En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Igualtat i Gènere
Reforç de competències i assessorament
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Innova-dona i Women Corporate.
Programes per la promoció de les dones en l’àmbit laboral
Innova-Dona i Women Corporate són dues iniciatives impulsades per l’ajuntament de Viladecans, que tenen com a objectiu l’apoderament de les dones dins el món laboral mitjançant la seva formació, assessorament i acompanyament en els àmbits de l‘empresa i l’emprenedoria. Consisteixen en dos programes de formació i acompanyament personalitzat de tres mesos, al final dels quals les participants han dissenyat un pla d’acció per a permetre el seu accés a llocs directius dins la seva empresa, en el cas de Women Corporate; o tirar endavant amb una idea de negoci en el cas d’Innova-Dona. L’edició de 2021 dels programes va tenir una bona acollida entre les participants, amb un 90% de percepció d’èxit entre aquestes.
Àmbit:
Igualtat i Gènere
Subàmbit:
Reforç de competències i assessorament
Data d'inici:
01/09/2021
Data de finalització:
01/12/2021
Província:
Barcelona
Municipi:
Viladecans
Nombre d'habitants:
65188
Nombre de visites:
727
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Carles Ferreiro i Ramírez
Càrrec:
Director de serveis d’empresa i innovació
Ens:
Ajuntament de Viladecans
Lloc web:
Adreça electrònica:
cferreiror@viladecans.cat
Telèfon / Fax:
936 35 18 04
Adreça:
C/ Andorra 64, 08840 Viladecans
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Tant Innova-Dona com Women Corporate parteixen d’una preocupació per la vessant professional de les dones del municipi. Tradicionalment, les dones s’han vist excloses de l’àmbit “formal” del mont laboral, quedant en gran part relegades a les tasques de cures i l’economia submergida, i tot i que a Occident la seva incorporació en massa las mercats laborals va iniciar-se amb els canvis socials de principis del segle XX, encara avui en dia certs àmbits com ara els càrrecs directius o l’emprenedoria consten amb un baix percentatge de representació femenina. Innova-dona i Women Corporate pretenen alleujar aquesta manca de representació a través del a formació a dones, cadascuna des d’un enfocament diferent. Des d’Innova-dona es busca potenciar el talent i la seguretat de les dones a l’hora d’emprendre, ja sigui des de zero o a partir de la millora d’un projecte d’emprenedoria ja existent. Per altra banda, Women Corporate pretén potenciar els perfils de treballadores ja pertanyents a una empresa de manera que aquestes puguin optar a places directives.
Objectius de la pràctica
General:
- Empoderar i posar en valor el potencial de les dones mitjançant la formació, assessorament i acompanyament de professionals en l’àmbit de l’empresa i l’emprenedoria.
Específic:
- Potenciar el lideratge femení d’aquelles dones que opten per emprendre un projecte empresarial.

- Promoure els valors diferencials dels projectes empresarials de les dones.

- Desplegar el talent d’aquestes dones a favor d’altres que vulguin seguir el seus passos.

- Afavorir una societat de futur on la igualtat d’oportunitats i l’equitat entre gèneres sigui possible.

- Impulsar la presència de les dones en càrrecs de decisió de les empreses
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Dones que desitgin millorar les seves possibilitats i capacitats al mercat laboral i empreses compromeses amb el desenvolupament del talent femení a les seves organitzacions.

Territori: Viladecans
Vinculació amb altres programes o actuacions
Les formacions es realitzen físicament a l’espai Viladecans Innovació Empresarial, un centre adscrit al Servei d’Empresa i Innovació, orientat a l’impuls de la promoció econòmica amb un bon recorregut de creació de formacions i capacitacions per al creixement professional i empresarial de la ciutat. Per altra banda, el marc teòric on s’integra l’experiència encaixa en els Objectius del Desenvolupament Sostenible ODS 2030, concretament en els d’igualtat de gènere, treball decent i creixement econòmic, i reducció de desigualtats.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Els dos projectes prenen un format similar, consistent en un període formatiu basat en classes i aprenentatge tradicional, intercalat per sessions de mentoring i coaching, culminant amb un treball final per consolidar els coneixements adquirits.

