En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Noves tecnologies
Esports
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Esportplus.tv
Gravació i retransmissió amb intel·ligència artificial
La iniciativa combina la intel·ligència artificial i la millor tecnologia per oferir tota l’emoció de l’esport local per a la visualització en streaming. Consisteix en una prova pilot amb la finalitat de donar visibilitat i projectar l'esport de caràcter formatiu, de base i amateur a nous formats digitals. S’ha instal·lat una sèrie de dispositius de gravació i retransmissió mitjançant intel·ligència artificial en un pavelló municipal utilitzat per dos equips del municipi. El projecte s’ha desenvolupat amb un conveni de cooperació amb la Fundació Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC) per a la retransmissió a través d’EsportPlus.tv, una plataforma digital de continguts esportius audiovisuals que ofereix una àmplia varietat d’esdeveniments impulsats per les federacions esportives de Catalunya i que poden ser visualitzats des de qualsevol dispositiu i indret amb connexió internet. Els elements més destacats són la utilització de tecnologies avançades per apropar l’esport, els avantatges que porta associades, com l’obtenció de dades de consum i dades de rendiment tècnic dels partits, així com la reducció de les despeses de gravació i retransmissió de fins a un 80%.
Àmbit:
Noves tecnologies
Subàmbit:
Esports
Data d'inici:
01/03/2021
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Feliu de Llobregat
Nombre d'habitants:
43671
Nombre de visites:
624
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Pablo Muiño
Càrrec:
Cap programa d'Innovació de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat
Ens:
Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
tic@santfeliu.cat
Telèfon / Fax:
936858024
Adreça:
Carrer Joan XXIII, 14, 08980 Sant Feliu de Llobregat, Barcelona
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El projecte neix i es desenvolupa amb la finalitat de donar visibilitat i projectar l'esport de caràcter formatiu, de base, adaptat i amateur a tot el territori estatal i internacional mitjançant les noves possibilitats de les tecnologies de la informació i la comunicació. Específicament sorgeix de les necessitats de visibilització dels clubs de bàsquet CB Santfeliuenc i el club Handbol Sant Llorenç i les prioritats de l'Ajuntament de modernitzar, millorar els equipaments municipals i donar visibilitat als clubs. El projecte neix fusionant dos pilars bàsics de l'acció política de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat: d'una banda, les noves tecnologies, i de l'altra, la pràctica esportiva. A Sant Feliu hi ha una pràctica esportiva àmplia, amb diverses disciplines, categories i equips punters, que fomenta el sorgiment d'un projecte amb aquestes categories.

La digitalització pot ser una revolució en el món de l'esport, en un entorn amb disponibilitat d'instal·lacions esportives i amb pràctica esportiva federada. Aquesta normalització en l'àmbit digital és rellevant perquè els darrers anys s'han augmentat els números de federats esportius, sobretot en menors de 25 anys. Aquestes dades han estat l'impuls per donar llum verda a aquesta cooperació entre la plataforma i l'Ajuntament de Sant Feliu. A principis dels anys 2000 a Catalunya hi havia al voltant de 350.000 llicències federatives aproximadament, mentre que actualment aquestes han augmentat a més 800.000.

Fruit d'aquestes necessitats es va mantenir contacte amb la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC) per cercar estratègies en aquests àmbits, moment en el qual va sorgir la possibilitat de vincular les millores amb Esport+. La plataforma neix l'any 2020 impulsada per la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC) amb l'objectiu de donar visibilitat als esports catalans de totes les categories "sense discriminacions" i esdevenir una "font de recursos econòmics" per als clubs esportius d'arreu de Catalunya. La plataforma audiovisual ha aconseguit emetre més de 10.000 partits, des que va iniciar-se el projecte a finals d'agost de l'any passat, el que suposa un impacte econòmic superior a 7 milions d'euros a favor de federacions i clubs esportius de Catalunya. Les xifres, pel que fa a l'audiència, assenyalen que el contingut esportiu de la plataforma audiovisual ha arribat a 110 països diferents, i que ha arribat a superar les 350.000 visualitzacions en directe mensualment. És la plataforma que genera més esport femení d'Espanya: amb un 37% del total.
Objectius de la pràctica
General:
- Donar visibilitat i projectar l'esport català de caràcter formatiu, de base, adaptat i amateur a tot el territori estatal i internacional i alhora.
- Crear continguts que generin recursos que permetin als clubs esportius locals desenvolupar-se i créixer.
- Promoure la pràctica esportiva i la vida saludable entre els habitants de Sant Feliu.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
La població objectiu són les persones usuàries de la plataforma, membres de clubs esportius del municipi i ciutadania general del municipi. L'abast territorial és el terme municipal i, específicament, l'equipament esportiu que acull als clubs locals.
Vinculació amb altres programes o actuacions
La pràctica no està vinculada a altres programes tot i que la intenció és que aquesta primera experiència acabi replicant-se en la modernització d’altres pavellons municipals.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Per fer possible una prova pilot de la plataforma de streaming, va ser necessari instal·lar una sèrie de dispositius de gravació i retransmissió inicials al pavelló municipal. Per a això, es redacta i firma un conveni de cooperació amb la Fundació Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC) per iniciar aquesta prova pilot i la plataforma global. Pel desenvolupament d'aquesta experiència han estat necessàries dues línies d'actuació principals:

