En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Participació ciutadana
Plans/acords/estratègies
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Pla Estratègic de Govern Obert
Full de ruta per a una governança transparent i participativa
El Pla Estratègic de Govern Obert és un nou impuls de l’Ajuntament de Rubi, en la direcció d’assolir un nou nivell qualitatiu en quant a les polítiques de transparència, participació ciutadana i govern obert. Encapçalat per la Regidoria de Govern Obert, a través de l’Oficina de govern Obert, recull un total de 37 accions encaminades a assentar tota una infraestructura operativa a nivell informatiu, i orientada a obrir les institucions cap a la ciutadania.
Amb tres eixos clars, el Pla Estratègic obre una nova etapa en la direcció de crear una estructura administrativa i de gestió, que estableix els compromisos de millora del bon govern i que assumeix la direcció i la planificació, posant èmfasi en la transparència, l’ètica, la integritat en la gestió municipal, fent incidència en les dinàmiques d’interacció, participació i col·laboració amb la ciutadania i cerca el foment de la cultura del treball en xarxa en l'àmbit del govern obert de dades obertes.
En consonància amb l’Objectiu 16 dels (ODS) i l’Agenda 2030, els impactes del Pla estratègic es comproven a curt termini. Rubí és un municipi que ha apostat per la transparència i qualitat democràtica.
Àmbit:
Participació ciutadana
Subàmbit:
Plans/acords/estratègies
Data d'inici:
07/06/2021
Data de finalització:
31/07/2030
Província:
Barcelona
Municipi:
Rubí
Nombre d'habitants:
74484
Nombre de visites:
1480
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Mar Lobato
Càrrec:
Tècnica de Govern Obert
Ens:
Ajuntament de Rubí
Lloc web:
Adreça electrònica:
mld@ajrubi.cat
Telèfon / Fax:
935887000-6850
Adreça:
Pl. Pere Aguilera, s/n
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Des que va aprovar-se l’any 2014 i va posar-se en marxa el 2016 la Llei de transparència, al mateix 2014 l’Ajuntament de Rubí va implementar a nivell local el seu primer Portal de dades obertes municipal i al 2015 va crear el servei “Transparència i Bon Govern”.
En aquesta mateixa línia, el 2020 es posava a disposició de la ciutadania el tràmit telemàtic de dret d’accés a la informació, una important millora per al servei. A més, el mateix any, es creava la Unitat de Govern Obert, que agrupa els serveis de Transparència i Participació.
Des de l’Ajuntament va existir la voluntat de donar continuïtat a les accions ja desenvolupades en aquest àmbit i marcar el camí a seguir en la direcció d’assolir un govern obert. En un principi es va crear un pla director, i poc després el pla estratègic, plantejat en perspectiva de futur, amb la intenció d’adequar els objectius estratègics a l’assoliment de les accions d’una forma realista. En sintonia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (Objectiu 16 dels ODS), i amb l’Agenda 2030, el pla es concep de forma longitudinal.
El juny de 2021 el Ple municipal va aprovar el pla estratègic, el document que recull el compromís de compliment del que estableix la Llei de transparència, accés a la informació i bon govern del 2014.
Objectius de la pràctica
General:
- Assolir més proximitat, transparència, participació, accessibilitat i innovació en l’impuls de les polítiques municipals i en la forma de fer de l’Ajuntament, en la consecució d’una governança transparent, íntegra i en xarxa.

-Objectiu estratègic 1: L’impuls de la transparència, l’ètica i la integritat en la gestió, per fomentar el retiment de comptes i la transparència en la informació pública i en la seva accessibilitat
-Objectiu estratègic 2: Impuls a dinàmiques d’interacció, participació i col·laboració amb la ciutadania, per d’incentivar la participació ciutadana en la presa de decisions. Coproducció de polítiques.
-Objectiu estratègic 3: Fomentar la cultura del treball en xarxa en l’àmbit del govern obert, per fomentar la cultura participativa a diferents àmbits del municipi.
Específic:
- Assolir un servei de Govern Obert capdavanter i dinàmic
-Realitzar accions per compartir els usos de les dades obertes i les eines corresponents amb la ciutadania i, al mateix temps, fer pedagogia i formació, ja sigui a professionals municipals com a la ciutadania.
-Crear una cultura de la participació basada en el coneixement obert i en les dades obertes.
-Fomentar el retiment de comptes i la transparència en la informació pública i en la seva accessibilitat.
-Esdevenir una institució més transparent i més accessible i participativa.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Tota la ciutadania del municipi. Per a determinats processo participatius cal ser major de 16 anys.

