En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Infància
Accés a recursos
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Activitats d'Estiu 2020, un Estiu Enriquit
Lleure educatiu amb inclusió
El projecte 'Activitats d'Estiu 2020, un Estiu enriquit' ha desenvolupat una oferta àmplia d'activitats de lleure educatiu per a infants i adolescents de 3 a 18 anys adaptades a les circumstàncies i mesures sanitàries extraordinàries de la pandèmia. Aquestes activitats, coordinades amb entitats promotores d'educació en el lleure, han doblat el nombre de places de l'any 2019 amb una dotació pressupostària extraordinària de l'Ajuntament per garantir la inclusivitat de tothom i la diversitat d'activitats. A més, la implementació del projecte ha produït un canvi de model en el suport a les entitats promotores d'activitats que tindrà continuïtat en el temps i que ha facilitat que es generin altres projectes com un catàleg d'activitats extraescolars. En el cas que calgui contractar un monitor/a de suport exclusiu o baixar la ràtio del grup per les necessitats específiques que pugui tenir un infant o jove de la vila Atenció Social de l'Ajuntament de Castellar del Vallès n'assumeix la despesa, de manera que la família pagarà el mateix import d'inscripció que la resta.
Àmbit:
Infància
Subàmbit:
Accés a recursos
Data d'inici:
01/04/2020
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Castellar del Vallès
Nombre d'habitants:
23363
Nombre de visites:
1278
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
MERCÈ COSTA VENTURA
Càrrec:
TÈCNICA D'INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA
Ens:
AJUNTAMENT CASTELLAR DEL VALLÈS
Lloc web:
Adreça electrònica:
infancia@castellarvalles.cat
Telèfon / Fax:
93 714 40 40 / 639 68 58 94
Adreça:
C/ PORTUGAL, 2
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Cada any les entitats i empreses promotores de Casals i activitats d'estiu comptaven amb el suport de l'Ajuntament per la cessió d'equipaments municipals, la promoció i difusió de la oferta d'activitats existent al municipi, els ajuts econòmics per les famílies i pel monitoratge d'infants amb Necessitats Educatives Específiques. Durant el confinament es va valorar que l'estiu del 2020 requeria un projecte més global, més coordinat i totalment adaptat a les circumstàncies i mesures sanitàries que garantís l'accés de manera generalitzada a activitats de lleure educatiu durant l'estiu amb una oferta àmplia, diversa i accessible per a tothom. La situació complexa i incerta i l'evolució de l'estat d'alarma i de les diferents fases del desconfinament podien fer variar els procediments i el calendaris de les activitats d'estiu. Entre d'altres coses, els Casals no podrien començar fins a la fase 3. La organització i realització dels Casals d'Estiu estava absolutament condicionada per les mesures i legislacions que anés aprovant el govern espanyol i per les normatives, protocols i mesures del Departament de Joventut de la Generalitat de Catalunya i de la Secretaria de Salut Pública i de les autoritats sanitàries.

Malgrat això, Castellar del Vallès compta amb un gran potencial d'entitats i empreses de l'àmbit del lleure, de l'esport i de la cultura amb experiència dissenyant, gestionant i realitzant activitats d'educació en el lleure durant el període de vacances d'estiu, a través de la promoció esportiva, de l'activitat lúdica i sociocultural i de l'aprenentatge en un marc d'acció planificat i amb l'objectiu de fer gaudir als infants i adolescents d'un temps de lleure amb propostes atractives i de qualitat. A més, el municipi està adherit a l'Aliança Educació 360, una iniciativa impulsada per la Diputació de Barcelona, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya i la Fundació Jaume Bofill. Aquest programa es proposa com a repte l'accés de la ciutadania amb equitat i sense exclusions a més i millors oportunitats educatives en tots els temps i espais de la seva vida. Així mateix, es proposa connectar l'educació i els aprenentatges entre el temps lectiu i el no lectiu i que cada persona pugui construir el seu propi itinerari local. L'estiu és una gran oportunitat per promoure els reptes de l'Aliança. D'altra banda, des del mes d'octubre de 2018 el municipi té el segell de Ciutat Amiga de la Infància, una distinció que concedeix UNICEF Comitè Espanyol a les localitats amb governs locals que es comprometen amb la seva gestió a posar els drets de la infància al centre de la seva activitat.

