En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Adaptació organització/serveis
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Robot ONA
Entrega autònoma de mercaderies
LOGISMILE és un projecte de logística d’última milla per a entregues autònomes de mercaderies. I l’Ajuntament d’Esplugues va cedir els seus carrers per tal que l’entitat que desenvolupa aquesta tecnologia en fes unes proves. Aquest programa té tres components (tres tecnologies): un vehicle central autònom que actua com a centre alimentador de les altres tecnologies (AHV), dispositius d’entrega autònoma (ONA) i un centre de control. Així, el dia 9 de juny de 2022, pels carrers d’Esplugues de Llobregat es va testar la tecnologia ONA, un vehicle elèctric que transporta mercaderies sense conductor.
Uns dies abans aquesta tecnologia es va provar a un espai municipal tancat. I el dia 9 de juny aquesta tecnologia va sortir al carrer. En aquesta jornada es van fer dues proves: una al matí, que també tenia un caràcter de presentació mediàtica del projecte; i a la tarda una altra, que era més tècnica. Cada una de les proves va consistir en una suposada entrega autònoma: ONA anava carregada amb paquets d’entrega i es va desplaçar autònomament per fer aquesta activitat.
Esplugues va ser el primer banc de proves d’aquesta tecnologia; dies més tard es van testar els altres elements del projecte a altres ciutats europees. LOGSMILE però, encara no s’ha acabat: ho farà a finals de 2023.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
Adaptació organització/serveis
Data d'inici:
09/06/2022
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Esplugues de Llobregat
Nombre d'habitants:
46726
Nombre de visites:
675
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Ana Ubeda Vázquez
Càrrec:
Directora de Projectes Estratègics i Internacionals
Ens:
Ajuntament d'Esplugues de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
aubeda@esplugues.cat
Telèfon / Fax:
933713350 (ext. 1450)
Adreça:
Plaça de Santa Magdalena, 5, 6, 08950 Esplugues de Llobregat
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
Ja fa anys que Esplugues treballa en projectes de logística. Per exemple, darrerament, s’havien centrat en programes de ciclologística. Tot d’idees enfocades a evitar els problemes que habitualment es generen: problemes de cues al trànsit, d’emissions, de places d’estacionament, retard en les entregues, insatisfacció amb el servei dels operadors...
A més, Esplugues també aposta per la construcció de diferents hubs, que situïn el municipi com una referència en la investigació i innovació en matèries com la mobilitat.
Amb tot, el que es pretén amb aquesta mena de tecnologia d’entrega autònoma de mercaderies és optimitzar les operacions d’entrega logística, i així assegurar rapidesa, flexibilitat, eficiència i sostenibilitat.
Objectius de la pràctica
General:
- Presentar una alternativa sostenible per les entregues a ciutats que ajudin a reduir la contaminació i el trànsit.
Específic:
- Reduir els problemes i costos que ofereix, fins ara, la logística d’última milla.
- Ser seu de la presentació d’una tecnologia que solventi aquests problemes.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Investigadors, responsables públics, propietaris de comerços i ciutadania en general.

Territori: Esplugues de Llobregat.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
La investigació d’aquesta tecnologia es va iniciar l’any 2019 a Carnet, un hub d’investigació en mobilitat de la Universitat Politècnica de Catalunya. Però l’ajuntament d’Esplugues no s’hi afegeix fins a l’any 2021, recomanat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona, ja que eren conscients que feia temps que treballaven en projectes de logística i mobilitat.
El paper de l’ajuntament d’Esplugues de Llobregat es va limitar a ser facilitador de les proves per testar la tecnologia.
En el cas d’aquest municipi, va ser banc de proves en un recinte municipal tancat. Dies després, el 9 de juny de 2022 es van fer dues proves pels carrers del municipi. La prova del matí va servir com a presentació pública i mediàtica del projecte, la de la tarda tenia un caràcter més tècnic. Cada prova consistia en una entrega de mercaderies.