Tant InnovaDona com Women Corporate van començar a principis de setembre de 2021. Després d’una campanya de promoció a les xarxes i als canals oficials de l‘ajuntament de Viladecans, es van recollir les demandes d’inscripció de dones que desitgessin participar als respectius programes. A més, en el cas d’InnovaDona es van realitzar entrevistes prèvies per tal d’obtenir més context sobre la situació, coneixements i aspiracions de les candidates. Un cop consolidada la llista de participants, la última setmana de setembre van tenir les respectives sessions de presentació i l’inici dels programes.

El programa Women Corporate, té com a requisit, el compromís i la participació de l’empresa en el programa a l’inici i la finalització per la correcta alineació dels objectius i expectatives de l’empresa i la dona treballadora.

El contingut dels dos programes, tot i seguir metodologies similars, van tractar temàtiques diferents, ajustades a l’enfocament de cada pràctic:

Women Corporate: 55 hores formatives dividides en tres blocs:

- Bloc 1. Lideratge

- Autoconeixement, identificació d’àrees de creixement, consciència emocional.
- Identificació del perfil de lideratge, tant personal com a professional.
- Desenvolupament d’habilitats socials i comunicatives: marca personal, comunicar amb impacte, entrenament en oratòria, i adquisició de recursos per preparar i presentar projectes.
- Negociació: l’art i l’habilitat. Desenvolupament d’habilitats per arribar a acords amb èxit. Preparació, disseny i estratègies enfront les negociacions i la presa de decisions.
- Networking. Creació de xarxes i branding.


- Bloc 2. Gestió empresarial.

o Interdependència i visió sistèmica de l’organització: valors, capacitats, millores. Mapa d’impactes, relacions i acords.
o De la creativitat a la innovació.
o Responsabilitat Social Corporativa. ODS.


- Bloc 3. Pla estratègic.

o Definició d’un pla estratègic.
o Com portar a terme un pla estratègic: coneixement dels instruments i metodologies, definició d’estratègies, avaluació de riscos, indicadors financers, pla d’acció, eines d’implantació.
o Taller de disseny final del pla estratègic.

Al llarg del programa es van realitzar també sessions individuals de mentoring i coaching, amb dos objectius clars:

- Reforçar l’aprenentatge, estimular el creixement d’habilitats, i l’assumpció de les competències necessàries per a assumir el nou rol professional (lideratge personal, comunicació, visió sistèmica i estratègica, capacitat per a prendre decisions, gestionar les inseguretats i la por, etc).

- Treballar de forma individualitzada la creació i el disseny del Pla Estratègic.

La sessió final del programa va consistir en la presentació del Pla Estratègic dissenyat per cada alumna.



Pel que fa a InnovaDona, es van realitzar 48 hores de formació dividides en els següents blocs:

- Sessió 1: Intel·ligència emocional i pensament emprenedor

- Sessió 2: Creativitat i pensament lateral, habilitats comunicatives i assertivitat, i gestió del temps, del canvi i de l’adversitat

- Sessió 3: Objectius empresarials i pensament estratègic, plans de màrqueting, comunicació empresarial i eines de publicitat.

- Sessió 4: Nous models i estratègies de negoci, plantejament d’objectius

- Sessió 5: Pla financer i fiscalitat

- Sessió 6: Documentació administrativa i fiscal, certificats digitals i presentació d’impostos online

- Sessió 7: Lideratge i motivació d’equips, presentació d’empresa i elevator pitch.

- Sessió 8: Presentació de les empreses o projectes de cada participant

En el cas d’InnovaDona, les formacions eren dutes a terme per treballadors d’una consultoria, que es van reunir periòdicament amb els responsables del projecte per fer un seguiment i avaluació del progrés de les candidates.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Viladecans
Administració local
Totes
Impulsor
Consultora CIEF
Empresa
Implementació
Participant
Consultora Nemhi
Empresa
Implementació
Participant
Recursos econòmics
Total euros per període
34.000€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Del total de despeses, 14.000 euros han estat per la contractació de l’empresa consultora que ha impartit la formació, els assessoraments individuals i el coaching amb les participants en el programa InnovaDona, i 16.000 € per la consultora del programa Women Corporate.
La resta han estat dedicats a accions de comunicació i difusió dels programes.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Diputació de Barcelona
Subvencions públiques
Indefinida
Indefinida
34.000
Recursos humans
Les dues pràctiques han estat impulsades per un equip tècnic format per dues tècniques i una responsables de comunicació.

