En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Noves tecnologies
Adaptació organització/serveis
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Implementació de la Intel·ligència Artificial
Millora en la gestió del portal de mobilitat i gestió d'incidències
L'Ajuntament de Viladecans està integrant la intel·ligència artificial a l'aplicació Viladecans&Tu i a mig termini a d’altres serveis de l’Ajuntament com el web municipal, Portal de Mobilitat, etc. L'èxit de l'aplicació, per una banda, i l'objectiu de millorar la gestió d'aquestes incidències incorporen aquesta tecnologia com a element innovador. Aquesta possibilita un diagnòstic ràpid de les incidències notificades pels ciutadans, agilitzant el procés i fomentant la participació de la comunitat amb una reducció significativa en els temps de notificació, gestió i solució d'aquestes.

D'altra banda, aprofitant el desenvolupament de la intel·ligència artificial, incorpora un nou servei que fa servir les dades obertes de les càmeres de trànsit de la Generalitat de Catalunya, implementant la lectura de les imatges per avaluar l'estat del trànsit mitjançant l'anàlisi d'imatges contextuals. En el cas de retencions a l'autopista C-32, a qualsevol de les direccions, el sistema informa a la ciutadania mitjançant avisos PUSH a l’aplicació.
Àmbit:
Noves tecnologies
Subàmbit:
Adaptació organització/serveis
Data d'inici:
01/05/2023
Data de finalització:
31/12/2023
Província:
Barcelona
Municipi:
Viladecans
Nombre d'habitants:
65188
Nombre de visites:
726
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
Vicente Fernández Jaldón
Càrrec:
Responsable de projecte
Ens:
Ajuntament de Viladecans
Lloc web:
Adreça electrònica:
vicentefj@viladecans.cat
Telèfon / Fax:
672723318
Adreça:
Carrer Sitges, 6 08840 Viladecans (Barcelona)
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
L'Ajuntament de Viladecans ha desenvolupat un aplicatiu mòbil anomenat Viladecans&Tu que permet notificar incidències de la ciutat. La rebuda positiva per part de la ciutadania, amb més d'un miler d'incidències va obrir la necessitat d'incorporar la intel·ligència artificial per poder donar una resposta més eficient i de manera òptima.

D'altra banda, aprofitant l'Estratègia 2030 en matèria de transformació digital, van observar una oportunitat per aprofitar les càmeres de les carreteres C-32 per avaluar el nivell de trànsit de l'autopista. L'èxit en la prova pilot va generar un impuls per incorporar la IA per establir indicadors de trànsit, ja que, es va detectar que en molts moments del dia existia una gran condensació de trànsit a la ciutat i en els municipis del voltant. A partir d'aquí es va obrir la possibilitat que la ciutadania pogués veure l'estat de les vies per optar per alternatives en el transport.


Objectius de la pràctica
General:
- Optimització de la gestió d'incidències
- Ràpida resposta a les incidències: Reduir significativament els temps de resposta davant de les incidències notificades pels ciutadans, assegurant una atenció immediata
- El sistema detecta més de 1000 tipologies d'incidències
- Millorar la participació ciutadana
Específic:
- Desenvolupar un sistema basat en intel·ligència artificial que permeti una detecció automàtica i una classificació eficient de les incidències notificades, amb l'objectiu de millorar la velocitat i l'eficàcia de la gestió
Diagnosi prèvia a la pràctica
Ens que ha realitzat la diagnosi Tipus de diagnosi Participació d'actors Tipus d'ens
Ajuntament de Viladecans
Interna
No Participativa
Administració local

Els tècnics de l'Ajuntament van observar com la ciutadania obria un nombre cada cop més elevat d'incidències. Al mateix temps, cada tècnic se'n enfrontava a una mitjana de 1000 tipus d'incidències, generant un increment constant en el volum de feina associat a la seva gestió i resolució. Aquesta situació va destacar la necessitat de reduir la càrrega de tasques dels tècnics i, simultàniament, optimitzar el temps dedicat a la notificació d'incidències. En darrera instància, es va buscar una manera de agilitzar aquest procés, explorant formes de millora tant en la velocitat de notificació com en la gestió global de les incidències.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Tota la ciutadania de Viladecans
Vinculació amb altres programes o actuacions
Dins l'Estratègia 2030 de l'Ajuntament de Viladecans.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
La tecnologia d'intel·ligència artificial s'aplica, d'una banda, en l'apartat de Viladecans Soluciona de l'aplicatiu Viladecans&Tu i, d'altra banda, en el Portal de Mobilitat.

