En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Inclusió social
Suport necessitats especials
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Fica’t a l’aigua
Fer accessible l’esport als alumnes amb diversitat funcional
Fica’t a l’aigua és un programa que planteja assegurar que els alumnes amb diversitat funcional puguin participar de les activitats municipals esportives. La pràctica ofereix un tècnic d’activitats més per cada un dels participants amb diversitat funcional que ho requereixin. A més també contempla una figura d’un terapeuta per tal d’assessorar el monitors en qüestions com les afectacions de mobilitat dels participants.
Aquest programa s’ofereix en diferents activitats dutes a terme durant l’any: amb els cursos de natació escolar, els cursos de natació extraescolar, durant els casals esportius (Nadal, Pasqua i estiu).
L’objectiu és integrar els participants amb diversitat funcional en els diferents grups que hi ha de classe, sense necessitat d’haver de fer un grup per adaptat o oferir sessions individualitzades. És una idea que, sobretot, pretén que quan hi ha els cursos escolars, no es trenqui la unitat del grup de la classe per tal que aquest alumne amb diversitat funcional pugui fer la sessió de natació.
Àmbit:
Inclusió social
Subàmbit:
Suport necessitats especials
Data d'inici:
01/07/2019
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Esplugues de Llobregat
Nombre d'habitants:
46726
Nombre de visites:
550
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Juan de Dios Ramírez Córdoba
Càrrec:
Director del Servei d'Esports i Equipaments
Ens:
Ajuntament d'Esplugues de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
jdramirezcordoba@esplugues.cat
Telèfon / Fax:
933713350
Adreça:
Plaça de Santa Magdalena, 5, 6, 08950 Esplugues de Llobregat
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat ja fa més de 20 anys que ofereix programes de natació escolar. Els destinataris són les classes de les diferents escoles del municipi que volen participar del programa. Ofereixen, setmanalment, una classe de natació a un complex esportiu d’Esplugues.
En aquests cursos hi havia participants amb altres diversitats funcionals que no els permetien seguir les classes amb normalitat. Per això des de la regidoria, conjuntament amb els agents educatius, van detectar la necessitat de posar més tècnics per guiar les sessions i que aquests rebessin formació.
Abans, aquests infants quedaven exclosos dels seus grups de classe amb aquest tipus d’activitat; per això des de la regidoria es van proposar solucionar-ho. Durant els primers anys, van oferir la formació d’un grup amb participants amb necessitats educatives especials. Però amb els anys, aquesta idea ha deixat de ser oportuna, ja que un dels propòsits és mantenir la unitat dels grups classe.
L’aigua, segons els experts, és un entorn molt necessari pels infants i joves que tenen diversitats funcionals, ja que hi tenen una relació molt especial. Aquest medi permet treballar aspectes funcionals, però també sensorials de cada un d’aquests participants; com per exemple els alumnes amb Síndrome de Down, Transtorns d’espectre autista i Asperger.
Objectius de la pràctica
General:
- Mantenir la unitat de la classe quan fan el programa de natació escolar.
- Donar suport per evitar qualsevol barrera que no permeti la plena integració en l’activitat.
Específic:
- Oferir un tècnic especialista per cada participant amb diversitat funcional.
- Formar amb fisioterapeutes experts cada un dels monitors que formen part del programa.
- Facilitar les tasques als participants perquè puguin gaudir de les sessions.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Centres escolars.

Territori: Esplugues de Llobregat.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Cada grup que forma part dels programes de natació tenen un monitor de referència. Per cada alumne amb diversitat funcional que hi hagi al grup, el programa Fica’t a l’aigua ofereix un monitor més. D’aquesta manera aquest segon tècnic estarà més atent a les necessitats i barreres que pugui tenir l’alumne. Per ser usuari d’aquest programa, els centres escolars o les mateixes famílies ho han de sol·licitar.
A més, aquests monitors, abans de guiar els grups, reben l’assessorament i formació d’un terapeuta expert. Aquest els assessora als tècnics/ques d’activitats aquàtiques en el coneixement de tècniques específiques per millorar la mobilitat, la respiració i la relaxació muscular, dels usuaris/es del curs de natació per a persones amb diversitat funcional.
