En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Inclusió social
Suport necessitats especials
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Llengua de signes i bucles magnètics
Accessibilitat en la comunicació als actes municipals
A Castellar es tenien registrades, al 2021, 78 persones amb discapacitat auditiva. Tot i que ja es treballava en l’àmbit de la diversitat i l’accessibilitat, fa 4 anys es va decidir consolidar un òrgan dedicat exclusivament a la inclusió de les persones amb diversitats funcionals, treballant, entre d’altres temes, en la supressió de barreres arquitectòniques i comunicatives. En aquesta línia es van dedicar esforços a adaptar els serveis municipals a les persones amb diversitat auditiva.
Per això, es van instal·lar bucles magnètics al servei d’atenció al ciutadà al 2021. Un any després es va ampliar a l’auditori, i finalment a serveis socials, a la biblioteca i a l’Ajuntament. En aquest sentit s’han instal·lat bucles fixos a tots els serveis, menys a l’auditori que funciona amb un collaret que es posa l’usuari del bucle. També s’ha disposat d’un bucle portàtil per poder-lo utilitzar en diferents espais o en actes exteriors.
Àmbit:
Inclusió social
Subàmbit:
Suport necessitats especials
Data d'inici:
01/01/2022
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Castellar del Vallès
Nombre d'habitants:
23363
Nombre de visites:
913
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Maria José Lomas
Càrrec:
Cap de Programes Socials
Ens:
Ajuntament de Castellar del Vallès
Lloc web:
Adreça electrònica:
mjlomas@castellarvalles.cat
Telèfon / Fax:
937144040
Adreça:
Carrer Portugal, 2D, 08211, Castellar del Vallès
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
A Castellar es tenien registrades, al 2021, 78 persones amb discapacitat auditiva. Aquestes dades, però, no reflexen la realitat, ja que es calcula que un 10% de persones que al llarg de la seva vida acabaran utilitzant audiòfon o tenint problemes d’audició. Amb l’existència de barreres comunicatives s’està vulnerant el dret a persones amb discapacitat a accedir amb igualtat de condicions als diferents serveis públics i activitat municipals, pel que es indispensable treballar per canviar aquesta situació.

Amb aquest objectiu, al 2019, es crea a l’Ajuntament de Castellar del Vallés, la regidoria de diversitat funcional. Tot i que ja es treballava en l’àmbit de la diversitat i l’accessibilitat, fa 4 anys es va decidir consolidar un òrgan dedicat exclusivament a la inclusió de les persones amb diversitats funcionals, treballant, entre d’altres temes, en la supressió de barreres arquitectòniques i comunicatives. En aquesta línia es van dedicar esforços a adaptar els serveis municipals a les persones amb diversitat auditiva.

Fins llavors s’havien portat a terme alguns cursos de llengua de signes a més de disposar d’un intèrpret en llengua de signes en alguns actes municipals.
Objectius de la pràctica
General:
- Permetre l’accés de persones amb una diversitat funcional auditiva als diferents serveis i actes organitzats per l’ajuntament.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Població: Persones amb una diversitat funcional auditiva.

Territori: Castellar del Vallès.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
La primera actuació va ser la instal·lació de bucles magnètics al servei d’atenció al ciutadà al 2021. Un any després es va ampliar a l’auditori, i finalment a serveis socials, a la biblioteca i a l’Ajuntament. En aquest sentit s’han instal·lat bucles fixos a tots els serveis, menys a l’auditori que funciona amb un collaret que es posa l’usuari del bucle. També s’ha disposat d’un bucle portàtil per poder-lo utilitzar en diferents espais o en actes exteriors.

Quan els usuaris s’adrecin a algun dels equipaments esmentats, no necessitaran recollir aparells receptors ni sol·licitar el servei, només han de disposar del seu audiòfon per connectar-se al bucle magnètic i rebre un so més nítid i amb un volum adaptat a les necessitats de cadascú.

Per altre banda es van començar a posar intèrprets de llengua de signes a tots els actes municipals de forma regular, independentment de si hi havia gent que ho necessites, per així conservar el seu dret a la intimitat i no fer-li sol·licitar expressament el servei.

En tercer lloc es van impulsar cursos de llengua de signes catalana, en grups de 25 persones i totalment gratuïts.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Castellar del Vallès
Administració local
Totes
Totes
Empresa proveïdora
Empresa
Implementació
Col·laborador
Recursos econòmics
Total euros per període
8.211,76€
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
El projecte s’ha finançat plenament a partir del pressupost de la regidoria.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Castellar del Vallès
Fons propis
01/01/2022
Indefinida
8.211,76€
Recursos humans
S’hi ha dedicat un intèrpret de llengua de signes per a les diferents activitats i un formador per al curs de llengua de signes catalana, a més del personal propi de la regidoria de diversitat funcional per a la gestió i organització de les activitats i actuacions realitzades.
Altres recursos
5 bucles magnètics fixos i un de portàtil.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Per una part, s’han instal·lat bucles magnètics a 5 serveis municipals a més de posar-ne un de portàtil per poder-lo moure als diferents serveis, espais i actes municipals. No es pot quantificar els usuaris d’aquest servei ja que no es necessari sol·licitar-lo explícitament, sinó que se’n pot fer ús sense que quedi enregistrat.

