans utilitza regularment la bicicleta com a transport quotidià, malgrat els gairebé 25 quilòmetres de carrils bici existents a Vic. A partir d'aquí es planteja incrementar el percentatge d'usuaris d'aquest mitjà de transport fins a un 5% al 2025, és a dir, un increment anual d'aproximadament un 0,5%. Per a aconseguir-ho, es decideix conformar un grup de treball format per ciutadans i representants d'entitats locals interessats en els desplaçaments en bicicleta, que al llarg de diverses sessions participatives acaben ideant la campanya Jo vaig amb Bici, destinada a fer visibles els beneficis del transport amb bicicleta i augmentar el seu nombre d'usuaris mitjançant plafons, tríptics, i cartells informatius.
Objectius de la pràctica
General:
- Fomentar l'ús de la bicicleta a la ciutat de Vic, especialment per trajectes quotidians.
- Visibilitzar els beneficis del transport en bicicleta respecte el transport en cotxe privat.
Específic:
- Donar coneixement de la xarxa de vies pedalables ja existent a Vic.
- Conscienciar sobre els diferents aspectes de l'ús correcte de la bicicleta: seguritat vial, aparcament, mesures contra el robatori, etc.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament de Vic
Mixta
Administració local

La idea d'iniciar aquesta campanya parteix de l'informe “Pla estratègic de la bicicleta de Vic”, que detecta la necessitat d'augmentar l'aprofitament de la xarxa de vies per a bicicleta existents.

Prèviament al procés de disseny i implementació de la campanya, es van dur a terme jornades de discussió on ciutadans de Vic interessats en temes de mobilitat van dur a terme un diagnòstic participatiu de les necessitats i fortaleses del sistema de circulació en bicicleta de cara a fer-ne una campanya de promoció.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Població general
Territori: Vic
Vinculació amb altres programes o actuacions
La pràctica és pensada com una actuació de la marca “Mou-te com cal”, sorgida a partir del treball d'anys anteriors del consistori infantil de l'Ajuntament de Vic, amb l'objectiu de fomentar una mobilitat més segura, que inclou tots els modes de transport.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
La campanya es va anar vertebrant al llarg de quatre sessions de treball, en les quals es van anar delimitant els àmbits en que se centraria la promoció i al voltant de quins eixos s'organitzarien:

- Primera sessió (16 de gener de 2019): en aquesta sessió es va presentar la idea bàsica de la campanya, i 10 participants dividits en dos grups van dur a terme una pluja d'idees per començar a configurar el projecte.

- Segona sessió (30 de gener de 2019): 17 participants dividits en 3 grups de treball van organitzar les idees de la sessió anterior en apartats concrets, i es van escollir les vies de difusió i els eslògans per la campanya. Posteriorment aquestes idees es van posar en comú amb la dissenyadora gràfica encarregada de la campanya.

- Tercera sessió (27 de Febrer de 2019): La tercera sessió va consistir en la presentació dels dissenys definitius i introducció de canvis i esmenes que es consideressin necessaris.

- Quarta sessió: Es va convocar una sessió final per tal de validar el disseny definitiu de la campanya amb els canvis aplicats.

D'aquestes quatre sessions de disseny va sorgir-ne la campanya definitiva, els aspectes de la qual es van centrar en quatre eixos diferenciats, denominats pels impulsors de la campanya com les quatre E:

- Econòmica: Assenyalar les diferències entre les despeses de combustible i manteniment per trajecte entre anar en bicicleta i en cotxe.

- Ecològica: Fer èmfasi en que la petjada de CO2 d'un trajecte en bicicleta és virtualment inexistent, mentre que la del cotxe és significativa fins i tot en desplaçaments curts.

- Esportiva: Ressaltar la despesa calòrica que implica un trajecte en bici, comparat amb la del desplaçament en cotxe que és essencialment una activitat sedentària.

