Mesures de distanciament fÃsic i mobilitat sostenible Replantejament de l'espai públic
Com a conseqüència de la crisi sanità ria, l'Ajuntament de Cornellà Llobregat ha replantejat l'ús de l'espai públic amb l'objectiu de garantir la distà ncia de seguretat de 2 metres entre les persones. S'han dissenyat un conjunt de mesures, encara vigents, totes elles per evitar la concentració de persones al carrer que s'estructuren en dos blocs: les accions per garantir la distà ncia fÃsica entre persones al carrer i les accions per habilitar de forma tà ctica o permanent noves xarxes de mobilitat, potenciant priorità riament espais per als vianants i l'ús de la bicicleta.
Aquest conjunt d'accions han permès experimentar un canvi en la mobilitat del municipi, retornant molts espais a la ciutadania, alhora que ha reduït la contaminació atmosfèrica i acústica que provoquen els vehicles.
En aquest sentit, s'han realitzat tres tipus d'accions. En primer lloc, a les voreres d'una amplada mà xima de 4 metres, es regula el sentit de la circulació dels vianants, tot utilitzant com a criteri el mateix que el de la circulació vià ria, sempre es caminarà per la dreta.
Finalment, s'han reduït al 50% el nombre de parades als mercats setmanals.
Potenciar la mobilitat a peu, transport públic i bicicleta o VMP
Per assolir aquest objectiu s'ha treballat en quatre eixos.
Primerament, s'ha restringit el trà nsit viari dels carrers i avingudes, els quals esdevenen espais prioritaris per a vianants, limitant la circulació vià ria als vehicles de proximitat.
Es distingeixen 4 tipus de carrils bicis a implantar segons les caracterÃstiques de cada carrer:
1. Carril bici bidireccional segregat a la calçada.
2. Carril bus-bici, carril d'ús exclusiu per a la bicicleta i l'autobús.
3. Carrers de convivència, s'elimina un carril de circulació per a l'ús exclusiu de vianants i bici.
4. Senyalització de carrers de cohabitació (carrer 30), on la bicicleta conviu amb els vehicles a motor.
Àrea d'Espai Públic de l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat
Administració local
Totes
Totes
Àrea d'estudis i actuacions municipals de l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat
Administració local
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per perÃode
121.000€
CaracterÃstiques generals del finançament (perÃodes, tipus...):
116.000€ corresponen a la implementació i increment de la xarxa de carrils bici.
La resta, corresponen a les despeses de senyalització i a la pintura en les voreres de circular per la dreta.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens
Modalitat de l'aportació
PerÃode de finançament
Quantitat
Observacions
Des de
Fins a
Ajuntament de Cornellà de Llobregat
Fons propis
Indefinida
Indefinida
121.000€
Recursos humans
- Personal tècnic de l'Àrea d'estudis i actuacions ambientals.
- Personal de la Brigada municipal que s'ha encarregat d'implantar algunes de les accions (instal·lar pilones, etc.).
- Guà rdia Urbana municipal que s'ha encarregat de gestionar les mesures de distà ncia fÃsica.
- Personal tècnic de l'AMB que ha col·laborat en el projecte oferint assessorament tècnic per a la implementació de determinades mesures.
- Ha servit com a prova pilot d'algunes mesures, que s'han convertit en accions permanents.
- Ha permès fer modificacions de la mobilitat que no estaven previstes.
- Ha permès incrementar i millorar la connectivitat dela xarxa pedalable de la ciutat.
- Aquestes accions suposen una millora per a la qualitat de l'aire de Cornellà de Llobregat.
- L'AMB ha recollit algunes de les mesures presents en aquesta experiència per al seu acord per una nova mobilitat metropolitana.
Avaluació
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Cornellà de Llobregat
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Aquesta experiència ha complert amb els objectius inicials i ha suposat un canvi en model de mobilitat del municipi. S'ha retornat molt espai públic a la ciutadania reduint la circulació en determinades à rees i carrers de la ciutat que han tingut un impacte positiu en la vida i salut dels barris, conseqüència de la contaminació acústica i ambiental que provoquen els vehicles.
Algunes de les actuacions tà ctiques que inicialment es preveien a curt termini s'han consolidat i es faran permanents (ex. Talls de carrer els caps de setmana, supressió de carrils de circulació per ampliació de voreres, implantació de carrils bici, etc.).