En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Noves tecnologies
e-Sports
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Estació pública d’stream i punt lila
Streaming en un entorn segur
L’estació pública d’stream consisteix en unes instal·lacions que posen a l’abast de totes les persones que ho vulguin les eines necessàries per fer streaming. I és accessible a tothom: tant per a jugadors professionals, com per a usuaris puntuals. Aquest servei l’ofereix el Centre d’Alt Rendiment Heron Esports de Sant Feliu de Llobregat, amb la col·laboració NZXT Espanya i l’Ajuntament del municipi. A més, és la primera estació pública d’stream que s’inaugura a tot l’Estat Espanyol.
Les instal·lacions compten amb un cercle de llum, un ordinador, un teclat, un ratolí, dos pantalles, una cadira, uns casos i càmeres per poder enregistrar els jugadors i el joc. Més enllà d’aquest material específic per l’stream, l’espai també ofereix 10 ordinadors per jugar. Els jugadors i streamers han de demanar cita prèvia per poder fer ús de l’espai, que és gratuïta.
A més, en paral·lel a aquest servei, també hi ha un punt lila en què les jugadores poden denunciar ciberagressions que hagin patit mentre juguen a les instal·lacions del CAR Sant Feliu de Llobregat.
Àmbit:
Noves tecnologies
Subàmbit:
e-Sports
Data d'inici:
01/02/2022
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Sant Feliu de Llobregat
Nombre d'habitants:
43671
Nombre de visites:
755
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Pablo Muiño
Càrrec:
Cap del Programa d'Innovació
Ens:
Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat
Lloc web:
Adreça electrònica:
tic@santfeliu.cat
Telèfon / Fax:
936858024
Adreça:
Plaça de la Vila, 1, 08980 Sant Feliu de Llobregat
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
La iniciativa surt d’Heron Sant Feliu, l’entitat que gestiona el CAR del municipi. L’ajuntament els cedeix l’espai on fan les seves activitats i, a canvi, ells ofereixen formacions i donen serveis de manera pública, sobretot per a joves.
En paral·lel a aquesta relació, l’streaming és una activitat que s’ha posat molt de moda a internet que consisteix en fer retransmissions de jocs, però també d’altres esdeveniments. Molts jugadors puntuals consideren que fer streaming és molt car: tenen interès de crear contingut, però els resulta inassumible. És per això que des del CAR i de des l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat es proposen posar-hi remei; i democratitzar l’accés a aquesta activitat.
A més, també van detectar que, tot i haver-hi un percentatge de jugadors i jugadores més o menys similar a internet, les dones que juguen a videojocs estan inivisibilitzades. I, també, es reprodueixen les mateixes dinàmiques que es donen en entorns reals: assetjament i agressions contra les dones que hi ha darrere les pantalles. Tot plegat acaba provocant que aquestes noies no se sentin segures mentre juguen, que ho facin sota noms masculins i no connectin el micròfon.
Objectius de la pràctica
General:
- Democratitzar els recursos per fer streaming.
- Visibilitzar les dones jugadores.
Específic:
- Apropar els serveis a les jugadores.
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Heron
Mixta
No Participativa
Empresa

Les dones jugadores d'esports electrònics han estat tradicionalment infrarepresentades en la indústria dels videojocs. Això és degut a una combinació de factors, com ara els estereotips de gènere, la falta d'oportunitats i l'hostilitat cap a les dones en línia. Tot i això, les dones han estat cada vegada més visibles en els esports electrònics en els últims anys, i la seva presència és cada vegada més acceptada. Les dones estan competint a nivell professional en diferents esports, com ara el League of Legends, el Counter-Strike: Global Offensive i el Overwatch. Malgrat això, encara hi ha problemes que afecten les dones jugadores d'esports electrònics. El ciberassetjament és una preocupació important, ja que les dones són sovint objecte de comentaris ofensius, insults i amenaces en línia. Això pot tenir un impacte significatiu en la seva salut mental i bé estar, així com en la seva capacitat per concentrar-se en el joc. A més, les dones també poden tenir dificultats per trobar equips i entrenadors que les acceptin i les tractin amb respecte. També poden enfrontar-se a prejudicis en competicions i tornejos, com ara presumir que no són tan competitives com els homes.

