En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Ús espai públic
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Mesures de distanciament físic i mobilitat sostenible
Replantejament de l'espai públic
Com a conseqüència de la crisi sanitària, l'Ajuntament de Cornellà Llobregat ha replantejat l'ús de l'espai públic amb l'objectiu de garantir la distància de seguretat de 2 metres entre les persones. S'han dissenyat un conjunt de mesures, encara vigents, totes elles per evitar la concentració de persones al carrer que s'estructuren en dos blocs: les accions per garantir la distància física entre persones al carrer i les accions per habilitar de forma tàctica o permanent noves xarxes de mobilitat, potenciant prioritàriament espais per als vianants i l'ús de la bicicleta.
Aquest conjunt d'accions han permès experimentar un canvi en la mobilitat del municipi, retornant molts espais a la ciutadania, alhora que ha reduït la contaminació atmosfèrica i acústica que provoquen els vehicles.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
Ús espai públic
Data d'inici:
16/03/2020
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Cornellà de Llobregat
Nombre d'habitants:
87458
Nombre de visites:
1205
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Ramon Montserrat
Càrrec:
Director de l'Àrea d'Innovació Social i Urbana
Ens:
Ajuntament de Cornellà de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
rmontserrar@aj-cornella.cat
Telèfon / Fax:
93 377 02 12
Adreça:
Plaça Enamorats, 5, 08940, Cornellà de Llobregat
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Els grups polítics municipals de Cornellà de Llobregat van pactar i consensuar un paquet de mesures socials, fiscals i de mobilitat que es va posar en marxa amb l'inici de l'estat d'alarma per a afrontar els efectes de la Covid-19 a la localitat.
Amb l'objectiu principal de donar suport a les persones més afectades social i econòmicament per la crisi sanitària, les diferents forces polítiques van aprovar un Pla municipal per a garantir la protecció social de les persones dotat amb 2.777.500 euros. Una gran part del pressupost, 1 milió d'euros, es destinarà a un nou Fons Social Extraordinari a l'exercici 2021 per a poder fer front a les situacions de vulnerabilitat social i econòmica que es puguin generar.
A més a més, una altra de les conseqüències de la crisi del coronavirus és la necessitat de garantir la distància física de seguretat entre les persones, que s'ha establert en 2 metres, per a evitar el contagi del virus. Per aquesta raó, s'opta per reorganitzar la mobilitat en l'espai públic i així facilitar aquest distanciament, amb l'augment de 25 km de la xarxa pedalable, l'ampliació de l'espai públic per a desenvolupar-hi activitats de lleure i d'esport, la reducció del temps d'espera dels semàfors per a evitar les aglomeracions de persones quan aquests es posen vermells, o la regulació de la circulació dels vianants per la vorera dreta.
Objectius de la pràctica
General:
- Garantir la distància de seguretat mínima de 2 metres entre persones a la via pública.
- Habilitar de forma tàctica o permanent noves xarxes de mobilitat, tot potenciant prioritàriament els modes de transport més sostenibles i saludables.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament de Cornellà de Llobregat
Interna
No Participativa
Administració local

Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: a tota la població del municipi.

Territori: la ciutat de Cornellà de Llobregat.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Aquesta experiència es troba emmarcada en el Projecte Cornellà Natura, que és una estratègia municipal de naturalització de l'entorn urbà per esdevenir una ciutat més verda, sostenible, saludable i resilient.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Aquesta experiència s'ha estructurat en dos tipus d'actuacions: aquelles accions que volen evitar la concentració de persones pels carrers de la ciutat i en les zones de més concurrència, i les accions que potencien la mobilitat a peu, en transport públic i bicicleta o vehicles de mobilitat personal (VMP).

Accions que volen evitar la concentració de persones pels carrers de la ciutat i en les zones de més concurrència

En aquest sentit, s'han realitzat tres tipus d'accions. En primer lloc, a les voreres d'una amplada màxima de 4 metres, es regula el sentit de la circulació dels vianants, tot utilitzant com a criteri el mateix que el de la circulació viària, sempre es caminarà per la dreta.

Segon, s'ha reduït el temps d'espera dels vianants als semàfors amb major concurrència per evitar aglomeracions. A més a més, s'ha modificat el cicle semafòric a 10 cruïlles semaforitzades. Aquesta ha estat una mesura temporal que s'ha restablert quan ha finalitzat l'estat de l'alarma.

També s'han posat cartells informatius indicant la distància de seguretat a respectar als semàfors en cruïlles.

Finalment, s'han reduït al 50% el nombre de parades als mercats setmanals.

Potenciar la mobilitat a peu, transport públic i bicicleta o VMP

Per assolir aquest objectiu s'ha treballat en quatre eixos.

Primerament, s'ha restringit el trànsit viari dels carrers i avingudes, els quals esdevenen espais prioritaris per a vianants, limitant la circulació viària als vehicles de proximitat.

A més, s'ha ampliat l'espai públic per activitats de lleure i esportives, tot aprofitant els talls de carrer del programa “Diumenges sense cotxes”. Tots els caps de setmana es tanquen al trànsit rodat 14 carrers de tots els barris de la ciutat. Es tracta, en la majoria dels casos, de carrers sencers però també hi ha trams concrets. L'horari de la restricció al trànsit és des del dissabte a les 9h fins diumenge a les 21h.

També s'ha augmentat la velocitat comercial dels autobusos mitjançant la instal·lació de 3 parades dobles per facilitar l'entrada i sortida de viatgers dels vehicles.

En quart lloc, s'ha ampliat la xarxa pedalable amb mesures de caire tàctic i permanent.

