Fem Power UP Sant Feliu Incubadora de videojocs amb perspectiva de gènere
FemPower UP Sant Feliu és la primera incubadora a nivell nacional amb perspectiva de gènere i gratuïta que neix amb l'objectiu de afavorir la inserció professional i laboral de dones, persones trans i no binàries incloent persones transmasculines al sector de les tecnologies i, més concretament, a la indústria del videojoc. Aquest projecte respon a la problemàtica de les incubadores existents que, tot i ser obertes a tothom, la majoria dels que hi participen són homes. A partir d’una formació i mentoria de la mà d’expertes de ressò internacional, es creen equips femenins per a la producció de prototips que seran presentats en un acte amb professionals de la comunicació dins la industria dels videojocs i inversors amb la intenció de donar projecció mediàtica al propi programa i als projectes finals sorgits del curs.
Àmbit:
Igualtat i Gènere
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/01/2022
Data de finalització:
01/07/2022
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Feliu de Llobregat
Nombre d'habitants:
43671
Nombre de visites:
1360
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Lídia Alonso Gulin
Càrrec:
Tècnica AODL Innovació, nous formats d’emprenedoria i especialització intel.ligent
Ens:
Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
alonsogl@santfeliu.cat
Telèfon / Fax:
936 85 80 24
Adreça:
Carrer Joan XXIII, 14, 08980 Sant Feliu de Llobregat, Barcelona
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Sant Feliu de Llobregat es caracteritza per una aposta ferma pel sector tecnològic i les economies emergents tals com l’economia taronja, basada en la transformació d’idees creatives en béns i serveis.
A inicis del 2021 el municipi va impulsar “Power UP Sant Feliu”, una iniciativa pionera en l’acceleració de projectes d’emprenedoria relacionats amb els videojocs i l’oci digital interactiu que va ser tot un èxit de convocatòria. Es van seleccionar 7 projectes i 30 participants, que van poder gaudir de més de 60 hores de formació i més de 30 hores de mentoria de la mà d’experts/es internacionals de la cultura gamer. A més, els guanyadors van poder presentar els seus productes finals Fira Internacional de videjocs Devcom NRW Indie Expo 2021, a Alemanya.
Però la primera edició de “Power UP Sant Feliu” era mixta i la participació femenina va ser molt discreta. Tenint en compte aquesta situació concreta i la gran bretxa de gènere que encara existeix dins les vocacions STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, en anglès) es va decidir crear una acceleradora amb perspectiva de gènere (tant pel que fa a les alumnes com a les docents) amb la intenció de disposar d’un espai segur per a desenvolupar els projectes i cultivar i consagrar el talent femení.
Objectius de la pràctica
General:
- Promoure la presència de les dones (cis, trans i no binàries) dins de la indústria laboral del videojoc.
- Aumentar la representativitat femenina dins la indústria del videojoc, acompanyant en la capacitació, aprovisionament d’experiència curricular i adaptació professional.
- Donar visibilitat, tant a les professionals que actuen com a mentores, com a les participants del propi programa d’incubació per a, si més no, generar oportunitats d’ocupació.
- Adreçar un problema de percepció d’hostilitat en la entorns de treball tradicionalment masculins, mitjançant l’acompanyament personalitzat.
Restar obstacles socioeconòmics i culturals a l’empreniment i la innovació en el desenvolupament de videojocs.
Específic:
- Donar suport al col·lectiu femení de tecnologues desde que es surt de les universitats fins que les participants es troben llestes per a emprendre.
- Es pretén procurar la presa d’auto-consciència i empoderament com a nucli de la posada en escena del projecte “FEMPower UP Sant Feliu”. Per tant, es vol incrementar la sensació de recolzament amb l’acompanyament per a la presa de confiança de les participants.
- Que les participants surtin amb, no només la confiança, sinó els contactes i un projecte que portar a inversió i encendre la metxa de l’empreniment.
- Que les participants tinguin un projecte que posar a un futur portfoli o CV, en cas de no continuar amb l’empreniment després del programa.
