APP Ciutadana: "El Gironès recicla" Canal bidireccional de comunicació per a la gestió de residus
El Consell Comarcal del Gironès ha desenvolupat una app que permet als usuaris de la recollida porta a porta al Gironès establir un canal bidireccional de comunicació on poden consultar el calendari de recollida, rebre avisos, comunicar incidències i sol·licitar recollides de residus voluminosos (mobles i trastos vells).
Els usuaris actius en la recollida porta a porta de residus municipals hi accedeixen a través del següent enllaç web El Gironès Recicla , tot introduint-hi les dades facilitades per tal d’identificar-se i poder veure les corresponents dades associades al seu habitatge.
Àmbit:
Noves tecnologies
Subàmbit:
Millora de la gestió
Data d'inici:
01/12/2021
Data de finalització:
Indefinida
Consells Comarcals:
Consell Comarcal del Gironès
Nombre d'habitants:
194757
Nombre de visites:
814
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Laia Noguer
Càrrec:
Tècnica
Ens:
Consell Comarcal del Gironès
Lloc web:
Adreça electrònica:
laia.noguer@girones.cat
Telèfon / Fax:
972213262
Adreça:
C/ Riera de Mus 1 A
Descripció de la pràctica
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L’App El Gironès Recicla neix de la necessitat d’establir un canal bidireccional de comunicació entre la ciutadania i el servei de manera que aquesta no rebi només informació sinó que pugui relacionar-se amb el servei de forma àgil i eficaç.
Objectius de la pràctica
General:
- Establir un canal d’informació sobre el servei porta a porta.
- Facilitar la comunicació entre usuaris i administració.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Habitants de la comarca del Gironès
Vinculació amb altres programes o actuacions
Implementació
Fases i principals línies d'actuació
L’1 de desembre de 2021 entra en funcionament el nou model de recollida de residus porta a porta a 3 dels 14 municipis als quals s’implementarà el model. Amb l’inici d’aquest nou sistema de recollida, ja es troba disponible l’app El Gironès Recicla per a tots els usuaris actius al sistema, per a poder consultar informació i comunicar incidències, relacionades amb el servei.
Aquestes incidències es canalitzen i gestionen a través d’un software de gestió de dades, al qual hi tenen accés d’una banda, els tècnics-educadors de la mateixa empresa prestatària del servei que es troben a les Oficines d’Atenció al Porta a Porta, i de l’altre, el personal tècnic del Consell Comarcal del Gironès. Això permet treballar de manera coordinada per tal de poder realitzar un seguiment i donar solució a totes les incidències relacionades que es comuniquen a través de l’app.
L’1 de maig de 2022 finalitza la implantació del porta a porta als 14 municipis del Gironès i també l’activació de tots els apartats de l’app, on els usuaris poden consultar la seva participació al sistema en temps real, així com consultar informació sobre altres serveis de recollida disponibles a cada municipi.
L’app El Gironès Recicla es troba totalment operativa, tot i trobar-se en constant actualització per a introduir-hi millores, segons les necessitats detectades per part dels tècnics i usuaris del servei.
Actors que hi han intervingut
Nom
Tipus
Fase en la qual intervé
Tipus d'intervenció
Agència Catalana de Residus
Administració autonòmica
Implementació
Recursos financers (finançador)
Consell Comarcal del Gironès
Administració local
Totes
Totes
ID-WASTE
Empresa
Més d'una fase
Impulsor
Urbaser
Empresa
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Recursos econòmics
Total euros per període
13.625 €
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Actuació inclosa dins els conceptes subvencionables de la subvenció de Compra Pública d’Innovació per a la recollida selectiva de residus, atorgada per l’Agència de Residus de Catalunya al Consell Comarcal del Gironés.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens
Modalitat de l'aportació
Període de finançament
Quantitat
Observacions
Des de
Fins a
Agència de Residus de Catalunya
Fons propis
02/01/2022
Indefinida
13.625 €
Recursos humans
Personal propi del Consell Comarcal del Gironès, personal tècnic-educador de l’empresa que presta el servei de recollida (Urbaser) i personal de l’empresa desenvolupadora de l’App (ID-WASTE).
Normes i mecanismes de participació implementats
Es va presentar l’app El Gironès Recicla als diferents municipis del Gironès durant les xerrades d’implantació del nou model de recollida porta a porta.
També, es va dur a terme el repartiment d’uns tríptics informatius sobre l’app a través de les Oficines d’Atenció al Porta a Porta i de les diverses deixalleries gestionades pel Consell Comarcal del Gironès.
Resultats
Descripció dels productes assolits
A l’App ciutadana s'hi accedeix a través d’un codi d'usuari (informat al moment de l’entrega del material per a l’aportació dels residus durant la implantació) per a cada habitatge (o activitat econòmica) i, disposa d'una àrea d’informació general i una àrea d’informació individualitzada.
