En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Diversitat Funcional
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Autobusos accessibles
Potenciant l'autonomia de col·lectius vulnerables
A la xarxa d’autobusos urbans del municipi s’hi han instal·lat una sèrie de pictogrames especialment dissenyats per a persones amb dificultats cognitives o comunicatives. Aquests pictogrames expliquen com fer ús del transport públic: com fer cua, com validar un bitllet i com demanar que l’autobús s’aturi en una parada. També s’han dissenyat tres guies per tal que les persones puguin planificar el seu viatge amb antelació i avançar-se al que passarà el dia que utilitzin l’autobús.

Aquesta acció s’emmarca dins del projecte #TerrassaTrencaBarreres, que té com a objectiu respondre a les demandes de col·lectius vulnerables millorant l’accés a serveis i la participació social de les persones amb capacitats diverses. La pràctica ha tingut un fort impacte, ja que no només ha millorat l’accés al transport públic dels col·lectius vulnerables, sinó que ha promocionat la seva autonomia. A més, altres col·lectius, com les persones nouvingudes i els infants, també s’han beneficiat d’aquestes explicacions mitjançant pictogrames. Paral·lelament a aquesta actuació, es van implementar pictogrames en passos de vianants i establiments d’oci. Actualment, diverses entitats han demanat que també s’instal·lin en diferents barris i establiments.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
Diversitat Funcional
Data d'inici:
06/10/2021
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Terrassa
Nombre d'habitants:
215678
Nombre de visites:
202
Valoració:
Pràctica Significativa
Més informació
Persona de contacte:
Sonia Cuesta Merida
Càrrec:
Cap de l'Oficina de Capacitats Diverses
Ens:
Ajuntament de Terrassa
Lloc web:
Adreça electrònica:
oficina.capacitatsdiverses@terrassa.cat
Telèfon / Fax:
937397000
Adreça:
Carrer Torres Garcia, 33. Terrassa
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
El transport públic és necessari per desplaçar-se a les ciutats i, per tant, és un dret de la ciutadania que l’administració local ha de garantir. Durant la pandèmia de la COVID, molts col·lectius van manifestar que no es podien comunicar efectivament i veien minvat el seu accés a aquest dret. Per exemple, amb l’ús de les mascaretes, les persones no podien llegir els llavis de qui se’ls hi adreçava. A més, sense els recursos adients, el transport públic pot ser un ambient que genera angoixa per a persones neurodivergents. Entitats de col·lectius vulnerables van demanar adaptar el transport públic a les necessitats de tothom.

Per aquest motiu, s’impulsa la iniciativa #TerrassaTrencaBarreres, que té com a un dels seus objectius facilitar l’accés al transport públic a les persones amb dificultats de comprensió. És per això, que des de l’Ajuntament es decideix adaptar la xarxa d’autobusos urbans, per ajudar aquests usuaris i usuàries a viatjar de manera segura i autònoma disposant de missatges adaptats a la comunicació de tothom.
Objectius de la pràctica
General:
- Millorar l’accessibilitat del transport públic urbà per persones amb dificultats cognitives o comunicatives
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Persones amb dificultats cognitives o comunicatives a la ciutat de Terrassa
Vinculació amb altres programes o actuacions
L’actuació s’emmarca dins de la iniciativa #TerrassaTrencaBarreres, que té com a objectiu trencar barreres físiques, socials i psicològiques que afecten l’accés a serveis i participació social de les persones amb capacitats diverses.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
L’adaptació de la xarxa d’autobusos urbans per a persones amb dificultats cognitives o comunicatives s’ha realitzat en menys d’un any. Aquest projecte consta de quatre fases principals:

1. Creació de pictogrames
Els pictogrames són formes d’expressió diferents del llenguatge parlat, que tenen com a objectiu augmentar o compensar les dificultats de comunicació i llenguatge de les persones neurodivergents. Fan servir sistemes de símbols gràfics: imatges, dibuixos, paraules o lletres. En aquest cas, s’han utilitzat els pictogrames del Centre Aragonès per la Comunicació Augmentativa i Alternativa (ARASAAC), que són gratuïts. Concretament, s’han creat tres seqüències que expliquen com fer cua, com validar un bitllet, i com demanar que l’autobús s’aturi a una parada.

2. Creació de guies
També s’han elaborat tres guies de fàcil comprensió per ajudar els usuaris a planificar i realitzar els seus trajectes de manera autònoma i segura. Concretament, s’explica la planificació del recorregut, l’ús del bitllet senzill i la validació de la targeta de transport. Aquestes guies es poden descarregar de la web municipal.

3. Sensibilització
S’ha fet una formació als conductors i conductores de l’empresa Transports Municipals d’Egara (TMESA) perquè coneguin aquest projecte, així com els pictogrames. D’aquesta manera es promociona la permanència del projecte, ja que els conductors poden explicar els pictogrames i implicar-se en l’actuació.

