En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Participació ciutadana
Plans/acords/estratègies
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Pacte de Ciutat
Procés participatiu per recuperar la vitalitat i el dinamisme de Granollers
Granollers ha prioritzat 40 mesures d'acció a través del procés participatiu del Pacte de Ciutat per recuperar el dinamisme i la vitalitat de la ciutat arran de la Covid-19. Les actuacions de competència municipal que es desprenen d'aquestes mesures d'acció s'incorporen al PAM vigent pel seu impuls, desenvolupament i seguiment.
Aquestes 40 propostes sorgeixen de les 201 aportacions realitzades per part de la ciutadania a través de diversos canals oberts durant el procés participatiu (Granollers Participa, correu electrònic, Consell d'Infants, Consell d'Adolescents...). Més de 100 persones han treballat activament en 6 grups, un per a cadascun dels eixos definits al Pacte de Ciutat: Ciutat Saludable i Sostenible, Ciutat Educadora i Cultural, Ciutat Pròspera, Ciutat de Totes les Persones, Ciutat amb Valors i Ciutat Digital). Aquests grups han desenvolupat la feina iniciada pel Consell de Ciutat, que alhora recollia l'encàrrec de la Junta de Portaveus i han de desplegar el Pacte de Ciutat, que compta amb les adhesions de més de 250 persones, entitats i empreses.
Àmbit:
Participació ciutadana
Subàmbit:
Plans/acords/estratègies
Data d'inici:
01/07/2020
Data de finalització:
01/12/2020
Província:
Barcelona
Municipi:
Granollers
Nombre d'habitants:
59954
Nombre de visites:
1321
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Gemma Roquet
Càrrec:
Tècnica de projectes estratègics
Ens:
Ajuntament de Granollers
Lloc web:
Adreça electrònica:
groquet@granollers.cat
Telèfon / Fax:
938426780
Adreça:
Plaça de la Porxada, 6, 08401 Granollers
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
La crisi ocasionada per la Covid-19 ha modificat molts aspectes de la quotidianitat i ha alterat la vida laboral, familiar, social i ciutadana. Les ciutats han hagut d'assumir el significat de la paralització de l'activitat econòmica i les seves conseqüències sobre la ciutadania. Davant del futur incert i de l'impacte emocional de la pandèmia, Granollers s'ha proposat afrontar els reptes sanitaris, econòmics i socials amb la complicitat de la ciutadania i la col·laboració de la societat civil i el sector privat, les administracions i altres ciutats properes. Per tal de recuperar el dinamisme de la ciutat, la capital del Vallès Oriental fa una aposta per la creativitat, la cooperació, la corresponsabilitat i la col·laboració.
Objectius de la pràctica
General:
- Afrontar els reptes sanitaris, socials, econòmics i de model per a recuperar el dinamisme de la ciutat.
Específic:
- Involucrar tota la ciutadania, la societat civil, el sector privat i l'administració local i apostar per la creativitat, la cooperació, la corresponsabilitat i la col·laboració entre tots els actors
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament de Granollers
Interna
No Participativa
Administració local

Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Tota la ciutadania, societat civil, sector privat i administració local.

Territori: Granollers.
Vinculació amb altres programes o actuacions
El Pacte ha de servir per afrontar col·lectivament als reptes actuals i futurs, per la qual cosa, focalitza l'atenció en la situació derivada de la Covid-19, però també vol abordar reptes des d'una perspectiva més àmplia i afrontar les necessitats presents i futures més enllà de la Covid-19, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i el desafiament derivat del canvi climàtic provocat per l'acció humana com a referència.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Fase 1. La Junta de Portaveus acorda el document de bases per l'elaboració del Pacte de Ciutat i demana al Consell de Ciutat que elaborin el Pacte.

Fase 2. Després de tres sessions de treball, el Consell de Ciutat va presentar públicament el document el dia 22 de juliol del 2020, que van signar tots els membres i els grups municipals, i es va convidar a la ciutadania i tots els agents socials i institucions locals a adherir-s'hi. El Pacte que s'articula a l'entorn de 6 compromisos:
1. Situar les persones al centre dels projectes i de les iniciatives, sense oblidar ningú.
2. Promoure una ciutat amb valors que la defineixin com a comunitat.
3. Treballar per una ciutat saludable i sostenible.
4. Reforçar el model de ciutat educadora i cultural.
5. Promoure una ciutat més pròspera amb la dinamització de l'activitat econòmica.
6. Fomentar una ciutat oberta a la tecnologia i a la connectivitat digital.


