En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Educació
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Periodisme Jove
El projecte “Periodisme Jove”, impulsat per la Regidoria de Joventut, Comunicació i Formació de l'Ajuntament de Castellar del Vallès, en col·laboració amb el diari local “L'Actual” pretén acompanyar als joves d'entre 14 i 17 anys, en un procés d'aprenentatge a través del món del periodisme.

Els tallers es divideixen en tres parts (sessions de formació, sessions de realització de revista digital i sessions per redactar “L'Actual Jove” suplement juvenil del diari local “L'Actual”) durant els mesos de Febrer i Març. La formació inclou, tallers d'escriptura, tallers de ràdio, tallers d'edició de vídeos i tallers d'informàtica. També es duen a terme altres activitats com: confecció d'un vídeo, elaboració d'un guió de ràdio i visita a Ràdio Castellar. Com a novetat, en la tercera edició del projecte, els alumnes realitzaran una visita a Catalunya Ràdio on podran assistir a l'emissió en directe del Matí de Catalunya Ràdio i del programa d'APM de TV3.

Aquestes sessions normalment tenen una extensió aproximada de 12 hores i es realitzen al llarg de 6 dies diferents de forma extraescolar.

Fins al moment s'han realitzat dues edicions, amb 40 participants de les escoles INS Castellar, IES Puig de la Creu i La Immaculada, de Castellar del Vallès. Tots els alumnes han valorat molt positivament la experiència. Actualment s'està portant a terme la tercera edició.
Àmbit:
Educació
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/2018
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Castellar del Vallès
Nombre d'habitants:
23363
Nombre de visites:
1480
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Eva Sala
Càrrec:
Cap de Joventut
Ens:
Ajuntament de Castellar del Vallès
Lloc web:
Adreça electrònica:
esala@castellarvalles.cat
Telèfon / Fax:
93 714 40 40
Adreça:
C/ Portugal, 2C, 08211, Castellar del Vallès.
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa

La idea sorgeix des del Consell de Comunicació de l'Ajuntament de Castellar del Vallès (òrgan de participació ciutadana), on en un inici es va realitzar una prova pilot, dins del projecte “Actual Jove” del diari local “L'Actual” que va voler impulsar un pla de comunicació juvenil. Donat que els joves reclamaven poder disposar d'una formació periodística, es va idear i desenvolupar aquest nou projecte.
Objectius de la pràctica
General:
- Dotar als i les joves d'eines i recursos que els faciliti la participació a través del periodisme i les seves vessants.
- Donar la possibilitat de conèixer els seus interessos i poder expressar allò que vulguin.
- Conscienciar als joves en el bon ús de les noves tecnologies.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)

Població: Joves de 4rt d'ESO i 1er de Batxillerat dels centres de secundària (d'entre 14 i 17 anys).

Territori: Castellar del Vallès.
Vinculació amb altres programes o actuacions

La pràctica es troba vinculada al projecte “L'Actual Jove” un suplement del diari local “L'Actual” de Castellar del Vallès dedicat únicament a contingut juvenil.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Els tallers es divideixen en tres parts (sessions de formació, sessions de realització de la revista digital i les que es duen a terme per crear el diari similar a l'Actual) durant els mesos de Febrer i Març.

- 1ª FASE: FORMACIÓ

Es realitzen diferents sessions relacionades amb continguts periodístics per tal
d'introduir als joves al món de la informació a través de la seva participació i els seus interessos propis.

Es realitza a l'inici del projecte una sortida a Can Juliana per fomentar la cohesió del grup.

Programa: El programa es divideix en diferents sessions on es podrà conèixer diferents formes d'informació.

Sessió 1: Presentació
• Presentació i objectius del projecte
• Tria de la temàtica a treballar
• Creació dels grups de treball
• Altres

Sessió 2 i 3: Taller d'escriptura
• Tècniques de cerca i redacció d'informació
• Contrastar diferents fonts d'informació i veure les diferències.
• Visita a l'estudi de redacció

Sessió 4 i 5: Taller de ràdio
• Tècniques d'elaboració i locució d'informació
• Visita a l'estudi de Ràdio Castellar

Sessió 6, 7 i 8: Taller de vídeo
• Tècniques de planificació, preparació i gravació d'imatges
• Treball d'edició ( tipus “Photopad”)

Sessió 9, 10 i 11: Taller d'informàtica
• Introducció a programes d'edició ( tipus “Moviemaker”)
• Narrativa visual

Sessió 12: Finalització
• Finalització del projecte
• Introducció a canals de difusió 2.0 (Twitter, Facebook, Instagram,...)