1. Adaptació de l'espai del poliesportiu per a l'emissió mitjançant dispositius autònoms amb intel·ligència artificial, coordinat per l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, i seguiment del seu funcionament.
2. Desenvolupament del sistema d'emissió a la plataforma Esport+, que ja estava amb funcionament al territori català amb anterioritat, per part de la UFEC.

Gran part de la dedicació a aquest projecte ha estat estudiar la fórmula amb què aquesta plataforma tecnològica podia oferir a la ciutadania i al municipi de Sant Feliu, un major reconeixement de les activitats esportives. S'ha realitzat un estudi tècnic de la solució i com s'implementaria al club de bàsquet CB Santfeliuenc i al club Handbol Sant Llorenç. Durant el mes de juliol de 2022 es va portar a terme la instal·lació de la infraestructura tecnològica de vídeo streaming a l'equipament municipal esportiu Andrey Xepkin. Les característiques tècniques de la instal·lació permeten la retransmissió de forma automàtica i sense ajut de cap operador, únicament a través d'un servidor connectat a internet. L'objectiu és fer retransmissions automàtiques de competicions de l'esport de base i local de Sant Feliu, fent una major difusió a través de la plataforma digital per internet.

Les càmeres que registren la imatge són d'intel·ligència artificial: segueixen la jugada automàticament, poden destacar els gols dels jugadors reconeixent el número de samarreta, creen analítiques i fan estadístiques.

Durant el mes de setembre es va estrenar el servei de retransmissions digitals a través de la Plataforma Esport+ coincidint amb l'arrencada de competicions d'ambdós clubs. La plataforma està disponible en aplicació per a mòbil i en versió web i permet crear clips de vídeo, destacar-los, guardar-los descarregar-los, compartir-los, i seguir als clubs preferits.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat
Administració local
Totes
Totes
Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC)
Entitats i associacions
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per període
11.000€
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Sant Feliu del Llobregat
Fons propis
01/03/2021
31/12/2022
11.000€ El finançament ha estat principalment municipal i ha consistit en les despeses d’instal·lació del pavelló i el software de retransmissió.
El finançament ha estat principalment municipal i ha consistit en les despeses d’instal·lació del pavelló i el software de retransmissió.
Recursos humans
- 4 persones del departament de sistemes de l’Ajuntament de Sant Feliu.
- 1 persona tècnica d’innovació i transformació digital de l’Ajuntament de Sant Feliu.
- Implicació del departament d’esports de l’Ajuntament de Sant Feliu.
Altres recursos
Pel desenvolupament del projecte es destaquen dues iniciatives principals:

En primer lloc, pel que fa a la instal·lació tècnica a l’equipament esportiu municipal, l’equipament instal·lat consta de càmeres Pixelot S2 que s’ajuden de software d’IA (intel·ligència artificial) per a realitzar la producció de la retransmissió de forma automàtica i sense ajut de cap operador, així com un PC-servidor connectat a internet, també instal·lat en les dependències del pavelló municipal. El format automatitzat disposa de més de 16 algorismes especialitzats en diferents esports