Pel altra banda s’han portat a terme de forma gratuïta dos cursos d’introducció a la llengua de signes catalana, amb un total de 50 alumnes.

Finalment s’han posat intèrprets de llengua de signes a diferents actes institucionals com la recepció d’entitats per la Festa Major, la celebració de la diada de Catalunya, acte pel dia internacional de les persones amb discapacitat o la entrega de claus dels Reis Mags a la cavalcada.
Difusió de la pràctica
S’ha fet difusió a través de la web de l’Ajuntament, de les xarxes socials com el Facebook o perfil d’ l’Instagram, d’un whatsapp de difusió que s’envia cada setmana a la població inscrita, del diari setmanal “L’Actual”, per la ràdio, i mitjançant la informació directa a les entitats i centres educatius, a més de posar la informació a la web de l’auditori i a l’edifici directament a través de pictogrames.
Impacte
El principal impacte d’aquesta iniciativa ha sigut fer accessibles molts dels serveis i actes municipals a la població amb unes necessitats auditives determinades que fins aleshores no n’havien pogut gaudir plenament.

A més, el coneixement de la llengua de signes per part de tota la població en general es indispensable per poder garantir la integració i al tracte igual de les persones amb sordesa. Encara que l’objectiu sigui molt lluny de complir-se amb aquesta experiència, es una forma d’acostar-hi.

Cal afegir que als cursos de llengua de signes hi van assistir professionals sanitaris i mestres, de manera que aquesta iniciativa ha tingut un efecte positiu en la qualitat de la resta de serveis públics per les persones amb diversitat funcional auditiva i al seu accés a aquests.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Per una part, tot i tenir usuaris, els serveis implementats no han rebut queixes ni demandes de millora, excepte la seva continuïtat, el que s’entén com un indicatiu de bon funcionament.

Per altre banda, al no haver-hi un registre de les persones amb sordesa al municipi, al no tenir una demanda de bucles o intèrprets, es pensava que no hi havia usuaris que ho necessitessin, quan el que passava es que al no estar disponibles aquets serveis, les persones que ho podrien necessitar directament no assistien als actes municipals o les instal·lacions que no estaven adaptades.

Respecte al cursos de llengua de signes se'n fa una valoració molt bona, ja que en un principi es tenia previst que hi assistissin unes 15 o 20 persones i s’han acabat fent dos grups de 25 persones amb demanda de continuïtat.
Punts forts de la pràctica
Un dels punts forts es el fet de que, al haver seguit un criteri d’intentar que el servei estigui disponible a tots els serveis de l’ajuntament i accessible en qualsevol moment sense necessitat de sol·licitar-lo, es respecte el dret a l’intimidat de l’usuari.

Per altra banda, s’avança cap a l’accessibilitat als serveis públics i la inclusió de les persones amb diversitat funcional auditiva.
Punts dèbils de la pràctica
Per una part, es considera un punt feble el fer que no s’estigui arribant a tots als usuaris. Potser que algunes persones amb discapacitat auditiva no tenen coneixement de que certs serveis municipals tenen a disposició els bucles o un intèrpret i per tant no fan ús d’aquests. Per altre banda el fet de no saber realment qui utilitza aquests serveis dificulta la idea de poder-ne fer una avaluació.

Per altra banda, un altre punt feble, es el fet de que per utilitzar els bucles de l’auditori s’hagi de sol·licitar a l’entrada. Es busca garantir l’anonimat i la intimitat dels usuaris, que d’aquesta manera queda vulnerat.
Propostes de millora de la pràctica
Una proposta de cara el futur es realitzar una avaluació del servei, tant per que fa als bucles magnètics, com pel que fa als cursos de llengua de signes.

Per altre banda es preveu instal·lar un bucle magnètic fixe a l’auditori. El que hi ha ara necessita que l’usuari sol·liciti un collaret a l’entrada per poder-lo utilitzar.

Finalment, es proposa oferir el següent nivell del curs de llengua de signes perquè les persones que van assistir al primer en puguin seguir aprofundint.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
La pràctica es fàcilment replicable en altres àmbits ja que nomes és necessari instal·lar el material i contractar personal capacitat per complir les funcions de formació i interpretació.
Inclusió social
141 pràctiques
El problema de l'exclusió social i dels col·lectius més vulnerables s'ha accentuat durant la recessió econòmica dels darrers anys. Els municipis han liderat les respostes als problemes més urgents de la societat, entre les quals destaca el treball en xarxa, el suport a les necessitats bàsiques, l'atenció personalitzada a les persones afectades per la pobresa energètica i als grups en risc d'exclusió social.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.