En visitar el nostre lloc web, acceptes les Cookies que utilitzem per millorar la navegació. Rechazar Aceptar
Àmbit /
Mobilitat
Reforç de competències i assessorament
Guardar Icono descarga
Compartir Icono Facebook Icono Twitter
Formació davant infraccions de VMP i bicicletes
Alternatives a la sanció econòmica
En els darrers anys, l'ús de patinets elèctrics, bicicletes i altres VMP ha crescut fortament, de manera que han augmentat també els accidents de trànsit amb aquests vehicles. Per afrontar aquesta situació, la Policia Municipal de Mollet del Vallès ha substituït les sancions econòmiques tradicionals per un programa innovador de formació alternativa. Aquesta formació, activa des del 2021, no es limita a explicar la normativa, sinó que utilitza jocs de rol, debats i el testimoni d'un voluntari víctima d'accident de trànsit per fer que els infractors interioritzin les normes.

Fins ara, s'han dut a terme 10 sessions amb 174 participants, cap dels quals ha reincidit, de manera que s’ha assolit un èxit del 100%. També s'ha observat una reducció de queixes i requeriments relacionats amb infraccions de VMP i bicicletes, i una millora en la percepció de seguretat per part de col·lectius vulnerables. El programa també s'ha adaptat a contextos específics, com el centre penitenciari de menors Til·lers, on es va dur a terme una formació a petició del professorat. Aquest èxit ha despertat l'interès d'altres cossos policials, que han visitat les sessions per avaluar la viabilitat de portar a terme la iniciativa en els seus municipis. Actualment, s’està treballant per oferir formacions sobre infraccions lleus comeses per vianants, com caminar per la calçada.
Àmbit:
Mobilitat
Subàmbit:
Reforç de competències i assessorament
Data d'inici:
01/01/2021
Data de finalització:
Indefinida
Província:
Barcelona
Municipi:
Mollet del Vallès
Nombre d'habitants:
52242
Nombre de visites:
199
Valoració:
Bona pràctica
Més informació
Persona de contacte:
José Francisco Muñoz Conde
Càrrec:
Inspector cap de la Policia Municipal
Ens:
Ajuntament de Mollet del Vallès
Lloc web:
Adreça electrònica:
jfmunoz@molletvalles.cat
Telèfon / Fax:
935 44 50 96
Adreça:
Plaça Miquel Martí i Pol, 1
Descripció de la pràctica
Detalles ficha
Context i motivacions per impulsar el projecte i situació prèvia a la iniciativa
En els darrers anys hi ha hagut un esclat de l’ús de vehicles de mobilitat personal (VMP), com els patinets elèctrics. Aquest tipus de vehicle es caracteritza per tenir una o més rodes, una única plaça, i una propulsió exclusivament elèctrica, amb una velocitat màxima per disseny que oscil·la entre els 6 i els 25 km/h. Amb aquest augment, també s'ha produït un increment en els accidents de trànsit que involucren VMP, una tendència que es manté a l'alça: el 2019 es van registrar 7 accidents, el 2020 en van ser 10, el 2021, 13, i el 2022, 15. Cal destacar que en el 90% dels accidents amb VMP hi va haver persones ferides.

En resposta a aquest escenari, es va decidir actualitzar l'ordenança municipal de circulació de vehicles i vianants. Aquesta normativa, entre altres, limita la velocitat de circulació per Mollet del Vallès a 30 km/h per a harmonitzar i fer compatible la circulació de tots els vehicles per la calçada, fet pioner en una ciutat de les dimensions de Mollet. També busca fer la mobilitat pel municipi més segura, ordenant de manera clara les diferents tipologies de mobilitat, donant prioritat al vianant i establint la vorera per a ús exclusiu seu.

En aquesta ordenança també es va incorporar el programa de Mesures Alternatives. Aquest programa ofereix la possibilitat que per a les dues primeres sancions i pels supòsits assenyalats per l'ordenança, la sanció econòmica pot ser substituïda voluntàriament per mesures alternatives de formació i conscienciació a través de la Policia Municipal. Finalment, el Ple de l'Ajuntament de Mollet del Vallès, en sessió de 24 de febrer de 2020, va aprovar la modificació de l'ordenança.
Objectius de la pràctica
General:
- Reduir el nombre d’accidents amb VMP i bicicletes implicats
Específic:
- Oferir formació en seguretat viària als infractors
- Conscienciar els infractors de com els accidents de trànsit afecten les víctimes
Població objectiu i abast territorial (districte, barri, etc.)
Infractors de trànsit a la ciutat de Mollet del Vallès
Vinculació amb altres programes o actuacions
L’ordenança municipal de circulació de vehicles i vianants dona resposta als compromisos adquirits en el Pla d'Actuació de Mandat i amb la Declaració de l'Emergència Climàtica. Aquesta ordenança promou i fomenta una mobilitat més sostenible, defineix les zones de baixes emissions, i limita la velocitat de circulació per Mollet del Vallès a 30 km/h.
Implementació
Detalles ficha
Fases i principals línies d'actuació
Aquest programa, que contempla la possibilitat de substituir la sanció econòmica per tres hores de formació, s’inicia el 2021.