- 2ª FASE: REVISTA DIGITAL

Realitzar una revista digital fent servir totes les eines que s'han après a les sessions formatives. En aquest apartat es trobaran les primeres experiències dels joves en relació al projecte.

Programa: El programa es divideix en diferents sessions on es podrà practicar allò après i realitzar una revista digital. La revista digital serveix com a eina de participació i comunicació del grup participant.

Sessió 1: Presentació
• Presentar el projecte i les seccions.
• Proposar temes d'interès juvenil per tal d'incloure'ls a les diferents seccions.
• Assignació de cada tema.

Sessió 2: Tasques I
• Presentació de les eines digitals que es faran servir

Sessió 3: Tasques II
• Edició de fotos
• Redacció

Sessió 4: Seguiment
• Reunió de seguiment i acompanyament dels joves.

Sessió 5: Tancament
Reunió de tancament

- 3ª FASE: DIARI L'ACTUAL

Realització d'un document de premsa juvenil amb un format similar al diari de L'Actual de Castellar del Vallès.

Programa: El programa es divideix en diferents sessions on s'escollirà un tema previ i es treballarà per realitzar el document de premsa juvenil en format paper.

Sessió 1: Presentació
• Presentar el projecte i les seccions.
• Organitzacions de seccions i tasques.

Sessió 2: Tasques i temàtiques dels articles.
• Definir les tasques a realitzar juntament amb els professionals en relació a les
següents seccions: actualitat, esports, cultura, opinió i entrevista personal.
• Proposar temes d'interès juvenil per tal d'incloure'ls a les diferents seccions.
• Assignació de cada tema.

Sessió 3: Seguiment
• Reunió de seguiment i acompanyament dels joves.

Sessió 4: Tancament
• Reunió de tancament dels articles i recollida de “selfies” per la portada.

Es realitza al finalitzar tot el projecte una sortida a la rotativa on s'imprimeix l'Actual Jove.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Castellar del Vallès
Administració local
Més d'una fase
Totes
Diari "L'Actual"
Altres
Implementació
Impulsor
Escoles participants
Altres
Implementació
Participant
Regidoria de Comunicació
Administració local
Disseny
Impulsor
Regidoria de Formació
Administració local
Disseny
Impulsor
Regidoria de Joventut
Administració local
Disseny
Impulsor
Recursos econòmics
Total euros per període
1.916,86 €/any
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
El projecte es nodreix del pressupost general de l'Ajuntament de Castellar del Vallès. Aproximadament té un cost de 1.500€. Les despeses cobreixen el salari del formador així com l'autocar per a visitar el mitjà de comunicació. Per altra banda, el suplement de L'Actual Jove anual té un cost de 416,86€.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Castellar del Vallès
Fons propis
Indefinida
Indefinida
1.916,86 €/any
Recursos humans
- Cap del diari local “L'Actual”.
- Regidor de Comunicació de l'Ajuntament.
- Regidor de Joventut de l'Ajuntament.
- 1 Dinamitzadora Juvenil de l'Ajuntament.
- 1 Periodista, que s'encarrega també de la formació dels alumnes.
Altres recursos
- Espai “El Mirador” on es duen a terme la majoria de les activitats del projecte.
Normes i mecanismes de participació implementats
Els tècnics de Joventut de l'Ajuntament de Castellar del Vallès es personen als centres de secundària i realitzen un “passa-classes” tot captant l'atenció dels alumnes. D'aquesta manera, i conjuntament amb els professors, surten els participants del projecte que, per norma general, són persones les qual, en un futur, volen dirigir el seu futur professional cap a aquest sector.
Es compte amb la representació de 4 centres de secundària els quals, segons el nombre d'alumnes, es limiten les places d'una forma equitativa.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits

- Tallers de Periodisme Jove: Els tallers es divideixen en tres parts (sessions de formació, sessions de realització de la revista digital i les que es duen a terme per crear el diari similar a l'Actual) durant els mesos de Febrer i Març. Tenen una durada total de 12 hores repartides en 6 dies diferents. És una activitat extraescolar encara que participen de molt a prop les escoles.