En conclusió, mentre que les dones estan progressant en la indústria dels esports electrònics, encara hi ha molts desafiaments que han de superar per aconseguir la igualtat de gènere en aquest camp. Cal seguir treballant per crear un entorn més acollidor i segur per a les dones jugadores d'esports electrònics i promoure la seva participació en aquesta indústria en creixement.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Joves streamers.

Territori: Sant Feliu de Llobregat.
Vinculació amb altres programes o actuacions
La pràctica es vincula directament amb el CAR Heron de Sant Feliu.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Un cop hi ha feta la concessió de l’espai que utilitza Heron Sant Feliu, comencen a activar la iniciativa de l’estació pública d’stream. Aprofitant el material que ja tenen, posen a l’abast de la ciutadania les eines necessàries per fer stream.
Per fer-ne ús s’ha de demanar cita, i aquestes duren una hora. Poden tenir-hi accés tots els joves de Sant Feliu de Llobregat. Un cop arriben al centre d’Heron Sant Feliu, el recepcionista, un membre del grup, els atén i els facilita la informació necessària per fer ús d’aquest espai d’streaming.
A més, les instal·lacions també compten amb deu ordinadors més per a gaming que també estan disponibles perquè els joves que ho vulguin puguin jugar, amb les mateixes condicions i requisits que la sala d’streaming.
En paral·lel a tot aquest servei de democratització de les eines necessàries per jugar a videojocs i fer streaming, també s’ofereix un servei de punt lila. Si una jugadora pateix ciberassetjament o una agressió mentre juga a les instal·lacions de l’Heron Sant Feliu ho pot denunciar al servei d’atenció que ofereix l’empresa.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat
Administració local
Totes
Totes
Heron
Empresa
Implementació
Col·laborador
NZXT
Empresa
Implementació
Impulsor
Descripció de l'actuació en la práctica::
NZXT és una empresa americana fundada el 2004 que es dedica al disseny i fabricació de productes per a gamers, incloent carcases per a ordinadors, sistemes de refrigeració líquida, font d'alimentació, ventiladors, entre altres components de PC.
NZXT està sensibilitzada en la igualtat i el retorn social en el sector dels videojocs. L'empresa ha llançat diverses iniciatives per promoure la inclusió i la diversitat en la comunitat dels videojocs. Per exemple, NZXT ha col·laborat amb l'organització benèfica "Girls Who Code" per animar les noies a interessar-se per la programació i la tecnologia. Així mateix, han promogut la inclusió de les dones en esports organitzant competicions exclusives per a jugadores femenines i patrocinant equips mixtos. D'altra banda, NZXT ha estat una empresa que ha col·laborat amb projectes de caritat i retorn social, contribuint a campanyes de recaptació de fons per a causes com la lluita contra el càncer infantil, la donació de material escolar i la recollida de fons per a institucions benèfiques. NZXT fa posible aquest projecte.
Recursos econòmics
Total euros per període
-
Recursos humans
Heron Sant Feliu és un equip d’esports electrònics, i aquest servei l’ofereixen els seus membres de manera voluntària.
Pel que fa al Punt Lila, aquest està format per professionals qualificats i especialitzats en l'atenció a víctimes de ciberassetjament que ofereixen un espai de confidencialitat absoluta, onles víctimes poden explicar la seva situació i rebre el suport necessari per a fer front a aquesta experiència.
Altres recursos
Les instal·lacions que utilitza Heron Sant Feliu són públiques i, a canvi d’això, l’equip ofereix aquest servei a la comunitat.
