En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Adaptació organització/serveis
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Adaptació del servei de Transport a la Demanda
Taxis com a alternativa al transport públic
Davant la situació extraordinària que ha plantejat la pandèmia de la COVID-19, el Consell Comarcal del Berguedà va detectar que, davant la reducció dràstica de la mobilitat i la conseqüent reducció de l'oferta de transport públic regular en autobús fins al 33% de l'oferta habitual, moltes persones treballadores de residències per a la gent gran tenien problemes de mobilitat per tal de desplaçar-se als seus llocs de feina.

El transport a la demanda s'ha activat en aquells casos en què un/a treballador/a utilitzava habitualment l'autobús per anar a la feina però, amb la cancel·lació d'algunes línies regulars, s'ha quedat sense mitjà de transport.

Des del dia 2 d'abril, moment en què es va adaptar el servei a aquest col·lectiu, s'han transportat 850 persones des de la seva localitat fins al lloc de treball i a la inversa, en aquells horaris en què aquestes treballadores no disposaven d'un servei de transport públic regular.

L'adaptació del servei de Transport a la demanda s'ha mostrat com un servei de transport públic flexible i efectiu a l'hora d'adaptar.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
Adaptació organització/serveis
Data d'inici:
02/04/2020
Data de finalització:
30/06/2020
Consells Comarcals:
Consell Comarcal del Berguedà
Nombre d'habitants:
39446
Nombre de visites:
1327
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Carles Vico
Càrrec:
Tècnic de territori – mobilitat del Consell Comarcal del Berguedà
Ens:
Consell Comarcal del Berguedà
Lloc web:
Adreça electrònica:
cvico@ccbergueda.cat
Telèfon / Fax:
93 821 35 53
Adreça:
Carrer Barcelona, 49, 3r, 08600, Berga
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Des de fa uns anys, el Consell Comarcal del Berguedà compta amb el servei “Transport a la Demanda”. Aquest servei està destinat als usuaris dels municipis amb menys habitants que no disposen d'un servei regular de transport públic amb autocar. L'objectiu és connectar els usuaris, el dia que ho necessiten, amb la parada de transport públic més propera o amb la seva destinació final a partir d'un vehicle taxi. El transport a la demanda garanteix l'accés a la capital comarcal i als centres sanitaris i assistencials de les persones que viuen en nuclis de població de baixa densitat.

El servei funciona prèvia trucada telefònica o comunicació per whatsApp i permet el transport de la persona interessada ja sigui a la capital comarcal o al seu municipi de referència o a les parades de les línies de servei regular de bus que enllacen amb Berga, Manresa i Barcelona. El transport a la demanda té un recorregut i uns horaris prefixats i s'ofereix de dilluns a divendres feiners.

El sistema de transport a la demanda del Berguedà funciona a 19 nuclis de 13 municipis: Gósol, Saldes, Vallcebre, Sant Julià de Cerdanyola, Gisclareny, la Nou de Berguedà, Fígols, Cercs, Castellar de n'Hug, Castell de l'Areny, Sant Jaume de Frontanyà, Capolat i Castellar de Riu. Dóna cobertura a una població de 1.982 habitants.
Objectius de la pràctica
General:
- Aquesta adaptació del servei de Transport a demanda vol donar resposta a les dificultats de la mobilitat que pateixen les persones usuàries de transport públic durant els mesos més durs de la pandèmia.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: està dirigida a totes aquelles persones treballadores de les residències geriàtriques o dels centres sanitaris de la comarca que tenen problemes per desplaçar-se fins al seu lloc de feina.

Territori: la comarca del Berguedà.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Està vinculada a la subvenció per a la “Millora del transport públic de viatgers” que atorga anualment el Departament de Territori dins del Pla Comarcal de Muntanya.

Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Davant la reducció dràstica de la mobilitat i la conseqüent reducció de l'oferta de transport públic regular en autobús fins al 33% de l'oferta habitual, les residències de gent gran de la comarca del Berguedà van detectar que, en alguns casos, algunes de les seves treballadores no podien desplaçar-se per poder arribar a la feina.

Davant d'aquesta problemàtica, el servei de Transport a la Demanda – que només es posa en marxa el dia que la persona usuària el requereix – ha hagut d'adaptar-se per poder donar resposta a aquesta manca d'oferta de transport públic.