Fase 3. A partir del mes d'octubre, es fa efectiu el desplegament del Pacte de Ciutat de Granollers, que ha consistit en la creació de sis grups de treball (un per cada compromís) impulsats des del Consell de Ciutat i integrats per ciutadania a títol individual, per persones membres dels diversos òrgans i espais de participació municipal i per persones expertes en els temes a tractar, durant dos mesos, del 19 d'octubre al 4 de desembre. Els grups han estat dinamitzats per personal tècnic municipal, amb l'assessorament d'una empresa especialitzada en processos participatius.

Cadascun d'aquests grups ha desenvolupat el seu propi procés participatiu, amb l'objectiu d'acordar mesures d'acció concretes i eficients, per recuperar el dinamisme i la vitalitat de la ciutat arran de la Covid-19 procurant que cadascuna d'elles pugui ser desenvolupada des de les tres perspectives d'acció transformadora, i accions col·laboratives tal i com marcava el Pacte:

1. Què puc fer jo? (com a ciutadà/ciutadana)
2. Què podem fer des de l'associacionisme, les entitats, les empreses i les organitzacions diverses?
3. Què es pot fer des de l'administració municipal?

Durant tot el procés participatiu s'ha anat realitzant, després de cada una de les sessions de treball participatiu, una tasca de contrast tècnic en cadascun dels sis Grups de Treball, per tal de garantir la idoneïtat i la viabilitat de les propostes d'acció que s'anaven debatent i concretant.

Al final del procés participatiu, el contrast tècnic ha consistit en valorar quines de les propostes d'acció, amb les seves corresponents actuacions a desenvolupar en clau de pacte, és a dir, per part de la ciutadania, de les entitats i empreses, i de l'Ajuntament, tenen incidència directe a l'hora de recuperar el dinamisme i la vitalitat de la ciutat arran de la covid-19.

Finalment s'han prioritzat 40 accions concretes.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Granollers
Administració local
Totes
Totes
Ciutadania
Ciutadans
Implementació
Participant
Entitats
Entitats i associacions
Implementació
Participant
Sector privat
Empresa
Implementació
Participant
Recursos econòmics
Total euros per període
17.000 €
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Granollers
Fons propis
01/01/2020
01/01/2020
17.000 €
Recursos humans
Personal tècnic de diferents àrees de l'Ajuntament per la dinamització dels grups de treball.
Suport i acompanyament per definir la dinamització per part d'una empresa especialitzada en processos participatius.
Disseny i elaboració de materials de comunicació.
Altres recursos
Plataforma Decidim (Diputació de Barcelona)
Altres plataformes de comunicació: Zoom, Padlet
Normes i mecanismes de participació implementats
Les trobades han estat telemàtiques degut a la situació marcada per les mesures de contenció de la pandèmia.

Canals:
• Granollers Participa: plataforma de participació digital
• Mail Participació: participacio@granollers.cat adreça de correu electrònic d'informació sobre el procés participatiu i de recepció alternativa d'aportacions de la ciutadania.

Espais de participació:
• Consell dels Infants: procés participatiu sectorial per recollir les aportacions de la població infantil de la ciutat.
• L'Arrel-Fòrum de les Adolescències: procés participatiu sectorial per recollir les aportacions de la població adolescent de la ciutat.
• Grups de Treball: espais de participació oberts a la ciutadania en general, amb la finalitat d'identificar i definir mesures i/o accions concretes, per cadascun dels sis compromisos enunciats en el Pacte de Ciutat.

Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
El resultat definitiu del procés participatiu es concreta en la definició de 40 accions d'entre les 2020 propostes rebudes per part de la ciutadania.

En funció de l'impacte estimat de cadascuna de les aportacions rebudes, sobre els efectes negatius que ha originat o agreujat la Covid-19, aquestes s'han valorat de la següent manera:
- 40 aportacions (20 % del total) es defineixen com a mesures d'acció òptimes per recuperar el dinamisme i la vitalitat de la ciutat arran de la covid-19. Les actuacions de competència municipal que es desprenen de les mesures d'acció, s'incorporen al Programa d'Actuació Municipal vigent pel seu impuls, desenvolupament i seguiment.
- 160 aportacions (80 % del total) es defineixen com a propostes a prendre en consideració a l'hora d'elaborar les noves planificacions d'àmbit sectorial i/o estratègic.