- Aportar referents femenins que ja gaudeixen d’experiència prèvia o es troben treballant a la indústria del videojoc, tant a les participants com al públic general.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Persones de gènere femení amb un mínim de formació o experiència en àmbits multidisciplinaris relacionats amb el desenvolupament de videojocs (programació, animació, modelatge, art, producció, marketing, UX o UI, disseny de joc, disseny econòmic de joc, música i so, traducció i localització, etc.),. Tot i que no hi ha una edat mínima, ha atret l’interès de noies entre 18 i 30 anys, majoritàriament.
Territori: Sant Feliu de Llobregat (tot i que l’abast és nacional).
Vinculació amb altres programes o actuacions
El projecte forma part de Sant Feliu Innova i, a més, està lligat als Objectius de Desenvolupament Sostenible. Històricament, el municipi de Sant Feliu de Llobregat ha treballat en l’àmbit de l’acceleració i la incubació de la emprenedoria tecnològica innovadora des d’una perspectiva de gènere. Les vocacions tecnològiques, la formació digital i STEAM han estat una aposta clara d’aquest ajuntament del Baix Llobregat.
L'Eix 5 del Pla d'Actuació del Mandat recull aquesta aposta, marcant com a objectiu la consolidació de l'ecosistema local d'innovació amb capacitat tant per a la captació com per a la retenció, impuls i connexió del coneixement.
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
1-Crida a mentores: Difusió del procès de selecció de mentores que portin el programa (Desembre 2021)
2-Crida a participants: Difusió del programa i de la jam inicial per a formació d’equips i projectes (Desembre 2021)
3-Game Jam (Del 10 al 16 de gener del 2022): Es creen equips de treball amb diferents perfils professionals per dur a terme un desenvolupament en un temps limitat d'una primera proposta de projecte o prototipat ràpid. D'aquí se seleccionen els projectes que entren al programa d'incubació. L’èxit ha estat tal que s’han escollit tots els projectes presentats. 63 inscrites, formació de 5 equips de treball amb un total de 45 participants.
4-Formació i anivellació d'equips: A partir del 21 de gener ha començat la primera fase de formació, on s'imparteixen coneixements pràctics a baix nivell sobre els principals àmbits del desenvolupament a totes les integrants dels equips. Això permet començar a polir i ampliar els projectes.
5-Workshops: Després de la primera fase de formació, del 18 de març al 9 d'abril, una vegada detectades les necessitats específiques de formació dels equips, s'imparteixen els tallers adaptats a les necessitats particulars dels seus projectes. Això darrer permet que els equips comencin a atendre, a nivell pràctic, particularitats dels seus projectes.
6-Mentories: Del 29 d'abril al 25 de juny, els equips tenen l'oportunitat de sol·licitar mentories particulars a projecte d'una bossa d'hores disponible per equip. D'aquesta manera s'aconsegueixen resoldre els potencials problemes específics per projecte/equip.
7-Demo day: Abans de presentar els jocs a l'acte de cloenda, hi ha prevista l’organització de dues jornades on els equips i l’equip de mentorització podran provar tots els jocs de les companyes i llançar les presentacions o pitches dels seus jocs a companyes i mentores. D'aquesta manera, es podrà rebre feedback tant de professionals que porten el programa com de la resta d'equips.
8-Acte de cloenda: El 2 de juliol, després d'uns dies de marge on els equips podran refinar els seus projectes i integrar el feedback de les mentores i companyes, presentaran els seus projectes a un comitè d'expertes en publishing i màrqueting de videojocs, així com a premsa especialitzada.
Al final del programa, durant l'acte de tancament, hi haurà dos premis honorífics. El primer, es tradueix en la presència del millor projecte del programa a una fira de la indústria del videojoc, on s'afavoreix el contacte amb publishers i premsa especialitzada, i on hi haurà business angels i empreses del sector interessades en invertir. També hi haurà una menció per al millor equip i una altra, per a la millor idea.