1. Conductes que es poden acollir a la formació
L'ordenança de circulació de vehicles i vianants regula en l’article 68, quines són les conductes previstes per a poder aplicar les mesures alternatives a la sanció econòmica i els requisits per a acollir-se a aquestes. S'apliquen les mesures alternatives a les següents conductes:
- Circulació amb bicicleta o VMP per les voreres o passejos o zones de vianants.
- Circulació amb bicicleta o VMP aixecant la roda o fent canvis bruscos de direcció o ziga-zagues.
- Circular amb bicicleta o VMP transportant un passatger de forma no autoritzada.
- Conduir bicicletes o VMP sense enllumenat, catadiòptrics reflectors o roba amb reflectores quan sigui necessari.
- Circular una bicicleta o VMP sense respectar la prioritat dels vianants.
- Conduir motocicletes, ciclomotors, bicicletes i VMP sense fer ús del casc.

2. Requisits
Els requisits per acollir-se a la mesura alternativa, són:
- Que la persona denunciada no hagi comès cap infracció que comporti la suspensió del permís o llicència de conducció.
- No haver estat sancionat mitjançant resolució ferma en més de dues ocasions en qualsevol de les infraccions indicades a l’apartat 1) de l’ordenança.
- Que la persona denunciada ho sol·liciti o ho accepti quan se li proposi des de l’òrgan sancionador.

3. Formació
La formació consisteix en una sessió de 3 hores de durada, amb un màxim de 25 participants per convocatòria. L'assistència a tota la sessió és obligatòria, i per completar-la amb èxit, els participants han de superar un examen tipus test al final de la formació. Aquesta activitat està impartida per la Policia Municipal i es divideix en dos apartats:
- Formació en seguretat viària (2h): Formació de la normativa i mesures de seguretat, a través del role-play i debats, impartida pels formadors de la Policia Municipal.
- Conscienciació (1h): Col·loqui amb persones que han estat víctimes d'accidents de trànsit.
Actors que hi han intervingut
Nom Tipus Fase en la qual intervé Tipus d'intervenció
Policia Municipal
Administració local
Totes
Totes
Recursos econòmics
Total euros per període
-
Recursos humans
1 Sergent cap de la Unitat de Proximitat de la Policia Municipal
1 Agent del Grup d’Educació per la Mobilitat Segura de la Policia Municipal
1 persona víctima de trànsit
Resultats
Detalles ficha
Descripció dels productes assolits
Des de l’aprovació de la formació com a alternativa a la sanció econòmica, un total de 174 persones ja s’hi han acollit. Desglossades per any les dades són les següents:
- 2021: 1 sessió amb 8 participants
- 2022: 3 sessions, amb 17, 22 i 15 participants
- 2023: 2 sessions, amb 15 i 8 participants
- 2024: 2 sessions, amb 23 i 24 participants
- 2025: 2 sessions, amb 22 i 20 participants

Tots els participants han aprovat la formació. A més, el desembre del 2024 es va fer un estudi per avaluar la reincidència dels infractors. Segons les dades disponibles, la Policia Municipal ha pogut establir que cap dels participants ha reincidit a la ciutat de Mollet. Per tant, es considera que el programa ha tingut un 100% d’èxit.

Al final de la sessió, també s’adjunta un qüestionari de satisfacció, tots els participants han valorat positivament tant la formació, com el col·loqui amb una víctima d’accident de trànsit. L’any 2024, el Síndic Personer de Mollet va assistir a una de les sessions i va valorar-la molt positivament. Aquesta formació és un dels punts que va incloure en el seu informe.
Documentació produïda (informes, memòries, projectes, material de difusió...)
Nom Tipus Data Disponibilitat Documentació adjunta
Ordenança de circulació de vehicles i vianants
Normativa
24/02/2020
Sí disponible
Ordenança circulació vehicles.pdf
Difusió de la pràctica
Notes de premsa a la web de l’Ajuntament
Reportatge a la televisió i ràdio local
Díptics i campanyes de sensibilització
Informació de la possibilitat d’acollir-se a aquesta Mesura, a la pròpia notificació de la sanció enviada l’infractor
Impacte
En els darrers anys, s’ha registrat una reducció considerable en el nombre de denúncies relacionades amb l’ús indegut de VMP i bicicletes. Especialment, pel que fa a la circulació de persones que tenen prohibit circular amb VMP. També s’ha detectat un increment en l’ús dels carrils específics i una reducció de la circulació per voreres. Aquestes millores s’atribueixen tant a les campanyes de sensibilització com a les mesures alternatives implementades.