L'objectiu d'ampliar la xarxa pedalable és connectar la xarxa actual, en alguns trams inconnexa, per facilitar l'ús de la bicicleta com a mitjà de transport que permet garantir la distància física, millorar la qualitat de l'aire i contribuir a contenir un previsible augment dels viatges en vehicles a motor.

Es distingeixen 4 tipus de carrils bicis a implantar segons les característiques de cada carrer:

1. Carril bici bidireccional segregat a la calçada.
2. Carril bus-bici, carril d'ús exclusiu per a la bicicleta i l'autobús.
3. Carrers de convivència, s'elimina un carril de circulació per a l'ús exclusiu de vianants i bici.
4. Senyalització de carrers de cohabitació (carrer 30), on la bicicleta conviu amb els vehicles a motor.

En total es disposa de gairebé 25 kilòmetres de noves vies de la xarxa pedalable senyalitzats.
Així doncs, la xarxa ciclable de Cornellà de Llobregat ha passat dels 17,75 kilòmetres actuals a 42,7 kilòmetres; més del doble.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Guàrdia Urbana municipal
Administració local
Totes
Totes
Àrea Metropolitana de Barcelona
Administració local
Més d'una fase
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Diagnosi i disseny
Àrea d'Espai Públic de l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat
Administració local
Totes
Totes
Àrea d'estudis i actuacions municipals de l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat
Administració local
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per període
121.000€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
116.000€ corresponen a la implementació i increment de la xarxa de carrils bici.
La resta, corresponen a les despeses de senyalització i a la pintura en les voreres de circular per la dreta.

Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Cornellà de Llobregat
Fons propis
Indefinida
Indefinida
121.000€
Recursos humans
- Personal tècnic de l'Àrea d'estudis i actuacions ambientals.
- Personal de la Brigada municipal que s'ha encarregat d'implantar algunes de les accions (instal·lar pilones, etc.).
- Guàrdia Urbana municipal que s'ha encarregat de gestionar les mesures de distància física.
- Personal tècnic de l'AMB que ha col·laborat en el projecte oferint assessorament tècnic per a la implementació de determinades mesures.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- S'han pintat 200 senyals indicant la direcció de circulació a 31 carrers de la ciutat.
- S'han col·locat cartells informatius per tal que la població circuli per la dreta en 6 vies. Aquestes senyals i cartells es complementen amb la presència de 10 agents cívics per reforçar el missatge a la població.
- S'ha modificat el cicle semafòric a 10 cruïlles semaforitzades (27 passos de vianants).
- Cartells informatius indicant la distància de seguretat a respectar als semàfors en cruïlles en un total de 122 passos de vianants.
- S'han reduït al 50% el nombre de parades als mercats setmanals.
- La superfície aproximada destinada a vianants i a bicicletes és de 2.730 metres quadrats i 910 metres de longitud.
- Es tanquen al trànsit rodat 14 carrers de tots els barris de la ciutat. En total, s'està tallant al trànsit un total de 9.525 metres quadrats i 2,05 km aproximadament.
- Instal·lació de 3 parades dobles d'autobús.
- Carril bici bidireccional segregat a la calçada: 1.860 metres aproximadament.
- Carril bus-bici, carril d'ús exclusiu per a la bicicleta i l'autobús: 1.280 metres aproximadament.
- Carrers de convivència, s'elimina un carril de circulació per a l'ús exclusiu de vianants i bici: 910 metres aproximadament.
- Senyalització de carrers de cohabitació (carrer 30), on la bicicleta conviu amb els vehicles a motor.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Document d’implantació de mesures municipals COVID-19
Projecte
Indefinida
Sí disponible
Informe_mesures_Covid_19_def.docx
Difusió de la pràctica
Impacte
- Ha servit com a prova pilot d'algunes mesures, que s'han convertit en accions permanents.
- Ha permès fer modificacions de la mobilitat que no estaven previstes.
- Ha permès incrementar i millorar la connectivitat dela xarxa pedalable de la ciutat.
- Aquestes accions suposen una millora per a la qualitat de l'aire de Cornellà de Llobregat.
- L'AMB ha recollit algunes de les mesures presents en aquesta experiència per al seu acord per una nova mobilitat metropolitana.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Cornellà de Llobregat
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Aquesta experiència ha complert amb els objectius inicials i ha suposat un canvi en model de mobilitat del municipi. S'ha retornat molt espai públic a la ciutadania reduint la circulació en determinades àrees i carrers de la ciutat que han tingut un impacte positiu en la vida i salut dels barris, conseqüència de la contaminació acústica i ambiental que provoquen els vehicles.
Punts forts de la pràctica
S'ha aconseguit la posada en marxa de diverses actuacions de forma molt ràpida i coordinada tant a nivell tècnic com polític (entre diferents departaments de l'Ajuntament) que sense pandèmia haguessin estat molt més lentes.

Algunes de les actuacions tàctiques que inicialment es preveien a curt termini s'han consolidat i es faran permanents (ex. Talls de carrer els caps de setmana, supressió de carrils de circulació per ampliació de voreres, implantació de carrils bici, etc.).
Punts dèbils de la pràctica
Com a conseqüència de la necessitat ràpida en la implementació de les accions, aquestes no van ser sotmeses a un procés de participació ciutadana.
Propostes de millora de la pràctica
Seria interessant dur a terme un procés participatiu.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Per a poder replicar la pràctica és molt necessària la bona coordinació de diferents departaments de l'Ajuntament que intervenen en la definició i implementació de les mesures anteriorment detallades.
Mobilitat
35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.