Les tasques desenvolupades per aquest equip han suposat al voltant d’un 40%de la seva jornada laboral han estat dedicades a:
1. El disseny dels dos programes, proposta metodològica i temàtiques a tractar durant els projectes.
2. La gestió de preparació, inclosa tota la gestió contractual: Gràfica, comunicació i consultoria d’experts, així com la calendarització definitiva del programa
3. Accions de comunicació i identificació de les participants, prospecció i visites a empreses
4. Execució, oferint suport personalitzat a les dones participants, fent seguiment de l’acció, proposant millores identificades durant l’execució
5. Avaluació final del projecte i seguiment d’impacte posterior a la realització del programa.

A banda d'aixo, hi ha estat implicat personal extern de les ocnsultores per dur a terme les formacions
Altres recursos
El programa s’ha realitzat a l’espai Viladecans Innovació Empresarial amb un format híbrid, amb participació presencial i online de les dones participants.
Normes i mecanismes de participació implementats
La metodologia d’ensenyament dels programes busca fomentar la participació i la creació de vincles entre les candidates per tal de que es creïn aliances entre aquestes que les facin mes competitives, tant a elles com als seus projectes. Per altra banda, també es busca el feedback i la valoració de les participants, un cop acabades les formacions.

Durant el programa es van crear espais compartits a la plataforma Viladecans Business Hub, que és un espai virtual d’interconnexió i relacions entre empreses i persones emprenedores de la ciutat.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Els productes de l‘experiència són, de manera directa, els propis cursos de capacitació detallats en els apartats anteriors. Més indirectament, es poden considerar productes finals tots aquells projectes finals individuals que han resultat dels cursos: en el cas de Women Corporate, plans estratègics per implementar a les empreses i que les ajudin a millorar la situació de les participants dins les seves empreses; i en el d’Innova-Dona, els projectes de creació o millora d’empresa realitzats.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Memòries del projecte
--------
Indefinida
Consultar ens
Difusió de la pràctica
Impacte
Pel que fa als impactes d’Innova-Dona, totes les participants han pogut extreure’n una idea de projecte. De les 14 participants, 6 d’elles van sortir amb una idea de negoci per tirar endavant, 4 amb un projecte o Empresa ja en fase de consolidació, i 4 amb idees per l’establiment, ampliació o canvi de format de la seva empresa.

D’altra banda, de les 8 participants al projecte Women Corporate, 5 d’elles han aconseguit que els seus plans estratègics siguin aprovats per les seves empreses, i les altres 3, tot i no haver rebut valoració immediata, van tenir bona acollida per part de l‘empresa.
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Viladecans
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Malgrat que no totes les participants dels projectes van aconseguir els seus objectius personals, les valoracions generals van ser positives entre les usuàries, que van manifestar haver adquirit coneixements nous coneixements i perspectives des de les quals enfocar el seu recorregut professional.
Punts forts de la pràctica
- Alt nivell de motivació de les participants.

- Metodologia d’ensenyament centrada en el coneixement pràctic, la interactivitat i la participació.

- Treball orientat de cara a realització d’un projecte final.
Punts dèbils de la pràctica
- Gran volum de contingut i temàtiques diferents en relativament poc temps.

- Problemes puntuals en la vessant telemàtica d’algunes de les formacions.
Propostes de millora de la pràctica
- Ampliació de la durada del programa.

- Augmentar l’aprofundiment en certes temàtiques que degut a les restriccions temporals del programa només es poden tocar de manera superficial.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Degut a que pretenen adreçar una problemàtica persistent a tots els àmbits del territori, a que les seves metodologies són flexibles i estan adaptades al context digital, i que el seu cost en recursos no és gaire elevat, aquestes dues pràctiques són fàcilment replicables en altres contextos.
Igualtat i Gènere
24 pràctiques
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.