Per tant, el context i el treball previ realitzat de les entitats i amb les entitats permetia una actuació ràpida i conjunta per impulsar un treball col·lectiu que garantís al municipi al dret al lleure de qualitat i inclusiu, especialment del confinament provocat pel coronavirus.
Objectius de la pràctica
General:
- Comptar amb una oferta coordinada d'activitats d'estiu, que tinguin en comú objectius com l'acompanyament educatiu i socioemocional i l'enriquiment cultural i lúdic
- Compensar els efectes del confinament amb un estiu ric d'oportunitats educatives, possibilitant la participació generalitzada d'infants i adolescents a les activitats proposades independentment de la capacitat econòmica de les famílies
- Donar suport tècnic i econòmic a les entitats promotores que participen del projecte, vista la dificultat afegida aquest any de complir amb la normativa i protocols sanitaris establerts davant la situació de pandèmia de la COVID-19
- Garantir una oferta inclusiva d'activitats, de manera que els infants i adolescents del municipi puguin escollir a quina activitat d'estiu volen participar i garantint les
necessitats educatives específiques
Específic:
- Garantir una oferta d'activitat d'estiu variada, de qualitat, per a totes les edats.
- Millorar la coordinació entre entitats promotores d'activitats del municipi i l'Ajuntament
- Facilitar i donar suport la tasca de les entitats promotores d'activitats d'estiu
- Donar a conèixer a la ciutadania la oferta d'activitats d'estiu
- Vetllar pel benestar emocional dels infants i adolescents del municipi, especialment després del confinament
- Garantir una oferta inclusiva i de qualitat oferint la formació i el suport tècnic necessari
- Donar eines als monitors/es per a l'exercici de les seves funcions a través de les sessions formatives
- Enriquir les propostes de les entitats promotores amb activitats que complementin les seves
- Detectar necessitats i mancances
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Infants i adolescents 3 a 18 anys
Vinculació amb altres programes o actuacions
Està vinculada a:
- PLIA (Pla d'Infància i Adolescència)
- Segell ciutats amigues de la infància
- Adhesió Educació 360
- Catàleg d'activitats extraescolars
- Fira d'activitats extraescolars
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El projecte es va coordinar des de la Unitat d'Infància i Adolescència de la Regidoria de Cicles de Vida però es va crear un equip de tècnics/ques de diferents regidories que van donar suport al projecte.
De tota manera, el projecte no hagués estat possible sense la implicació de les entitats promotores d'activitats d'estiu que es van adherir a la proposta Activitats d'Estiu 2020, un estiu enriquit.
Abans de plantejar el projecte calia saber si hi hauria places per cobrir les possibles sol·licituds d'inscripció d'infants i adolescents del municipi, si quedarien cobertes totes les franges d'edat i si hi hauria oferta d'activitat al llarg de tot l'estiu o només algunes setmanes. Per tal de fer un retrat de la oferta prevista per l'estiu del 2020 es va penjar un formulari a la pàgina web de l'Ajuntament per saber:
- quines entitats/empreses del municipi comptaven programar i realitzar Casals
- nombre màxim de places que podrien cobrir
- franges d'edat dels i les participants
- dates previstes de la seva activitat
El nombre de participants a les diferents propostes d'activitats d'Estiu del municipi el 2019 va ser al voltant de 900 infants i adolescents però, donada la situació, era incert saber si la participació podia créixer o disminuir. Van omplir el formulari 37 empreses/entitats que tenien previst organitzar 41 propostes de Casals o activitats d'estiu i en van quedar 4 pendents d'enviar-lo. Segons els números demanats demanar hi havia oferta per 2081 infants i adolescents.
Aquesta xifra podia variar, i ho va fer, per diferents motius:
- entitats promotores que, coneixent la normativa i les mesures que havien de prendre, van optar per no realitzar activitats perquè van considerar que la responsabilitat era massa gran.
- falta de participants en algunes de les propostes. Cal tenir en compte que el 2020 hi havia més propostes que mai que podien cobrir el doble del nombre habitual de participants als Casals d'Estiu
- incertesa per la situació que va portar a les famílies a fer les inscripcions molt a última hora.

