Centre d’alt Rendiment Heron Esports Sant Feliu. Formació en eSports i creació de capital social
El centre d’alt rendiment (CAR) Heron eSports és una iniciativa impulsada per l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat que té com a objectiu la consolidació d’un centre que serveixi per formar equips que puguin participar en competicions d’esports electrònics (eSports), una disciplina competitiva sorgida a partir del món dels videojocs que cada vegada compta amb més seguidors arreu del món, i que al mateix temps serveixi com a punt social per a l’aprenentatge i l’adquisició de coneixements sobre eSports i altres àmbits relacionats, com ara noves tecnologies, opcions laborals en disciplines relacionades, i bons usos de dispositius informàtics. Inaugurat al 2021, el CAR ha aconseguit impulsar diversos equips d’eSports i fer-los competir, així com convertir-se en un punt de trobada social i difusió de coneixements al voltant dels eSports.
Àmbit:
Noves tecnologies
Subàmbit:
----
Data d'inici:
01/07/2021
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Feliu de Llobregat
Nombre d'habitants:
43671
Nombre de visites:
1686
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Lídia Alonso
Càrrec:
Tècnica AODL Innovació, nous formats d’emprenedoria i especialització intel·ligent
Carrer Joan XXIII, 14, 08980 Sant Feliu de Llobregat, Barcelona
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El fenomen dels esports electrònics (o eSports) està experimentant un dels creixements més alts en seguidors en els darrers anys, obrint les portes a noves idees de negoci en una esfera que ja se situa entre les primeres economies mundials. En l’última dècada s’ha anat consolidant internacionalment la presència de competicions de videojocs amb un caràcter professional, que ja no són només un joc sinó una professió i que mouen grans quantitats de recursos humans i econòmics, atraient a milions de seguidors . Arrel d’aquesta popularitat, a l’estat espanyol han començat a aparèixer programes televisius, publicacions i productes d’entreteniment que tracten aquesta disciplina i converteixen en personatges públics als participants més exitosos. El sector privat inverteix cada cop més recursos en els eSports, i aquests s’han convertit en un negoci de futur molt rendible i amb un elevat potencial de generar valor afegit. Davant aquesta nova realitat, l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat planteja aprofitar aquestes condicions per a impulsar un CAR que, mitjançant el “ganxo” dels eSports serveixi també com a eina per a potenciar els coneixements i aptituds dels joves i reforçar el teixit social local.
Objectius de la pràctica
General:
- Informació i educació: Proporcionar espais educatius i orientadors que facilitin l'èxit de la trajectòria educativa dels usuaris
- Ocupació i emprenedoria digital: proporcionar espais formatius i orientadors que facilitin la millora de la trajectòria ocupacional (soft skills) dels usuaris
- Promoció de la salut: de forma estructural, promoure una vida saludable (ment, nutrició, sedentarisme) dels usuaris i conjuntural, incorporant mesures de protecció de la salut arran de la COVID-19
- Participació: Treballar pel desenvolupament personal i social i per la participació en col·lectiu dels usuaris, impulsant i donant suport a l’associacionisme
- Cohesió social: treballar per un model de poble participatiu i cohesionat on els usuaris puguin trobar el seu espai en la col·lectivitat
Específic:
- Assessorar i informar als usuaris en la recerca de feina, les polítiques d’ocupació i emprenedoria.
- Fomentar el coneixement dels recursos existents en matèria d’emprenedoria i ocupació laboral.
- Millorar les competències laborals dels usuaris en aspectes relacionats amb les habilitats laborals i socials.
- Realitzar activitats de prevenció de conductes de risc.
- Ser un nexe entre els usuaris i l’administració.
- Realitzar accions conjuntes amb altres col·lectius.
- Contribuir a la implantació d'un nou sector econòmic que compti amb la implicació de les empreses i les persones treballadores.
- Generar noves oportunitats d'ocupació i formació per a les persones joves.
- Promoure la contractació de les persones joves en les PIMES del Sector i, per tant, facilitar l'aportació de talent.
- Facilitar el retorn de les persones joves que van anar a altres països per evitar les condicions de precarietat i a la recerca de noves oportunitats.