A més, hi ha hagut una reducció en el nombre de requeriments ciutadans per informar d’infraccions o situacions de risc. També s’han reduït les trucades i instàncies presentades a l’Ajuntament. Especialment, totes aquelles que tenien a veure amb infraccions a rambles, passejos i places, que anteriorment eren les més denunciades. També s’ha percebut un augment en la seguretat percebuda per la gent gran, que ha notat una millora en l’ús correcte dels VMP i bicicletes.

Fins ara, el primer contacte amb la Policia Municipal per part de la ciutadania sol ser coercitiu, a causa de la imposició de la sanció. No obstant això, aquesta experiència s’ha compensat amb les sessions formatives, que ha reforçat la proximitat amb la ciutadania. Aquesta proximitat s’ha reforçat amb visites prèvies a la formació a les instal·lacions policials i, durant les formacions, fent entendre els motius de la sanció. Fet que ha donat com a resultat una major comprensió i agraïment del servei públic per part dels participants.

A partir de la difusió que es va fer de les mesures alternatives, el professorat del centre penitenciari de menors, va sol·licitar a la policia realitzar una formació als joves. La policia va realitzar dues sessions en un dia, adaptant-les a les diverses capacitats cognitives dels menors internats.

L’èxit d’aquestes mesures ha atret l’interès d’altres organitzacions policials, que han visitat les formacions per valorar la viabilitat d’incorporar programes de mesures alternatives en els seus municipis i organitzacions.

Actualment, s’està treballant en una modificació de l’ordenança municipal per ampliar el nombre d’infraccions lleus que poden acollir-se a aquestes mesures alternatives. Especialment, es vol incloure infraccions comeses per vianants, com caminar per la calçada.
Avaluació
Detalles ficha
Principals conclusions
Observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials
L'objectiu general del projecte s'ha complert amb escreix, aconseguint una reducció significativa de l'ús indegut de VMP i bicicletes any rere any. Aquesta transformació ha suposat un canvi de paradigma, deixant enrere les mesures estrictament coercitives i apostant per la formació com a eina principal de sensibilització.

El programa formatiu ha destacat per la seva metodologia innovadora, basada no només en l'explicació de la normativa, sinó en la utilització de tècniques com el joc de rol i els debats, que permeten als participants entendre i interioritzar el perquè de les normes de circulació. Aquest enfocament pràctic, combinat amb l'impacte emocional del testimoni directe d'un voluntari víctima d'accident de trànsit, ha estat clau per assolir els objectius del projecte i consolidar-ne l'èxit.
Punts forts de la pràctica
Enfocament de formació i conscienciació, dins del programa global de seguretat viària, promovent una cultura de mobilitat segura i respectuosa.
Treball amb atenció a col·lectius vulnerables de la ciutat, com les persones grans, contribuint a una ciutat més segura i inclusiva.
Èxit consistent al llarg dels anys, amb una taxa de mortalitat zero i una nul·la reincidència, demostrant els bons resultats del programa.
Professionals en evolució constant, capaços d'adaptar les sessions a les necessitats de públics diversos, com estudiants d'institut, menors en centres penitenciaris i adults reincidents, fomentant la resolució de conflictes i no un enfocament coercitiu.
Punts dèbils de la pràctica
La capacitat que té la policia municipal a fer que les persones puguin adherir-se a aquesta mesura alternativa es limita a l’àmbit local.
Propostes de millora de la pràctica
Introduir una part pràctica de la conducció, al parc de mobilitat de la policia que compta amb un circuit. D’aquesta manera es podrà practicar com actuar davant d’un pas de vianants i com senyalitzar un canvi de direcció.
Possibilitats de realitzar la pràctica a altres àmbits o entitats
Aquesta formació, donat el seu baix cost i que es realitza en una única sessió de 3 hores, es pot replicar a tots els municipis que tinguin un servei de policia local.
Mobilitat
35 pràctiques
L'àmbit de la mobilitat és un vector clau del medi ambient però també del desenvolupament econòmic, la millora urbana i la salut de la població. Les pràctiques recollides al BBP mostren l'interès creixent per promoure l'ús de la bici, del transport públic i per millorar la seguretat vial.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.
Proposa una bona pràctica
Animem els ajuntaments de més de 5.000 habitants de Catalunya a proposar una bona pràctica.