De les propostes que es van realitzar totes van adherir-se al projecte d'Activitats d'Estiu 2020, un Estiu enriquit, excepte un centre educatiu que va valorar que no necessitava el suport de l'Ajuntament i que feia l'activitat pel seu alumnat. Malgrat els canvis, seguia havent-hi places per tothom, per totes les franges d'edat, per totes les setmanes (del 22 de juny al 9 de setembre) i en horari de mat. D'altra banda, la oferta va quedar diversificada: lleure, esports, música, art, teatre, colònies, joc i tecnologia.
Finalment es van oferir un total de 26 propostes diferents.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
a. Unitat d'Infància i Adolescència de la Regidoria de Cicles de Vida
Administració local
Totes
Organitzador
b. Equip de tècnics/ques de diferents regidories
Administració local
Més d'una fase
Col·laborador
c. Entitats promotores d'activitats d'estiu
Entitats i associacions
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Recursos econòmics
Total euros per període
75570,51
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
NETEJA: 12.754,27 €
MASCARETES: 4.900 €
ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES: 4.216,30 €
FORMACIÓ: 985 €
15 AJUTS ORDINARIS: 9.170 €
5 AJUTS INFANTS AMB NEE: 5.783,15 €
SUBVENCIÓ ENTITATS: 36.682,50 €
CAMPANYA DE DIFUSIÓ (SUPLEMENT): 1.079,29 €
TOTAL: 75.570,51 €
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Castellar del Vallés
Fons propis
01/01/2020
01/01/2020
75570,51
Recursos humans
- Tècnica d'Infància i Adolescència per la coordinació del projecte
- Tècnic de via pública: per temes referents als equipaments cedits
- Cap de l'empresa de neteja (per la coordinació de neteja i desinfeccions dels espeia cedits)
- Treballadora social de Serveis Socials per la derivació i el seguiment d'infants amb necessitats educatives específiques
- Coordinadora de la Ludoteca municipal Les 3 Moreres per suport i eines pel monitoratge
- Equip d'educadors/es de serveis socials per la derivació i seguiment d'infants i Adolescents
- Tècnica d'educació per la getsió de les activitats complementàries
- Tècnica de Joventut per gestionar la subvenció de les entitats promotores
- Tècnic de comunicació i dissenyador per la campanya de difusió
- Directors/es i monitors/es de totes les activitats adherides al projecte
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Les principals línies d'actuació del projecte són:

1- Cessió d'espais municipals: Es van cedir un total de 18 espais entre equipaments municipals i centres educatius.

2 - Neteja i desinfecció: La regidoria de manteniment i espai públic es va encarregar del control de la neteja i desinfecció dels equipaments cedits. També es van fer altres accions en aquest sentit:
- Es va donar gel hidroalcohòlic a totes les entitats promotores d'activitats.
- Es van elaborar els cartells ESPAI NET I DESINFECTAT i ESPAI PENDENT DE NETEJAR I DESINFECTAR per col·locar als diferents espais (aules, lavabos, sales tallers...) establir una comunicació entre els responsables de l'entitat i els responsables de la neteja.
- Es va donar el contacte del tècnic de referència i de la cap de l'empresa de neteja per les incidències que poguessin sorgir.

3- Activitats complementàries: La Guia d'Activitats Complementàries és el recull d'activitats i préstec de materials que pretén diversificar, ampliar i oferir propostes a les entitats promotores que formen part del projecte. Les activitats que es van oferir cobrin diferents àmbits: música, arts escèniques, educació ambiental, coneixement de l'entorn i d'alguns serveis municipals... Totes les propostes es van relaitzar a places, espais públics del municipi o entorn. Les propostes tenien en compte tota la diversitat d'infants i les múltiples capacitats. La Guia estava formada per dos apartats:
- Activitats dirigides proposades per l'Ajuntament que es realitzaran a l'aire lliure (places o entorn), amb especialistes i per grups de convivència garantint les mesures sanitàries.
- Activitats d'intercanvi proposades per les entitats impulsores que formen part del projecte. Cada monitor/a podrà realitzar-les amb el seu grup de convivència quan i on decideixi.