Territori: Rubí.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Les accions contemplades al Pla Estratègic parteixen del marc normatiu de la Llei de transparència estatal (Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern). En termes autonòmics, s’alinea amb la Llei de transparència de la Generalitat de Catalunya (Llei 19/2014, del 29 de desembre de transparència, accés a la informació pública i bon govern).

El Pla estratègic de govern obert es troba també alineat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides - Agenda 2030 i, més concretament, es troba posicionat en el marc de l’ODS 16: Pau, Justícia i Institucions sòlides.
Així mateix, es vincula amb l’eix 8.1. Transparència, participació i diàleg del Pla d’actuació del mandat 2019-2023, el document marc que, acompanyat pels plans directors de les àrees i els pressupostos de cada exercici, constitueix la guia del govern municipal de la ciutat. El pla desplega les línies estratègiques prioritàries del govern municipal a partir dels compromisos assumits amb els veïns i veïnes i la necessitat imperiosa de treballar per un Rubí més amable, inclusiu i participat. Per exemple, en el Punt 8.1.5 es recull la posada en marxa de l’Oficina de Governança de Dades (OGD). L’oficina serà l’encarregada de l’actualització del portal de Transparència i la generació d’aplicacions de business intelligence per fer la rendició de comptes més entenedora. Es recullen altres accions d’interès que aniran dins del pla estratègic com l’aprovació del Codi de Conducta i Bon Govern de la corporació, i l’elaboració d’un nou Reglament de Participació Ciutadana, amb l’objectiu de garantir la veritable participació dels ciutadans i ciutadanes en els afers que li són propis i que garanteixi aquest dret dins el marc de la Llei de Consultes de Catalunya.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Les línies d’actuació del pla estratègic es situen en tres eixos de l’àmbit de govern i d’aquests s’extreuen 11 accions.
1.Impuls de la transparència, ètica i integritat en la gestió municipal:
1.1. Continuar amb el desplegament dels requeriments de la Llei de transparència i avançar en l’assoliment de la màxima puntuació en les avaluacions de transparència. 1.2. Millorar la qualitat i accessibilitat de la informació i de les dades obertes disponibles. 1.3. Racionalitzar i simplificar les eines disponibles i agilitar processos de treball. 1.4. Aprofundir en el desplegament de les eines d’integritat institucional.
2.Aprofundiment en les dinàmiques d’interacció, participació i col·laboració amb la ciutadania:
2.1. Actualitzar la regulació municipal en l’àmbit de la participació i millorar el dimensionament de l’equip. 2.2. Incidir en el desplegament de processos participatius. 2.3. Enfortir i fer més efectives les estructures i eines formals de participació. 2.4. Promoure les dinàmiques de co-disseny i coproducció amb la ciutadania.
3.Foment de la cultura del treball en xarxa en l'àmbit del govern obert:
3.1. Potenciar la difusió, l’explotació i l’ús de les dades obertes a nivell social. 3.2. Millorar la difusió i sensibilització en relació amb la participació per tal d’aconseguir més implicació de la ciutadania. 3.3. Homogeneïtzar processos i promoure el treball intern transversal i amb la ciutadania en relació amb el govern obert.