4. Instal·lació
Els pictogrames s’instal·len en la xarxa d’autobusos urbans de TMESA. S’han ubicat tant dins dels autobusos com a les parades. Dins dels autobusos s’han instal·lat tant a les portes d’entrada com a les portes de sortida. Es decideix instal·lar-los amb adhesius perquè sigui més fàcil i ràpida la implementació. Durant els primers mesos, també es van posar cartells que explicaven què eren els pictogrames.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Ajuntament de Terrassa
Administració local
Totes
Totes
Associació Aprenem
Entitats i associacions
Disseny
Col·laborador
Descripció de l'actuació en la práctica::
Disseny de les guies
Empresa municipal TMESA
Empresa
Implementació
Col·laborador
Recursos econòmics
Total euros per període
1385.00
Característiques generals del finançament (períodes, tipus...):
Les guies han tingut un cost de 738€ i la instal·lació de pictogrames de 647€.
Llista de recursos econòmics:
Nom de l'ens Modalitat de l'aportació Període de finançament Quantitat Observacions
Des de Fins a
Ajuntament de Terrassa
Fons propis
06/10/2021
Indefinida
1385.00
Recursos humans
1 tècnic oficial
1 auxiliar
1 persona de l’Associació Aprenem
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
S’han elaborat tres seqüències de pictogrames que s’han instal·lat a 70 autobusos i 150 parades d’autobús. Aquests pictogrames expliquen com fer cua, com validar un bitllet, i com demanar que l’autobús s’aturi a una parada.

A més s’han realitzat tres guies de comprensió, dissenyades perquè els usuaris i usuàries les puguin consultar abans d’agafar l’autobús. La primera guia és “Planifica el teu recorregut”, es pot utilitzar uns dies abans del viatge per anticipar el recorregut, saber a quina parada s’ha de pujar, quina línia de bus s’ha d’agafar i a quina parada s’ha de baixar. La segona guia és “Viatja a l’autobús amb el bitllet senzill” i s’usa el mateix dia del viatge per saber com comprar un bitllet senzill i entendre les normes dins de l’autobús. La tercera guia és “Viatja en autobús amb targeta” i també es fa servir el mateix dia del viatge per saber com validar la targeta de transport i entendre les normes dins de l’autobús.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Guia per viatjar en autobús amb bitllet senzill
Presentació
Indefinida
Sí disponible
Guia_viatjar_bus_bitllet_tmesa_ARASAAC.pdf
Guia per planificar el recorregut en autobús
Presentació
Indefinida
Sí disponible
Planifica_recorregut_bus_tmesa_ARASAAC.pdf
Guia per viatjar en autobús amb targeta
Presentació
Indefinida
Sí disponible
Guia_viatjar_bus_targeta_tmesa_ARASAAC.pdf
Difusió de la pràctica
Difusió de cartells i vídeos a les xarxes socials per tal d'informar de la implementació del projecte.
Difusió de la pràctica a diaris locals (e.g., Diari MónTerrassa)
Reconeixements i presentacions
Pràctica reconeguda com a bona pràctica dins d’un conjunt de projectes d’accessibilitat cognitiva per la Federació Espanyola de Municipis i Províncies.
Impacte
El projecte ha contribuït en fer més accessible el transport públic per a tothom, especialment per a aquelles persones amb necessitats diverses. En reduir les barreres de comprensió i oferir eines que milloren l’autonomia dels usuaris, s’ha afavorit una mobilitat més equitativa.

La instal·lació de pictogrames també ha impactat positivament a persones nouvingudes i als infants. Malgrat les dificultats amb la llengua, gràcies als pictogrames han pogut entendre més fàcil i ràpidament el funcionament de la xarxa d’autobusos. Per tant, aquesta pràctica ha fomentat la inclusió social de diversos col·lectius, més enllà de la població objectiu inicial.

De manera paral·lela a la pràctica es van dibuixar pictogrames a 146 passos de vianants pròxims a entorns dels centres educatius, que informen sobre com aturar-se abans de creuar, com mirar el semàfor i com travessar el carrer. També es van instal·lar pictogrames a 43 establiments d’oci, com al Parc Vallès, que defineixen el tipus d’establiment que són (e.g., restaurant, sabateria, etc.).
Avaluació
Detalles ficha
Tipus
Interna
Ens
Ajuntament de Terrassa
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
La implementació de pictogrames als autobusos i la creació de guies adaptades que expliquen com fer ús del transport públic han facilitat l'accés de col·lectius vulnerables. De fet, no només s'ha impulsat l’accessibilitat del transport públic urbà per persones amb dificultats cognitives o comunicatives, sinó que altres col·lectius, com les persones nouvingudes i els infants, també s'han beneficiat d'aquesta pràctica.
Punts forts de la pràctica
Fomenta l’autonomia de les persones en facilitar que agafin el transport públic soles.
Ha comportat una sensibilització de la comunitat, que en familiaritzar-se amb els pictogrames, també ha sigut conscient de les necessitats dels diferents col·lectius.
La instal·lació de pictogrames s’ha fet extensiva a altres àrees i altres ajuntaments.
A partir d’aquesta pràctica es teixeix xarxa amb les entitats col·laboradores, per tal que puguin sortir altres projectes.
Punts dèbils de la pràctica
Manca de coneixement d’algunes persones del que són els pictogrames. Tot i la difusió que ha tingut la campanya, si les persones a les quals és dirigida, desconeixen l’existència dels pictogrames i la seva funció, poden no fixar-s’hi i, per tant, la pràctica no serà tan efectiva.
Propostes de millora de la pràctica
Treballar en xarxa amb les entitats i que no es vagin fent simplement projectes paral·lels a la ciutat. Així com revisar conjuntament els pictogrames i les formacions que s’ofereixen.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta pràctica es pot replicar fàcilment a altres localitats, així com a altres espais, ja que els pictogrames són gratuïts i els adhesius són de fàcil implementació. De fet, diverses entitats de Terrassa han demanat que s’instal·lin aquests pictogrames als seus barris i a establiments d’aquests. Els pictogrames també s’instal·laran a la xarxa de Biblioteques Municipals.
Mobilitat
35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.