4- Formació: Es van proposar 5 formacions breus sobre diferents temes. Les sessions es van fer durant el mes de juny a través de webinar.
- MESURES COVID PER A L'ORGANITZACIÓ DE CASALS D'ESTIU, 8 de juny de 18 a 20 a càrrec de l'Aula d'Esplai del Vallès. 73 persones inscrites
- COM ACOMPANYEM LES EMOCIONS EN LES ACTIVITATS D'ESTIU? 10 de juny de 18.30 a 20 a càrrec de la coordinadora de la Ludoteca Les 3 Moreres, 80 persones inscrites
- PRIMERS AUXILIS BÀSICS 15 de juny de 18.30 a 20 a càrrec de la Creu Roja, 69 persones inscrites
- ABÚS SEXUAL INFANTIL , UN PROBLEMA SOCIAL. REPTES PER AQUEST ESTIU, 17 de juny de 17.30 a 20 a càrrec de la fundació Vicky Bernadet, 81 persones inscrites
- ATENCIÓ A INFANTS AMB NECESSITATS EDUCATIVES ESPECÍFIQUES, 22 de juny de 18.30 a 20 a càrrec de dues professionals de Psicovallès, 76 persones inscrites

5- Subvenció per a la contractació del monitor/a responsable de seguretat i higiene: L'objecte de la subvenció va ser la contractació del responsable de seguretat i higiene per la realització i el control de les tasques recollides en el document «Criteris generals per a la organització de les activitats de lleure educatiu estiu 2020» elaborat per la Direcció General de Joventut de la Generalitat de Catalunya. Es va la concessió de subvencions per un valor total de 36.682,5€

6- Coordinació i difusió: reunions virtuals, creació d'un grup de WhattsApp, suplement a l'Actual, informació a la página web per a entitats promotores i per a la ciutadania (http://castellarvalles.cat/estiuenriquit), vídeo per les xarxes socials (https://www.youtube.com/watch?v=ZOQYdBrvnGg&feature=emb_title)

7- Suport tècnic: Es va crear un equip de tècnics/ques de diferents regidories que van donar suport a les Activitats d'Estiu. Les entitats promotores tenien els contactes de referència per a temes relacionats amb els equipaments, la neteja, la derivació i seguiment d'infants des de Serveis Socials, la normativa, coordinació, suport al monitoratge…

8- Ajuts econòmics a les famílies
- Menors amb necessitat d'atenció especifiques: Es van atorgar ajuts per valor de 5783,15 € a les entitats que van atendre a 5 infants i adolescents amb Necessitats d'atenció específiques empadronats a Castellar del Vallès i inscrits a diferents propostes adherides al projecte “Activitats d'estiu 2020. Un estiu enriquit. Es consideren menors susceptibles de monitoratge els que tenen el reconeixement oficial de discapacitat, dictamen de l'Equip d'Assessorament i orientació Psicopedagògic (EAP), o un informe amb la valoració d'un professional acreditat.