Amb tot, el programa i els seus serveis es van adaptant a les necessitats de cada un dels participants. La gestió la duu a terme la Regidoria d’Esports, però els professionals del Departament de Diversitat Funcional de l’ajuntament fan una anàlisi i valoració dels usuaris i determinen si els és convenient.
D’aquesta manera quan es fan les sessions de natació es manté la unitat de la classe que participa. Amb aquest programa no s’aparta el participant amb necessitats educatives especials a un altre grup, tal com es feia anteriorment.
Aquest servei l’ofereixen sobretot als centres escolars que participen del programa de Natació Escolar. De totes maneres, Fica’t a l’Aigua també s’estén als cursos d’extraescolar i casals (fora del curs lectiu).
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntamaent d'Esplugues de Llobregat
Administració local
Totes
Totes
Centres escolars del municipi
Altres
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Detecció de casos i acompanyament
Duet Esplugues
Empresa
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Tècnics esportius.
Famílies
Ciutadans
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Detecció de casos i acompanyament.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament d'Esplugues de Llobregat
Fons propis
01/12/2021
Indefinida
20.162€
Recursos humans
Els tècnics esportius que formen part del programa els contracten a través de l’empresa DUET Esplugues. El fisioterapeuta responsable de l’assessorament als tècnics també el contracten a través d’aquesta empresa. Aquests s’encarreguen de desenvolupar el programa de treball i la metodologia; els altres aspectes, que tenen amb veure amb la gestió i coordinació, els duu a terme la regidoria d’Esports.
Altres recursos
Les instal·lacions on es fa el programa són les piscines municipals.
Normes i mecanismes de participació implementats
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Durant el curs 2021-22 es van beneficiar d’aquest programa 22 alumnes, que van tenir, cada un, un tècnic d’activitats aquàtiques que els oferia una atenció individualitzada durant tota la sessió.
Impacte
El principal impacte és la unitat i cohesió que generen aquest tipus d’activitats escolars en els diferents grups que hi participen; per tant també es destaca que, amb la dinàmica que s’acaba generant, tots els alumnes aprenen alguna cosa de les sessions i es transmeten valors com l’esperit de superació. El programa aporta millores en l’educació integral de tots els participants, a més d’avenços en aspectes físics, psíquics i socials.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
L’objectiu principal s’ha acomplert, ja que amb la dinàmica dels cursos actuals s’aconsegueix mantenir la unitat dels grups-classe.
Punts forts de la pràctica
És un servei continuat, ja que va més enllà del curs escolar; es tracta d’un servei que millora la vida de les persones amb diversitats funcionals i es tracta d’un programa que ha anat millorant i evolucionant amb el pas dels anys. A més també es destaca l’adaptabilitat del servei a les necessitats de cada una de les persones que s’ha d’acollir al programa.
Punts dèbils de la pràctica
Ha fallat la difusió de la pràctica; tant cap a la ciutadania, com amb les famílies dels participants. Tot i que aquest és un aspecte que ja s’ha intentat corregir.
Propostes de millora de la pràctica
Millorar la comunicació amb els agents externs a la iniciativa, però també amb les famílies dels participants per tal de poder valorar l’impacte real que té en cada un dels participants i assegurar la continuïtat del projecte.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
És replicable. Des de la regidoria consideren que, depenent de les activitats esportives que es promoguin des dels ajuntaments, s’ha d’aportar una visió integradora per tal que l’estona en què es duu a terme aquest activitat els alumnes que tenen diversitats funcionals també hi puguin participar. A més també creuen que ha de ser un servei interdisciplinar i transversal.
Inclusió social
113 pràctiques
El problema de l'exclusió social i dels col·lectius més vulnerables s'ha accentuat durant la recessió econòmica dels darrers anys. Els municipis han liderat les respostes als problemes més urgents de la societat, entre les quals destaca el treball en xarxa, el suport a les necessitats bàsiques, l'atenció personalitzada a les persones afectades per la pobresa energètica i als grups en risc d'exclusió social.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.