- Estimular el compromís social de les persones joves amb la participació en iniciatives socials de la mà del Tercer Sector, que promouen el desenvolupament de competències transversals fonamentals en el mercat de treball avui dia.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi
Tipus de diagnosi
Participació d'actors
Tipus d'ens
Heron eSports
Externa
Entitats i associacions
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Població general, gent interessada en eSports
Territori: Baix Llobregat
Vinculació amb altres programes o actuacions
Tot i que està oberta a la col·laboració amb altres entitats i estratègies municipals, la pràctica no forma part de cap altre programa de l’Ajuntament.
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
El centre Heron Esports es va articular com un espai situat a l’edifici de la Torre del Roser, a Sant Feliu de Llobregat, i va prendre la forma d’un espai habilitat amb 10 equips informàtics de gama alta per a la realització d’entrenaments i tornejos, així com un espai per acollir tallers i xerrades oberts al públic interessat. L’1 de Juliol del 2021 es va inaugurar de manera oficial el centre, en un acte on es van presentar i explicar les principals línies d’acció del servei.
Les activitats del centre es desenvolupen de dilluns a divendres, entre les 16:30 i les 21 hores, amb la possibilitat de dissabte i diumenges en funció de les necessitats dels clubs en la competició o per a la realització d'activitats programades. Al llarg d’aquestes hores es realitzen els entrenaments dels equips, així com els acompanyaments a jugadors que mostrin interès en els eSports; així com els tallers i xerrades realitzats pel servei.
Les xerrades, sota el nom de “eSports Talks”, són activitats que busquen treure temàtiques que de manera incidental puguin estar relacionades amb els eSports i al mateix temps obrin noves perspectives als usuaris del servei:
- eSports Talks CARE: Amb activitats relacionades amb salut, benestar i prevenció de riscos.
- eSports Talks CLUBS: Dinàmiques on es donen a conèixer als integrants i els projectes esportius de clubs amateurs.
- eSports Talks JOBS: Xerrades on es parla de l'ecosistema laboral, professional i d'emprenedoria associat als esports electrònics.
- eSports Talks VALORS: Activitats relacionades amb la vessant educativa, de divulgació i conscienciació sobre temes d'interès social.
Per altra banda, s’ha impulsat la realització de diversos tallers, on es té com a objectiu poder desenvolupar i acreditar una sèrie de competències cada vegada més demandades en el mercat laboral.
- Taller d'empatia: desenvolupament de la capacitat d'empatitzar i conèixer les necessitats dels altres.
- Taller de creativitat: desenvolupar habilitats per a millorar la capacitat creativa i la innovació.
- Taller de treball en equip: desenvolupar habilitats per a millorar la capacitat de treball i gestió de grups.
- Taller de comunicació: desenvolupar habilitats relacionades amb la comunicació personal.
En la vessant més competitiva del projecte, al llarg del 2021 i de cara a la temporada 2022 s’han articulat els següents equips amb l’objectiu de participar a la recentment formada lliga catalana d’eSports
• Un equip masculí per jugar a la Lliga Catalana de League of Legends, equip que participarà a la mateixa competició que l'altra entitat de Sant Feliu, els SF Lighteens.
• Un equip mixt que jugarà també a la Lliga Catalana de League of Legends
• Un equip masculí per jugar a la Lliga Catalana del Valorant.
Actors que hi han intervingut
Nom
Tipus
Fase en la qual intervé
Tipus d'intervenció
Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat
Administració local
Totes
Impulsor
Recursos econòmics
Total euros per període
20.500€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
9.500 € per a la conceptualització, disseny i implementació i 11.000 € per ordinadors
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens
Modalitat de l'aportació
Període de finançament
Quantitat
Observacions
Des de
Fins a
Ajuntament Sant Feliu Llobregat
Fons propis
Indefinida
Indefinida
20.500€
Recursos humans
Un líder de projecte que coordina tant la figura de la persona dinamitzadora i de la persona informadora així com els diferents talleristes. Els dinamitzadors del centre tenen un perfil quàdruple hèlix i un coneixement detallat del públic objectiu pel que fa al món dels videojocs i els esports electrònics així com del teixit social de la ciutat, experiència en associacionisme, activitats de lleure i el mon empresarial. Compten també amb amplis coneixements tècnics i informàtics, i els avalen cinc anys d'experiència en els principals clubs i competicions d'eSports nacionals i més de quinze anys en el sector de lleure.