Fins al moment, en les dues edicions realitzades, 40 alumnes d'entre 14 i 17 anys dels centres educatius: Escola INS Castellar, Escola IES Puig de la Creu i Escola La Immaculada de Castellar del Vallès.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Projecte "Periodisme Jove. Eines de comunicació per joves"
Projecte
01/11/2019
Sí disponible
Projecte periodisme jove.doc
Projecte "Periodisme Jove"
Projecte
01/01/2018
Sí disponible
Projecte Periodisme jove_Ajuntament Castellar del Vallès.pdf
Fitxa "L'Actual Jove 2014-2016"
Fitxa
Indefinida
Sí disponible
L'Actual Jove. 20142016.doc
Fitxa "Periodisme Jove 2018"
Fitxa
Indefinida
Sí disponible
FitxaPeriodisme Jove_2018.docx
Difusió de la pràctica

- Difusió a la pàgina web del diari L'Actual de Castellar del Vallès:

Notícia de "L'actual.cat" - El taller de periodisme jove dóna el tret de sortida (21/08/2018)

Notícia de "L'actual.cat" - Torna el taller de periodisme jove a el Mirador (05/02/2020)

- Difusió per xarxes socials.

- Publicació al setmanari local.

- Enganxament de cartells.
Impacte

Tots els docents dels centres de secundària veuen amb molt bon ull la iniciativa. A més, el resultats finals mostren un nivell de satisfacció molt alt per part dels participants del projecte.

D'altra banda, el monogràfic que apareix dins del setmanari local ha guanyat molta qualitat ja que, els i les joves participants disposen de moltes més eines i tenen un coneixement més ampli dels models d'articles que poden aparèixer.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Mixta
Ens
L'Ajuntament de Castellar del Vallès.
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials

Des de que el curs està en funcionament, es denota una evolució en la qualitat dels articles que apareixen a l'Actual Jove. Els coneixements que adquireixen els i les alumnes potencien la seva creativitat arriscant-se a fer articles d'un gran nivell i amb una base molt sòlida defensant temes d'interès juvenil així com altres articles més reivindicatius.

A més, els centres, utilitzen aquests articles fets pels seus alumnes per a motivar a escriure a la resta que no ha volgut participar i fent-los partícips del projecte.

Per tant, es pot dir que aquest projecte està consolidat i que, en un futur, es poden buscar reptes més grans, doncs, a Castellar del Vallès, hi ha grans escriptors i escriptores què, únicament necessiten un punt d'inflexió i una empenta per escriure allò que pensen i senten.
Punts forts de la pràctica

El punt més fort de la pràctica és que, a través del projecte es dona veu a la població juvenil en un mitjà de comunicació al qual no accedeixen ja que les tecnologies han propiciat un moviment d'informació més ràpid. A més, molts dels lectors del setmanari són persones d'edat més avançada que la dels joves.

Per tant, la seva veu és escoltada per tothom.
S'apropa un mitjà de comunicació “tradicional” als i les joves que estan més familiaritzats amb el món digital. Tot i que, per altra banda, també s'adapta la pràctica a les seves necessitats i gustos personals.
Punts dèbils de la pràctica

L'únic punt feble que s'ha detectat és que, tot i que els agrada i venen motivats, els molesta perdre una tarda de divendres. Ara bé, quan es canvia el dia no funciona ja que tenen altres extraescolars. No és del tot un punt feble.
Propostes de millora de la pràctica

En un futur, és té previst crear dos grups degut a l'èxit formatiu i a la llista d'espera per exhaurir les places. Es vol programar un curs d'iniciació i un altre de profundització.

Aquest segon grup es crearia, en comptes d'un suplement puntual, un diari digital juvenil on, cada setmana s'actualitzessin les notícies més recurrents al món juvenil. D'aquesta manera es treballa un suplement en format paper i un altre en format digital treballant conjuntament la forma tradicional i l'actual.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats

Aquest projecte es pot replicar a tots els municipis. No és necessari que existeixi un setmanari local, ja que ho poden crear també els propis joves. Es pot fer un format paper i en format digital.
Educació
121 pràctiques
El lloc dels ajuntaments en l'àmbit de l'educació s'orienta fonamentalment a garantir oportunitats educatives més enllà dels ensenyaments obligatoris i a consolidar la igualtat d'oportunitats dels sectors més vulnerables. Aquestes estratègies es veuen reflectides en pràctiques que s'ocupen de l'equitat i la innovació educativa, reforçant les competències claus, l'acompanyament a les famílies, la vinculació amb el territori i la promoció dels valors intergeneracionals.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.