A nivell de funcionament, existeixen diferents línies de treball i equips de treball tranversals a tota l’organització:
La Governança del Pla Estratègic està impulsada per la Unitat de Govern Obert i la constitució d’un grup motor format per la direcció de totes les àrees municipals, que es reuneix semestralment.
Pel que fa al treball de dades obertes, es va constituir un grup de treball transversal, l’ Oficina de Governança de Dades (OGD) que es reuneix trimestralment, amb representació de la Gerència, la regidora de Govern Obert, i tècnics/ques de la Unitat de Govern Obert, i tècnics/ques del servei d’Informàtica i del Gabinet d’estudis i estadística municipal. Dins d’aquest grup, s’han designat referents de dades dels diferents serveis per tal de realitzar la revisió trimestral de les dades que s’estan publicant al portal de dades obertes municipal. També s’ha creat un protocol de publicació de dades perquè els serveis interessats a publicar dades al portal tinguin una guia per a sol·licitar l’obertura dels conjunts de dades.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ciutadania
Ciutadans
Implementació
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Són els destinataris de les diferents accions, a qui es dirigeix el pla.
Empresa consultora
Empresa
Disseny
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
La consultora va ajudar a la redacció del Pla estratègic l’any 2020.
Grup motor transversal
Administració local
Implementació
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Està integrat per la direcció de cadascuna de les àrees de gestió municipal i per la secretaria municipal, intervenció i serveis jurídics. La seva funció és traslladar les prioritats del Pla a les diferents àrees municipals amb el suport de la Unitat de Govern Obert. El Grup Motor també participarà en l’avaluació de la implementació del Pla estratègic. El Grup Motor es reunirà, com a mínim, una vegada al semestre i estarà presidit per la Regidoria de Govern Obert.
Regidoria de Govern Obert
Administració local
Totes
Impulsor
Descripció de l'actuació en la práctica::
S’encarrega de liderar el Pla, marcar les directrius polítiques i garantir un retiment de comptes adequat.
Serveis informàtics
Administració local
Més d'una fase
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Són els encarregats de donar solucions tècniques, millorant el programari intern de les institucions locals per els processos de difusió i obertura de la informació.
Serveis jurídics
Administració local
Implementació
Participant
Unitat de Govern Obert
Administració local
Més d'una fase
Organitzador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Impulsa els treballs operatius relacionats amb el Pla i garanteix una adequada interlocució amb el Grup motor transversal.
Àrees/Regidories
Administració local
Implementació
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Participen dels processos d'obertura de la informació, i per tant, està en contacte directe amb la Unitat de Govern Obert
Recursos econòmics
Total euros per període
4.235€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
El Pla Estratègic s'ha realitzat amb recursos propis de l’Ajuntament. L'únic cost extraordinari va ser el generat pels serveis d'assessoria de la consultora per ajudar a la redacció del Pla estratègic l’any 2020.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Rubi
Fons propis
01/01/2020
01/01/2022
4.235€
Recursos humans
S'ha comptat amb personal intern de les diferents àrees de l'Ajuntament implicades en la implementació del projecte. Per regidories:
Regidoria de Govern Obert: Regidor de Govern Obert
Unitat de Govern Obert: Dues tècniques
Grup motor transversal: Vuit directors d’àrea / Gerent
Serveis informàtics: Cinc tècnics
Altres recursos
Software: BI, Portal de transparència, portal de dades obertes, eines de gestió internes.
Normes i mecanismes de participació implementats
Existeix un procediment regulat per la gestió, transferència i difusió de la informació, amb uns requeriments de projecte, entre els principals actors implicats (Responsables de les dades, Oficina de la Gestió de Dades i equips informàtics)
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
De cada una de les tres línies estratègiques del Pla, hi ha 11 línies d’acció on es defineixen 37 accions o projectes. De moment se n'han conclòs 5:

Línia 1- Aprovació del procediment del dret d'accés a la informació i el tràmit digital SAIP.
Línia 2 -Canvi del Portal de Transparència mitjançant l'adhesió a la Plataforma de l'AOC.
Línia 3 -Disseny i posa en funcionament els procediments interns per tramitar les demandes del dret d'accés a la informació pública i les peticions dels membres de la corporació.
Línia 4 - Creació d’ un espai de govern obert a la intranet on hi hagi tots els documents relacionats amb la publicació de les dades i la gestió segons els principis del govern obert
Línia 5 -Elaborar i posar en marxa un protocol de comunicació interna i bidireccional amb la ciutadania per tal de traslladar les demandes ciutadanes als serveis i explicar a la població la feina que es fa des de els serveis.

D’aquestes accions, es desprenen una sèrie d’actuacions que estan vinculades a la implementació del propi pla estratègic. En aquest sentit destaca la creació de l’Oficina del Govern de Dades, que és l’òrgan central de coordinació i gestió del projecte. Es reconeixen altres actuacions pròpies del portal de participació ciutadana. En aquest sentit, s’han elaborat i aprovat normatives, a través de la creació de 16 processos participatius que han recollit més de 20 aportacions ciutadanes. Un exemple són els pressupostos participatius d’infants i adolescents, que s’han portat a terme amb la col·laboració del Consell dels Infants i Adolescents de Rubí.