En segon lloc, pel que fa a la plataforma Esport+ per a la retransmissió en directe d’esdeveniments simultanis es basa en una tecnologia que combina la intel·ligència artificial i la millor tecnologia. Aquesta permet la gravació i producció audiovisual automatitzada per a l’streaming de vídeo en directe i a demanda. A la plataforma també es retransmeten produccions convencionals (contingut extern). Està dissenyat per operar amb diferents dispositius mòbils i navegadors internet. Existeixen apps per Android i Apple, així com pàgina web per l’accés i per gaudir dels serveis de streaming en viu i en diferit.
Normes i mecanismes de participació implementats
El mecanisme de participació ha estat el treball amb ambdós clubs participants per la identificació de les adaptacions necessàries al sistema. S’han fet presentacions i xerrades amb representants amb els clubs per treballar conjuntament el projecte.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
El principal producte de la experiència ha estat l’adaptació d’1 pavelló municipal i la possibilitat de retransmissió de partits de 2 clubs locals de Sant Feliu.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Memòria Projecte
Memòria
Indefinida
Sí disponible
1. Memoria Esport+.pdf
Difusió de la pràctica
A escala local s’han creat presentacions i s’han desenvolupat xerrades amb representants municipals i clubs. L'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat i la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC) van presentar el març de 2023 a Co-Innova Sant Feliu la plataforma digital. El projecte ha estat a més difós en mitjans municipals i a premsa local i comarcal com a La premsa del Baix i a Fet a Sant Feliu. A més, UFEC com a part de la plataforma general ha realitzat jornades de comunicació per conscienciar de la importància del projecte a escala estatal tant per l’esport com pel català com a llengua i afavorir la seva transferibilitat i replicabilitat a altres municipis.
Impacte
La creació i l'emissió d'aquests continguts digitals, suposa la generació d'uns beneficis a través de les subscripcions a la plataforma que repercuteixen directament als clubs perquè els reinverteixin en el que considerin. En el moment de documentació de la iniciativa, únicament es disposa d'aquest sistema audiovisual per retransmetre competició en directe al Pavelló Municipal. Tot i això, la voluntat és ampliar aquest sistema a tots els clubs i equipaments del municipi.

Entre altres impactes que es destaquen des de l'Ajuntament, es menciona que permet obtenir dades del consum de l'audiència, el que suposa un benefici per als patrocinadors: L'impacte de la publicitat s'incrementa amb dades objectives, perquè se sap qui ha estat mirant el partit i durant quant de temps. La possibilitat de tenir sponsors és important pels clubs locals, però a més és una eina valuosa perquè si els equips pugen de categoria, la Federació exigeix tenir en streaming els partits.

Finalment, també s'han observat impactes pel que fa al treball tècnic dels equips. Els entrenadors poden descarregar els vídeos, seguir els rivals o practicar les jugades, gràcies a les càmeres amb intel·ligència artificial que segueixen al jugador i fan estadístiques.

Actualment, el nombre de partits retransmesos supera els 780 des de l'inici de l'activitat d'aquest projecte.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
En termes generals els objectius del projecte han estat assolits en tant que ha estat una estratègia d’implementació innovadora per donar visibilitat a l’esport local de caràcter formatiu, de base, adaptat i amateur. La possibilitat de retransmissió en streaming aporta diversitat d’avantatges als clubs, principalment la generació de continguts que promoguin l’esport local. El projecte apropa a persones i familiars que no poden anar al camp i dona més visibilitat als jugadors de clubs promovent l’esport local.
Punts forts de la pràctica
- Es destaca com a qüestió innovadora el fet d’apropar l’esport mitjançant intel·ligència artificial funcionant en streaming aplicant una tecnologia avançada en equipaments municipals
- Pot suposar una reducció de fins al 80% de les despeses de producció en la retransmissió de partits.
- La digitalització permet obtenir dades del consum de l'audiència millorant l’impacte de l’audiència i és una ajuda pels entrenadors, ajudant a treballar en uns entrenaments molt enfocats i no rutinaris amb la possibilitat de tornar a mirar jugades i treure estadístiques.
Punts dèbils de la pràctica
El principal punt feble és la falta d'autonomia per part de l'Ajuntament pel que fa a la plataforma. Com que la retransmissió funciona a través d'una plataforma externa el manteniment i les reparacions no poden ser solucionades directament des de l'Ajuntament, implicant que quan hi ha petites avaries s'ha de gestionar amb l'empresa externa.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La iniciativa pot ser replicable per a qualsevol municipi que compti amb un teixit de clubs esportius que es pugui beneficiar dels avantatges que proporciona la gravació amb intel·ligència artificial. Tot i això, el sentit és realitzar una rèplica en coordinació amb la mateixa UFEC en tant que ja hi ha tot un treball de desenvolupament per acollir aquesta opció en diversitat de clubs. Molts dels mecanismes i solucions tecnològiques utilitzades en tot cas són reproduïbles per altres experiències esportives en diversitat de disciplines.

Noves tecnologies
56 pràctiques
Les TICs faciliten les relacions ciutadanes, l'accés a les dades obertes i la disponibilitat d'indicadors de gestió. A més a més, són eines fonamentals d'innovació social que han estat utilitzades en diferents polítiques per a millorar la gestió, impulsar la comptabilitat electrònica i afavorir l'estalvi i l'eficiència energètica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.