En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Transparència
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Gobierto
Metodologia de seguiment del Pla de Reactivació Local 2021
El Pla de Reactivació Local (PRL) 2021 de l’Ajuntament de Viladecans és la segona edició d’aquesta iniciativa, dirigida a impulsar un paquet d’accions en àmbits clau del municipi per tal de fer front als efectes negatius que la pandèmia de COVID-19 ha causat a nivells econòmic i social. Tot i que la primera edició comptava amb una eina bàsica de consulta de seguiment per la ciutadania, de cara al a edició 2021 es va decidir reforçar aquest aspecte. Al llarg del període de realització del PRL 2021, els ciutadans interessats en conèixer el seu grau de compliment podien accedir a una web on de manera periòdica s’actualitzaven les dades de progrés de cadascuna de les accions, així com costos econòmics, impactes a nivell de creació de treball, públic objectiu i número d’usuaris o ciutadans impactats per la mesura. Aquest seguiment s’ha fet de manera quantitativa mitjançant l’eina Gobierto i de manera qualitativa mitjançant entrevistes a la ciutadania per aprofundir el coneixement d’algunes actuacions concretes.
Àmbit:
Transparència
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/03/2021
Data de finalització:
31/01/2022
Província:
Barcelona
Municipi:
Viladecans
Nombre d'habitants:
65188
Nombre de visites:
714
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Ana Maria Romero Romero
Càrrec:
Cap de l’Observatori de Polítiques Públiques
Ens:
Ajuntament de viladecans
Lloc web:
Adreça electrònica:
amromeror@viladecans.cat
Telèfon / Fax:
966351800
Adreça:
C/ Jaume Abril, 2 . 08840 Viladecans
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El Pla de Reactivació Local (PRL) del 2021 per Viladecans és la continuació del pla de 2020, que va ser ideat en resposta a l’impacte social i econòmic de la pandèmia de la COVID-19, i que va consistir amb un conjunt de 134 mesures enfocades a reactivar aquells sectors i àmbits de la població que es van veure més afectats per la pandèmia.
L’allargament de la pandèmia més enllà del 2021 va fer necessària una renovació d’aquest pla que posés la mirada al període 2021-2022. La nova edició del PRL va permetre consolidar aquells elements del pla anterior que van funcionar correctament, així com afegir millores i canvis. De les 134 mesures originals, la proposta del 2021 va condensar-se en només 36 propostes, subdividides en 76 accions diferents, totes elles centrades exclusivament en afrontar problemàtiques provocades per la pandèmia i centrant-se com a novetat en els públics objectiu. D’aquesta manera s’han pogut definir de manera més concreta els objectius i característiques de cada mesura.
Un altre canvi clau en l’abordatge de la nova edició del PRL es tracta d’un canvi en la metodologia de seguiment del mateix. El que a l’edició de 2020 va ser una plataforma online on es podia consultar un percentatge aproximat del grau d’execució de cada mesura, al 2021 s’ha convertit en una eina de consulta en constant actualització que recull també factors com nivell de satisfacció dels resultats, llocs de treball creats, i productes resultants i derivats.
Objectius de la pràctica
General:
- Oferir un seguiment transparent, descriptiu i accessible per a la ciutadania de les accions i resultats del PRL 2021 de Viladecans
Específic:
- Rendiment de comptes
- Anàlisi de les polítiques
- Millora contínua basada en el coneixement de l’impacte de les actuacions
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament de Viladecans
Interna
Administració local

Basat en l’experiència del 2020 en col·laboració amb la Diputació de Barcelona. Es va fer una reunió amb l’equip directiu i una altra amb l’equip d’actualitzadors/es de la informació corresponent al seguiment i avaluació del PRL del 2020.

Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Tota la ciutadania

Territori: Viladecans
Vinculació amb altres programes o actuacions
Els eixos d’acció del PRL, així com la idea del seu seguiment, s’ajunten a línies marcades pels objectius de desenvolupament sostenible ODS 2030.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
La metodologia del seguiment del PRL de Viladecans 2021 consta d'una part qualitativa i una quantitativa, estructurades al voltant de l‘ús de l’Eina Gobierto. Aquesta eina es tracta d’un sistema de programari lliure proporcionat per la diputació de Barcelona, que permet introduir dades sobre el seguiment de cada element del PRL i permetre la visualització del grau d’assoliment tant a nivell individual com global i mostrar-los de manera seccionada (classificant per públics objectius, nom de la mesura i tipus d’actuació).

El seguiment del PRL és descentralitzada i implica la participació de diferents departaments de l’ajuntament, a més d’un equip de persones referents de cadascun dels àmbits d’acció, que es dediquen a actualitzar-lo. Des del “nucli dur” organitzatiu de la pràctica, conformat per personal de l’equip de sistemes de l’ajuntament de Viladecans es va formar als encarregats de cada eix temàtic en l’ús de l’eina Gobierto, i un cop formats se’n va fer un seguiment per comprovar que les accions del PRL s’actualitzessin correctament i aquestes mantinguessin una coherència entre elles.