Actors que hi han intervingut
Nom
Tipus
Fase en la qual intervé
Tipus d'intervenció
Acceleradores
Empresa
Implementació
Col·laborador
Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat
Administració local
Totes
Impulsor
Asociación Española de Videojuegos
Entitats i associacions
Implementació
Col·laborador
Associació Totes Som Futur
Entitats i associacions
Implementació
Impulsor
Desarrollo Español de Videjoguegos
Entitats i associacions
Implementació
Col·laborador
Empreses privades del sector videojocs
Empresa
Implementació
Col·laborador
TecnoCampus Mataró
Universitat
Implementació
Col·laborador
Àrea Metropolitana de Barcelona
Administració local
Implementació
Recursos financers (finançador)
Recursos econòmics
Total euros per període
30.000€
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens
Modalitat de l'aportació
Període de finançament
Quantitat
Observacions
Des de
Fins a
Àrea Metropolitana de Barcelona
Subvencions públiques
Indefinida
Indefinida
30.000
Recursos humans
Fins a un total de 8 mentores participen en aquest projecte. Totes elles, reconegudes professionals, artistes, investigadores del sector tecnològic i de la industria dels videojocs, donen suport i assessorament als equips en matèria de disseny, tècnica, art i producció.
Altres recursos
Per a les formacions i mentores, s’ha fet ús de l’aplicació de veu per IP “Discord”, dissenyada específicament per a comunitats de videojocs, ja que les participants són de tota Espanya.
Normes i mecanismes de participació implementats
El principal mecanisme de participació s’ha vehiculat a través de l’Associació Totes Som Futur, coordinada per Alexandra Samper, qui ja va ser mentora a l’edició mixta Power UP Sant Feliu de la que sorgeix la idea del FEMPower UP Sant Feliu. De fet, l’Associació es va crear expressament per dur a terme l’acceleradora femenina de Sant Feliu.
Internament, hi ha una coordinació i un seguiment periòdic amb les mentores, les quals, a banda de formar les participants, també són membres actives de l’Associació.
A nivell operatiu, l’Ajuntament -des del programa municipal d’innovació “Sant Feliu Innova”- treballa conjuntament amb la coordinadora de Totes Som Futur. I, finalment, hi ha una capa exterior de coordinació que vetlla per a que es comuniquin tots els passos del projecte.
Resultats
Descripció dels productes assolits
Un primer producte de l’experiència és l’Associació Totes Som Futur, creada especialment per a dur a terme la versió femenina del “Power UP Sant Feliu”.
Ja en el marc de la iniciativa, la Game Jam i el pack de formacions i mentories representen el gruix dels productes generats. La Game Jam, en format 100% digital, ha atret 63 participants que han format 5 grups, dels quals en sortiran 5 videojocs. Com a requisits de participació, els equips han hagut de reunir diferents perfils, tals com programadores, dissenyadores, informàtiques... I els videojocs que s’acabin desenvolupant poden ser de temàtiques locals o destacar algun element de la ciutat (per exemple: “Soterrament, desmuntant el mur invisible de la ciutat”, sobre el soterrament de les vies del tren; “Enriqueta Martí: vampira o víctima” o “Sant Feliu: Fàbrica de videojocs i metaversos”).
Finalment, els premis i mencions, així com la xarxa de contactes i la formació rebuda, són valors intangibles però igualment considerables i apreciats per les participants.
Difusió de la pràctica
La difusió ha estat gestionada per l’Associació Totes Som Futur, que coordina el programa, i el projecte compta amb una pàgina web pròpia:
Part de la captació de participants s’ha fet a través del TecnoCampus (UPF), ja que s’ha dirigit a l’alumnat actual i a ex-alumnes dels estudis tecnològics que ofereix la universitat.
Per altra banda, els mitjans de comunicació locals s’han fet ressò de l’experiència i n’han fet difusió amb notícies i publicacions a les xarxes socials. La Televisió d’Esplugues li dediqui una entrevista al FEMPower UP Sant Feliu.
Reconeixements i presentacions
L’experiència es va presentar a la Fira Nacional de Videojocs, celebrada a Bilbao el desembre de 2021, i la coordinadora del programa va participar a la taula rodona sobre iniciatives locals STEM amb perspectiva de gènere.