APLICACIÓ VILADECANS&TU
En la seva primera instància, l'aplicatiu Viladecans&Tu ofereix un servei de gestió d'incidències, conegut com a Viladecans Soluciona, que desenvolupa una identitat pròpia. En aquest marc, aquest servei centralitza tots els canals d'entrada d'incidències, com correus, xarxes socials, telèfon i presencial, en una única base de dades, possibilitant un seguiment precís i l'anàlisi de dades per obtenir estadístiques i informació rellevant. Aquesta integració millora significativament el temps de resposta.

Donada la gran quantitat d'incidències disponibles, en el flux convencional de l'aplicatiu, els ciutadans primer classifiquen la incidència en tres nivells i, posteriorment, aporten una fotografia, amb el dispositiu mòbil encarregat de geolocalitzar la incidència. En aquest punt, entra en acció la intel·ligència artificial, utilitzant la tecnologia Custom Vision de Microsoft per processar les fotografies.

Per assegurar un ús òptim de la intel·ligència artificial, és necessari el seu entrenament, ja que ha de gestionar l'entrada de milers de tipus d'incidències. En aquest procés, es fan servir fotografies representatives de cada classificació necessària i tècniques d'aprenentatge automàtic de Custom Vision de Microsoft perquè la intel·ligència artificial pugui reconèixer i classificar les imatges amb precisió. Aquesta fase inclou les següents etapes:
- Entrenament: pujada d'imatges contextuals
- Proves a la ciutat amb incidències reals
- Correccions amb pujada de noves imatges contextuals més precises
- Noves proves a la ciutat amb incidències reals
- Posada en marxa.

Amb la incorporació i configuració de la nova eina al sistema, el procés d'enviament d'incidències es divideix en dues etapes:
1. Enviament de la foto de la incidència, on la intel·ligència artificial la reconeix i la classifica.
2. Realització de comentaris, geolocalització i enviament de la informació.

PORTAL DE MOBILITAT
D'altra banda, la intel·ligència artificial dins de l'aplicatiu possibilita l'avaluació de l'estat del trànsit d'autopistes i autovies. Aquesta informació es recull cada 3 minuts a través de càmeres ubicades en diversos trams de la ciutat, gràcies a la plataforma de dades obertes de la Generalitat de Catalunya. Malgrat la incapacitat d'accés a les càmeres, Custom Vision avalua l'estat del trànsit, incloent-hi la direcció, mitjançant l'anàlisi d'imatges contextuals. En cas de col·lapse o incidència en alguna de les vies, el sistema emet avisos a la ciutadania o als tècnics municipals a través de notificacions Push, correu electrònic, entre altres mitjans.

L’aplicació a més, incorpora l’estat del trànsit mitjançant accés a les càmeres instal·lades al municipi, i gràcies a es dades obertes de l’Àrea Metropolitana de Barcelona mostra el temps de pas dels autobusos, el Bicibox i AMbici de l’Àrea metropolitana a temps real, incidències de la xarxa de bus i tren a temps real, etc.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Viladecans
Administració local
Totes
Totes
GECOR System S.L
Empresa
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Plataforma que dissenya i implementa l'eina per poder desenvolupar el projecte. Empresa consultora que busca trobar millores d'eficiència en la modernització de serveis als ajuntaments
Microsoft
Empresa
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Microsoft, gràcies al seu servei Custom Vision, permet aplicar la intel·ligència artificial a la gestió d'incidències.
Recursos econòmics
Total euros per període
8000
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
El finançament està realitzat a partir d'una bossa d'hores MITMA. En total s'han utilitzat 177 hores.

Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
MITMA
Subvencions públiques
01/05/2023
Indefinida
8000 Finançament a partir dels fons Next Generation.
Finançament a partir dels fons Next Generation.
Altres recursos
Tecnologia Custom Vision de Microsoft
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
La implementació de la intel·ligència artificial ha permès la reducció significativa del temps necessari per notificar una incidència. A més, ha hagut un augment substancial en el nombre d'incidències notificades per part de la ciutadania, facilitant la rapidesa del procés i fomentat una participació més activa i immediata.

Per últim, la creació del servei de càmeres estàtiques amb informació en temps real del trànsit a les autopistes ha permès crear indicadores classificant en diversos nivells l'estat de les vies (massa trànsit, poc o meitat).
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Portal de mobilitat
Presentació
01/10/2023
No disponible
Portal Mobilitat_oct2023.pptx
Implementando la IA en la aplicación Viladecans&Tu
Presentació
Indefinida
No disponible
Presentación IA cat.pdf
Reconeixements i presentacions
No existeix cap municipi a Catalunya que ho tingui implementat.
Impacte
Gràcies a l'èxit en la incorporació de la intel·ligència artificial en les càmeres de trànsit de Viladecans, s'instal·laran càmeres per tota la ciutat ampliant així la xarxa d'informació per als usuaris. A més, gràcies a les càmeres que atorguen informació a temps real permet empoderar la ciutadania en la presa de decisions en la seva mobilitat diària, traduint-se en la cerca d'alternatives en cas de col·lapse en la ciutat o les autopistes del territori.

Per últim, millora l'eficiència urbana, incrementa la participació ciutadana, l'optimització del trànsit, la millora de la qualitat de vida, la satisfacció dels usuaris/es i la promoció de la transparència.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Amb la introducció de la intel·ligència artificial, s'ha aconseguit una notable optimització en la gestió d'incidències a Viladecans. El sistema automatitzat ha demostrat una eficàcia excepcional en la detecció i classificació d'incidències, reduint dràsticament els temps de resposta. Aquesta millora ha contribuït significativament a una gestió més eficient dels problemes assenyalats pels ciutadans.

D'altra banda, amb els algoritmes d'intel·ligència artificial implementats, s'ha obtingut una resposta més personalitzada a les necessitats específiques de cada àrea de Viladecans. La plataforma adapta la gestió d'incidències segons les característiques locals, millorant l'eficiència de les accions municipals.

Punts forts de la pràctica
La introducció de la intel·ligència artificial a l'aplicatiu ha permès facilitar al ciutadà gràcies al temps que dedica a la notificació d'incidències. A més, al obrir més incidències permet tenir més informació sobre l'estat del municipi donant una resposta més eficient. Per últim, fomenta la participació ciutadana.
Punts dèbils de la pràctica
L'entrenament de la IA. Costa que pugui reconèixer fotografies malgrat s'enviïn imatges de context. En aquest sentit, a vegades quan es realitza la foto, si no està ben enfocada pot resultar difícil detectar la problemàtica a abordar. Això suposa que la fase d'entrenament hagi de ser eficient per reduir l'error en el diagnosi de la incidència.
Propostes de millora de la pràctica
Traslladar al Portal de mobilitat a tot el municipi, incorporant càmeres i sistemes de diagnòstic propis que permetin donar informació tant a la ciutadania com a les persones gestores.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
L'aplicació és fàcil de transmetre en termes de coneixement però no de còpia ja que cada municipi té un territori diferent, unes necessitats diferents i altres dades a analitzar.
Noves tecnologies
56 pràctiques
Les TICs faciliten les relacions ciutadanes, l'accés a les dades obertes i la disponibilitat d'indicadors de gestió. A més a més, són eines fonamentals d'innovació social que han estat utilitzades en diferents polítiques per a millorar la gestió, impulsar la comptabilitat electrònica i afavorir l'estalvi i l'eficiència energètica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.