Com a suplement al seguiment quantitatiu, algunes de les mesures del PRL han tingut un seguiment qualitatiu en forma d’entrevistes a la ciutadania. Es van dissenyar sis tipus d’entrevistes per mesures relacionades amb subvencions a empreses, recursos de reactivació d’entitats, capacitació digital a entitats, ajuts al lloguer i capacitació digital per a la ciutadania, que van ser contestades per 23 persones.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Viladecans
Administració local
Totes
Totes
Consultora externa
Empresa
Avaluació
Participant
Recursos econòmics
Total euros per període
15.235,9 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Tot i que el pressupost total del PRL es de 4,7 milions d’€, el seguiment es duu a terme pels propis treballadors de l’Ajuntament fent servir programari lliure, i només s’ha necessitat el suport mitjançant dos contractacions menors per la realització de les entrevistes qualitatives a la ciutadania i l’auditoria de les dades introduïdes a l’aplicatiu.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Viladecans
Fons propis
Indefinida
Indefinida
15.235,9
Recursos humans
La actualització del seguiment del PRL ha estat duta a terme per un equip de persones actualitzadores, una per cadascun del 8 eixos d’acció del PRL, Liderat per l’equip de l’Observatori de Polítiques Públiques.
Altres recursos
Equips informàtics de l’Ajuntament i programari Gobierto.
Normes i mecanismes de participació implementats
La part qualitativa del seguiment ha comptat amb la participació de ciutadans, que han pogut donar la seva opinió sobre el progrés del PR.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
- Inici de treball amb una nova cultura de l’avaluació de les polítiques públiques a l’Ajuntament, on cada departament es fa responsable del seguiment i l’avaluació de les actuacions que els hi corresponen, dessignant una persona referent que forma part de l’equip d’actualitzadors/es de l’eina

- Ús de noves eines per al seguiment i avaluació dels plans municipals, facilitant nous coneixements a les persones del grup d’actualitzadors/es que els facilitin treballar amb autonomia.

- Creació d'una plataforma que presenta a la ciutadania la informació d’una manera fàcil, comprensible i accessible en tot moment.

Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Presentacions als diferents organismes de participació del municipi i jornades
Presentació
Indefinida
Consultar ens
Web de seguiment
--------
Indefinida
Sí disponible
Presentació de les conclusions de l’anàlisi qualitatiu
Presentació
Indefinida
Consultar ens
Presentació del pla de seguiment
Presentació
Indefinida
Consultar ens
Difusió de la pràctica
Tot i que s’ha fet difusió del PRL i les seves accions via la web i xarxes socials de l’Ajuntament, a més de per mitjans convencionals, no s’ha fet difusió específica del seu programa de seguiment.
Impacte
La posada en pràctica d’un programa comprensiu de seguiment ha permès que tots aquells ciutadans que ho desitgessin poguessin estar al corrent dels avenços que Viladecans ha fet en el darrer any per combatre els efectes de la pandèmia.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Viladecans
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Els objectius del projecte han estat assolits, aconseguint un major nivell de monitorització i seguiment dels objectius i facilitant el seu accés a la ciutadania, i ha servit com a exercici per als tècnics i treballadors de l’ajuntament de cara a consolidar aquest sistema d’autoavaluació conjunta i fer-lo servir per a futurs projectes, ja sigui en l’àmbit de plans de ciutat o altres iniciatives.
Punts forts de la pràctica
- Aproximació de les activitats de l’Ajuntament a la ciutadania, tant a nivell de transparència com de participació en l’avaluació de projectes.

- Foment de la interconnexió i treball conjunt d’equips provinents de diferents serveis de l’Ajuntament.
Punts dèbils de la pràctica
- Vessant qualitativa limitada.
Propostes de millora de la pràctica
- Aprofundir en la part quantitativa del ‘avaluació, augmentant la mostra d’entrevistats, preparant les entrevistes amb més marge de temps i traslladant-la a altres tipus d’accions del PRL.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La metodologia de seguiment delineada per aquest projecte és aplicable a altres projectes d’ajuntaments i consells comarcals, especialment aquells amb un abast ampli o que contenen diferents accions dins d’un mateix programa, com ara estratègies de ciutat o plans de reactivació. El programari Gobierto en el que es basa la pràctica és de caràcter lliure, així que per replicar aquesta modalitat de seguiment només fa falta formar i organitzar els treballadors de l’organisme per a que actualitzin periòdicament els progressos assolits.
Transparència
15 pràctiques
El món local ha recollit el clam de la ciutadania per una major transparència i control dels assumptes públics. Aquestes demandes es veuen reflectides en un conjunt de accions que impulsen el control democràtic, la millora en l'atenció ciutadana i l'accés a la informació.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.