El 3 de març de 2022 Alexandra Samper, coordinadora del programa FEMPower Up Sant Feliu, va participar a la taula rodona “Catalonia: setting the best playing field for videogames talent” dintre del programa de la fira internacional 4YFN.
Impacte
En primer lloc, empreses del sector s’han interessat per contractar algunes de les participants o bé per adquirir les llicències dels videojocs creats des del programa. Això ha estat possible gràcies a la xarxa de contactes generada durant el desenvolupament de la iniciativa, no només entre les participants, sinó amb les mentores i les acceleradores.
En segon lloc, el projecte ha tingut una molt bona rebuda i hi ha hagut molt de ressò en mitjans de comunicació i xarxes socials, sempre des del respecte i l’admiració per la feina feta, fent èmfasi en l’expertesa de les mentores i en el bon disseny del projecte.
En tercer lloc, s’ha detectat un interès per part d’altres llocs del món, ja que municipis d’altres països han contactat amb Sant Feliu per conèixer el projecte i replicar-lo.
Avaluació
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Tot i que encara no s’ha fet una avaluació com a tal, la captació de les participants ha servit per a determinar l’èxit de la convocatòria. S’ha duplicat el nombre de participants de la primera acceleradora (mixta) i s’han superat totes les expectatives. A més, hi ha hagut molt bona connexió entre els equips, cosa que fa intuir que el producte final serà de molt alta qualitat.
Per altra banda, ideada com a política pública, la iniciativa ha generat un dilema dins l’administració local: a diferència d’altres projectes d’alfabetització, en aquest cas es tracta d’atreure talent. No importa tant el vector geogràfic o local d’inici com que el talent es quedi a la ciutat. Al cap i a la fi, es tracta de que Sant Feliu de Llobregat es consolidi com a clúster o com a hub tecnològic, en línia amb les polítiques europees d’innovació.
Punts forts de la pràctica
El programa ofereix un entorn segur, així com formació continuada i mentories impartides per dones referents de la indústria del videojoc a Espanya. D'aquesta manera, la incubadora pretén donar als equips la seguretat i la confiança perquè desenvolupin les seves idees i les converteixin en un producte de qualitat per presentar a publishers o autopublicar, o bé que els serveixi de portfoli en la recerca de feina un cop finalitzat el programa.
Un altre aspecte destacable del “FEMPower UP Sant Feliu” és que opera sota el model d’innovació de la quàdruple hèlix (cocreació i coproducció entre ciutadania, empresa, centres de coneixement i administració pública).
Finalment, part de l’èxit d’aquest projecte es basa en la qualitat de la mediació i la coordinació, tasca no gens fàcil en un entorn en què cada actor, amb les seves particularitats, interactua de forma col·laborativa. En definitiva, tots els actors participants han aportat quelcom valuós per a generar un major impacte de forma conjunta, enlloc de fer-ho per si sols.
Punts dèbils de la pràctica
El principal punt feble és que no hi ha prou referents a nivell espanyol ni europeu en aquest tipus de projectes. Per tant, ha calgut un gran esforç per convèncer l’administració de que calia apostar per un programa d’aquestes característiques. L’únic cas similar s’ha trobat al Canadà.
Una altra qüestió a tenir en compte, tot i que no té perquè ser un punt feble (ans al contrari), és que si bé hi ha la previsió de que s’acabin 5 videojocs, pot ser que alguna acceleradora en compri algun abans de finalitzar el FEMPower UP Sant Feliu.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La pràctica pot ser replicable en altres municipis. No obstant, el camí recorregut per Sant Feliu de Llobregat fins a consolidar-se com a hub o com a clúster tecnològic ha jugat un paper molt important en el desenvolupament d’aquesta iniciativa. Pel que fa a la rèplica en altres àmbits, és totalment viable sempre i quan el municipi en qüestió hagi constituït alguna temàtica concreta com a eix estratègic de ciutat o lideri projectes d’algun sector específic en el qual s’hagi acabat especialitzant i sent referent.