En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Inclusió social
Cohesió social
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Aula socioeducativa de català
Empoderament i acollida per a joves nouvinguts
L’aula socioeducativa de català a Manresa és un servei d’acollida dirigit a joves nouvinguts de 17 a 19 anys, que per diverses raons no estan cursant estudis ni treballant. Aquest programa té com a objectiu principal facilitar l’aprenentatge de la llengua catalana, tot promocionant la integració social i cultural dels joves a la ciutat. Per aconseguir-ho, s’utilitza una metodologia dinàmica que inclou classes formals, dinàmiques de grup i activitats pràctiques com visites a diferents punts d’interès locals, incentivant així el desenvolupament de la competència oral en català i el coneixement de l’entorn immediat.

El projecte sorgeix com a resposta a la necessitat detectada de joves nouvinguts que requereixen aprenentatge del català per a poder accedir a l’educació reglada, formació no reglada, programes ocupacionals, o simplement per millorar les seves oportunitats laborals i de socialització a Manresa. Aquests joves, per motius com la falta de coneixement de l’idioma, situació administrativa irregular, o l’espera d’incorporació a programes educatius, es troben a una situació de vulnerabilitat que el programa busca pal·liar. A través d’una oferta educativa adaptada i l’accés a assessories i serveis a l’Oficina Jove del Bages, l’aula socioeducativa pretén ser un pont cap a la plena integració dels joves en la societat.

Encara que el projecte es troba en la seva fase pilot i està en procés de consolidació i avaluació, representa un recurs únic a la ciutat de Manresa, oferint una solució concreta a un grup especialment vulnerable.
Àmbit:
Inclusió social
Subàmbit:
Cohesió social
Data d'inici:
12/10/2023
Data de finalització:
21/10/2024
Província:
Barcelona
Municipi:
Manresa
Nombre d'habitants:
76570
Nombre de visites:
916
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Marta Romeo
Càrrec:
Cap de Secció d'Educació de l'Ajuntament de Manresa.
Ens:
Ajuntament de Manresa
Lloc web:
Adreça electrònica:
marta.romeo@ajmanresa.cat
Telèfon / Fax:
93 875 24 86
Adreça:
Crta. de Vic, 16 - Manresa
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El projecte es va desenvolupar en resposta a un augment significatiu de nouvinguts a la ciutat de Manresa, un fenomen detectat tant per l'administració com per altres entitats locals. Aquesta situació va motivar la creació d'un servei específicament dissenyat per a joves nouvinguts, amb l'objectiu d'oferir-los suport educatiu i social. El servei es va concebre com un projecte pilot, amb la intenció de proporcionar un espai d'acollida i aprenentatge per a aquests joves.

Les principals motivacions darrere de la creació d'aquest projecte van ser la necessitat d'adreçar el repte que suposava l'augment de nouvinguts i la manca de serveis específics per a joves en situacions vulnerables. Es buscava, per tant, facilitar la seva integració a la comunitat i al sistema educatiu local, tot oferint eines per a la seva inclusió social i laboral. Aquesta iniciativa es va enfocar en l'aprenentatge de la llengua catalana i en la socialització d'aquests joves, així com en fomentar el seu vincle amb la ciutat de Manresa a través de la participació en diverses activitats i la visita a recursos i serveis locals.
Objectius de la pràctica
General:
- Promoure l’aprenentatge de la llengua catalana entre els joves nouvinguts a Manresa.
- Fomentar la creació de xarxes socials entre els participants i el vincle amb la ciutat.
Específic:
- Donar a conèixer els serveis i punts d’interès per a joves a Manresa.
- Oferir assessorament per a la construcció del projecte vital dels joves.
- Inserir els joves en altres recursos formatius i laborals de la ciutat.
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
La població objectiu d'aquest projecte són els joves nouvinguts a la ciutat de Manresa, específicament aquells d'entre 17 i 19 anys. Aquest grup inclou joves que, per diverses raons personals. Un requisit important és que aquests joves han d'estar empadronats a la ciutat de Manresa, marcant així l'abast territorial del projecte limitat a aquesta localitat.
Vinculació amb altres programes o actuacions
Tot i ser una iniciativa aïllada que respon a necessitats específiques detectades dins la comunitat de joves nouvinguts, l'objectiu és facilitar l'accés d'aquests joves a altres programes formatius una vegada hagin assolit un nivell suficient de llengua catalana. Aquesta transició es planteja cap a diverses opcions formatives com cicles formatius, Programes de Formació i Inserció (PFI's), tastets d'oficis, o l'escola d'adults, entre altres. D'aquesta manera, tot i l'aparent aïllament del projecte com a resposta immediata i específica, s'integra dins d'una visió més àmplia de connexió amb altres programes i serveis, amb l'objectiu de construir un camí sostenible per al desenvolupament personal, educatiu i professional dels joves.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Es un servei que dura tot el curs escolar, des de setembre de 2023 fins a juny de 2024, funcionant de dilluns a divendres, de 10 a 13 hores, a l'aula de la Oficina Jove de Bages.