Es destaquen altres productes com el propi Catàleg de Dades Obertes, que l’Ajuntament disposa per a la ciutadania, que destaca per l’automatització i generació de sistemes de dades interns que s’han compartit en diferents fòrums amb altres administracions (https://www.seu-e.cat/ca/web/rubi/dades-obertes)
Amb la mirada posada a la ciutadania, s’ha millorat el format de difusió i visualització dels productes informatius, a partir de la recollida de dades, gràfiques, infografies, gràfics dinàmics...per facilitar la comprensió i el treball d’estudi. S’ha avançat en l’establiment de la cultura de la publicitat activa. S’ha treballat també en la interiorització de la necessitat d’aprofundir en el retiment de comptes, en la publicació de dades obertes, i en l’elaboració de les cartes de serveis. S'ha millorat el Dataset dels pressupostos que és sincronitzat a diari. S'ha millorat el Dataset de contractes menors, que és sincronitzat a diari i per interval des de 2016. Les Gràfiques de les subvencions atorgades per l’Ajuntament, que està basada en el Dataset de les subvencions i que també se sincronitza a diari.
En aquesta línia es van crear altres espais per a que la ciutadania pogués aproximar-se al dia a dia de la vida dels seus representants. Per aquest objectiu, es van crear les Agendes institucionals en obert (automatizades) i es van obrir les mocions del ple.

Es van portar a terme unes Jornades de Govern Obert (Octubre de 2021). Aquestes jornades estan concebudes amb un caràcter anual, on es tracten temàtiques diferents. També s'ha de recollir la Campanya didàctica Govern obert, que consta de 8 vídeos publicats a les xarxes socials:
1)Dret d’accés a la informació
2)Govern obert
3) 1a Jornada de Govern Obert de Rubí: Eines de govern obert
4) Pressupostos Participatius 2022
5) Portal Participa Rubí
6) Open Data Rubí (Català)
7) Open Data Rubí (Castellà)
8) Open Data Rubí (Anglès)

Es recullen també com a producte els Informes d'avaluació del dret d'accés a la informació.
- A nivell de gestió de la informació i coneixement, s’han creat xarxes internes i fluxos de treball compartits entre serveis. S’han millorat les aplicacions i eines informàtiques per a una millor gestió i difusió interna i externa dels recursos informatius. S’han automatitzat molts processos de compilació i transferència d’informació, així com externalització de dades.
S’han portat a terme diferents formacions internes i a entitats i grups d’interès. Un exemple són les formacions sobre el codi de conducta i els conflictes d’interessos.
-S’ha adaptat el codi obert de la Plataforma Decidim, per a les funcionalitats d’obertura de dades i informació.
-S'ha creat el Protocol de publicació de dades.


Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Pla Estratègic
Pla
30/11/2020
Sí disponible
Pla Estrategic de Govern Obert 2021-2030-def.pdf
Difusió de la pràctica
Reconeixements i presentacions
Escollida per la DIBA com a bona pràctica de bon govern i govern obert.
Impacte
Si es parteix de la consideració de dos àmbits d’anàlisi, l’Àmbit de governança i l’ Àmbit ciutadà, els impactes serien el següents:

Per a l’Àmbit de governança, el Pla Estratègic està contribuint a una administració més transparent i oberta en tots els nivells: oberta a la participació, al debat, a la innovació social, a l’avaluació ciutadana, fet que contribueix a la qualitat de la democràcia i a les institucions que representen els ciutadans.
A nivell intern, el pla ha proporcionat una millora les àrees de treball i els recursos emprats que es generen a nivell administratiu i burocràtic. La publicació de la informació, amb la millora dels processos d’obertura i seguiment, ha proporcionat un impuls a l’eficiència del treball. En segon lloc, ha esdevingut una nova empenta vers la digitalització. En tercer terme, un impuls en la transferència de coneixement intern, ja que les diferents àrees de treball treballen amb més transversalitat i comunicació.
Pel que fa a l’Àmbit ciutadà, el Pla Estratègic està marcant el camí cap a una societat més involucrada i participativa. Això es tradueix en una major pertinença en relació el projecte de vida i el projecte de ciutat.

Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
En relació als objectius estratègics, i en funció de les activitats portades a terme que estan en una fase d’implementació avançada o directament concloses (5 projectes) s’ha avançat en l’establiment d’una cultura de participació en la vida publica, en la direcció d’aprofundir en el retiment de comptes. Les accions de fer bidireccional les relacions entre ciutadania i institucions ja estan implementades. La plataforma de participació Decidim en aquest sentit és una eina que està afavorint la implementació de processos participatius, donant impuls a la generació d’iniciatives i polítiques públiques. Aquest portal s’està consolidant en termes d’espai de debat, consulta i publicació de dades obertes, en la seva visualització de cara a la ciutadania. Un exemple són els pressupostos participatius de 2022.
Ara per ara, al portal de dades obertes es pot portar a terme tota una sèrie de seguiment en temps real pel que fa als pressupostos econòmics, a les despeses de cada departament de l’ajuntament etc.
En relació a la creació de xarxes internes i fluxos de treball compartits entre serveis, el projecte funciona al cent per cent. Com s’indica a les fases d’implementació, un dels requisits en l’obertura del projecte era establir la comunicació amb totes les àrees i departaments de les diferents regidories, i promocionar una cultura funcional i una estructura operativa de la transferència i compartiment de dades. En aquest sentit, la gestió del canvi ha sigut positiva i s’ha comptat amb la cooperació i coordinació dels caps tècnics de cada servei, que trimestralment revisen les seves dades per fer difusió.
Punts forts de la pràctica
Aquest pla estratègic té una dimensió transversal a nivell d’implicació entre els departaments de l’Ajuntament. Per tant, l’abast de la proposta té com a objectiu la totalitat dels recursos informatius de les diferents àrees o departaments. En aquest sentit, es treballa en una àmplia cobertura de productes informatius que s’actualitzen diàriament, un fet que proporciona un a obertura de les institucions en temps real.
A nivell organitzatiu i operacional, existeix un fluix de treball conjunt molt dinàmic entre la Unitat de Govern Obert i el departament d’informàtica i programació. Aquesta relació estreta fa que els requisits dels sistema puguin ser operacionals en base a les necessitats de difusió de les pròpies dades i del propi funcionament organitzatiu entre els serveis de l’Ajuntament. En conjunt, a nivell de projecte, existeix una relació entre tècnics i personal administratiu que fuig de les jerarquies i que funciona de manera horitzontal, fet que produeix agilitat en la resolució d’incidències i problemes.
Aquest projecte implica una optimització dels recursos informatius i comporta una millora en l’eficiència en la gestió de la informació que produeix una organització complexa com un ajuntament.
Punts dèbils de la pràctica
La saturació en diferents moments dels serveis que impedeixen tirar endavant alguns projectes segons calendari previst.
Propostes de millora de la pràctica
Redimensionar els equips, en la mesura del possible, per poder atendre els compromisos en matèria de govern obert. Aquesta part és difícil per una administració local, però s’està treballant redistribuint tasques i amb col·laboració transversal amb tècnics d’altres serveis que presten el seu treball en projectes concrets a la Unitat de Govern Obert.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Si s’aconsegueix treballar de forma transversal, es poden assolir projectes estratègics d’àmbit global, és a dir, cal que tècnics de diferents serveis puguin col·laborar en projectes que no són del seu servei realitzant determinades tasques. Això s’està aconseguint en el cas de l’Ajuntament de Rubí amb la creació d’equips de treball formalitzats i amb objectius clars i calendaris establerts.
Participació ciutadana
85 pràctiques
Any rere any els municipis catalans implementen múltiples estratègies per a garantir i promoure la participació ciutadana. Les pràctiques recollides s'ocupen de temes fonamentals com els pressupostos participatius, els processos participatius de millora urbana i l'impuls de diferents mecanismes de deliberació. També hi ha actuacions centrades en enfortir la cultura democràtica, les xarxes socials i la coresponsabilitat ciutadana amb la millora de les relacions entre ciutadans i autoritats.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.