En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Noves tecnologies
Suport a tràmits i consultes
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Atenció per videotrucada
Tràmits des de casa
L’atenció per videotrucada és un servei que ofereix l’Ajuntament d’Esplugues. Consisteix en establir un sistema de vídetrucada que té com a objectiu ajudar la ciutadania a fer tràmits de l’Ajuntament en línia, sense necessitat de desplaçar-se a l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania.
Abans d’oferir aquest servei, l’atenció a la ciutadania es feia presencialment o telefònica. L’atenció per videotrucada, a diferència de les altres, permet identificar el ciutadà que fa els tràmits, intercanviar la informació de manera més segures i fer signatures electròniques. A més també es considera que facilita un tracte més humà i personalitzat.
Àmbit:
Noves tecnologies
Subàmbit:
Suport a tràmits i consultes
Data d'inici:
01/01/2022
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Esplugues de Llobregat
Nombre d'habitants:
46726
Nombre de visites:
925
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Idoia Garcia
Càrrec:
Coordinadora d'Atenció a la Ciutadania
Ens:
Ajuntament d'Esplugues de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
igarcia@esplugues.cat
Telèfon / Fax:
933713350
Adreça:
Pça Santa Magdalena. 5-6 08950 – Esplugues de Llobregat
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
La pandèmia de la Covid19 va obligar l’administració a replantejar el model d’atenció a la ciutadania: hi ha la necessitat de crear canals alternatius d’informació, al marge dels que ja existeixen. Sobretot es busca una nova via que no requereixi la presència física del ciutadà.
Fórmules com la signatura digital de l’Idcat mòbil permeten que aquesta mena de plantejaments es puguin posar en marxa amb facilitat. Així i tot, s’ha d’enfrontar reptes relacionats amb la seguretat i la privadesa de la ciutadania, tot seguint la normativa de Protecció de Dades.
Objectius de la pràctica
General:
- Apropar a la ciutadania els tràmits amb més demanda presencial.
Específic:
- Oferir un canal d’atenció ciutadana que permeti una atenció integral sense necessitat que la persona s’hagi de desplaçar.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població objectiu: Tota la ciutadania.

Territori: Esplugues de Llobregat.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
El disseny d’aquesta metodologia va a càrrec de l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania del mateix Ajuntament, que feia temps que volia millorar el seu servei a través de nous canals. De totes maneres, l’oficina compta amb la revisió i assessorament d’una empresa especialitzada en serveis de videoatenció, que també els dona suport durant la implementació de la iniciativa.
El funcionament d’aquesta atenció és similar al que es realitza presencialment. Tant el treballador de l’oficina d’atenció com el ciutadà que ha de fer els tràmits es connecten a la plataforma de videotrucades.
S’ha de demanar cita prèvia a través de l’Oficina d’Atenció Virtual del web de l’ajuntament. Abans de cada cita, el ciutadà rep els avisos a través del correu i el telèfon mòbil, a més de rebre un full d’instruccions sobre com funciona aquest servei. Si el ciutadà ho volgués, pot fer arribar abans la documentació necessària pel tràmit als tècnics de l’ajuntament per facilitar-ne la gestió. Així doncs, la gestió del dia a dia d’aquesta pràctica la duen a terme des del mateix ajuntament; i els treballadors de l’ajuntament són els encarregats de fer els tràmits.
La plataforma de videotrucada permet que es pugui identificar el ciutadà, permet la signatura digital amb garanties i també l’intercanvi de documentació de manera segura. Característiques que fan que es consideri que aquesta mena de servei és millor que l’atenció telefònica.
Els tràmits que ara mateix es poden fer en línia són: alta al padró per naixement, sol·licitud de distintiu de resident en zona verda, alta al cens d’animals de companyia, comunicació prèvia d’obres mínimes, sol·licitud de còpia de plànol, sol·licitud de documents policials, autorització d’ocupació de la via pública, obtenció de volants d’empadronament.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament d'Esplugues de Llobregat
Administració local
Totes
Totes
Videoatención
Empresa
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Suport.
Recursos econòmics
Total euros per període
10.000€
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament d'Esplugues de Llobregat
Fons propis
01/01/2022
Indefinida
10.000€
Recursos humans
Els tècnics de l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania poden oferir aquest servei. Dels 15 treballadors de l’oficina, 9 poden donar aquest tipus de servei.
Altres recursos
Plataforma creada per l’empresa contractada.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
El servei d’atenció per videotrucada ja s’ha posat en marxa i durant el 2022 ja s’han fet 90 atencions d’aquest tipus. El tràmit que més cops s’ha fet és el de certificat d’empadronament. Durant el 2023 s'han fet 30 atencions.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Memòria
Memòria
Indefinida
Consultar ens
memoria videotrucada 2022.pdf
Cartell
Retolació i publicitat
Indefinida
Sí disponible
tramits nom propi pac 02.pdf
Difusió de la pràctica
A través dels canals oficials de l’ajuntament s’ha fet difusió d’aquest servei per tal que la ciutadania s’assabenti de l’atenció per videotrucada.
Impacte
De moment es considera que la pràctica és satisfactòria: tant entre els treballadors de l’ajuntament, com entre la ciutadania. Així i tot, hi ha hagut alguns problemes tècnics al principi d’algunes cites. A més, el servei permet que els ciutadans tinguin la sensació d’una millor gestió del temps; i també fomenta la mobilitat sostenible. Per ara, s’està estudiant ampliar els tràmits i també fer-ho a nous departaments del consistori.�
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Aquesta iniciativa ha permès que els ciutadans facin els tràmits més senzills a través d’aquestes videoconferències, tot estalviant-se temps. Alguns exemples són els de petició de zona verda, l’alta al cens d’animals, l’alta al padró d’habitants per naixement i els certificats d’empadronament.
Amb tot plegat, amb aquesta metodologia, l’administració ofereix un nou servei i s’adapta a les necessitats i tecnologies del moment actual.
Punts forts de la pràctica
Permet una atenció integral, millor que la d’ús telefònic i en supleix les seves carències. També es destaca la millor gestió del temps per part de la ciutadania, ja que evita temps d’espera, i fomenta la mobilitat sostenible. Per part dels treballadors facilita la possibilitat de fer teletreball.
Punts dèbils de la pràctica
Hi ha hagut problemes tècnics al principi d’algunes cites, malgrat que s’han pogut solucionar tots. També es considera que el catàleg de tràmits disponibles encara és curt.
Propostes de millora de la pràctica
Ampliar els tràmits disponibles.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
És totalment replicable, ja que els requisits tècnics són fàcils de gestionar.
Noves tecnologies
56 pràctiques
Les TICs faciliten les relacions ciutadanes, l'accés a les dades obertes i la disponibilitat d'indicadors de gestió. A més a més, són eines fonamentals d'innovació social que han estat utilitzades en diferents polítiques per a millorar la gestió, impulsar la comptabilitat electrònica i afavorir l'estalvi i l'eficiència energètica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.