Es va seguir un pla detallat en diverses fases per respondre a les necessitats dels joves:

Jocs per aprendre: Es van utilitzar jocs i activitats per facilitar l'aprenentatge del català, incloent jocs com "Basket Beat" i "Kuursal".

Classes i activitats de grup: La combinació de classes de llengua amb activitats en grup va permetre treballar en equip.

Sortides educatives: Cada dijous, es van organitzar visites a llocs d'interès a Manresa, com ara el teatre i el museu.

Assessorament personalitzat: Es va proporcionar suport individual als joves per ajudar-los a planificar els seus futurs, incloent orientació sobre opcions d'estudi i treball.

Inserció en altres programes: Un dels objectius va ser facilitar l'accés dels joves a altres programes educatius o laborals després d'assolir un nivell adequat de català.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Manresa
Administració local
Totes
Totes
Descripció de l'actuació en la práctica::
Coordina i ofereix el programa, proporcionant espais i recursos per a l'aprenentatge del català i l'assessorament dels joves.
CAE (entitat contractada per l'ajuntament)
Empresa
Més d'una fase
Presta el servei (gestor)
Descripció de l'actuació en la práctica::
Gestiona els contractes de les dinamitzadores i ofereix el servei directe als joves.
Entitats Educatives
Entitats i associacions
Implementació
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Ofereixen suport pedagògic i material didàctic per a les classes de català.
Participants (Joves nouvinguts)
Ciutadans
Implementació
Participant
Descripció de l'actuació en la práctica::
Assistents als cursos i activitats.
Recursos econòmics
Total euros per període
25000
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Els costos associats a les dinamitzadores (integradores socials) que presten el servei directament als joves.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Manresa
Fons propis
12/10/2023
Indefinida
30000
Recursos humans
Dos dinamitzadores contractats per al desenvolupament i execució del programa i coordinació per part d'1 persona tècnica d'educació i 1 tècnica de joventut.
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Els productes generats en el marc d'aquest projecte inclouen materials i eines en fase de desenvolupament, donada la seva condició de projecte pilot. Entre els elements esmentats figuren:

Materials Didàctics per a l'Aprenentatge del Català: Aquests materials serien essencials per a l'objectiu d'ensenyament de la llengua, facilitant als joves nouvinguts eines per millorar la seva competència lingüística.

Calendari d'Activitats: Un calendari d'activitats programades, incloent-hi sessions d'aprenentatge i visites a recursos locals, per fomentar la integració dels joves a la ciutat i proporcionar-los oportunitats de socialització.

Esborranys de Documents: Iniciatives per a la creació de documentació relacionada amb el projecte, incloent els objectius, metodologies i activitats.
Difusió de la pràctica
La difusió de la pràctica es va realitzar amb l'objectiu de donar-la a conèixer dins de la ciutat de Manresa i captar participants, encara que no es va necessitar una campanya extensiva de captació perquè ja existia una demanda prou gran. Les principals estratègies de difusió incloïen:

Publicacions en Xarxes socials com Instagram i Facebook.

Oficina Municipal d'Escolarització i Serveis Socials: A través d'aquestes vies, es va informar directament els joves nouvinguts i a les seves famílies sobre el servei. Això inclou els joves que es trobaven en el procés d'escolarització o que havien estat derivats pels serveis socials, facilitant així un canal de comunicació directa amb el públic objectiu.

Boca a Boca: A més, la informació sobre el projecte es va difondre a través del boca a boca dins de la comunitat de nouvinguts, així com entre professionals i entitats col·laboradores.
Impacte
L'impacte del projecte en els joves participants ha estat significatiu, especialment en termes d'empoderament. El servei no només ha proporcionat als joves nouvinguts un espai d'acollida i aprenentatge de la llengua, sinó que també els ha ofert guia i suport en el seu procés d'integració a la ciutat de Manresa. A través d'aquest projecte, els participants han pogut aprendre la llengua catalana a un nivell que els permet continuar amb la seva trajectòria educativa o professional en altres recursos o serveis del territori. A més, el projecte els ha ajudat a ordenar les seves vides en un nou entorn, oferint-los orientació sobre com navegar els diversos aspectes de la vida a Manresa.