- Ajuts econòmics: Es van atorgar ajuts per valor de 9170 € a 15 unitats familiars amb infants i adolescents empadronats a Castellar del Vallès inscrits a diferents propostes adherides al projecte “Activitats d'estiu 2020. Un estiu enriquit” amb els criteris de les bases i convocatòria específica per la sol·licitud d'ajuts a les famílies per la participació als casals del projecte “Activitats d'estiu 2020, un estiu enriquit”
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
MEMÒRIA ACTIVITATS D’ESTIU 2020
Memòria
01/01/2020
Sí disponible
MEMÒRIA ESTIU ENRIQUIT (002).pdf
Activitats d'estiu (pòster divulgatiu)
Retolació i publicitat
01/01/2020
Sí disponible
web-actual-casals-569 OK.pdf
Difusió de la pràctica
Reunions virtuals, creació d'un grup de WhattsApp, suplement a l'Actual, informació a la página web per a entitats promotores i per a la ciutadania (http://castellarvalles.cat/estiuenriquit), vídeo per les xarxes socials (https://www.youtube.com/watch?v=ZOQYdBrvnGg&feature=emb_title)
Reconeixements i presentacions
Contactes amb la Fundació Bofill que ha demanat recollir l'experiència com a model a compartir.
Impacte
La implementació del projecte Activitats d'Estiu 2020, un estiu enriquit ha produït un canvi de model en el suport a les entitats promotores d'activitats que tindrà continuïtat en el temps i que ha facilitat que es generin altres projectes com un catàleg d'activitats extraescolars.
D'una banda, s'espera que tingui un impacte en la infància, adolescència i famílies del municipi donat que es garanteix una oferta que és:
- Variada: de diferents àmbits (esportiu, cultural, artístic, tecnològic, lúdic...), en diferents formats (campus, casals, cursos, tallers puntuals, colònies...), en diferents moments (juliol, agost, setembre)
- Inclusiva: totes les entitats promotores adherides al projecte Activitats d'estiu, un estiu enriquit poden rebre inscripcions de nens/es amb Necessitats Educatives Específiques o infants derivats de Serveis Socials i rebran el suport (tècnic i econòmic) perquè puguin participar-hi garantint condicions de qualitat.
- Coneguda per les famílies: que poden trobar la informació al suplement però que també la trobaran al catàleg d'activitats extraescolars, una nova eina de difusió fixa a la pàgina web municipal.

També hi ha hagut un impacte en les entitats promotores ja que, a través de l'augment de la coordinació i la formació de les persones que integren ha permès, entre d'altres coses, detectar necessitats, definir criteris de qualitat conjunts, participar en actes comunitaris, crear sinèrgies entre entitats promotores...
Finalment, també ha generat un impacte en l'Ajuntament que ha donat importància al projecte dedicant-hi el pressupost necessari, donant prioritat i continuïtat al projecte, fent-ne difusió, generant un treball transversal entre moltes regidories diferents... L'impacte de la Covid-19 en la infància ha visibilitzat més que mai la urgència de garantir i protegir els seus drets.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Mixta
Ens
La comissi de poltiques dinfncia i les entitats promotores
Document adjunt
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Es van preveure reunions de coordinació amb les entitats promotores adherides al projecte abans i després de l'estiu. Durant el projecte les entitats promotores van estar en contacte constant amb diferents tècniques de l'Ajuntament en funció del que necessitaven (temes de coordinació, d'equipament, neteja, infants derivats de Serveis Socials, amb necessitats educatives específiques, per sol·licitar activitats complementàries...). La reunió de valoració no es va fer per falta d'assistència. Es va passar una fitxa de valoració que van respondre només 3 entitats promotores. De cara al properes edicions s'inclourà la obligatorietat d'avaluar el projecte i de donar dades de participació definitives i desglossades que permetin fer una estadística i analitzar interessos i necessitats.
Punts forts de la pràctica
- Treball coordinat
- Eixos comuns
- Formació
- Activitats complementàries per enriquir propostes de les entitats promotores
- Oferta inclusiva
- Suport tècnic
Punts dèbils de la pràctica
- Millorar l'avaluació i la recollida de dades
- Necessitat de simplificar tràmits tan per les entitats promotores com per les famílies derivades de Serveis Socials
Propostes de millora de la pràctica
- Possibilitat d'ampliar el projecte a altres períodes de vacances escolars
- Dedicar part de la primera reunió amb les entitats promotores a explicar tots els tràmits que cal fer
Infància
52 pràctiques
Les polítiques municipals de la protecció i promoció de la infància, promouen accions que atenen a les necessitats d'estimulació educativa, de vinculació social i de desenvolupament de drets. La parentalitat positiva, els suports educatius, les estratègies per a conciliar la vida laboral i familiar i el reforçament de les xarxes socials són alguns dels àmbits més reconeguts a les pràctiques del BBP.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.