- Eficient: Destacar la manera en que els trajectes en bici pels carrils habilitats solen ser més ràpids i curts que el trajecte equivalent en cotxe.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Vic
Administració local
Totes
Totes
Taula de Mobilitat
Entitats i associacions
Més d'una fase
Impulsor
Recursos econòmics
Total euros per període
14.600
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Vic
Fons propis
Indefinida
Indefinida
14.600
Recursos humans
Voluntaris participants en les sessions de disseny de la campanya, una dissenyadora gràfica per dur a terme les tasques de disseny i creació del material informatiu, un artista voluntari que va contribuir al muntatge d'alguns dels dissenys propagandístics de la campanya (bicicletes pintades i exposades representant cadascun dels eixos d'actuació) i tècnics municipals de l'Ajuntament de Vic.
Altres recursos
Les sessions de disseny participatiu de la campanya van tenir lloc a les instal.lacions de l'edifici Palau Bojons de Vic.
Normes i mecanismes de participació implementats
La pràctica totalitat del projecte s'ha dut a terme de manera participativa via reunions obertes on els ciutadans interessats podien prendre decisions sobre el contingut i execució de la campanya.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- 5 tipus de cartell promocional diferents, díptics informatius, lones i hexàgons amb informació rellevant a la campanya situades en centres i punts clau de la ciutat.

- Instal.lació d'escultures a càrrec d'un escultor voluntari en forma de bicicleta construïdes a partir de restes de bicicletes abandonades.

- Bicicletades pedagògiques semestrals, obertes a tota la ciutadania i que tenen com a objectiu promocionar l'ús de la bicicleta al mateix temps que s'aprèn sobre el seu ús correcte i els seus beneficis.

- Implementació de la iniciativa “Aparca bé”, destinada a la prevenció de robatoris de bicicletes i consistent en el registre de la bicicleta a una web online, posteriorment al qual es rebia un pack de material identificatiu i un timbre de bicicleta, i s'entrava al sorteig de 15 candaus en U.

- Renovació de la senyalització d'ubicació dels aparcaments de bicicletes a tota la ciutat, incloent indicacions de com lligar la bicicleta correctament per a dissuadir de robatoris.

- Elaboració d'un díptic amb la xarxa ciclable de la ciutat, indicant si són vials compartits o no amb altres modes de desplaçament. També s'inclou informació dels beneficis de l'ús de la bicicleta, on trobar la normativa municipal de la xarxa ciclable de la ciutat i consells per aparcar el vehicle de forma segura.
Difusió de la pràctica
A més del material pròpiament informatiu resultant de la pràctica, des de la web de l'Ajuntament de Vic es pot accedir a informació sobre les sessions participatives de disseny i les seves presentacions en format .pdf
Reconeixements i presentacions
La pròpia campanya es podria considerar com a difusió en si mateixa, però a banda es pot trobar informació sobre aquesta a la web de l'Ajuntament, a twitter amb el hashtag #moutecomcal, i a alguns mitjans de comunicació d'abast local i autonòmic que se n'han fet ressò:

- El9Nou Osona
- Més Osona
- Nació Digital Osona
Impacte
Tot i que no ha estat quantificat, durant la implementació de la primera edició d'aquesta campanya es va poder detectar un augment dels usuaris de bicicleta a Vic.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Tot i que no s'ha fet una avaluació formal de la pràctica, alguns inputs puntuals de ciutadans previs al moment de redacció d'aquesta fitxa indiquen que la acollida ha estat positiva, i abans de que la campanya hagi conclòs ja s'observa un augment (no quantificat) de ciclistes.
Punts forts de la pràctica
L'aspecte més destacable d'aquesta pràctica és el fet de que ha estat gairebé completament dissenyada per la ciutadania (a través de la participació de la taula de Mobilitat), amb l'Ajuntament fent només de gestor i financer del projecte.
Punts dèbils de la pràctica
Una campanya de promoció de l'ús de la bicicleta, per ben dissenyada que estigui, estarà limitada per la qualitat i característiques de la xarxa de vies pedalables de cada municipi.
Propostes de millora de la pràctica
De cara a una possible nova edició de la campanya, i tal com algunes entitats locals van recalcar, es poden integrar més entitats interessades dins el disseny de la pràctica i també promoure una millor coordinació amb altres actuacions municipals, com ara la campanya “mou-te com cal”
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta pràctica pot ser transferida o replicada a qualsevol administració que vulgui aprofitar la col·laboració entre administració i stakeholders, ja que els processos de disseny participatiu que s'han emprat no requereixen cap tipus d'infraestructura o personal específic, i en aquest cas es pot traslladar a qualsevol municipi que desitgi promocionar l'ús de la bicicleta en el seu terme.
Mobilitat
35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.