Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Granollers
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
La confecció de quadres de comandament i mapes interactius amb dades sobre la distribució de consums d'energia i d'aigua a la ciutat suposa una nova forma innovadora, clara i eficaç per a impulsar accions de sostenibilitat local amb el suport de dades.
La presa de decisions en diferents competències locals (com les d'habitatge, urbanístiques, de promoció econòmica, de protecció civil, de benestar social, mobilitat, de transició energètica i adaptació al canvi climàtic o les digitals) es recolza amb mapes i quadres de comandament que mostren dades, i permeten fer el seguiment de l'evolució del municipi cap als objectius estratègics de desenvolupament sostenible (ODS).
Els mapes es poden consultar de forma pública i els serveis tècnics de l’Ajuntament els estan actualitzant periòdicament a mida que la informació es trobi disponible.
Punts forts de la pràctica
Hi ha molts pocs municipis que disposin de consums energètics (com el Prat de Llobregat o Rubí) amb dades reals anuals i distribuïdes en el territori. Som el primer municipi que hi afegeix a més mapes de consums d’aigua de xarxa i diferencia la tipologia de consum per usuari (activitats econòmiques, llars, equipaments públics). La integració s’ha fet amb dades externes de les companyies distribuïdores que s’ha incorporat a la informació municipal disponible en els sistemes d’informació geogràfica de l’Ajuntament (carrerer, població, activitats industrials i comercials, superfície, equipaments públics...).
La innovació també es troba en la forma de publicació de les dades, que no és estàtica i limitada sinó que es pot consultar en una plataforma basada en els sistemes d'informació geogràfica, que permet la visualització a partir de quadres de comandament i mapes interactius, on es poden fer consultes específiques. A més, s’anirà ampliant la informació i actualitzant les dades de forma periòdica gràcies a acords amb companyies distribuïdores i treballs interns dels serveis tècnics de la ciutat.
Punts dèbils de la pràctica
Iniciar un projecte de tal envergadura és costós. La corba d’evolució, al principi, fa la pujada més forta ja que és quan es defineix l’origen de les dades i es programen tots els processos. Un cop està enllestida aquesta primera fase, la càrrega de les dades és força automàtica i el disseny de la plataforma no resulta costós. No obstant, existeix una barrera important en la inversió de temps a l’inici que sembla que ho hagi de ralentitzar tot.
Per altra banda, també hi ha resistències polítiques i tècniques. Encara és força estès el perfil de tècnic/a municipal que treballa per intuïció i no tant per dades i, per tant, les decisions que es prenen no es fonamenten en bases objectives. Cal que la dada estigui al centre de la gestió municipal. Ja sigui per l’edat, per tenir altres prioritats o per manca d’interès es fa complicat oferir una formació específica als tècnics/ques municipals per a que els diferents serveis tècnics comprenguin la utilitat de treballar amb aquestes eines, i les incorporin.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Els mapes interactius permeten tant les consultes internes per a la gestió de polítiques municipals, com la difusió d'informació de forma senzilla i gràfica entre la ciutadania.
L'anàlisi de dades locals relacionades amb polítiques de sostenibilitat en quadres de comandament i mapes interactius ha estat també de gran utilitat fins a la data per elaborar memòries de sol·licitud de fons europeus i subvencions relacionades.
La informació permet fer un seguiment i avançar amb la planificació estratègica de la ciutat amb l'A2030, el pacte verd europeu o la transició energètica (amb disseny de xarxes de subministrament energètic, impuls de comunitats energètiques, subvencions per a l’eficiència energètica i implantació de renovables, rehabilitació d’edificis, promoció de renovables, campanyes de sensibilització ciutadana...).
A més, respectant l’accés a la informació pública, la transparència i el govern obert la informació es posa a disposició del ciutadà ajudant a crear un sistema de relacions entre les administracions i la ciutadania més interactiu i més participatiu, amb un diàleg permanent i bidireccional entre l’Administració i les persones a l’hora de definir i aplicar polítiques públiques i per a introduir i desenvolupar instruments de participació i col·laboració ciutadana en assumptes d’importància per al desenvolupament local.