Pel que fa a les persones participants:
S'han realitzat 18 sessions de treball amb ciutadania (3 sessions per cadascun dels 6 grups de
treball), realitzades entre el 19 d'octubre i el 3 de desembre de 2020.
Totes les sessions han estat en format virtual donada la situació d'emergència sanitària i han
tingut una durada aproximada de dues hores.
174 persones es van inscriure per participar en els grups de treball.
115 persones han participat en els grups de treball.
Un 66% de les persones inscrites han tingut disponibilitat per participar en els grups de treball.

Quant a la distribució per sexe:
Les dones inscrites (84) representen el 48,28% i els homes (90) un 51,72%.
Les dones que hi van participar (58) representen el 50,43% i els homes (57) un 49,57%.

Aportacions rebudes (total: 202)
Un 52,48% (106) han estat presentades pels grups de treball.
Un 21,29% (43) han estat presentades pel Consell de Ciutat.
Un 23,26% (47) s'han recollit a través de la plataforma Granollers Participa.
Un 2,97% (6) s'han recollit a través del coreu electrònic participacio@granollers.cat

Aportacions segons els grups de treball:
Un 16,83% de les aportacions (34) s'han adreçat al grup de treball Ciutat Educadora i Cultural.
Un 13,86% de les aportacions (28) s'han adreçat al grup de treball Ciutat Pròspera.
Un 9,41% de les aportacions (19) s'han adreçat al grup de treball Ciutat Valors.
Un 24,75% de les aportacions (50) s'han adreçat al grup de treball Ciutat Persones.
Un 14,85% de les aportacions (30) s'han adreçat al grup de treball Ciutat Saludable i Sostenible.
Un 20,30% de les aportacions (41) s'han adreçat al grup de treball Ciutat Digital
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Document Pacte de Ciutat
--------
01/01/2020
Sí disponible
Revisat_Document_final_Pacte_de_Ciutat.pdf
Difusió de la pràctica
La difusió sobre el procés participatiu es va realitzar a través de les xarxes socials, del butlletí municipal, dels diaris de la zona (El 9 nou, Som Granollers...) i del web municipal.
A l'inici i final del procés, es va fer una roda de premsa pública. I, en el retorn, que va ser virtual (retransmès a través de Zoom), es van connectar una vuitantena de persones que van participar al procés.
Impacte
Les mesures d'acció agrupades per àmbits, esdevenen la resposta que la ciutat, en el seu conjunt, ha de donar a curt i mitjà termini, per sortir de la crisi provocada per la pandèmia del coronavirus.

Mesures d'acció

Ciutat de totes les persones
Acció 1: Crear una xarxa de detecció de situacions de vulnerabilitat
Acció 2: Realitzar una campanya per donar valor a les diversitats, i promoure la cohesió social
Acció 3: Consolidar una xarxa de suport d'entitats i vincular-la al Punt de voluntariat
Acció 4: Crear projectes intergeneracionals d'alfabetització digital
Acció 5: Suport i acompanyament al dol
Acció 6: Ampliar la Guia de recursos covid-19

Ciutat amb valors
Acció 1: Fer activitats intergeneracionals entre joves i persones grans
Acció 2: Crear una carta dels valors de la ciutat
Acció 3: Crear accions per incorporar i vincular persones de diferents cultures
Acció 4: Acollir i donar la benvinguda als nous empadronats
Acció 5: Crear accions per promoure el sentiment de pertinença, i la vinculació al municipi
Acció 6: Promoure la bona convivència amb el disseny de nous espais i entorns de la ciutat i
sensibilitzant en el seu bon ús


Ciutat saludable i sostenible
Acció 1: Promoure hàbits de mobilitat sostenible
Acció 2: Incrementar la presència de vegetació a tota la ciutat
Acció 3: Fomentar la producció local, especialment l'ecològica, i el seu consum
Acció 4: lncrementar els espais de gaudi pel ciutadà que garanteixin el manteniment de la
distància de seguretat
Acció 5: Promoure l'ús d'energies renovables, i l'eficiència energètica
Acció 6: Foment de les iniciatives sorgides de joves locals per a una ciutat més sostenible i més
justa
Acció 7: Fer i promoure un bon ús de la sanitat pública