Pel que fa al material per a l’streaming, les instal·lacions compten amb un cercle de llum, un ordinador de gaming, un teclat, un ratolí, dos pantalles, una cadira, uns cascs de so i una càmera. A més, també hi ha deu ordinadors més amb les seves respectives pantalles per jugar.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Punt Lila de Denúncies sobre Ciberassetjament en Videojocs en Línia.: Aquest servei és un espai segur i confidencial per a totes aquelles persones que hagin estat víctimes de ciberassetjament en el món dels videojocs en línia.
Els serveis ja porten més d’un any en funcionament, i de moment hi ha satisfacció amb aquest. S’han comptabilitzat un total d’onze denúncies.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Projecte Punt Lila
Projecte
Indefinida
Consultar ens
Punt Lila.pdf
Difusió de la pràctica
La pràctica s’ha difós a través de les xarxes socials de l’equip, el partner i l’ajuntament. I també s'ha aconseguit que alguns mitjans locals se’n fessin ressò.
Impacte
Amb aquest temps, es destaca que hi ha més dones que han entrat a formar part d’algun dels projectes d’Heron Sant Feliu, i l’Ajuntament també destaca que aquesta relació establerta ha despertat molt d’interès en alguns fòrums sobre videojocs i empreses del sector de l’economia taronja. Més enllà d’aquests aspectes, la satisfacció entre els usuaris és alta i les usuàries han guanyat seguretat.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
El punt lila ha realitzat 11 actuacions per lluitar contra el ciberassetjament en videojocs durant el passat any, però només ha pogut resoldre favorablement 6 casos, això indica que la problemàtica del ciberassetjament en aquest àmbit és complexa i difícil de resoldre.

La resolució favorable de les denúncies del ciberassetjament depèn de molts factors, com ara la gravetat del cas, la disponibilitat de proves, la cooperació dels jugadors afectats i, en major mesura, la col·laboració dels creadors de videojocs.
Si el punt lila no pot resoldre favorablement totes les denúncies, es degut a que alguns dels casos són difícils de provar o són menys greus que altres, que els creadors de videojocs no cooperin o no tinguin mecanismes interns de control del ciberassetjament.
En qualsevol cas, és important que el punt lila continuï fent la seva tasca per prevenir i lluitar contra el ciberassetjament en videojocs, i que col·labori amb altres grups i les autoritats competents per protegir als jugadors. Així mateix, és important que els creadors de videojocs assumeixin la seva responsabilitat per garantir la seguretat i el benestar dels seus usuaris, i que cooperin amb els punts lila i altres grups que lluiten contra el ciberassetjament.
Punts forts de la pràctica
Es considera una pràctica innovadora, tant pel seu contingut com per la relació establerta entre l’administració i els diferents agents del sector del vídeojoc. A més, han aconseguit posar en focus en la igualtat quan es juga a videojocs, que és un assumpte que sovint passa desapercebut. I, en aquesta línia, la pràctica ajuda a obrir camí per la seva visibilització.
Punts dèbils de la pràctica
El principal problema del punt lila contra el ciberassetjament i ciberagressions és que es tracta d’un món molt poc regulat, i que les intervencions del punt lila es troben molt limitades pel paper que vulguin tenir les empreses que desenvolupen els vídeojocs. Això provoca que moltes vegades les denúncies que es tiren endavant quedin a mig camí.
Propostes de millora de la pràctica
Poder agafar les cites a través d’internet.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La pràctica és replicable si es disposa dels recursos. Una de les consideracions que fan des de l’Ajuntament és que apostar per aquesta indústria i economia taronja és interessant i pot ser un factor tractor per a l’economia municipal
Noves tecnologies
56 pràctiques
Les TICs faciliten les relacions ciutadanes, l'accés a les dades obertes i la disponibilitat d'indicadors de gestió. A més a més, són eines fonamentals d'innovació social que han estat utilitzades en diferents polítiques per a millorar la gestió, impulsar la comptabilitat electrònica i afavorir l'estalvi i l'eficiència energètica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.