En aquest sentit, es va contactar amb el col·lectiu de taxistes de la comarca per tal de demanar si n'hi hauria de disposats a treballar en aquelles circumstàncies, garantint sempre i davant de tot les mesures higièniques i sanitàries corresponents.

El transport a la demanda s'ha activat, doncs, en aquells casos en què un/a treballador/a utilitzava habitualment l'autobús per anar a la feina però, amb la cancel·lació d'algunes línies regulars, s'ha quedat sense mitjà de transport.

Aquest servei ha estat vigent entre el 2 d'abril i el 30 de juny de 2020.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Consell Comarcal del Berguedà
Administració autonòmica
Més d'una fase
Totes
David Moreno
Empresa
Implementació
Presta el servei (gestor)
Francesc Peregrina
Empresa
Implementació
Presta el servei (gestor)
Generalitat de Catalunya
Administració autonòmica
Implementació
Recursos financers (finançador)
Taxi Calvo
Empresa
Implementació
Presta el servei (gestor)
Taxi Trail
Empresa
Implementació
Presta el servei (gestor)
Taxipres
Empresa
Implementació
Presta el servei (gestor)
Recursos econòmics
Total euros per període
15332.73
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
El servei de Transport a la Demanda és un servei de transport que gestiona el Consell, amb el finançament del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya a través d'una subvenció directa per a la millora del transport públic de viatgers.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Departament de Territori i Sostenibilitat GENCAT
Subvencions públiques
Indefinida
Indefinida
15332.73
Recursos humans
Aquest projecte ha comptat amb el personal tècnic (1) i personal administratiu (2) ( del Consell Comarcal del Berguedà i 5 persones conductores de taxis.
Altres recursos
Els taxis emprats per a poder dur a terme els serveis de transport.
Normes i mecanismes de participació implementats
Les residències de gent gran i centres assistencials, el Consell Comarcal del Berguedà, l'Agència de Desenvolupament del Berguedà i el col·lectiu de taxistes que han participat en aquest projecte han treballat de manera coordinada per detectar quines persones requeririen d'aquest servei i gestionar-ne els horaris i les rutes.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Des de la seva posada en marxa el 2 d'abril del 2020 fins el 30 de juny de 2020, l'adaptació del Transport a la demanda ha permès que es realitzessin 850 desplaçaments de persones treballadores fins el seu lloc de feina a les residències per persones grans.

A més a més, es va crear una base de dades amb totes les persones que havien requerit el servei, amb les rutes que s'havien de seguir i les persones que conduïen els taxis per tal de poder organitzar els horaris i itineraris.




Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Memòria justificativa de la subvenció
Memòria
Indefinida
No disponible
Difusió de la pràctica
Trucades personalitzades als centres geriàtrics i assistencials de la comarca
Impacte
Tot i les dificultats del moment, aquesta experiència ha permès garantir que les residències de gent gran de la comarca no s'hagin quedat sense personal per motius de mobilitat durant els mesos més crítics de la pandèmia.

Quan a la pràctica totalitat de serveis de transport públic de viatgers la caiguda de la mobilitat ha estat almenys d'un 50% producte de les restriccions generades per la pandèmia, el Servei de Transport a la Demanda ha crescut un 112,7%, gràcies al desplaçament de viatgers de serveis essencials i amb garanties sanitàries.

A partir de l'experiència, s'ha obtingut el vist i plau per desenvolupar a partir de l'any 2021 un servei de Transport a la demanda Especial per a persones en risc d'exclusió (per accedir a serveis assistencials, formatius, sanitaris...).
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
El transport a demanda ha estat una solució eficient durant la pandèmia per a cuidadores i personal assistencial de les residències de gent gran del Berguedà. Davant la reducció dràstica de mobilitat i la reducció de les línies d'autobús, els taxis a la demanda han realitzat 850 desplaçaments de persones treballadores fins el seu lloc de feina a les residències per persones grans.
Punts forts de la pràctica
- Oferir la possibilitat de transport a personal essencial en un moment on el transport públic s'havia reduït de manera dràstica.
Punts dèbils de la pràctica
- L'elevada dedicació per part del personal tècnic/administratiu, en caps de setmana, festius i fora de l'horari habitual de treball.
- La provisionalitat de la mesura fa que no sigui rendible l'automatització de processos.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
És possible si es té un Servei de Transport a la Demanda prou madur i el pressupost adient.
Mobilitat
35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.