Aquest impacte va més enllà de l'aprenentatge acadèmic; representa un veritable empoderament dels joves, donant-los les eines i la confiança necessàries per afrontar els reptes d'integrar-se en una nova societat i cultura.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
Guia per al Municipi: El projecte va servir com a punt de referència inicial per als joves nouvinguts, molts dels quals arribaven a la ciutat sense coneixement dels recursos disponibles o com navegar el sistema educatiu i social. A través de la seva participació, van obtenir informació valuosa sobre com integrar-se a la comunitat i accedir a serveis que podrien millorar la seva situació personal i professional.

Assoliment d'un Nivell Suficient de Català: Un dels objectius principals del projecte era dotar els participants amb les habilitats lingüístiques necessàries per a una major inclusió social i educativa. Els joves van rebre classes de català dissenyades per elevar el seu nivell de competència fins al punt que podrien ser derivats a altres recursos o oportunitats formatives, obrint-los així portes a noves trajectòries educatives o laborals.

Creació d'una Xarxa de Suport: L'objectiu del projecte no es limita només a l'àmbit educatiu, sinó que també va contribuir a la formació d'una xarxa de suport entre els participants i amb les entitats locals. A través de les interaccions socials fomentades pel projecte i les visites a recursos de la ciutat, els joves van poder teixir vincles que els ajuden a sentir-se part de la comunitat. Aquesta xarxa no només els proporcionava suport emocional sinó també informació i recursos pràctics per a la seva integració.
Punts forts de la pràctica
Els punts forts de la pràctica identificats en el projecte inclouen:

Una Xarxa Forta a la Ciutat: La disponibilitat d'una bona xarxa a Manresa s'ha destacat com un punt fort clau. Aquesta xarxa inclou l'ajuntament, entitats educatives, i altres serveis locals, els quals són essencials tant per a la difusió del projecte com per a la derivació efectiva dels joves a altres recursos o serveis que necessitin. La col·laboració entre aquests actors facilita una major cobertura i eficàcia de l'assistència oferida als joves.

Professionals Qualificats (dinamitzadores i tècniques d'integració social). : Les dinamitzadores, o integradores socials, juguen un paper central en l'èxit del projecte. La seva habilitat per a dinamitzar i involucrar els joves en el procés d'aprenentatge i integració ha estat molt valorada. Aquestes professionals proporcionen educació informal amb un suport emocional i orientació, contribuint significativament a l'empoderament dels participants.

Ubicació i Recursos Accessibles: L'establiment del servei d'acollida dins de l'Oficina Jove del Bages ha proporcionat un espai accessible i conegut pels joves. A més, la proximitat a altres serveis i assessoraments oferts per l'oficina facilita que els joves accedeixin a una àmplia gamma de recursos segons les seves necessitats particulars, tant durant com després de la seva participació en el projecte.
Punts dèbils de la pràctica
El punt feble més gran del projecte és la falta d'un document o projecte escrit formalment. Tot i que existeix una comprensió clara del projecte i les seves metes entre els involucrats, la manca d'una documentació detallada i estructurada representa una limitació significativa. Aquesta situació suggereix la necessitat d'elaborar un document que inclogui la descripció del projecte, les seves metodologies, avaluacions, i possiblement, les dades recollides durant la seva implementació. El desenvolupament d'aquest tipus de documentació és crucial per a la transparència, la replicabilitat en altres contexts o ciutats, i per a la possible millora i adaptació del projecte en el futur.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Es considera factible aplicar aquesta mateixa política o pràctica en altres municipis. La clau per a l'èxit d'aquesta expansió es basa en el treball en xarxa, és a dir, en la importància de mantenir una forta connexió i col·laboració entre diferents actors i serveis tant dins com fora de l'ajuntament. Cada territori pot presentar les seves particularitats, però la base de la pràctica, que inclou el suport a joves nouvinguts mitjançant l'ensenyament de la llengua i la facilitació de la seva integració social, pot ser adaptable a diferents contexts municipals. Es destaca la importància de considerar les dimensions i necessitats específiques de cada municipi a l'hora d'implementar aquesta pràctica.
Inclusió social
141 pràctiques
El problema de l'exclusió social i dels col·lectius més vulnerables s'ha accentuat durant la recessió econòmica dels darrers anys. Els municipis han liderat les respostes als problemes més urgents de la societat, entre les quals destaca el treball en xarxa, el suport a les necessitats bàsiques, l'atenció personalitzada a les persones afectades per la pobresa energètica i als grups en risc d'exclusió social.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.