Altres recursos
Instal·lacions de la Torre del Roser, a Sant Feliu de Llobregat
Normes i mecanismes de participació implementats
Un dels pilars del funcionament del CAR Heron és la col·laboració amb altres equips d’eSports, tant de Sant Feliu com de la resta del territori, així com organitzacions de l’àmbit o complementaris a aquest.
Resultats
Descripció dels productes assolits
- Creació d’una nova entitat local relacionada amb els eSports no només com a referència d'espai formatiu dels esports electrònics, sinó també com a nexe d'unió entre professionals de l'ecosistema digital, del sector creatiu i multimèdia de Sant Feliu.
-Acords i col·laboracions pactades amb diferents lligues d’eSports
- En l'àmbit estratègic i digital amb l'aliança entre Gamesports Lleida i Heron Sant Feliu s'ha treballat en el primer circuit amateur de lligues d'íntegrament de català amb la Lliga Catalana d'eSports Òmnium Ponent, un campionat que compta en aquesta edició amb dos videojocs molt populars: League of Legends i Valorant.
-Participació al Twitch, aconseguint ser líders entre els Canals d'streaming en català amb League of Legends i Valorant
L’impacte de la pràctica és la aparició i consolidació d’un CAR centrat en E-sports a Sant Feliu de Llobregat, que es tradueix en les següents accions i volum d’usuaris:
- 20 trobades amb actors i agents locals i supralocals del món dels eSports.
- 38 trobades amb actors i agents locals i supralocals del món de sectors complementaris als eSports: lleure, entreteniment, audiovisual, cultural i comerç
- 5 seminaris i tallers temàtics amb 181 persones assistents
- 20 mentories personalitzades amb usuaris/àries del projecte, tant persones com col·lectius o entitats
- 702 usos individuals dels 10 equipaments informàtics existents.
Pel que fa a la seva visibilització als canals d’streaming, la participació del CAR Heron al canal de Twitch de la Lliga Catalana d’eSports s’ha traduït amb un màxim de 4755 espectadors simultanis i 20.321 visualtizacions totals.
Avaluació
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Després de gairebé un any del funcionament, el CAR Heron eSports ha aconseguit posicionar equips d’eSports en competicions catalanes, així com assolir una bona presencia online, tant a les xarxes socials com a les plataformes d’streaming, i les seves xerrades i tallers han tingut una bona acollida entre la ciutadania
Punts forts de la pràctica
- Primer Centre d'Alt Rendiment públic-privat en esports electrònics del territori, amb molt marge per a la innovació i l’establiment com a referent en l’àmbit
Punts dèbils de la pràctica
- Falta més espai físic per dur a terme aquelles activitats que requereixin més volum d’assistents (seminaris, tallers, actes o tornejos)
- Desconeixement dels eSports entre la població general i predominança de certes idees negatives o tabús al voltant del món dels videojocs.
Propostes de millora de la pràctica
- Adaptació i ampliació de les estratègies comunicatives per tal d’arribar a una part més gran de la ciutadania
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Es tracta d’una pràctica fàcilment replicable, sempre i quan s’hi detecti un volum suficient d’usuaris interessats (municipis amb poblacions considerables i percentatge relativament elevat de població jove), tot i que els seus costos inicials a nivel d’equipament i espai poden resultar elevats.
Noves tecnologies 56 pràctiques
Les TICs faciliten les relacions ciutadanes,
l'accés a les dades obertes i la disponibilitat
d'indicadors de gestió. A més a més, són eines
fonamentals d'innovació social que han estat
utilitzades en diferents polítiques per a millorar
la gestió, impulsar la comptabilitat electrònica i
afavorir l'estalvi i l'eficiència energètica.