La informació general es troba distribuïda en els següents apartats:
- Informació: on s’explica el model de recollida, la forma d’aportació de cada fracció i el calendari sintetitzat de recollida, segons el municipi corresponent.
- Calendari: icona on es pot veure de forma molt visual el calendari de recollida en format setmanal o mensual.
- Voluminosos: on s’indica el funcionament del servei de recollida de voluminosos al municipi i on hi trobem un formulari per sol·licitar-ne la recollida, on el ciutadà ha d’especificar el tipus de voluminós i la quantitat.
- Punts verds: on hi trobem indicada la ubicació i l’horari de la deixalleria la qual pot dirigir-se el ciutadà.
- Contacte: on hi trobem l’adreça, l’horari i el correu de la oficina d’atenció del porta a porta del municipi en qüestió, per al ciutadà poder comunicar qualsevol incidència o dubte relacionat amb el servei de recollida.
I la informació individualitzada es troba distribuïda en els següents apartats:
- Incidències: apartat on el ciutadà té la opció de comunicar qualsevol incidència relacionada amb el servei i on apareix un registre de totes les incidències prèviament comunicades. A més a més, aquesta opció permet al ciutadà establir un diàleg amb els tècnics de les Oficines d’atenció al porta a porta i fer un seguiment de la incidència fins a la seva resolució.
- Consulta de dades de participació: apartat on l’usuari pot veure la seva participació al sistema en temps real a través del nombre d’aportacions que ha realitzat de les 5 fraccions de recollida porta a porta (envasos, paper i cartró, orgànica, vidre i resta), garantint així la transparència de tota la gestió del servei de recollida.
L’App també té integrat un codi QR, a través del qual es vincula el ciutadà amb l’adreça de l’habitatge, per tal d’identificar-se a la deixalleria.
L’operari de la deixalleria realitza l’escaneig del codi QR i automàticament se li associen les aportacions a l’adreça corresponent.
Impacte
- Centralització de la informació dels serveis de recollida de residus per a cada municipi (residus domèstics, comercials, voluminosos i poda).
- Personalització de la informació per habitatge (cada habitatge accedeix a la informació del sistema de recollida que té establert, així com als altres serveis de recollida que es presten al municipi en qüestió).
- Establiment d’un canal a través del qual el ciutadà pot comunicar-se de forma directe amb el servei, en aquest cas amb el tècnic de la Oficina d’atenció al porta a porta del municipi corresponent i al mateix temps, rebre resposta d’aquest.
- Visualització de la participació individualitzada de cada ciutadà en relació a les diferents fraccions de residus i a les aportacions realitzades a la deixalleria (en el cas d’identificació amb el codi QR de l’App).
Avaluació
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
- Creació d’una App on el ciutadà pot rebre informació del servei i també comunicar-se amb aquest, per tal de notificar les incidències relacionades i sol·licitar altres serveis.
- Dotar al ciutadà del coneixement dels serveis de recollida establerts al municipi en qüestió i tenir un accés àgil i ràpid a les seves dades de participació i al nombre d’aportacions a la deixalleria.
Punts forts de la pràctica
- El principal punt fort és dotar al ciutadà d’un canal de comunicació directe amb el servei a través dels tècnics de les Oficines d’atenció al porta a porta, per tal de notificar incidències o dubtes relacionats amb el servei.
- Un altre dels aspectes rellevants és l’accés a les dades de participació al sistema en temps real i de tota la informació dels diferents serveis, tot centralitzat des d’una única App.
Punts dèbils de la pràctica
- Un dels punts dèbils és la part del registre a l’App per part del ciutadà, on és necessari un codi d’activació el qual vincula el ciutadà amb l’adreça de l’habitatge corresponent.
- La necessitat d’una bona qualitat de dades i tecnologia perquè la informació es traslladi del software a l’App per tal que el ciutadà visualitzi correctament les seves dades.
Propostes de millora de la pràctica
- Oferir al ciutadà una millora en la qualitat de les dades penjades a l’App, sobretot pel que fa al format de les dades (més visuals).
- I millorar la coordinació entre tots els agents implicats en termes de comunicació cap al ciutadà, per poder atendre en la major brevetat possible totes les incidències o dubtes comunicats.
Noves tecnologies 56 pràctiques
Les TICs faciliten les relacions ciutadanes,
l'accés a les dades obertes i la disponibilitat
d'indicadors de gestió. A més a més, són eines
fonamentals d'innovació social que han estat
utilitzades en diferents polítiques per a millorar
la gestió, impulsar la comptabilitat electrònica i
afavorir l'estalvi i l'eficiència energètica.