En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Noves tecnologies
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Quioscos electrònics d'autogestió
Agilització dels tràmits de la ciutadania
L'Ajuntament d'Esplugues de Llobregat ha implementat un sistema per reduir cues i temps d'espera a la ciutadania instal·lant tres quioscos electrònics d'autogestió per efectuar tràmits administratius en els Punts d'Atenció a la Ciutadania dels barris del Centre i de Can Vidalet i en la Casa Consistorial, perquè la ciutadania pugui realitzar diversos tràmits directament en mode d'autoservei.

A més, els quioscos electrònics permeten adjuntar documentació escanejada (compten amb un escàner dinA4) i electrònica a través d'USB i també permeten a la ciutadania realitzar aquests tràmits encara que les oficines del Punt d'Atenció a la Ciutadania romanguin tancades.

En aquests quioscos electrònics la ciutadania pot fer els següents tràmits de forma còmoda i ràpida: Obtenció de volants i certificats, presentació de queixes i suggeriments, instàncies amb certificat electrònic físic (pròximament amb idCAT mòbil), entre d'altres.

Aquesta experiència adapta el model seguit per l'Ajuntament de Cornellà en la implantació dels seus quioscos electrònics d'autogestió.
Àmbit:
Noves tecnologies
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/06/2018
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Esplugues de Llobregat
Nombre d'habitants:
46726
Nombre de visites:
1283
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Carme Carmona
Càrrec:
Coordinadora General
Ens:
Ajuntament d'Esplugues de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
ccarmona@esplugues.cat
Telèfon / Fax:
933713350
Adreça:
Plaça Santa Magdalena, 5-6, 08950, Esplugues de Llobregat
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Des de l'Ajuntament d'Esplugues de Llobregat s'ha treballat per garantir un ús efectiu de les eines electròniques per a millorar la seva actuació administrativa i serveis que té encomanats, facilitar les relacions amb la ciutadania, les empreses i d'altres administracions públiques i entitats i, en definitiva, propiciar un millor exercici dels seus drets i deures.

Amb l'objectiu d'apropar l'Ajuntament a la ciutadania, des del consistori es compta amb una xarxa de Punts d'Atenció a la Ciutadania, que li permeten obtenir tota la informació que necessita de la ciutat i fer les gestions més habituals.

En aquest sentit, des del Punt d'Atenció a la Ciutadania (PAC) es va detectar que sovint es generaven cues en les seves oficines causades per la gestió de tràmits més complexos. Per tant, es va observar la necessitat de donar un instrument a la ciutadania que permetés agilitzar els tràmits de forma autogestionada.

Per a la realització del projecte es va consultar la metodologia emprada al municipi de Cornellà de Llobregat en la implantació del seu sistema de quioscos d'autogestió. Es va compartir l'experiència al voltant del tipus de tecnologia, serveis oferts, en quin tipus d'equipaments estan ubicats, etc.
Objectius de la pràctica
General:
- Dotar a la ciutadania d'un instrument que permeti autogestionar els tràmits.
- Millorar l'atenció dels Punts d'Atenció a la Ciutadania (PAC).
- Agilitzar les gestions dels tràmits ciutadans.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament d'Esplugues de Llobregat
Interna
No Participativa
Administració local

Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Tota la ciutadania del municipi.
Territori: Esplugues de Llobregat.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Aquesta iniciativa està sota el paraigua del Projecte d'Implantació global de l'Administració Electrònica a l'Ajuntament d'Esplugues de Llobregat.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El punt de partida d'aquesta experiència va consistir en una tasca prèvia d'ordenació i decisió sobre quins serveis s'havia d'incloure en les funcionalitats dels quioscos electrònics d'autogestió, així com la seva integració en la imatge corporativa.

Aquesta primera fase va comptar amb una diagnosi sobre el volum d'usuaris que s'atenien en els Punts d'Atenció a la Ciutadania i quins eren els tràmits més habituals entre els usuaris d'aquests punts d'atenció.

Una vegada definits, es va gestionar, juntament amb l'empresa externa, quins usos haurien de contenir els quioscos d'autogestió i es va procedir a la seva instal·lació en tres punts del municipi: la Casa Consistorial, Can Vidalet i el PAC Central.

Els quioscos

Els quioscos electrònics d'autogestió permeten realitzar els tràmits següents de manera més còmode i ràpida: obtenció de volants i certificats d'empadronament amb un document d'identificació original, presentació de queixes i suggeriments, petició de cites prèvies als PAC, instàncies amb certificat electrònic físic (pròximament amb idCAT mòbil) i sol·licitud d'inclusió en el Pressupost Participatiu.

També ofereixen informació general del municipi: plànol de la ciutat, agenda d'actes i dades sobre les ofertes de treball públiques i privades.

A més, els quioscos permeten adjuntar documentació en format paper (compten amb un escàner dinA4) o electrònic a través d'USB.