Per fer la prova es va treballar, coordinadament, amb la policia del municipi i la Direcció General de Trànsit. Es va establir un recorregut delimitat en una illa de cases i es va limitar la circulació del trànsit.
Després d’aquesta primera prova a Catalunya, la tecnologia es va testar a altres ciutats europees. De moment la investigació del projecte encara no ha acabat, i es preveu que s’enllesteixi a finals de 2023. Per tant, de moment, encara es desconeixen altres aspectes com la futura comercialització de la tecnologia.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament d'Esplugues de Llobregat
Administració local
Implementació
Impulsor
Carnet
Universitat
Implementació
Impulsor
DGT
Administració de l'Estat
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Supervisor
European Institute of Technology
Altres
Implementació
Recursos financers (finançador)
LMAD
Empresa
Disseny
Col·laborador
NFF
Empresa
Disseny
Col·laborador
PTV Group
Empresa
Implementació
Col·laborador
Policia Local
Administració local
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Supervisor
Àrea Metropolitana de Barcelona
Administració local
Implementació
Impulsor
Recursos econòmics
Total euros per període
81.800€
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
European Institute of Technology
Fons privats
09/06/2022
Indefinida
57.300€
Ajuntament d'Esplugues de Llobregat
Fons propis
09/06/2022
Indefinida
24.500€
Recursos humans
Més enllà dels tècnics responsables de l’àrea de projectes internacionals, també ha intervingut la policia local i treballadors de la brigada municipal.
Altres recursos
S’han cedit dos espais municipals: un és la Varanda i l’altre són uns carrers del nucli urbà de la ciutat.
Normes i mecanismes de participació implementats
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
El principal producte és que s’ha provat una tecnologia (ONA, vehicle elèctric que transporta mercaderies de manera autònoma) que intenta millorar la logística d’última milla.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Logismile resum
Presentació
Indefinida
Consultar ens
LogiSmile resum lite.pdf
Presentació Logismile
Presentació
Indefinida
Consultar ens
ExpoEIT-30-03.pptx
Difusió de la pràctica
La pràctica va tenir una gran difusió: es va recollir l’experiència a diferents mitjans i l’ajuntament ho va comunicar de manera continuada a la ciutadania.
Impacte
Ser el banc de proves d’una tecnologia així, situa Esplugues de Llobregat al panorama europeu d’investigació de les tecnologies de mobilitat i automoció. De totes maneres, el projecte encara no s’ha acabat i per tant els impactes encara no es poden percebre. La tecnologia ideada podria arribar a tenir grans impactes, com ara la millora del trànsit, reduir problemes d’estacionament, satisfacció de la ciutadania, reducció de les emissions de gasos contaminants...
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
L’estat actual del projecte no permet donar per tancats eles objectius. Així i tot, Esplugues de Llobregat ha sigut la seu de la presentació i les proves d’aquesta tecnologia innovadora en mobilitat.
Punts forts de la pràctica
Formar part d’un projecte d’investigació europeu, i l’establiment de la col·laboració público-privada entre l’ajuntament i els hubs.
Punts dèbils de la pràctica
Es tracta d’una experiència pilot, i no la implementació definitiva d’aquesta tecnologia. La implicació de les diferents àrees de l’ajuntament hauria de ser més transversal en matèries així, i no només haurien de recaure en el departament de projectes internacionals.
Propostes de millora de la pràctica
La transversalitat de la gestió del projecte de caire internacional; diferents agents del mateix ajuntament s’han d’implicar de manera activa.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
És replicable a través de tota mena de projectes. De totes maneres, l’Ajuntament destaca que involucrar-se en aquesta mena de programes no ha de ser perquè sí, sinó que s’han de relacionar amb els objectius de l’ajuntament i les seves línies d’actuació. A més també adverteixen que s’han de seleccionar partners per aquesta mena de projectes.
Mobilitat
35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.