Ciutat educadora i cultural
Acció 1: Promoure la inclusió de joves en risc d'exclusió
Acció 2: Impulsar activitats fora l'escola que ajudin a disminuir les desigualtats en l'aprenentatge
Acció 3: Mostrar el què es fa dins les escoles per apropar-les a la ciutadania
Acció 4: Promoure el consum i la creació de la cultura
Acció 5: Donar suport al sector cultural
Acció 6: Difusió de les activitats culturals
Acció 7: Donar suport al sector educatiu

Ciutat pròspera
Acció 1: Promoure el comerç local
Acció 2: Crear llocs de treball
Acció 3: Mantenir llocs de treball
Acció 4: Aprofitar els canvis socials generats per la Covid-19
Acció 5: Posar en valor els efectes positius que ha portat la Covid-19
Acció 6: Augmentar i diversificar l'ocupació dels locals buits i els seus usos

Ciutat digital
Acció 1: Fer una enquesta/diagnosi de les necessitats digitals a la ciutat
Acció 2: Informar millor de l'oferta de formació digital existent
Acció 3: Fer més usables i fàcils les eines (els tràmits) de l'ajuntament
Acció 4: Crear càpsules formatives (en format vídeo/suport escrit) sobre temes digitals
Acció 5: Coordinar les AFAs per donar suport a les famílies en l'accés a les eines digitals
Acció 6: Promoure el voluntariat digital
Acció 7: Recollida de material
Acció 8: Obrir nous canals de comunicació digital amb la ciutadania
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Granollers
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Al final de la tercera sessió dels grups de treball, es va valorar la satisfacció en relació al desenvolupament de les sessions. Es van valorar de manera quantitativa diferents aspectes del procés participatiu, assolint una satisfacció mitjana entre els sis grups de treball de 8,01 sobre 10. A partir de la pregunta «Què t'ha semblat el procés de treball?», cadascuna de les persones participants la responia amb tres paraules. Amb el conjunt de les paraules es va construir un núvol visual, en el que es destacaven les paraules més compartides expressades per les participants. Les expressions més compartides en el conjunt dels grups de treball són les que consideren que el procés participatiu ha estat interessant, participatiu i enriquidor.

A més, Granollers ha sabut aprofitar l'eina de seguiment de projectes (PAM) per incorporar les accions del Pacte de Ciutat i poder comprovar l'evolució i l'estat de cadascuna de les actuacions sorgides del procés participatiu.
Punts forts de la pràctica
El principal punt fort de l'experiència és el compromís que han adoptat els diferents agents, així com l'elevada i diversa participació. Que el procés participatiu hagi sigut en format virtual ha facilitat en gran part la implicació de la ciutadania i també s'ha detectat un compromís del personal tècnic de les diferents àrees que han rebut propostes. La transversalitat ha estat també una de les claus de l'èxit del procés participatiu del Pacte de Ciutat.
Punts dèbils de la pràctica
El format virtual del procés participatiu tan pot ser positiu com negatiu en la mesura que pot arribar a frenar la participació. Hi ha força gent que prefereix trobar-se presencialment. D'altra banda, amb la participació virtual hi ha gent que queda fora del procés (per manca de recursos o coneixements informàtics).
Un altre punt feble és la complexitat de fer un seguiment a posteriori de les propostes que són assignades a la ciutadania (per exemple, si la ciutadania es compromet a comprar més al comerç local, l'únic que pot fer l'Ajuntament per a dinamitzar aquesta acció és crear campanyes però no pot fer un seguiment del moviment ciutadà particular).
Propostes de millora de la pràctica
Com tot procés participatiu, si s'hagués pogut ampliar el calendari i disposar de més temps, s'hauria pogut plantejar d'una altra forma.
Seguint el punt feble indicat, caldria trobar la manera de fer el seguiment de les propostes de la ciutadania.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta és una pràctica del tot replicable en altres àmbits i municipis. Cal tenir en compte, sobretot, que el compromís de tots els agents participants és indispensable. I també cal remarcar que participar d'un procés participatiu d'aquesta envergadura no significa demanar a l'Ajuntament que faci alguna cosa, sinó que la implicació és igual per tothom.
Participació ciutadana
85 pràctiques
Any rere any els municipis catalans implementen múltiples estratègies per a garantir i promoure la participació ciutadana. Les pràctiques recollides s'ocupen de temes fonamentals com els pressupostos participatius, els processos participatius de millora urbana i l'impuls de diferents mecanismes de deliberació. També hi ha actuacions centrades en enfortir la cultura democràtica, les xarxes socials i la coresponsabilitat ciutadana amb la millora de les relacions entre ciutadans i autoritats.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.