Una vegada instal·lats, els treballadors del PAC realitzen tasques d'ajuda per ensenyar a la ciutadania com fer ús d'aquesta nova eina i resoldre'n qualsevol dubte.

Finalment, gràcies a aquest sistema es pot obtenir informació sobre els usos i permet, de manera periòdica, revisar els quioscos i la seva activitat per valorar com evoluciona el servei i detectar si cal afegir o modificar algun dels tràmits que es desenvolupen actualment.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament d'Esplugues de Llobregat
Administració local
Totes
Impulsor
Empresa
Empresa
Implementació
Col·laborador
Recursos econòmics
Total euros per període
16.800€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
L'import del servei és de 1.400€ mensuals.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament d'Esplugues de Llobregat
Fons propis
01/01/2019
31/12/2019
16800
Recursos humans
La tecnologia està subministrada per una empresa externa que inclou el manteniment tant de software com de hardware, però la tasca d'acompanyament a la ciutadania per ajudar a familiaritzar-se amb l'eina la realitza el departament d'Atenció a la Ciutadania de l'Ajuntament.
Altres recursos
Els quioscos electrònics d'autogestió instal·lats a l'Ajuntament (Casa Consistorial), a Can Vidalet i al PAC Central.
Normes i mecanismes de participació implementats
La metodologia participativa s'ha realitzat en la fase de disseny a través de dos mecanismes.

En primer lloc, a través de l'intercanvi de coneixements amb l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat que va servir per nodrir-se de l'experiència i poder dissenyar el nou projecte.

Per altra banda, a nivell intern, els departaments de Sistemes d'Informació, Atenció a la Ciutadania i Servei d'Administració Electrònica amb la Coordinació General per determinar els serveis que s'havien d'incloure en les utilitats dels quioscos electrònics d'autogestió.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
• Instal·lació de 3 quioscos electrònics d'autogestió: a la Casa Consistorial, a Can Vidalet i a la PAC Central.
• Des que està en funcionament s'han realitzat 12.725 usos per efectuar els tràmits previstos pels quioscos. Els tràmits més utilitzats són els volants d'empadronament, els certificats i les sol·licituds de cita prèvia.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Memòria
Memòria
Indefinida
Consultar ens
Difusió de la pràctica
Aquesta experiència s'ha compartit en format de notes de premsa a través del butlletí municipal:
• Noticia sobre la instal·lació de tres quioscos electrònics
• Noticia sobre els primers resultats dels quioscos electrònics

A més a més, s'han realitzat diferents articles de premsa a la revista municipal el Pont recollint la experiència.
Impacte
• Ha permès la modificació dels horaris dels Punts d'Atenció a la Ciutadania.
• Ha permès alleugerir les demandes de serveis, impulsant la cita prèvia per distribuir a la ciutadania en els seus tràmits i millorant-ne l'atenció.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament d'Esplugues de Llobregat
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Els indicadors d'ús s'extreuen de forma periòdica i s'ha comprovat que des de bon inici han tingut una gran acollida per part de la ciutadania, amb una freqüència d'ús constant durant els dos anys d'experiència.

Punts forts de la pràctica
• La tecnologia del quiosc permet una continua adaptació a les necessitats del departament i de la Organització, hi ha l'opció d'afegir botons i opcions si hi ha campanyes en marxa o si hi ha una necessitat, ja sigui puntual o continuada.
• Agilitza les gestions ciutadanes més senzilles: padró, volants, certificats individuals, etc.
Punts dèbils de la pràctica
La problemàtica més usual radica en el fet que no tots els vincles que es necessita tenir visibles tenen una configuració adaptada al quiosc i resulten poc intuïtius o hi ha dificultat d'us per part de la ciutadania.
Propostes de millora de la pràctica
Es continua treballant en afegir més funcionalitats que permetin a la ciutadania interactuar en les tramitacions més comunes amb l'Ajuntament sense necessitat de fer cues, i en un horari més ampli del que disposa el Punt d'Atenció a la Ciutadania.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Per tal de replicar aquesta experiència és necessari tenir en compte diversos aspectes. Primerament, ajudar a l'empresa instal·ladora en tot el disseny detectant, prèviament, quins són els tràmits òptims per incloure en els quioscos electrònics d'autgestió.

En segon lloc, és molt important trobar els espais adients per a la seva instal·lació. En aquest sentit, cal analitzar tots els espais del municipi i dels barris per tal d'arribar al màxim de potencials persones usuàries possible.

Finalment, cal fer un acompanyament a la ciutadania, a través de la pedagogia, per donar suport als ciutadans en els usos i tràmits disponibles a través dels quioscos d'autogestió.
Noves tecnologies
56 pràctiques
Les TICs faciliten les relacions ciutadanes, l'accés a les dades obertes i la disponibilitat d'indicadors de gestió. A més a més, són eines fonamentals d'innovació social que han estat utilitzades en diferents polítiques per a millorar la gestió, impulsar la comptabilitat electrònica i afavorir l'estalvi i l'eficiència energètica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.